Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Atkins & Armour

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-10-04, 13:22   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Atkins & Armour

Jeg tenkte å starte en ny tråd om hvordan jeg bruker Armour som stoffskiftemedisin. Det er allerede en lang tråd om lavt stoffskifte her, som jeg har vært inne og skrevet en del på.

Det er en god del av oss med stoffskifteproblemer som også har problemer med vekten. Det er kanskje det minste problemet, sett i forhold til noe av det andre. Både her og på det forumet for de med stoffskifteproblemer (http://www.toreolsen.com Sonjas stoffskifteforum) så er det mange pasienter som sliter med å finne riktig dose, og en behandling som føles riktig for de. Som MHM skriver i tråden om lavt stoffskifte, så virker redusering av karbohydratene veldig positivt for mange. Når mange opplever dette, så skulle man jo tro at legene bør være forpliktet til å gi kostholdsråd også til sine pasienter? Ja, hadde det vært så vel!

Vi som er såpass oppegående at vi har funnet veien til dette forumet har kommet et godt stykke på vei i forhold til de som går og sliter for seg selv.Det som er mest ille med lavt stoffskifte, er at så utrolig mange av symptomene kan puttes i andre "sekker". Depresjon er vel en vanlig sekk. Jeg har selv blitt satt på lykkepiller 2 ganger i løpet av 4 år. Heldigvis har jeg stolt nok på meg selv til å kutte ut de etter noen mnd, da de ikke hadde noen ønsket effekt. Og overvekt som ikke forsvinner, selv om man spiser anbefalt mat. Lavt stoffskifte samler vann i kroppen, som bare vil utgjøre noen kilo. Men det forsinker og kroppens evne til å gå ned i vekt. Kombiner dette med at veldig mange blir ekstremt trette og ikke klarer å trene, samt at de begynner¨å spise lettvint mat for så å sovne på sofaen. Så har du en ond sirkel. For å ta meg selv igjen som et eksempel, jeg har klaget til legen over å ikke gå ned i vekt, og har fått Xenical. Det hadde jeg ikke nytte av, rett og slett fordi jeg ikke spiste fet mat. Vet ikke om det skyldes fordommer, men når en kvinne på nesten 100 kg sitter hos legen og påstår at hun ikke går ned i vekt, så tror jeg legen tenker sitt. Og det er vel at "hun spiser nok mer enn hun innrømmer".

Dr. Atkins anbefaler naturlig thyroksinprodukter fremfor de syntetiske. Jeg kommer bare til å snakke om Armour, men det finnes mange flere varianter i USA. Grunnen til at jeg havnet på Armour, er at det er lettere for en norsk lege å finne informasjon der da de har gode hjemmesider.
www.armourthyroid.com
www.forestpharm.com
Så har man en lege som kan overtales til å skrive ut noe annet enn Levaxin, så er det lettere med dette produktet enn mange andre. Her er noe jeg har sakset fra Atkins Nutrionals:

A major reason for hypothyroidism is simply the body's own attempts to preserve the status quo while on a weight-loss program. Dr. Atkins uses a therapeutic trial to treat thyroid problems. He starts patients with a very low dose of a prescription thyroid hormone replacement and builds up gradually and very carefully. In most cases, when the right dose is reached, patients start to feel dramatically better, with a much better overall sense of well-being and increased energy and vitality. Best of all, they start to lose weight. The solution is to take thyroid hormone?both T3 and T4, preferably?in a natural form (rather than the synthetic type). He prescribes the synthetic kind of thyroid hormone only in cases of an autoimmune disease, when your own immune system might destroy the natural kind.

Så jeg begynte på Armour samtidig som jeg la om til Atkins, den 9/9- 2004. Utrolig at det er så kort tid siden, og at jeg føler meg så mye bedre! Ulempen er jo at folk kan påpeke at jeg ikke vet hva jeg har blitt bra av, Atkins eller Armour. Jeg velger å tro at de drar i samme retning, og at denne kombinasjonen har gjort meg mer godt enn å prøve en ting.

Jeg har fått gode råd fra en annen Armourbruker, og det viktigste der var å begynne med en minidose Armour, og trappe opp gradvis. Kroppen min var innstilt på en stor dose Levaxin. Min verdi av fritt T4 lå opp mot øvre grense av referanseområdet, uten at jeg følte symptomene på lavt stoffskifte ble bedre. Her er hva jeg har sakset fra et innlegg av n'finn på http://www.toreolsen.com. Han forklarer dette så bra!
Thyroxin produseres av skjoldkjertelen og har da fire jodatomer bundet til seg. Denne kalles T4 og binder seg med en gang til TBG (Thyroxin Bindende Globulin, som er et protein) TBG fungerer som kroppens lager av T4. Lageret er meget stort og thyroxinet er bundet til dette lager i 2-3 uker. Da frigis litt T4, som da heter "fritt T4". Det er bare 0,03 promille fT4 i forhold til T4, og det er kun fra denne lille delen stoffskiftehormonene rekrutteres.
fT4 mister så et av jodatomene, og heter nå T3 som nå binder seg til et protein og danner et lager. Fra dette lager frigis 0,3 promille fritt T3 etter få dager. Nå først har hormonet evne til å trenge inn i cellene - hvis de da passerer reseptorene. Kroppen har også en mulighet til å regulere T3 ved å "rokere" jodatomene slik at de ikke passer i reseptoren. Disse heter Rev.T3.
Prosessen går videre - hormonet mister ett og ett jodatom til det ikke har flere igjen. Denne prosessen kalles dejodinasen eller konverteringen - for man får jo et helt nytt hormon hver gang det mister et jodatom - et nytt hormon med helt nye egenskaper og oppgaver.
Og overskudd eller mangel skaper selvfølgelig nye symtomer i div. deler av kroppen vår.
Alle disse hormoner er Thyroxiner !


