Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-08-05, 19:04   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød

Finner ikke at denne er postet andre steder enn i en annen tråd utenfor oppskriftsforumet:


Opprinnelig lagt inn av Musti

Nabo'n til Torkil ..... jeg tror jeg elsker deg

Har nettopp bakt brødet hans
Og hør alle sammen ..... det er BRØD!

Tusen takk Torkil for at du delte oppskriften hans med oss!!!!!
Du må hilse han masse fra meg,- og gi han en stor klem og si TUSEN MILLIONER TAKK!!!
Brødet var bare vidunderlig.
Det skal jammen bli godt å kunne variere salat-lunchen min med brødskiver innimellom!

Og livet er bare herlig i dag!
** SUKK **

Opprinnelig lagt inn av Hildeborg


Hei hei

Dette er naboen til Torkil og forresten er eg av hokjønn..

Eg fann ut at det grove soyaproteinbrødet eg laga var litt for vått. Her er min nye versjon.

Grovt soyaproteinbrød

5 egg
0,5 dl. rapsolje (eller annan olje)
1-2 ts LO-salt eller seltin.
2 dl. sæterrømme eller mat yoghurt
2dl. vatn
1 ss bakepulver
100 gr. kruskakli
100 gr. sesamfrø
100 gr. linfrø
50- 100 gr. valnøtter eller solsikkefrø
175 gr ketolyse soyaprotein

Steikast på 175 grader på midterste rille i 50 min.
Når brødet er kaldt , del det i 2. Frys halvparten . Oppbevar resten i kjøleskåp.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 19:10   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Nå har jeg dette brødet til kjøling på benken. Deigen var ikke så løs som på første oppskrift, den var sånn "pepperkakedeig" konsistens og måtte trykkes ned i formen. Jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke.

Så nå er jeg spent på

  • hvordan skal jeg få det ut av formen ??
  • hvordan smaker det ?
  • var det det dumt gjort å bruke linfrø som var utgått på dato ?
  • hvor tungt er det ?
  • hvor mange skiver får jeg ut av det ?
  • hvor mange karber pr skive ? (Hele brødet har 38 netto karber)
Følg med, følg med, - fortsettelse følger !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 19:11   #3
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

*venter spent*

  Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 19:24   #4
Amica
Seniormedlem
 
Amica sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 2.499
Amica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt liktAmica er veldig godt likt

Spennende, ja

__________________
Vi slanker oss sammen! Hårek og Amicas journal
Styrer litt for meg selv or tida
-
noen kilo lost, noen to go!

Amica er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 19:32   #5
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg også er spent, Nille, for jeg har også planer om å prøve ..

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 20:04   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Blir jo aldri kaldt jo !!

Det henger fast i formen enda...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 21:18   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det kom ut av formen til slutt !!

Det er fremdeles litt lunkent, men jeg kunne ikke holde meg.

Vekt: 1200 gram

Fitday data:
Total: 4708 Fat:362 3258 73% Sat:33 297 7% Poly:86 774 17% Mono:107 963 22%Carbs:151 152 3% Fiber:113 0 0%Protein:261 1044 23%Alcohol:0 0 0%

Jeg skar en skive som var ca 1.25 cm tykk. Det gir 21 skiver og pr brød og 2 netto karber pr skive. Bonusen er at det også blir 12 gram protein pr skive !!

Det smakte mye bedre enn klibrødet, men det var noe som manglet smaksmessig. Jeg hadde to teskjeer mineralsalt i, det var muligens litt lite. Erfaringsmessig vet jeg at grovbrød faktisk kan smake bedre når det er helt kaldt. Så jeg skal prøve en skive til frokost i morgen. Tror det er mer enn nok med en skive. Jeg er stappmett nå !!

Konklusjon:

  • hvordan skal jeg få det ut av formen ?? Med litt lirking gikk det fint)
  • hvordan smaker det ? Bedre enn noe annet lavkarbo brød jeg har smakt (også bedre enn Fedons !!!) Litt mer salt neste gang.....
  • var det det dumt gjort å bruke linfrø som var utgått på dato ? Merka ikke no til det nei
  • hvor tungt er det ? 1200 gram
  • hvor mange skiver får jeg ut av det ? 21 stk. i den tykkelsen jeg vil ha !!
  • hvor mange karber pr skive ? (Hele brødet har 38 netto karber) 2 netto karber
Kan sikkert skjære tynnere skiver for å få ned karbetallet, men det er ikke noe mål i seg selv.

Nå skjærer jeg det i skiver før jeg fryser det...... 4 skiver om gangen i kjøleskapet

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 21:54   #8
Vikki
Medlem
 
Vikki sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 118
Vikki er ny på veien

Mmmmmmm...jeg er overtalt

Ut og handle imorgen, jeg!! Dette må prøves.. Takk for at du deler erfaring

Vikki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose, ved hjelp av Eurodiett / Atkins Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 22:16   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Dette hørtes flott ut, Nille!

