Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-06-08, 10:40   #1
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Er ganske grønn på dette, selv om jeg har PCOS (i ca 18 år)og hypotyreose (i 10 år). Har vel ikke helt ville ta dette inn, ville vel ikke helt forholde meg til sykdommene. Er så heldig at jeg har fått to barn! Og det er jeg takknemmelig for.

Resultatet av disse sykdommene er 24 kg på 10 år. Nå må jeg gjøre noe med dette! Har prøvd å følge litt lavkarbo, men har falt av......Prøver igjen!

Tok blodprøve og har fått svarene, kan noen se på disse og si hva dere evt ser? Pluss komme med noen gode råd? Legen min er på ferie........Takker og Bukker!

Glukf; 5,2
s-SHBG 15 ref 23-100 Her ligger jeg utenfor ref.
s-Testostero 0,9 ref<3.0
FT3 4,2 ref 3,5-7
FT4 17,9 ref 11,0-23,0
S-glukose 5,2 ref 4,0-6,0
S-HDL kol. 1,5 ref 1,0-2,7
S-Kolesterol 5,0 ref 3.3-6.9
S-Kol/HDL 3.3
S-LDL kol 2,7 ref 1.4-4.7
S-Triglyseri 1.6 ref 0.45-2.6
S-urat 293 ref 155-350
THS 1.75 ref 0,2-4,5

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 12:30   #2
supha
Seniormedlem
 
supha sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 41
Innlegg: 785
supha har en fantastisk aura rundt segsupha har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Opprinnelig lagt inn av trude.lutt, her.

Er ganske grønn på dette, selv om jeg har PCOS (i ca 18 år)og hypotyreose (i 10 år). Har vel ikke helt ville ta dette inn, ville vel ikke helt forholde meg til sykdommene. Er så heldig at jeg har fått to barn! Og det er jeg takknemmelig for.

Resultatet av disse sykdommene er 24 kg på 10 år. Nå må jeg gjøre noe med dette! Har prøvd å følge litt lavkarbo, men har falt av......Prøver igjen!

Tok blodprøve og har fått svarene, kan noen se på disse og si hva dere evt ser? Pluss komme med noen gode råd? Legen min er på ferie........Takker og Bukker!

Glukf; 5,2
s-SHBG 15 ref 23-100 Her ligger jeg utenfor ref. Googlet litt og svaret var:SHBG står for sexhormon-bindende-globulin. Et protein i blodet som binder til seg sexhormoner, og transporterer disse til rett sted. 19 oppfattes som lavt. En for lav verdi av SHBG kan bl.a. skyldes overvekt eller for høyt stoffskifte.




s-Testostero 0,9 ref<3.0
FT3 4,2 ref 3,5-7
FT4 17,9 ref 11,0-23,0
S-glukose 5,2 ref 4,0-6,0
S-HDL kol. 1,5 ref 1,0-2,7
S-Kolesterol 5,0 ref 3.3-6.9
S-Kol/HDL 3.3
S-LDL kol 2,7 ref 1.4-4.7
S-Triglyseri 1.6 ref 0.45-2.6
S-urat 293 ref 155-350
THS 1.75 ref 0,2-4,5


Prøv å google og se om du klarer å finne svar på noe her. feks lommelegen.no?

__________________
Vekt den 09.aug 09: 72.8




supha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fettfestivalen -Ekstrem Skaldeman Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 16:23   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Du kan søke her:
http://www.fürst.no/bb/index6.html

Bare trykk på den blodprøven du lurer på, så kommer det opp en liten tekst om akkurat den prøven.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 16:46   #4
Kiera
Medlem
 
Kiera sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Drøbak
Alder: 58
Innlegg: 186
Kiera er ny på veien

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Har dette jeg også. Jeg er insulinresistent, men har heldigvis ikke PCOS. Fikk ikke diagnose siden jeg har født 2 barn og fordi jeg ikke har cyster. Ellers så har jeg alle kriteriene (vektøkning, hirituisme, høytblodrykk osv). Jeg har lav SHBG og lavt stoffskifte. Jeg har fått beskjed om at de lave SHBG verdiene gjør at jeg får økt hårvekt på uønskede steder (som f.eks de jeg har på haka. grrrrrrrr)

Jeg har bokmerket følgende forklaring:

Seksualhormonbindende globulin (SHBG) produseres i leveren. Det er et transportprotein som i første rekke binder testosteron og dihydrotestosteron, samt i noe mindre grad østradiol. Sammen med albumin fungerer SHBG som et sirkulerende depot for disse kjønnshormonene. Mengden av SHBG bestemmer andelen av frie, dvs. biologisk aktive kjønnshormoner i blodet. På grunn av proteinets høyere affinitet til testosteron enn til østradiol vil en økning av SHBG føre til økt østrogeneffekt, mens nedsatt SHBG vil forsterke de androgene effekter.

