Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Mulig å drikke for mye tran?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-01-11, 19:36   #1
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Question

Mulig å drikke for mye tran?

Merker at etter at jeg var kommet gjennom første flaske at jeg nå ikke syns at tran er stygt lengre.

Å nå merker jeg at jeg gjerne tar en slurk eller to på kvelden også, sånn visst jeg ikke er sulten men bare har lyst på noe.. Blir småfysen, ikke på karbo eller noe spesifikt (kanskje bare gammel vane) men går å ser i kjøleskapet og før jeg vet ordet av det har jeg tatt en slurk eller to me tran. Det hjelper, lysten på "noe" går over.

Mangel på fett?? Noe jeg tviler litt på meeen vet jo aldri.

Men er det mulig å drikke for mye tran, få overdose på en måte? Eller kan jeg bare drikke så mye det passer meg?

Nb, spise ganske mye fisk også

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 19:54   #2
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Merker at etter at jeg var kommet gjennom første flaske at jeg nå ikke syns at tran er stygt lengre.

Å nå merker jeg at jeg gjerne tar en slurk eller to på kvelden også, sånn visst jeg ikke er sulten men bare har lyst på noe.. Blir småfysen, ikke på karbo eller noe spesifikt (kanskje bare gammel vane) men går å ser i kjøleskapet og før jeg vet ordet av det har jeg tatt en slurk eller to me tran. Det hjelper, lysten på "noe" går over.

Mangel på fett?? Noe jeg tviler litt på meeen vet jo aldri.

Men er det mulig å drikke for mye tran, få overdose på en måte? Eller kan jeg bare drikke så mye det passer meg?

Nb, spise ganske mye fisk også

Tror ikke du skal ta mer tran enn doseringen tilsier.... (fjernet) Kom i skade for å skrive at du kan få for mye Omega-6 i deg. Dette er ikke tilfelle. Leste på flasken nettopp, og tran inneholder visst ikke Omega-6. Men du kan få for mye A og D vitaminer........

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 27-01-11 kl 20:18.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 19:56   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Du kan overdosere vitamin A, D og E, slett ikke sunt!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 27-01-11, 23:41   #4
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Åki.. da må jeg begrense meg! Takker for svar! Va logisk, men kjekt å bli påmindt om fettløselige vitaminer

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 02:08   #5
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Hva med å finne et alternativ? Cocosa i kaffe eller noe? MCT olje kan du med sikkerhet bruke med visshet om at den ikke lagres. Den er sikkert også mulig å ha i kaffen. Kanskje ikke så lurt om kvelden om du ikke er vant til mye kaffe,men sånn ellers på dagen. Kan du ikke forsøke å regne ut hvor mye fettløselige vitaminer du får i deg i løpet av en dag om du inkluderer de slurkene med tran? Det er jo ikke sikkert det er for mye.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 11:01   #6
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Fin idé ada-emilie!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:14   #7
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Hva med å finne et alternativ? Cocosa i kaffe eller noe? MCT olje kan du med sikkerhet bruke med visshet om at den ikke lagres. Den er sikkert også mulig å ha i kaffen. Kanskje ikke så lurt om kvelden om du ikke er vant til mye kaffe,men sånn ellers på dagen. Kan du ikke forsøke å regne ut hvor mye fettløselige vitaminer du får i deg i løpet av en dag om du inkluderer de slurkene med tran? Det er jo ikke sikkert det er for mye.

Hva er MCT-olje?
Bruker dere cocosa med kokkossmak i kaffeen?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:27   #8
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Bruker dere cocosa med kokkossmak i kaffeen?

Man kan bruke begge. Smak og behag

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:46   #9
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Hmm.. det er fine alternativ! Kan sikkert regne å det også, men det er vel så lett å få tak i cocosa å ha det i kaffen og holde meg til de 5ml som er anbefalt på flaska. Kaffen er jeg godt vant med og sover like godt. Takker Ada-emilie!