Med et naturlig preparat, får kroppen plutselig alle disse hormonene servert rett i blodet. Ikke bare T4 og T3, men T2, T1, og T0. Da kan reseprorene for opptak være så innstilt på T4, og ha slitt med bare det i så lang tid, at de må vekkes forsiktig.
Jeg begynte med 15 mg, delt i 2, altså at jeg tok 7,5 mg om morgenen og 7,5 mg om ettermiddagen. Økte så med 7.5 mg etter 3 dager. Fortsatte slik, prøvde å vente med økning til jeg følte meg litt sliten og undermedisinert. Så la jeg på 7,5 mg til.
Og slik gikk ukene.
Etter 3 uker skulle kroppens lager av T4 fra Levaxinen være oppbrukt eller kraftig redusert. Da begynte jeg å øke dosen med 15 mg pr dag. Jeg begynte også å dele dosen i 3, for å få mest mulig jevn tilførsel til kroppen.
Nå tar jeg 75 mg daglig, fordelt på 45 mg om morgenen, 15 mg midt på dagen, 15 mg sent på ettermiddagen.
Så langt føler jeg meg helt fin. Har ingen symptomer på høyt stoffskifte, ingen svettetokter, hjertebank eller høy puls. Det er symptomer som kommer straks man begynner å overdosere.

Mentalt så føler jeg meg mer fokusert for hver dag. Jeg tåler mer motgang før jeg blir trist og deprimert. Jeg har jo en veldig vanskelig situasjon på jobben, med fare for å bli omplassert eller tilbudt deltid. Kombinert med en arbeidsledig mann som mister dagpengene innen et halvår, så er vi veldig avhengig av min inntekt. Jeg tror dette ville ha virket mye sterkere på meg for 2 mnd siden.
Fysisk så føler jeg at jeg tåler mer enn før, og at jeg klarer å øke belastningen når jeg sykler. Jeg har syklet til jobben hvert år i årevis. Men jeg har bare klart å bruke førstegiret de siste 3-4 årene. Har brukt førstegiret på flatmark, og bare trillet i nedoverbakker. Nå har jeg skremt giret opp i 6 og tråkker i nedoverbakkene. Og bruker andregiret på flatene. Ingen stor framgang, men det er stort for meg! Dette har ikke skjedd før, jeg har ikke maktet å øke belastningen. Skjer dette i hjernen eller i musklene? Det er ihvertfall noe som skjer, og det er positivt! Jeg blir også ikke så kveldstrøtt. Det jeg har nå, tilskriver jeg naturlig trøtthet etter å ha stått og løftet og brukt kroppen. Og at jeg sitter oppe til elleve, halv tolv isteden for å sovne på sofaen etter dagsrevyen. Ja, jeg sovner på sofaen enkelte kvelder fortsatt, men det er bare et par kvelder i uka.

Planen framover er å fortsette med denne dosen til jeg kanskje føler behov for økning. Det er ikke uvanlig å ende på 90-120 mg totalt. Jeg skal bestille time til legen og fortelle om hvor bra jeg har det. Da blir det vel tatt nye blodprøver. Jeg er ikke så interessert i hva de sier, for de kan bli ganske forskjellige fra prøvene jeg tok på Levaxin. Bl. a kan fT4 bli mye lavere, selv om jeg har det bedre. Får forberede legen på det. Jeg trenger også en ny resept. Det blir billigere for meg å kjøpe 60 mg tabletter og dele de. Det koster det samme som å kjøpe 15 eller 30 mg. Regner med at jeg deler dosen i 3 en god stund til. Håper jeg kan ta bare 2 doser etterhvert, det er litt arbeidsomt å huske 3 doser om dagen.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-10-04, 13:48   #2
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Så flott tråd mam!

Er armour naturmedisin, eller noe vanlig lege skrive ut? Eller er det helsekost/kosttilskudd, som hvem som helst kan kjøpe?

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 16-10-04, 13:42   #3
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Nei, det er reseptpliktig. Og veldig lite kjent i Norge. De som bruker det , må betale alt selv. 100 tabletter koster ca.300 kr. Det er jo ikke så ille, med tanke på alt jeg har kjøpt på helsekostbutikker og prøvd.