Indikasjoner
Undersøkelsen gjøres sammen med analyse av testosteron for å bedømme den frie, biologisk aktive, testosteronfraksjonen. Dette er aktuelt ved følgende problemstillinger: Mistanke om mannlig hypogonadisme, mistanke om økt androgenproduksjon hos kvinner med infertilitet, menstruasjonsforstyrrelser, hirsutisme eller virilisering, samt spørsmål om for høy eller for lav androgenproduksjon hos barn.


Tolkning:

Høye verdier sees under graviditet, ved østrogenpåvirkning, levercirrhose, hypertyreose og ved mannlig hypogonadisme. Medikamentell behandling med østrogener, tyreoideahormoner, barbiturater, antiepileptika, antiandrogener, klomifen eller tamoxifen øker konsentrasjonen av SHBG.

Lave verdier sees ved økt androgenproduksjon, hypotyreose, polycystiske ovarier, fedme (særlig hos kvinner), malnutrisjon, malabsorpsjon og proteintapende tilstander. Behandling med androgener, glukokortikoider, cimetidin eller danazol senker SHBG-konsentrasjonen.

__________________
Les mer i min dagbok..
Kiera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 20:11   #5
trude.lutt
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 180
trude.lutt er på en erverdig vei

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Takk for svarene! Er det noe jeg kan gjøre for å bli bedre av disse sykdommene? Og er det prøvesvar som indikerer at jeg står i fare for å få diabetes? Her må alt inn med te-skje! Synes dette er vanskelig jeg......

trude.lutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-06-08, 20:24   #6
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 38
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Selv om legen din er på ferie, kan du ringe legekontoret og høre hva resultatene betyr. En annen lege skal kunne gi deg svar på det.

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 19:14   #7
Sandra
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 49
Sandra er på en erverdig vei

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Hei du, jeg er ikke lege altså, så ikke ta det jeg skriver for noe annet enn mine egne erfaringer. Jeg har lavt stoffskifte selv. FT4 og FT3 er jo innenfor normalen. TSH er kanskje litt høy, men legen sier sikkert at det er innenfor... Men hvis du er trett kan det være at stoffskiftet fortsatt er litt lavt.
Det som er viktig er hvordan du føler deg. Er du våken hele dagen? Eller må du legge deg nedpå? Hvor mye sover du, hva får du gjort i løpet av en dag? Prøvene alene kan ikke gi deg svar på om du er på rett tyroksindose eller ikke.
Jeg ville ha sett på hva stoffskifteprøvene viser i en periode du føler deg bra. Da får du en pekepinn på hva som er bra verdier for deg.
De andre prøvene har jeg ikke peiling på.

Sandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonispirert Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 22:09   #8
Turi
Medlem
 
Turi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 52
Turi er på en erverdig vei

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Ft4 på 17 syns ikke jeg er spesielt høyt, men det gjelder meg og mine blodprøver. Jeg føler meg helt pudding hvertfall til jeg er oppå 20-22, og har da ingen symptomer på overmedisinering.

Men dette er jo helt individuelt.

Jeg ble også litt bedre da jeg sluttet med Levaxin og startet med Armour, men mangler fortsatt masse på hukommelse, konsentrasjon og energi.

Resten av blodprøvene vet jeg ikke noe om dessverre. Prøv å søke der du har tatt prøvene.

Lykke til!!

__________________


Turi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 23:10   #9
Sandra
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 49
Sandra er på en erverdig vei

Sv: Svar på blodprøver, kan noen "tolke" for meg?

Er enig i at FT4 på 17 ikke er spesielt høyt. Men det kommer helt an på formen. Referanseverdiene til legene sier ikke hva som er riktig for DEG. Det kan du finne ut ved å se på hva verdiene er når du føler deg bra.
Selv har jeg ganske FT4 nesten under referanseområdet, men samtidig lav TSH. Sannsynligvis er det fordi jeg tar Liothyronin og jeg føler meg helt fin.

Sandra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedonispirert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Kan jeg drikke denne teen? fint om noen kan svare. Iset Atkins kosthold 13 23-05-07 10:43
Er det noen som kan hjelpe meg i gang? Silja Spørsmål og svar 4 04-04-06 14:33
Noen spørsmål - noen som kan svare? Mokia Lavkarbo generelt 3 08-01-05 13:25
Vær så snill, kan noen hjelpe meg! Miro Generell ernæringsdebatt 2 04-04-04 23:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no