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:01   #10
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Jeg tror problemet er at det lagres og hvis man f.eks. får i seg for mye igjennom et helt liv så vil det fort akkumulere seg til å bli helseskadelig. Jeg er mye flinkere til å ta tran når jeg er på diett enn når jeg ikke er det så det overforbruket jeg eventuelt har nå vil jo bli brukt de dagene jeg ikke tar tran eller spiser fet fisk? Dvs. hvis jeg istedenfor 1ss om dagen tok 2ss annenhver dag. Det ville vel ikke være skadelig?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:07   #11
Ildern
Medlem
 
Ildern sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 179
Ildern er på en erverdig vei

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Hva med litt Udos choice? Vet den inneholder omega-6, men jeg tar 2 ss daglig. Gjør underverker for meg. Slipper det meste av hudproblemer og leddsmerter med denne.

__________________


Ildern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach- i bunn og i grunn Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 16:27   #12
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av Ildern, her.

Hva med litt Udos choice? Vet den inneholder omega-6, men jeg tar 2 ss daglig. Gjør underverker for meg. Slipper det meste av hudproblemer og leddsmerter med denne.

Den har jeg ikke hørt om før.. hor får man tak i den. Kan jo være ett elternativ nå flaska jeg har blir tom. Siden jeg ikke føler at all bruk tran må gis opp.

Til Sylvester, nei tror ikke det vil være skadelig, det er jo som du sier ikke en akutt overdose du vil få dersom tar annen hver dag det er forbruk over tid. Men jeg har bestandig spist mye fisk og lever (der man finner tranen naturlig) hele mitt liv og aldri følt ett behov for å tran ekstra. Men kjøpte for mer for å få i meg fett litt lettere.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 16:34   #13
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av tjeldberg, her.

Den har jeg ikke hørt om før.. hor får man tak i den. Kan jo være ett elternativ nå flaska jeg har blir tom. Siden jeg ikke føler at all bruk tran må gis opp.

Det er et plantebasert omega 3-6-9-tilskudd som fåes i helsekostforretninger og div nettbutikker.
Her sakset jeg litt info om produktet fra en nettbutikk:

"Udos Choice liquid

Omega 3 og Omega 6 er de to eneste fettsyrene som kroppen ikke kan produsere selv. De utfører mange viktige funksjoner og bør prioriteres i alles kosthold. Mest kjent er deres betydning for hjernen, leddene og hjerte-/karsystemet. Essensielle fettsyrer er viktige for de hormonproduserende kjertlene og fremmer immunforsvaret og stoffskiftet. Mange har oppdaget at de også fungerer utmerket som hudlotion, men de skal tas innvortes og i et balansert mengdeforhold.

Udo’s Choice inneholder begge de essensiella fettsyrene Omega 3 og Omega 6, men også Omega 9, kjent som det gode middelhavsfettet. Fettsyrene i Udo's choice er balansert i det ideelle mengdeforholdet 2:1:1. Udo’s Choice er produsert av økologisk dyrket lin-, solsikke- og sesamfrø. Det tilsettes også olje fra nattlys, havre, ris, lecitin samt mellomlange triglycerider. Essensielle fettsyrer har høy vitalitet og harskner fort når de utsettes for lys, varme og oksygen. Pressingen skjer derfor ved lav temperatur (under 40°C), fritt fra lys og oksygen. Deretter lagres oljen kaldt i mørke flasker.
Dosering

1 spiseskjed (15 ml), 1-2 ganger daglig sammen med måltid. Oppbevares tørt og kaldt.
Ingredienser

Fettsyrene Omega 3, Omega 6 og Omega 9 i mengdeforholdet 2:1:1. Linfrøolje, solsikkeolje, sesamolje, mellomlange triglycerid-kjeder, kjempenattlysolje, soyalecitin, riskli- og kimolje, havrekli- og kimolje samt E-vitamin."

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 19:04   #14
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Om du liker å helle i deg olje kan du bare helle i deg udos choice. MCT-olje gir energikick men lagres ikke som fett på kroppen. Valnøttolje (kaldpresset) og en bra olivenolje smaker også godt. Eller hva med cocosaolje i kaffen sammen med krem?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 14:38   #15
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Det er et plantebasert omega 3-6-9-tilskudd som fåes i helsekostforretninger og div nettbutikker.
Her sakset jeg litt info om produktet fra en nettbutikk:

"Udos Choice liquid

Omega 3 og Omega 6 er de to eneste fettsyrene som kroppen ikke kan produsere selv...