Det skal jeg si til legen hvis han mener bedringen skyldes placebo-effekt. Når jeg har lest om noe som skal gi mer energi og vektnedgang, så har jeg sprunget til helsekosten og kjøpt for å prøve det. Og blitt skuffet hver gang, etter å ha brukt det i 1-3 mnd.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 22:38   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Har visst sett denne tråden før, husket bare ikke at det var en egen tråd Et lite spørsmål:
Hvor får du Armour til 300 kroner? Mener jeg betalte 700-800 kroner...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 23:18   #5
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Vitus-apotekene. Jeg bruker et i Trondheim, men tror de holder samme priser over hele landet innen kjeden. Jeg hentet 2 bokser 100 x 60 mg (1 grain) i dag og betalte 568,60 kr for 2 bokser til sammen. 100 x 30 mg kostet 269,50.

Det var inne på Sonja's forum jeg fikk vite at jeg måtte bruke Vitus, de er absolutt billigst. De advarte mot å bruke andre apotek pga de store prisforskjellene. Regner med at du også kjøpte 100 tabletter i boksen, det er vel samme produsent, Forest Pharmaceuticals Inc. Armour Thyroid er jo et merkenavn på samme måte som Levaxin.

Nå har jeg øket til 90 mg om dagen, fordelt på 60 mg morgen, 30 mg ettermiddag. Deler 60 mg i to med barberblad. (junkie)
Derfor fikk jeg 2 bokser i slengen, så varer det lenger. Jeg har lest et eller annet sted at det skal være mulig å skaffe 120 mg, men det blir for tungvint å dele.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-10-04, 00:04   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jeg husket feil, det var noe annet som var så dyrt...

Betalte ca 280 kr for 60 mg og 230 for 15 mg. Men det ble for dyrt likevel pga mange tiltak på en gang, pluss at jeg kom opp i solide doser...

Startet på 195 mg og økte med 15 om gangen helt til 315 mg! Gikk så ned igjen gradvis til 180. Jeg begynte på Armour 11. juli 2002 og gikk over til 1 mg Tyroxin-natrium 28.sept 2002.

Blodprøve tatt 16.08.02 viste fritt T4 på 25.7 (normalområde 9.0-22.0), da gikk jeg på 270 mg Armour. Merket fortsatt ingenting...!

Vet ikke om jeg skal prøve igjen, siden jeg har autoimmun tyreoditt kan altså kroppen ødelegge det naturlige hormonet iflg Atkins...

Jeg har blitt noe bedre i løpet av de fire årene jeg har vært medisinert for lavt stoffskifte - tror kroppen min omstiller seg ekstremt langsomt. Det har jeg merket på mange andre stoffer også - de virker ikke eller det tar utrolig lang tid før noe skjer. Hvorfor vet jeg ikke - det kan ligge på cellenivå - det er jo en stoffskifteprosess i cellene også.

Du - de har forresten tablett-deler på apoteket - hvis du ikke har lyst til å holde på med barberblad...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-11-04, 22:21   #7
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Hei Scilla.
Jeg har sittet siden helga og lurt på om jeg skal spørre deg om noe. Hvorfor du startet på så stor mengde Armour? Jeg har skjønt av innleggene dine at du har en veldig oppegående lege. Og at du er/har vært pasient hos Balderklinikken. De er vel de legene som vet mest om Armour her i landet.

Alt jeg har hørt om dette, er at jeg måtte starte på en lav dose, og øke lite og helst ikke før jeg kjente meg nærmest underdosert. Ikke fra legen min, men fra pakningsvedlegget til Armour og fra Merete som har skaffet meg info.
Grunnen til det var at reseptorene som skal ta opp virkestoffene er helt i ubalanse pga årelang bruk av Levaxin, og må vennes forsiktig til et preparat med forholdsvis høyt innhold av T3. Og at jo lenger man har brukt Levaxin, jo lenger tar det for kroppen å venne seg til andre produkter. Reseptorene er nærmest blokkert for annet enn Levaxin.

Men nå har vi ikke samme problemer, du har jo Autoimmun Thyreoiditt. Det er kanskje grunnen til at du ble satt på så høy dose?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-11-04, 23:04   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mam

Hei Scilla.
Jeg har sittet siden helga og lurt på om jeg skal spørre deg om noe. Hvorfor du startet på så stor mengde Armour? Jeg har skjønt av innleggene dine at du har en veldig oppegående lege. Og at du er/har vært pasient hos Balderklinikken. De er vel de legene som vet mest om Armour her i landet.

Alt jeg har hørt om dette, er at jeg måtte starte på en lav dose, og øke lite og helst ikke før jeg kjente meg nærmest underdosert. Ikke fra legen min, men fra pakningsvedlegget til Armour og fra Merete som har skaffet meg info.
Grunnen til det var at reseptorene som skal ta opp virkestoffene er helt i ubalanse pga årelang bruk av Levaxin, og må vennes forsiktig til et preparat med forholdsvis høyt innhold av T3. Og at jo lenger man har brukt Levaxin, jo lenger tar det for kroppen å venne seg til andre produkter. Reseptorene er nærmest blokkert for annet enn Levaxin.

