Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Trenger mennesket kumelk?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-06-08, 08:50   #1
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Trenger mennesket kumelk?

Svært mange reagerer på melk og melkeprodukter. Hvilket får meg til å lure - er kumelk og produkter fremstilt på kumelk egentlig noe vi mennesker trenger/bør ha i oss? Vi fostres (ideelt sett) på morsmelk store deler av det første leveåret. Hva tilsier at vi har et ernæringsmessig behov for melk fra dyr når vi slutter med morsmelk? Er ikke det litt ulogisk egentlig?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 09:13   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Vel, problemet er vel at vi ikke spiser fiskebein lenger (for kalsium), eller gnager nok på knoker...
JEg har slutta med melk pga allergi, har det mye bedre da!
Og hele halve Asia er jo uten melk for de voksne.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 09:15   #3
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Men det finnes da kalsium i annet enn melk og fiskebein. Brokkoli for eksempel.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 12:47   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Men det finnes da kalsium i annet enn melk og fiskebein. Brokkoli for eksempel.

Brokkoli er en relativ ny grønnsak, så den er ikke en "gammel" kalsiumkilde.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 13:06   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Nei det tror jeg absolutt ikke vi trenger. Jeg introduserte ikke vesla for kumelk da hun ble et år, og kommer heller ikke til å gjøre det med minsten. Ingen av oss drikker melk eller har noensinne gjort det. Men vi bruker h-melk i noe mat da. Spiser andre melkeprodukter.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 13:22   #6
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Jeg mente i grunnen ikke bare kumelk i sin rene form, men også mat som baseres på kumelk, som ost og youghurt. Selv er jeg skeptisk til at f.eks. syrnete melkeprodukter nødvendigvis er så gunstig for tarmfloraen som det fremholdes å være.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 13:25   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Trenger mennesket kumelk?

nei den trenger vi ikke.
Men melkefettet er vel bra det, så jeg anbefaler de fete melkeproduktene som ost, rømme, fløte og smør fremfor drikkemelk. Da begrenser man den større mengden laktose og melkeprotein som helt klart mange har allergi mot. En annen grunn til å redusere melkeproteinet er pasteuriseringen som forringer proteinkvaliteten og fjerner de gode bakteriene i melka.

Melkeprodukter er en hyggelig del av kostholdet også til lavkarbere så jeg tar den ikke bort.

tenk om vi kunne kjøpt upasteurisert melk i butikken...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 13:37   #8
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Jeg stusser litt over at melkefett fra kyr er så bra for oss. Fra et naturlig perspektiv der kroppen først og fremst skal ha næring fra produkter slik de er i sin rene, naturlige form (evt hvor kun varmebehandling er nødvendig), er det for meg ulogisk at melkeprodukter egentlig er så gunstig, selv om det er i form av f.eks. ost. Det er mulig jeg er helt på viddene selvsagt, men jeg tenker som så: hva har naturen å by på som ikke krever annet enn koking/grilling - hva kan vi plukke og spise i sin rene form, hva kan vi drikke som ikke trenger gå gjennom en prosess av ett eller annet slag før vi får den i oss.. Svaret jeg får er rent kjøtt/fisk, grønnsaker, frukt, bær og nøtter. Og vann.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 16:38   #9
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Det er en 9 siders artikkel om melk i bladet Mat og Helse denne uken. Om allergier, intolleranser og om hva som er sunne melkeprodukter.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 20:20   #10
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Kumelk er for kalven! Om du spiser noen skiver hvitost om dagen, får du dekt kalsiumbehovet! Tror det er en mening med at unger får tenner rundt 1 årsalderen, nemlig at naturen mener barna nå skal begynne å tygge maten. Ingen av mine barn har tålt melk i flytende form, og de har klart seg bare bra uten, men jeg har ammet de i 12-18 mnd.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 20:37   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Opprinnelig lagt inn av raptor, her.

