Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-07-13, 11:02   #1
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei
Smile

Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Jeg fant denne oppskriften på detsoteliv.no
En ganske enkel og grei oppskrift, relativ rask å lage og kaken både så god ut og smakte godt. Jeg tror med andre ord at denne oppskriften fint kan brukes om du har lyst på noe godt, eller om du venter besøk - for den kan fint serveres!

Her er linken til Arne Brimis versjon: Arne Brimis Sjokolademoussekake

Mine ingredienser ble:

280g smør
280g mørk sjokolade uten sukker
70g sukrin
10 eggeplommer
10 eggehviter
(Grunnen til at det ble 10 egg var at det var så mye eggehviter inni eggene, så det holdt i massevis).
Bortsett fra dette fulgte jeg resten av oppskriften til punkt og prikke.

OBS! Glemte å nevne at jeg brukte en middels (ca 23-25?) rund springform - den ble høy og fin!

Denne kaken anbefales!! Saftig og god og myk.

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!

Sist redigert av Lullapie : 31-07-13 kl 21:54. Årsak: Måtte fikse en feil og legge til noe :)
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 11:33   #2
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Arne Brimis Sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist. :)

Opprinnelig lagt inn av Lullapie, her.

Jeg fant denne oppskriften på detsoteliv.no
En ganske enkel og grei oppskrift, relativ rask å lage og kaken både så god ut og smakte godt. Jeg tror med andre ord at denne oppskriften fint kan brukes om du har lyst på noe godt, eller om du venter besøk - for den kan fint serveres!

Her er linken til Arne Brimis versjon: Arne Brimis Sjokolademoussekake

Mine ingredienser ble:

280g smør
280g mørk sjokolade uten sukker
70g stevia
10 eggeplommer
10 eggehviter
(Grunnen til at det ble 10 egg var at det var så mye eggehviter inni eggene, så det holdt i massevis).
Bortsett fra denne lille endringen fulgte jeg resten av oppskriften til punkt og prikke.

Denne kaken anbefales!! Saftig og god og myk.

Sikker på at det er 70g stevia? Det tror jeg kanskje blir utroooolig søtt. Er det kanskje stevia blandet med sukrin eller lignende?

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 23-07-13, 20:26   #3
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei

Sv: Arne Brimis Sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist. :)

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Sikker på at det er 70g stevia? Det tror jeg kanskje blir utroooolig søtt. Er det kanskje stevia blandet med sukrin eller lignende?

Oi, beklager!! Jeg mente sukrin!

Jeg var litt i villrede på hva jeg skulle gjøre (er ikke så vant med å bruke søtningsmidler), men jeg tenkte at jeg måtte ta mye mindre enn de 280gr med sukker som det stod. Jeg tok derfor en kopp med 70gr sukrin og det funket. Kaken smakte godt, men jeg tipper at det går an å ta litt mindre enn det også om man vil - men jeg tror jeg vil holde meg til 50-70gram sukrin.
Kaken er forresten litt mektig, så man spiser den ikke opp med det første - men skikkelig god var den!
(Kanskje spise med litt friske bær, eller krem?- Jeg hadde ikke noe til, men tenker det går fint an med litt godt tilbehør.)
Tror jeg skal også prøve en lys sjokolade versjon en annen gang.

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!

Sist redigert av Lullapie : 23-07-13 kl 20:29. Årsak: La til noen ord :)
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 12:07   #4
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Åh, denne har jeg drømt om siden jeg leste innlegget første gangen - tror det blir årets bursdagskake til meg selv

Tror du det går an å halvere oppskriften og lage den i en vanlig rund springform? Hva vil evt. steketid bli?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 31-07-13, 13:56   #5
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Åh, denne har jeg drømt om siden jeg leste innlegget første gangen - tror det blir årets bursdagskake til meg selv

Tror du det går an å halvere oppskriften og lage den i en vanlig rund springform? Hva vil evt. steketid bli?