Men man må vel ha det i kjøleskapet som du sier, siden det inneholder såpass med proteiner.. 12 gram pr. skive er jo supert!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 05-08-05, 23:19   #10
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Ja, det brødet er jo bare utrolig godt,-men jeg gjorde en kjempetabbe første gangen jeg bakte det. For enkelthets skyld bakte jeg 4 brød! Leste nok ikke oppskriften helt nøyaktig, så jeg hadde i 1 ts istedet for 1 ss bakepulver pr. porsjon. Resultatet ble jo deretter,- 4cm høye brød!!! (men de smakte utrolig godt likevel,- og varte lenge!)

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 06-08-05, 09:40   #11
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Takk for at du tester og deler, SNille!Nå skal det bakes.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 07-08-05, 21:00   #12
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Nille

Blir jo aldri kaldt jo !!

Det henger fast i formen enda...

Der har jeg løsningen for deg Jeg legger bakepapir i formen,så slipper leg å smøre den og ikke blir formen møkkete heller Det dekker faktisk hele formen

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 07-08-05, 21:13   #13
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Katastrofebrødet

Lagde brødet til naboen til torkil etter oppskriften,men brukte 1 dl mindre med vann.
Enda synes jeg nok røren virket en smule tynn.

Og da jeg tok det ut av min nyinnkjøpte silverplated superovn var det så rått som det kunne få blitt.Fikk på en måte snudd det på hodet over i en annen form og lot det stå 30 minutter til. Tror det hadde holdt med en dl til dette brødet. Så da er det store spørsmålet?
Er det fordi jeg brukte kun hele frø? Vanligvis maler jeg både linfrø og solsikkefrø,men hadde faktisk lyst på hele frø denne gangen.

Det står faktisk ikke noe om det i oppskriften.

Noen som vet?

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 07-08-05, 21:40   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Skorpia

Lagde brødet til naboen til torkil etter oppskriften,men brukte 1 dl mindre med vann.
Enda synes jeg nok røren virket en smule tynn.

Det var mystifistisk Skorpia. Jeg kaaaaan ha målt feil ........ Holdt på å ta 5 dl olje, også skulle det være 0.5 !

Men jeg trodde jeg lagde det 100% etter oppskriften i første post, den er visst revidert i forhold til den første som Torkil postet som naboen sitt brød. (som naboen skriver, hun syns den første utgaven ble litt for våt). Jeg målte nøyaktig mengde av hver ingrediens på digital vekt. Brukte dl-mål for rømme og vann. Brukte 5 frokostegg (de i rosa pakke) - men jeg brukte hele sesamfrø, hele linfrø og valnøtter (solsikkefrøene hadde gått ut på dato og blitt harske) - Kli er vel kli... Jeg hakker valnøttene grovt. Ble litt overrasket over at deigen ble såpass fast som den ble, littegranne våtere enn pepperkakedeig. Akkurat våt nok til å ikke kunne eltes, om du skjønner. Jeg trykket den ned i formen - og JA, glemte at det var lurt med bakepapir oppi, det skal jeg huske neste gang !

Uansett, brødet ble passe saftig og det smaker bare bedre og bedre. Jeg frøs det i poser med 4 skiver i hver. Tar det ut kvelden før og bruker 2 skiver pr dag i 2 dager. Det har funket perfekt for meg. Sambo ville ikke ha - han liker ikke tungt brød. Og tungt var det !! 1.2 kg !!

Spennende å høre hva erfaring andre gjør seg da !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-08-05, 22:08   #15
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Tja si det,jeg bruker også digital vekt,tok rømme på skjønn,kanskje litt mye men det skulle oppveie for en dl mindre vann.

Men nå har jeg smakt på mitt takras av et brød og det smakte faktisk aldeles nyyydeliig.

I morgen skal jeg bake et til,men da skal jeg passe på at det blir som de brødene jeg pleier å bake i kosistens

Kan hende klien min er litt gammel så den ikke har trekt til seg noe særlig fuktighet?? Det har vært en fuktig sommer her og jeg kjøpte den vel i vinter.
Så da skal jeg kjøpe ny kruskakli for å se om det blir noen forskjell?
Men smaken på det brødet tror jeg jeg kan leve lenge med.
Solsikkefrøene gjør susen.

Så andre som skal bake brødet.Vær forsiktig med tilsetting av vann!!!!

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 08-08-05, 20:35   #16
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel

Dette brødet tenkte jeg at jeg måtte prøve, så jeg gikk på helsekosten med handlelisten i hånden. MEN de hadde ikke "Ketolyse soyaprotein". Hvor får man tak i det? Er det VELDIG mye i en boks? Fordi det hun på helsekosten anbefalte istedet, var sånn svær kanne med soyaproteinpulver til 229 kroner ellerno. Og det skal jeg jo ikke ha... ville gjerne kjøpe i litt mindre kvantum iallefall... er det mulig?

Hvor har dere kjøpt soyaproteinet??