Men nå har vi ikke samme problemer, du har jo Autoimmun Thyreoiditt. Det er kanskje grunnen til at du ble satt på så høy dose?

Hei Mam!

Du sier noe. Jeg vet faktisk ikke, men tror det var fordi mengden skulle tilsvare
det jeg allerede gikk på av Levaxin (eller Thyroxin, som det var da). Jeg gikk på en kombinasjon av det og Liotyronin (T3) før jeg startet på Armour, så det var kanskje ikke noe problem med T3-innholdet jeg allerede hadde i blodet. Jeg tror grunnen til at man skal starte forsiktig kan være "bivirkninger" i form av høy puls, brystsmerter m m hvis man starter for brått.

Da jeg først startet med Liotyronin (1/2 tablett) fikk jeg skikkelige brystsmerter. Ringte til den legen jeg hadde da (Oftebro), men han kan umulig ha hørt etter, for han sa at det ikke hadde noe med Liotyroninen å gjøre... Det ble så ille at jeg måtte dra på legevakta, og der tok de EKG m m. Alt var bra. Legen som var på vakt hadde tilfeldigvis hatt en pasient med de samme symptomene OG som gikk på Liotyronin nylig - dermed var saken oppklart... og smertene gikk over etterhvert ved at jeg midlertidig halverte dosen. I legemiddelhåndboka står det (fant jeg ut senere) faktisk også at Liotyronin kan gi smerter i hjertespissen...

Dermed tror jeg det er dette som er bakgrunnen for at jeg kunne starte med så høy dose Armour. Kroppen min var allerede vant til T3-nivået. For noen som bare har gått på Thyroxin/Levaxin kan sikkert en høy dose Armour føre til slike symptomer som jeg hadde.

Jeg er fortsatt pasient ved Balderklinikken... Vet bare ikke når jeg får mulighet til å gå dit neste gang, siden jeg har ekstremt dårlig råd. Men jeg var der i juni, så da bør jeg vel gå dit igjen i desember eller januar... Kan absolutt anbefale legen min til andre! Lars Omdal heter han, og er både flink, oppdatert og kjempesympatisk.

Når det er sagt kan det godt være ting han ikke vet - eller ikke legger vekt på - om Armour f eks. På det du har skrevet tidligere kan det jo virke som om jeg burde ha prøvd Armour lenger enn jeg gjorde, og det du skriver om at reseptorene er blokkert av Levaxin rimer veldig godt med teorier jeg har gjort meg opp sånn helt privat. Mulig at jeg bør prøve Armour igjen, skal ta det opp med legen neste gang jeg skal dit.

Tusen takk, Mam! Kjempeinteressante og nyttige opplysninger du kommer med!


Sist redigert av Huldr : 07-11-04 kl 03:49.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 10-11-04, 11:04   #9
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

i følge blodprøvene skulle jeg vært elendig

Ja, da har jeg fått svar på blodprøvene mine.
FT 9,9 (11-26)
T3 4,5 (3,7-6,9)
TSH 16 (0,4-5,5)
Ut ifra T4 og TSH verdiene burde jeg ha symptomer på lavt stoffskifte. Men jeg er jo helt fin, bedre enn på årevis. Det interessante er at T3 ligger midt i normalområdet, og det er jo det som kroppen virkelig nyttegjør seg av.
Slik jeg oppfatter dette, er det et typisk eksempel på at blodprøver ikke trenger å si noe om hvordan pasienten føler seg.
Legen min anbefalte en liten økning. Jeg snakket først med Merete, og hun mente disse prøvene ikke var så merkelige. I starten blir blodprøvene totalt forskjellige fra blodprøvene når man tar Levaxin. Det som er viktigst å følge med på , sa hun, er T3 nivået. Hvis det stiger brått så er det et tegn på at binyrene sliter. Og mitt nivå er fint. Jeg kunne prøve å øke med 15 mg, ble vi enige om. Og så ta nye prøver i januar etter å ha gått på en stabil dose i et par mnd.
Så nå tar jeg 105 mg Armour daglig. Vekta går ned, humøret er stabilt og fint.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-04, 12:02   #10
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Hei mam

Jeg lurer på hvor du har de referanseverdiene fra jeg? De er anderledes en de jag har sett, fått oppgitt.

Takk for alt du deler om dette temaet. Jeg leser og forsøker å lære. I morngen skal jeg til endokrinolog, Spesialistsentere i Pislestredet. Noen tips?

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 10-11-04, 22:36   #11
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

De forskjellige laboratoriene har forskjellige referanseverdier. Dette høres helt merkelig ut, men det er det jeg har fått høre på Sonjas stoffskifteforum.
Jeg vet ikke hvilket laboratorium legen min i Trondheim bruker.

Men det er viktig å få oppgitt referanseverdiene, for å kunne se om dine verdier ligger i forhold til de.