KTror det er en mening med at unger får tenner rundt 1 årsalderen

Håper nå de fleste barn får tenner før det.
Neida, skjønte hva du mente altså, måtte bare fnise litt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 20:40   #12
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Opprinnelig lagt inn av raptor, her.

Kumelk er for kalven! Om du spiser noen skiver hvitost om dagen, får du dekt kalsiumbehovet! Tror det er en mening med at unger får tenner rundt 1 årsalderen, nemlig at naturen mener barna nå skal begynne å tygge maten. Ingen av mine barn har tålt melk i flytende form, og de har klart seg bare bra uten, men jeg har ammet de i 12-18 mnd.

Men om kumelk er for kalven, hvorfor skal vi i det hele tatt ha mat som er laget på melk? (Ost, youghurt etc.). Er det ikke da mer naturlig at vi får i oss kalsium fra andre kilder, som grønnsaker?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 20:45   #13
Eirian
Medlem
 
Eirian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 123
Eirian er ny på veien

Re: Sv: Trenger mennesket kumelk?

Vi drikker ikke melk noe særlig, dvs. vi voksne drikker ikke melk overhodet, ungene får hvis de vil ha, og vi har i hus. Men det er svært sjelden. Jeg mener mer at kumelk er for kalver, ikke mennesker.
Vi bruker dog melk i matlaging av og til, så derfor har vi det noen ganger. Men vi har vel så ofte soyamelk, havremelk eller rismelk.

Eirian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, øko, uten tilsetningsstoffer mm. Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 20:56   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Men om kumelk er for kalven, hvorfor skal vi i det hele tatt ha mat som er laget på melk? (Ost, youghurt etc.). Er det ikke da mer naturlig at vi får i oss kalsium fra andre kilder, som grønnsaker?

Selvfølgelig er det det. Husk at mennesket levde uten melkeprodukter i urtiden, så jeg tror ikke vi TRENGER noe som helst fra kua. Men bearbeidede melkeprodukter (ost, smør osv) kan være bra for kroppen selv om vi ikke nødvendigvis TRENGER det. Meierismør inneholder stoffer som er sunne for oss, og syrnede melkeprodukter inneholder bakterier som er bra for tarmen. Men kan vi klare oss uten? Selvsagt. Det må man velge selv. Jeg dør ikke uten, men jeg foretrekker å inkludere smør og ost i kostholdet mitt siden jeg er veldig glad i det.
Men ren kumelk drikker ingen av oss.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 21:13   #15
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvfølgelig er det det. Husk at mennesket levde uten melkeprodukter i urtiden, så jeg tror ikke vi TRENGER noe som helst fra kua. Men bearbeidede melkeprodukter (ost, smør osv) kan være bra for kroppen selv om vi ikke nødvendigvis TRENGER det. Meierismør inneholder stoffer som er sunne for oss, og syrnede melkeprodukter inneholder bakterier som er bra for tarmen. Men kan vi klare oss uten? Selvsagt. Det må man velge selv. Jeg dør ikke uten, men jeg foretrekker å inkludere smør og ost i kostholdet mitt siden jeg er veldig glad i det.
Men ren kumelk drikker ingen av oss.

Altså, jeg mener ikke at det nødvendigvis er skadelig med melkeprodukter, og dette er ikke ment som en diskusjon rundt hvorvidt man bør slutte å spise ost eller ikke, eller om folk spiser eller drikker det ene eller det andre.. Men jeg synes det er merkelig at syrnede kumelkprodukter skal være gunstig for menneskelig tarmflora, når kumelk i utgangspunktet er for kalver, syrnet eller ikke.. Jeg sier altså ikke at alle bør kutte ut melkeprodukter, jeg er bare interessert i synspunkter ut ifra ideen om et optimalt kosthold. Burde ikke det optimale kosthold for mennesket basere seg på mat og drikke som ikke er avhengig av raffinering og ulike prosesser som ost og youghurt er? Dersom mennesket spiser optimalt - har vi da behov for å tilføre tarmen ekstra bakterier? Og ikke minst - hvorfor i all verden er det gunstig for den menneskelige tarm med tilførsel fra bakterier basert på KUmelk?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 25-06-08, 22:07   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Jeg tror et 100 % optimalt kosthold egentlig er UTEN melkeprodukter. Men jeg er usikker på meierismør, siden jeg tror det er en 100 % sunn matvare. :hmm:
Når det gjelder tilføring av melkesyrebakterier så har man nok mindre behov for det ved et optimalt kosthold, MEN mange medisiner (spesielt antiobiotika) ødelegger tarmfloraen slik at disse må tilføres. Det er også mye annet som kan skape ubalanser i tarmfloraen, så jeg tror nok mange bør tilføre slike, men da kan man like gjerne bruke tabletter eller feks. Vita Biosa, som er melkefri.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 16:14   #17
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Trenger mennesket kumelk?