Jeg vet dessverre ikke hva steketiden vil bli, men det jeg glemte helt å skrive i oppskriften var at jeg tok 2/3 av deigen oppi en rund springform på middels størrelse (klarer ikke å tyde tallet på den, men tipper den er rundt 23-25 cm). Den ble passe høy og fin og sank ikke sammen. Med andre ord tror jeg ikke du trenger å halvere oppskriften, om du ikke da har tenkt å bruke en veldig liten rund form?

Første gang jeg deler en oppskrift, så jeg beklager alt surret.

Denne kaken er absolutt verdt å prøve ut, i hvert fall etter min mening. Den var så enkel og grei og smakte så godt!

Jupp, tror denne passer perfekt til bursdagskos!

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-07-13, 14:38   #6
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Opprinnelig lagt inn av Lullapie, her.

Jeg vet dessverre ikke hva steketiden vil bli, men det jeg glemte helt å skrive i oppskriften var at jeg tok 2/3 av deigen oppi en rund springform på middels størrelse (klarer ikke å tyde tallet på den, men tipper den er rundt 23-25 cm). Den ble passe høy og fin og sank ikke sammen. Med andre ord tror jeg ikke du trenger å halvere oppskriften, om du ikke da har tenkt å bruke en veldig liten rund form?

Første gang jeg deler en oppskrift, så jeg beklager alt surret.

Denne kaken er absolutt verdt å prøve ut, i hvert fall etter min mening. Den var så enkel og grei og smakte så godt!

Jupp, tror denne passer perfekt til bursdagskos!

Jeg delte oppskriften og hadde i rund form - stekte i ca 25 min. Den blir nok ikke fryktelig høy, nei, så neste gang skal jeg nok ha i litt mer av alt. Har ikke smakt på den enda, den står i kjøleskapet hjemme og venter på meg

Smakte på røra underveis - søtet med Steviosa (blanding av Stevia og sukrin), men supplerte med litt sukker også. Jeg sliter skikkelig med å finne et søtstoff jeg synes fungerer i kake - vurderer å kjøpe inn superkunstig natreen eller noe for kanskje å greie og finne noe jeg liker Med tanke på at SUKKER og HVETEMEL er hovedingrediensene i nesten alle kaker er det kanskje ikke så rart det er vanskelig å få til kake uten disse to greiene Hittil har jeg stort sett bakt Gerds ostekake med stort hell (og helt uten sukker) - men det hadde vært fint med en sjokoladekake på reportoiret også

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 31-07-13, 21:50   #7
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg delte oppskriften og hadde i rund form - stekte i ca 25 min. Den blir nok ikke fryktelig høy, nei, så neste gang skal jeg nok ha i litt mer av alt. Har ikke smakt på den enda, den står i kjøleskapet hjemme og venter på meg

Smakte på røra underveis - søtet med Steviosa (blanding av Stevia og sukrin), men supplerte med litt sukker også. Jeg sliter skikkelig med å finne et søtstoff jeg synes fungerer i kake - vurderer å kjøpe inn superkunstig natreen eller noe for kanskje å greie og finne noe jeg liker Med tanke på at SUKKER og HVETEMEL er hovedingrediensene i nesten alle kaker er det kanskje ikke så rart det er vanskelig å få til kake uten disse to greiene Hittil har jeg stort sett bakt Gerds ostekake med stort hell (og helt uten sukker) - men det hadde vært fint med en sjokoladekake på reportoiret også

Oi, så spennende! Håper du synes den smaker godt! Jeg er som sagt ikke så flink på dette med søtningsmidler, men tenkte en mye mindre dose med sukrin ville fungere fint i kaken, noe det heldigvis gjorde. Jeg håper den søtningen du brukte også fungerer! Kjipt om det hadde blitt for mye søtt, eller for lite søtt. Man må vel gjerne bare prøve seg frem.
Jeg kjøpte forresten nylig Sukrin Gold og tenker å bruke den neste gang jeg baker noe. I følge butikkdama var det en riktig god smak på søtningen og perfekt til både baking og til kaffe/te. Bare et lite tips om du synes det er vanskelig å finne et bra søtningsmiddel.