Du skal til endokrinolog. Det har aldri jeg vært. Jeg håper han er lydhør for hvordan du føler deg, ikke bare ser på blodprøvene. Du er ikke fornøyd med medisineringen, og føler at du har symptomer på lavt stoffskifte som ikke Levaxin hjelper tilstrekkelig mot.

Sitat:

Strand er ikke så interessert lenger for nå blodprøvene er blitt bra. Men før ha så blodprøvene, og bare hørte den siste utviklingen min, ment han at han ganske sikkert kom til å øke medisineringen.

Hva vil du prøve? Vil du prøve et tilskudd av syntetisk hormon, Liothyronin, i tillegg til Levaxin? Det er dette Fedonisten bruker, så jeg i stoffskiftetråden. Jeg bruker Armour, som du sikkert har fått med deg et tørket og malt skjoldbruskkjertel fra svin. Jeg har mange linker til artikler som argumenterer for Armour. Så hvis du vil prøve Armour, så kan du "drukne" endokrinologen i papir!

Det jeg gjorde, var å ta utskrift av artiklene, og levere de til legen en uke før jeg hadde time, sammen med et brev hvor jeg skrev at jeg ikke følte at Levaxin hjalp mot stoffskiftesymptomene mine. Og at jeg ønsket å prøve et alternativt preparat som er tillatt brukt i Norge med spesiell innførseltillatelse. Jeg skrev at jeg var i kontakt med andre her i Norge som hadde fått dette preparatet gjennom sine leger, og at de merket stor bedring på det. Det er noe for sent for deg å gjøre dette, men du kan ta med linkene, så endo'en kan lese gjennom de selv, eller ta med utskrift til han. Jeg siterer et par avsnitt som jeg mener gir viktig informasjon under linkene.

Her er Armours hjemmeside:
http://www.armourthyroid.com/

Her er produsentens hjemmeside:
http://www.forestpharm.com/default.asp

Her noe fra EYR som du absolutt bør lese selv! Dette er på Norsk, og ikke så langt.
http://www.uib.no/isf/eyr/2000q1/000405.html

http://www.findarticles.com/p/articl...ch/ai_82881784

Sitat:

For those of you who will look, The University of North Carolina did a large research project comparing natural and synthetic thyroid. They gave concentration and personality tests to all of those who participated in this study. Those patients that were on natural thyroid showed objective improvement in concentration, mood and well-being. They further reported that they preferred this thyroid to the ones they had taken before. This article appeared in the New England Journal of Medicine, February 1999 (2) (for those scholars who need further proof). I find the. natural thyroid gives an even, smooth ride to the equilibration of the thyroid patient. I find that it is very forgiving, and will often stand 2 or 3 days of forgetting to take the dose.

http://www.drlowe.com/frf/t4replacement/intro.htm
Dette er et meget langt innlegg skrevet i ganske medisinsk språk.

Sitat:

Thyroid hormone treatments other than replacement therapies are in widespread use among hypothyroid patients?mainly those who previously failed to benefit, or benefit enough, from T4-replacement. The therapies are in widespread use for one reason: they work for hypothyroid patients after replacement therapies failed them. The most effective of these therapies involves adjusting patients? dosages of combined T4/T3 or T3 alone according to several indices other than TSH and thyroid hormone levels. Those indices are signs, symptoms, and various objective measures of tissue response to particular dosages. When patients? dosages are titrated according to these indices, dosages that prove safe and effective are typically TSH-suppressive.[44] Evidence is available that this therapeutic approach relieves patients? signs, symptoms, and measurable tissue abnormalities such as low resting metabolic rates (RMR) according to indirect calorimetry.

http://www.lef.org/protocols/prtcl-104a.shtml

Sitat:

An article in the New England Journal of Medicine described a study in which patients with hypothyroidism showed greater improvements in mood and brain function if they received treatment with Armour thyroid rather than Synthroid (thyroxine). The authors also detected biochemical evidence that thyroid hormone action was greater after treatment with Armour thyroid. The patients who were on Armour thyroid had significantly higher serum concentrations of sex hormone-binding globulin; having higher concentrations of sex hormone-binding globulin is not a favorable event (Bunevicius et al. 1999).

Dette ble forferdelig langt. Kanskje du skal nøye deg med å ta med utskrift av dette? Så kan endo'en lese gjennom alle linkene selv hvis han vil.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-11-04, 23:10   #12
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Glemte å si at Armour er offisielt listet på legemiddelsiden i Norge:
http://www.legemiddelsiden.no/defaul...atc&txtValue=H

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-11-04, 00:42   #13
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 58
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Tusen takk for grundig svar!!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 16:57   #14
HCBergen
Støttemedlem
 
HCBergen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: I byen mellom de syv fjell!
Alder: 41
Innlegg: 19
HCBergen er ny på veien
Question

Armour og ny blodprøve

Tjohei!