Det er Omega-6 (of noe 3) i alt av kjøtt. I følge Wikipedia er Omega-6 helseskadelig. Det går an å endre omeg 3 til 6-ratioen til alt kjøtt ved f.eks. å fore dyrene med annen mat og forskere ønsker at helsemyndighetene skal se på det istedenfor en anbefaling om å moderere fett og melkeprodukter. Det er om det i Schrödingers katt 23.09.10.

I Wikipedia er et sundt Omega 3 til 6 2:1. Hvor mye omega-3 og 6 er det i en dose med Udos?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 14:54   #16
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Er den skadelige omega 6 ifølge wikipedia (som ikke er noen fasit)kaldpresset da?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 14:58   #17
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Er den skadelige omega 6 ifølge wikipedia (som ikke er noen fasit)kaldpresset da?

Jeg liker biffen min rå, men jeg presser den ikke for saft. Du kan ikke ta det faktum at oljer er kaldpresset at omega 6 da er mye sunnere. Å kaldpresse er generellt bra, men wikipedia skrev at omega6 er generelt helseskadelig.

Det er omega6 og omega3 i alle kjøttprodukter og en del planter/frø og omega6 får vi i oss alt for mye av og omega 3 får vi alt for lite av. Hvis du tok deg tid til å se på katta ser du at det er 10 ganger så mye omega6 som omega3 i kylling. Ved å fore kyllinger med litt raps og linfrø i tilleggg til det de fikk gikk dette ned til like deler omega3 til 6.

Poenget er at du aldri trenger å ta Omega 6 som næringstilskudd fordi du får i deg alt for mye av det hvis du spiser kjøtt allerede.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)

Sist redigert av sylwester : 30-01-11 kl 15:03.
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 16:50   #18
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

I Wikipedia er et sundt Omega 3 til 6 2:1. Hvor mye omega-3 og 6 er det i en dose med Udos?

Udo's Choice har et 2:1:1-forhold mellom omega 3-6-9, og i en ss (15mL) er det etter mine beregninger 6,75g omega-3, og 2,96g omega-6 og 9.
Omega-6 er jo en essensiell fettsyre, så det å si at den er helsefarlig kan lett bli misforstått.
Det som er riktigere, er jo at vi stort sett allerede får i oss for mye omega-6 ifht omega-3 (som du også skriver), og sånn sett kan man nok si at et slikt kosthold (med mye omega-6) kan være helseskadelig.
Er forøvrig også enig i at de færreste trenger å ta tilskudd av omega-6 av ovennevnte årsaker, og det å reklamere med et optimalt forhold i oljen sin (slik Udo's gjør) blir rart, siden man tross alt får i seg de essensielle fettsyrene fra andre matvarer også, og da bør man heller se på hvor optimalt forholdet er i kostholdet som helhet, og ikke kun i en spiseskje eller to med olje

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:14   #19
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Jeg tror at påstanden" vi får i oss for mye omega 6 fremfor omega 3" kommer fra de som tror vi spiser margarin på brødskiva og steker med soyaolje,jeg. Jeg bruker ingen av delene. Jeg er ikke med i disse "vi" .

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-01-11, 20:21   #20
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Mulig å drikke for mye tran?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Jeg tror at påstanden" vi får i oss for mye omega 6 fremfor omega 3" kommer fra de som tror vi spiser margarin på brødskiva og steker med soyaolje,jeg. Jeg bruker ingen av delene. Jeg er ikke med i disse "vi" .

Det er delvis sant, men hvis man spiser endel kjøtt (det gjør kanskje ikke du? Husker ikke helt), så er gjerne det meste av dette "industrikjøtt" hvor dyrene har blitt fôret på "unaturlig mat", og derfor inneholder en mer ugunstig omega-3-til-6-ratio enn hvis dyret hadde fått gå fritt ute og spise det naturen hadde å by på

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Svar

Emneord
fett, tran


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tran Lindaplinda Ketolysekuren 0 21-10-10 01:07
Spedbarn og tran KatjaBlå Barns kosthold 8 23-07-09 02:08
Ketolysepillene og TRAN Clarissa Ketolysekuren 4 24-02-08 18:30
Kan man ta to doser tran? Isalien Lavkarbo generelt 5 23-01-07 10:51
tran nøtta Kosttilskudd 7 06-11-05 21:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no