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 10:37   #8
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Opprinnelig lagt inn av Lullapie, her.

Oi, så spennende! Håper du synes den smaker godt! Jeg er som sagt ikke så flink på dette med søtningsmidler, men tenkte en mye mindre dose med sukrin ville fungere fint i kaken, noe det heldigvis gjorde. Jeg håper den søtningen du brukte også fungerer! Kjipt om det hadde blitt for mye søtt, eller for lite søtt. Man må vel gjerne bare prøve seg frem.
Jeg kjøpte forresten nylig Sukrin Gold og tenker å bruke den neste gang jeg baker noe. I følge butikkdama var det en riktig god smak på søtningen og perfekt til både baking og til kaffe/te. Bare et lite tips om du synes det er vanskelig å finne et bra søtningsmiddel.

Kaka ble nydelig, selv om den ikke ble så høy! Skal definitivt bakes flere ganger, takk for oppskrift

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 13:34   #9
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Kaka ble nydelig, selv om den ikke ble så høy! Skal definitivt bakes flere ganger, takk for oppskrift

Åh, så bra! Kos deg med kaken

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 09:50   #10
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Har bak denne igjen, uten å halvere oppskriften. Så høy og fin ut i ovnen, men falt veldig sammen når den kjølnet. Ble din sånn luftig kakekonsistens, eller mer sånn litt seig browniesaktig? Hvordan ter man seg for at den skal holde seg høy og luftig etter den er ute av ovnen? Det er ikke kjempeviktig for meg, siden jeg liker begge deler - men tenker det kanskje er noen triks til eggebasert bakst?

Skal servere denne i en bursdag og GLEDER meg til å spise et stykke av denne igjen

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 12:45   #11
Lullapie
Medlem
 
Lullapie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 62
Lullapie er på en erverdig vei

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Jeg kan nok ikke gi et proffesjonelt svar på dette, men et lite "triks" jeg har lært for at kaker skal bli fine og høye er å smøre kake-røren høyt opp langs veggen på formen. Rett og slett bare smøre røren tykt oppover, uten å bry seg om at det da ikke vil være så mye på bunnen. Det som skjer da er at kaken fester seg lettere i kantene når den eser oppover. Etter at jeg lærte det trikset har jeg faktisk ikke opplevd at noen kaker har punktert.
Jeg kan ikke si for sikkert at dette er den gyldne regel for perfekte, høye kaker - men av erfaring så føler jeg i hvert fall at det funker.
Ja, kaken blir litt sånn brownies-myk, men den skal nok være litt sånn siden det er en mousse-kake og at den ikke har noe mel i seg.

__________________
Ønsker å miste 30kg, men setter delmål underveis.
Oppdatering: Delmålet gikk som en drøm. Nå har jeg bare 2 kg igjen!
Lykke til alle sammen!
Lullapie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 13:54   #12
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Arne Brimis sjokolademoussekake med en sukkerfri tvist

Tror du denne kan fryses? Hadde vært veldig kjekt å kunne hatt noe slikt på lur i fryseren - men sjokolademousse tines kanskje ikke så bra?

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tyrkisk yoghurt med en tvist Atkinsmadde Mellommåltider 19 21-06-12 12:14
Sjokolademoussekake LaLa77 Kake/dessert og snacks 1 07-04-12 09:26
Arne Brimis: Entrecote med blåmuggost Fitnessa Middag 0 25-08-11 18:37
Bær m/ yoghurt, en klassiker med en tvist HappyMe Kake/dessert og snacks 3 20-04-11 22:59
Brimis fenikkelkremsaus elco Middag 3 10-06-09 00:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no