Jeg har nylig byttet ut Levaxin med Armour i håp om at mine fysiske plager skal avta.Er det hensikstmessig å ta blodprøve om 6-8 uker,som jeg blir oppfordret til av endokrinologen min??Eller er dette for tidlig mtp kroppens tilvenning til det naturlige hormonet?Er det uheldig å gå på Armour ved Autoimmin Tyreoditt?Ifølge Atkins skal dette være tilfelle..??Min enokrinolog har aldri nevnt noe om dette, og det i viten om at jeg har AT..Noen som vet ka som stemmer?Blir bekymret her;0(

Jeg er så usikker og blir kjemepglad for svar fra deg som vet!Tusen takk for at du tar deg tid,det setter jeg pris på.

Måtte du få en alletiders dag

HCBergen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen diett.Kjører variert,sunt kosthold jeg!Trolig den eneste her s sliter med å gå OPP i vekt(?!) Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 18:17   #15
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Takk for at du tror jeg kan mye!

Saken er vel den at jeg kan en del om hvordan jeg fungerer. Og Autoimmun thyreoditt har jeg ikke. Derfor vet jeg lite om det.

Hvor stor dose har du begynt på? Jeg regner med at du ikke skal øke før du har vært inne og tatt blodprøver.
Det at du går til en endokrinolog som har latt deg prøve Armour, og som er interessert i ditt tilfelle, ser jeg på som veldig positivt. Jeg har ennå ikke snakket med en endokrinolog. Jeg synes absolutt at du skal ta blodprøver om 6-8 uker. Mine blodprøver ble helt "på bærtur" når jeg startet på Armour.

Sitat:

Ja, da har jeg fått svar på blodprøvene mine. FT4 9,9 (11-26) T3 4,5 (3,7-6,9) TSH 16 (0,4-5,5) Ut ifra T4 og TSH verdiene burde jeg ha symptomer på lavt stoffskifte. Men jeg er jo helt fin, bedre enn på årevis. Det interessante er at T3 ligger midt i normalområdet, og det er jo det som kroppen virkelig nyttegjør seg av.

(Dette skrev jeg 10/11-04)

Jeg har tatt nye blodprøver i slutten av januar. Men en melkepakke jeg kjøpte på vei hjem begynte å lekke, så papiret ble kastet...
Ihvertfall var TSH verdiene på vei nedover og FT4 på vei oppover, mens FT3 hadde gått noe ned, til 4. TSH og FT4 er såvidt innenfor normalverdiene. Interessant at jeg begynte å føle meg dårligere igjen rundt juletider. Men alt kan ikke skyldes stoffskiftet, det var stress og hardt arbeid også.
Jeg har økt dosen litt til, tar nå 135 mg Armour. 2 hele 1 grains tabletter og en kvart, fordelt slik: 1 3/4 tablett om morgenen, 1/2 om ettermiddagen.

Har altså brukt Armour siden tidlig i september og holder ennå på å øke for å finne "idealdosen". Og det kan ta tid. Det er ingen enkel og ukomplisert sak, dette stoffskiftet. Jeg har blitt advart mot er å øke dosen for mye i gangen. Synes jeg var ganske dristig som økte med 30 mg nå sist. Men tenkte jeg kunne prøve det og heller gå ned litt igjen.

Sitat:

Jeg har nylig byttet ut Levaxin med Armour i håp om at mine fysiske plager skal avta.Er det hensikstmessig å ta blodprøve om 6-8 uker,som jeg blir oppfordret til av endokrinologen min??Eller er dette for tidlig mtp kroppens tilvenning til det naturlige hormonet?

Ta imot alle blodprøvene du får tilbud om. Men kjenn etter hvordan kroppen din fungerer også. Se på dette som starten på tilvenning til en ny medisin, og vær tålmodig. Merete Lund
http://home.online.no/~meretlun/index.htm
som rådet meg til å begynne på Armour, har brukt år på å finne en dose som hun fungerer optimalt på.

Sitat:

Er det uheldig å gå på Armour ved Autoimmin Tyreoditt?Ifølge Atkins skal dette være tilfelle..??Min enokrinolog har aldri nevnt noe om dette, og det i viten om at jeg har AT..Noen som vet ka som stemmer?

Jeg skal sende en mail til Merete. Hun har Autoimmun thyreoiditt, og bruker Armour. Fortsett med Armourdosen endokrinologen har gitt deg.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 18:41   #16
HCBergen
Støttemedlem
 
HCBergen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: I byen mellom de syv fjell!
Alder: 41
Innlegg: 19
HCBergen er ny på veien

Åh,tusen takk,du e jammen grei!;0)
Siste målinger fra laben,mens jeg fortsatt gikk på Levaxin opplyser at såkalt
S-Thy.per.antis. ligger på 411* (-50)..??Dette er en måling på nivået på antistoffer i blodet,ikke sant?Skal ikke det ligge på rundt 0?tallet i parantes,ka betyr det mon tro..?

Begynte direkte på 120mg Armour etter legens dosering..Håper det ikke resulterer i overdosering...

Takk for svar!