At vi er avhengig av melk for å få i oss kalsium er kanskje det beste eksemplet på at man ikke skal tro på alt man hører fra ernæringsforskinings fronten.....

I alle år har vi hørt at vi må drikke melk eller spise ost e.l. for å få i oss det viktige kalsiumet. Men forskerne har forgjeves forsøkt å forklare hvorfor det er slik at kvinner i de asiatiske landene (som overhodet ikke bruker kumelk - ikke engang til barn, da store deler av bef. der er laktoseintolerante) ikke er beinskjøre i det hele tatt! Hvordan kan dette stemme med at vi 'er avhengige av melk for å få i osss kalsium'?

Grønne grønnsaker er en mye mer rik OG effektiv kilde til kalsium for oss mennesker!

Forskningen har i de senere årene kommet fram til at for at skjelettet skal ta opp kalsiumet, så trengs det et vitamin som heter K-vitamin. Hvor finner vi det? Jo, i grønne grønnsaker!
Kanskje ikke så rart at norske kvinner er blant de mest benskjøre i verden, grønne grønnsaker her på bjerget er dessverre ikke en selvfølge på bordet i alle hjem, her hvor noen fortsatt snakker om å 'lære seg å like brokkoli'.....og med sånne kostvaner antar jeg at de samme personene ikke akkurat har for vane å tylle i seg spinat og grønne bønner til vanlig heller....?

Og at brokkoli fortsatt er en "ny grønnsak" her i Norge er ikke noen forklaring, slik jeg ser det - våre kropper og fordøyelsessystem ble da vel formet lenge før noen fant det for godt å bosette seg i dette kalde landet hvor det vokser begrenset med vekster naturlig?

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 18:45   #18
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Tror mennesket er det eneste pattedyret som får pupp fra et annet pattedyr. Og atpåtil i voksen alder! Det er helt sprøtt å tenke på egentlig, for hvis det hadde vært livsviktig for oss å drikke melk etter overgangen til fast føde - hadde vi vel vært konstruerte for å drikke melk fra vår egen rase i det minste.

Også akkurat ku-melk, da? Hvorfor ikke grisemelk?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 18:58   #19
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Hoppemelk skal være bra for fertiliteten ... ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 19:21   #20
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Mulig vi ikke trenger det, men fy søre hvor godt det er med isklad melk! Mmmmmm! For tiden drikker jeg bare soyamelk da, det er godt det også!

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 20:19   #21
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Trenger mennesket kumelk?

Finnes folk her i verden som drikker kamelmelk, bøffelmelk, geitemelk, hoppemelk osv. Tror det er noe vi mennesker har gjort i uminnelige tider. Fordi vi fant ut at det var en måte å få i seg næring på. Et overlevelsesinstinkt. Men tror ikke mennesker har drukket så mye melk som vi gjør idag, da. Det var vel kanskje en slags attåtnæring for de som hadde tilgang på det.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Mennesket er ikke laget for å spise kjøtt!! Iset Generell ernæringsdebatt 6 08-02-05 17:02
Matvare inntoleranser: Hvorfor hver enkelt trenger en unik diett HP Atkins kosthold 0 15-07-04 22:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no