Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Litt lavere karbo?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-03-10, 14:04   #1
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel
Smile

Litt lavere karbo?

Utrolig mye interessant å lese her inne, og jeg skjønner at det er en del som er på lavkarbodietter. Jeg har brukt noen gode timer på å oppdatere meg på området, men sitter fremdeles med noen spørsmål.

Som tittelen på innlegget sier, lurer jeg på synspunkter på det å spise litt færre karbohydrater, og evt bytte til sunnere karbohydrater. Dette er vel kanskje litt Fedon-tanke, hvis jeg ikke tar helt feil eller?

Jeg har også lest boken "the belly fat cure" av Jorge Cruise, og han sier at det er bestemte mengder med karbohydrater og sukker som man ikke bør overskride. Han mener maks 15 gram sukker pr dag, og 6 servings av karb pr dag er limiten, og du vil gå ned i vekt om du holder deg til dette! En serving karb = 1-20 gram, 2 serving = 21-40 gram osv. Dvs ca 120 gram karb pr dag, av dette skal max sukker være 15gram. Han sier at du vil gå mer ned om du gjør dette, enn om du ikke spiser karb i det hele tatt. Noen synspunkter på dette.

Jeg har tenkt å følge denne dietten en stund, og kan gjerne dele erfaringer her inne om det er ønskelig.

I tillegg lurer jeg på et konkret, noe nyansert spørsmål:
I et tenkt tilfelle spiser jeg et lavkarbomåltid, kjøtt og fett og gode greier. Men, jeg har lyst på en dessert, og i dette tilfellet er det sukker i form av is eller kake eller whatever. Det er karb og høy GI og hele greien. Bør jeg da A) spise desserten som en direkte forlengelse av mitt måltid, fordi den totale glykemiske belastningen fortsatt er lav pga hovedmåltidet? Eller bør jeg B) vente noen evt mange timer, slik at jeg spiser bare ett enkelt måltid med høy gi/gb? Hvilket alternativ vil føre til mest fettlagring/ være mest usunt? Jeg vet at alternativ C) ikke spis dessert, er det mest riktige, men det er altså ikke det jeg lurer på.

For øvrig, jeg er ny her inne, så jeg beklager om innlegget mitt i utgpkt havner på feil sted.

aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 15:51   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: litt lavere karbo?

All karbokutting er bra karbokutting Må ikke langt langt ned for at det skal være bra for deg!

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 16:06   #3
lionesse
Medlem
 
lionesse sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Spania
Innlegg: 315
lionesse har en fantastisk aura rundt seglionesse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: litt lavere karbo?

Ditt konkrete spørsmål vil jeg besvare med et klart A. Et stykke is i forlengelsen av et ellers balansert måltid vil gi langt tregere og lavere blodsukkerstigning enn om du tar en sukkerbombe alene flere timer senere. Ville vel kanskje ha lagt vekt på ekstra lite karbohydrater i den første delen av måltidet.

Bortsett fra dette har jeg fått råd fra fastlege om at hvis man absolutt vil gå bananas i godterier, gjør det nå, og grundig, og bli ferdig med det, i stedet for litt hver dag. Dette var et råd til en diabetiker, men kanskje noe å ta med seg generelt også.

lionesse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egekomponert Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 18:31   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Litt lavere karbo?

Dette er fryktelig individuelt, og har alt med hvilken kondisjon kroppen din er i. Jeg for min del ville ha blitt både syk og overvektig med det kostholdet du forespeiler, gitt det utgangspunktet jeg har nå, etter drøyt tre år i ketose, men så har jeg også et ganske skakkjørt hormonbilde å ta hensyn til.
Så fremt du er frisk og rask, så er jeg enig med Nellie, om at bare det å kutte litt på karbene er en god ting.
Og modell a er nok også det mest hensiktsmessige. Faktisk burde det vært et alternativ d, hvor du spiser desserten FØR et fettrikt og karbofattig måltid, for å dempe blodsukkerstigninga.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 20:56   #5
aliasdictus
Medlem
 
aliasdictus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 206
aliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvelaliasdictus er en juvel

Sv: Litt lavere karbo?

Takker for svar
Dessert før middag, hmmm, kanskje jeg skal gå inn for en ny trend? Kanskje en ny restaurant med fokus på at blodsukkeret skal stige sakte etter man forlater lokalene...

Jeg er frisk og rask og har normalt en solid fordøyelse, dvs blir ikke bananas av sukker og kan lett holde meg uten. Kan gjerne spise frokost, og blir ikke helt idiot om jeg ikke får mat igjen før på kvelden, så jeg er vel ikke den typiske person som anbefales karbokutt kanskje? Dette blir nok starten på et eksperiment som "ender" med test av totalt karbokutt. Og ikke minst skal jeg innføre et nytt kosthold i familien. Vil tro små barn vil nyte veldig godt av lavkarbokost. Erfaringen så langt er i hvert fall bra!

Veldig gledelig at jeg endelig fant frem til denne siden også!

__________________
Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it is the only thing that ever has. (M.Mead)
aliasdictus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf - Svar med sitat
Svar

Emneord
belly, fedon, karbo, karbohydrat innhold


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har du fått lavere kolesterol-verdier? pleiadene Generell diskusjon 6 15-11-09 20:18
Høye hæler = lavere BMI? annama Generell diskusjon 15 14-08-09 14:00
Min reise mot lavere GI. BiggestLooser Dr Lindbergs 4 05-07-06 15:08
Jo lavere hvilepuls - jo bedre kondis? mofe Trening 9 10-04-06 23:59
Lavere GI??? Ølla Lavkarbo generelt 4 01-03-05 18:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no