__________________
Ivrige vink og varme armslyng fra vestlending!
Måtte dagen bli av de bedre for deg c",)
HCBergen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen diett.Kjører variert,sunt kosthold jeg!Trolig den eneste her s sliter med å gå OPP i vekt(?!) Svar med sitat
Gammel 31-01-05, 18:59   #17
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sitat:

Siste målinger fra laben,mens jeg fortsatt gikk på Levaxin opplyser at såkalt S-Thy.per.antis. ligger på 411* (-50)..??Dette er en måling på nivået på antistoffer i blodet,ikke sant?Skal ikke det ligge på rundt 0?tallet i parantes,ka betyr det mon tro..?

* betyr at det er funnet "unormal" verdi. Tallet i parantes er "normalverdien". Alt under 50 regnes som innen denne. Du ser hvor høyt over du ligger!

Oppstart av Armour på 120 mg er nok regnet ut etter den Levaxindosen du tok. Jeg gjetter på at du brukte 150 mg Levaxin, hvis du ikke tok noe annet i tillegg?
Vær obs hvis du får symptomer på høyt stoffskifte. Hjertebank, hjerteflimmer, svimmelhet og følelse av hetetokter i kroppen er det vanligste. Det kan forekomme hvis du tar for mye av et preparat som inneholder T3. Da ringer du endokrinologen og forteller dette, så blir nok dosen redusert. Det skal ikke være farlig hvis du ikke går på for høy dose over tid. Og du merker symptomer på det veldig fort.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-02-05, 00:03   #18
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Dette svarte Merete på spørsmålet om Armour og Autoimmun Thyreoiditt:

Sitat:

Hei!Jeg snakket med en lege i USA for litt over ett år siden, og han forklarte det at når man har anti-stoffer så skjer gjerne det at antistoffene "spiser" opp noe av medisinen før den kommer inn i cellene der den skal være. En måte å få antistoffer ned på kan være å bruke bare T3(Liothyronin) en periode. (Jeg gjorde dette og følte etter 2 mnd. at jeg var døden nær.) Når man har antistoffer så ødelegges kjertelen slik at all egenproduksjon opphører......Da blir det enda viktigere å sørge for at kroppen får alle thyreoideahormonene( Armour). Antistoffer mot stoffskiftet kan faktisk like gjerne være en skjult cøliaki. Det finnes flerfoldige forskningsrapporter om dette. Mine antistoffer er også godt ned etter at jeg fikk kommet meg på glutenfri mat(har en positiv tynntarmsbiopsi). Jeg opplevde også at antistoffer steg fra >1000 til større enn 3000> 3 mnd. etter oppstart av Thyroxin. De har i det minste vært stabile etter at jeg byttet til Armour. Så vidt jeg kjenner til er det ingen som har gått fra Armour pga. antistoffer, og jeg personlig har ingen planer om det. Jeg kan tenke meg at man brukert litt lenger tid på å komme seg helt ovenpå, men det er det eneste. Husk at en gang i tiden var natrulig thyroxin det eneste som fantes, og folk hadde autoimmun thyreoiditt da også. De ble friske uten å engang vite at antistoffer fantes....De fikk sin medisin, og ferdig med det :-)

Du får prøve å være tålmodig og la Armour virke en stund. Jeg har heller ikke tenkt å slutte med det, men holder på å justere dosen.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 03:48   #19
HCBergen
Støttemedlem
 
HCBergen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: I byen mellom de syv fjell!
Alder: 41
Innlegg: 19
HCBergen er ny på veien
Question

Overse høyt nivå av antistoff?

Opprinnelig lagt inn av mam

* betyr at det er funnet "unormal" verdi. Tallet i parantes er "normalverdien". Alt under 50 regnes som innen denne. Du ser hvor høyt over du ligger!


Jah,det ser jeg nå! Merete skriver at en måte å få ned antistoffene på er å gå på T3 alene.Bør jeg prioritere å komme meg ned på normalt nivå,for så å gå tilbake igjen på Armour??De siste målingene viser at TSH ligger noe høyt: 2,17,mens fritt T4 er innenfor normalen på 13,9 og T3 på 2,0..Også denne høye verdien av antistoffer..Huff..
Kjertelen min produserer ytterst lite/null,kan antistoffene i kroppen gjøre noe mer skade da?


Oppstart av Armour på 120 mg er nok regnet ut etter den Levaxindosen du tok. Jeg gjetter på at du brukte 150 mg Levaxin, hvis du ikke tok noe annet i tillegg?


Du har så rett så rett.Jeg fikk i meg 150 mg Levaxin i en lang periode etter noen testmåneder på kombinasjonsbehandlingen som jeg imidlertid ikke fikk en bedre effekt av,den gang.Har tygget syntetisk thyroxin siden 7års alder,og har først nå i de senere år åpnet øynene opp for andre og forhåpentligvis enda bedre behandling av denne finurlige sykdommen.


Vær obs hvis du får symptomer på høyt stoffskifte. Hjertebank, hjerteflimmer, svimmelhet og følelse av hetetokter i kroppen er det vanligste. Det kan forekomme hvis du tar for mye av et preparat som inneholder T3. Da ringer du endokrinologen og forteller dette, så blir nok dosen redusert. Det skal ikke være farlig hvis du ikke går på for høy dose over tid. Og du merker symptomer på det veldig fort.


Har foreløbig ikke merket til noen tegn på overdosering nå etter tre ukers bruk,det tar jeg som positivt ioma det er bedre å trappe opp gradvis,enn å gå på en hypersmell!Jeg gjør som deg og mange andre- smører meg med tålmodighet,og håper Armour gjør susen med tiden!;0)Takker og bukker for innlegg og svar! Tommlene opp for disse lærerike forumene!

__________________
Ivrige vink og varme armslyng fra vestlending!
Måtte dagen bli av de bedre for deg c",)

Sist redigert av HCBergen : 08-02-05 kl 03:54. Årsak: Ulike str på skrift!
HCBergen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen diett.Kjører variert,sunt kosthold jeg!Trolig den eneste her s sliter med å gå OPP i vekt(?!) Svar med sitat
Gammel 08-02-05, 19:46   #20
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Husk at for 1/2 år siden hadde jeg ikke hørt om Armour!

Sitat:

Jah,det ser jeg nå! Merete skriver at en måte å få ned antistoffene på er å gå på T3 alene.Bør jeg prioritere å komme meg ned på normalt nivå,for så å gå tilbake igjen på Armour??De siste målingene viser at TSH ligger noe høyt: 2,17,mens fritt T4 er innenfor normalen på 13,9 og T3 på 2,0.

Merete ble nærmest utslått av å gå på T3 alene. Hun har det bedre når kroppen ble vant til Armour og alt ble stabilisert.
Det jeg synes, er at du har lave verdier av fritt T4 og T3. Min lab har nedre normalverdi på 3,7 for T3. Hva står det i parantes bak T3 verdien din? Mange må ha verdier i øvre halvdel for å kjenne seg bra. Jeg merket forskjell da T3 verdien min sank fra 4,5 til 4. Men var fortsatt innen normalområdet. Vent til neste blodprøve. Ligger du helt i nedkant av normalverdiene, så kan du drøfte en liten økning med endokrinologen.

Sitat:

Kjertelen min produserer ytterst lite/null,kan antistoffene i kroppen gjøre noe mer skade da?

Det er visst bedre med en kjertel som er helt utslått, enn en som "slår seg av og på". Lettere å tilpasse dosen med medisin som du trenger.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-02-05, 18:21   #21
HCBergen
Støttemedlem
 
HCBergen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: I byen mellom de syv fjell!
Alder: 41
Innlegg: 19
HCBergen er ny på veien

Ulike laber-ulike ref.verdier!

Opprinnelig lagt inn av mam

Husk at for 1/2 år siden hadde jeg ikke hørt om Armour! Merete ble nærmest utslått av å gå på T3 alene. Hun har det bedre når kroppen ble vant til Armour og alt ble stabilisert.

Okioki,ska lagre det i bakhodet;0)

Opprinnelig lagt inn av mam

Det jeg synes, er at du har lave verdier av fritt T4 og T3. Min lab har nedre normalverdi på 3,7 for T3. Hva står det i parantes bak T3 verdien din

Opprinnelig lagt inn av mam

.

De ulike labene opererer med ulike normalverdier,det er helt tydelig!Jeg har ikke oversikt over nor.verdi til min lab,annet enn TSH(opptil 50)Må høre m kontordamen om hun ikke kan sende meg de andre verdiene..Da jeg gikk til BarneKlinikken for blodprøve og kontroll, hadde den laben norm.verdi for T3: 0,9-2,6(!)| T4 opptil 22.Nå er dette noen år tilbake,men det ser ut til at min endokrinolog går etter de samme norm verdiene ioma han definerer mine siste stoffskiteresultat som normale..??Vet ikke sikkert før jeg har fått tallene derfra..Jeg treng jo noe å sammenligne med ser jeg.Øvre grense for T3 hos deg?

Opprinnelig lagt inn av mam

Mange må ha verdier i øvre halvdel for å kjenne seg bra. Jeg merket forskjell da T3 verdien min sank fra 4,5 til 4. Men var fortsatt innen normalområdet. Vent til neste blodprøve. Ligger du helt i nedkant av normalverdiene, så kan du drøfte en liten økning med endokrinologen. Det er visst bedre med en kjertel som er helt utslått, enn en som "slår seg av og på". Lettere å tilpasse dosen med medisin som du trenger.



Aha,skjønner.Du skal ha takk som gidder å svare;0)
Thank u thank u.

__________________
Ivrige vink og varme armslyng fra vestlending!
Måtte dagen bli av de bedre for deg c",)
HCBergen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen diett.Kjører variert,sunt kosthold jeg!Trolig den eneste her s sliter med å gå OPP i vekt(?!) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 17:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
Atkkins Nutritionals Clashes With Atkins Philosophy Nille Nyheter / media 7 30-07-04 16:27
Atkins Warns Consumers About Low-Carbohydrate Product Frenzy HP Nyheter / media 0 18-04-04 13:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no