*kos til alle som vil ha*

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-05, 20:58   #17
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Det er ikke noe i veien for å kjøpe Vege fuel til 229 noe over 500 gram,men Torkil sitt er billigere 90 for 400 gram tor jeg det var,og du finner det ved å gå inn på http://www.ketolyse.no

Internettbuyikk altså.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 09-08-05, 18:40   #18
Vikki
Medlem
 
Vikki sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 118
Vikki er ny på veien

Spørsmål angående innhold i brødet!

Hele frø går jo ufordøyet gjennom systemet vårt. Skal man da la være å telle disse med når man regner ut innhold av protein, karbo og fett?

Er intressert fordi jeg fører nøyaktig regnskap over inntatt føde...

Nille : Ser du har kommet frem til 2 nettokarber pr. skive. Hvordan? I mitt brød fikk jeg 121 g. karbo pr. 100 g. brød. Hvis jeg dropper å regne med frøene, havner jeg på 61 g. pr 100g. Og det stemmer jo ca. overens med det du fikk..

Håper noen kan svare

Vikki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose, ved hjelp av Eurodiett / Atkins Svar med sitat
Gammel 09-08-05, 18:43   #19
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Så vidt jeg har forstått det, så skal ikke hele frø være med nei.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-08-05, 18:44   #20
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Bare se her:

Opprinnelig lagt inn av Nille

Carbs:151 152 3% Fiber:113 0 0%

Man trekker i fra fibrene

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 09-08-05, 19:07   #21
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Jeg kan gi dere et eksempel linfrø innehoder ca 37 karbohydrater,men 30 av de er fiber som ikke regnes med,men det er på knuste linfrø. Hele linfrø går ufordøyet gjennom systemet.Altså 0 karb.

Linfrø er dessuten viktig for fordøyelsen for de smører tarmen derfor får en ikke så lett forstoppelse.

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 09-08-05, 19:13   #22
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Vikki

121 g. karbo pr. 100 g. brød.
Håper noen kan svare

Hmmm hvordan klarer du å få 121 gram karbohydrater når du bare har 100 gram å gå på?
Det regnestykket skulle jeg gjerne likt å sett

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 09-08-05, 19:19   #23
Vikki
Medlem
 
Vikki sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Innlegg: 118
Vikki er ny på veien

Det var dette jeg trodde!

Betyr det at jeg ikke skal regne med, verken sesamfrø, linfrø eller solsikkefrø?

- OG gjelder det også for protein of fett?

Faller jo veldig proteinmessig da?
Takk for at dere svarer så kjapt !!

Vikki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose, ved hjelp av Eurodiett / Atkins Svar med sitat
Gammel 09-08-05, 19:44   #24
Skorpia
Seniormedlem
 
Skorpia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Drammen
Alder: 64
Innlegg: 1.424
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Vikki

Det var dette jeg trodde!

Betyr det at jeg ikke skal regne med, verken sesamfrø, linfrø eller solsikkefrø?

- OG gjelder det også for protein of fett?

Faller jo veldig proteinmessig da?
Takk for at dere svarer så kjapt !!

Linfrø ja,men sesamfrø vet jeg ikke ca 4.5 gram pr 100 .Tror at er de med skall,går de ufordøyet gjennom,men uten skall 4,5 gram.

Solsikkefrøene er uten skall så der tror jeg du må regne som det står 10,5 gram pr 100
Regner med at du ikke bruker fuglefrø i brødet

__________________
Skorpia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for det meste Svar med sitat
Gammel 09-08-05, 20:02   #25
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Vikki

Nille : Ser du har kommet frem til 2 nettokarber pr. skive. Hvordan? I mitt brød fikk jeg 121 g. karbo pr. 100 g. brød. Hvis jeg dropper å regne med frøene, havner jeg på 61 g. pr 100g. Og det stemmer jo ca. overens med det du fikk..

...nå er dere morsomme. Jeg har lagt alle ingrediensene med næringsverdi inn i Fitday. Og så har jeg lagt inn antall gram/oz inn av hva jeg har brukt. Det er ikke mulig å kopiere over en Fitday side dessverre. Bare totalen. Som mofe påpeker trekker jeg fiber fra. Det fiberet har jeg spesifisert for hver ingrediens. Innholdet i mitt regnestykket er for HELE BRØDET. Ikke pr 100 gram !!

Vekt: 1200 gram

Fitday data:
Total: 4708 Fat:362 3258 73% Sat:33 297 7% Poly:86 774 17% Mono:107 963 22%Carbs:151 152 3% Fiber:113 0 0%Protein:261 1044 23%Alcohol:0 0 0%

Pr 100 gram er det 470,8 kalorier, 26,1 gram protein 15,1 karber minus 11,3 fiber er ca. 4 karber. 1 skive veier ca. 50 gram = 2 netto karber.

Opprinnelig lagt inn av Vikki

Betyr det at jeg ikke skal regne med, verken sesamfrø, linfrø eller solsikkefrø? - OG gjelder det også for protein of fett?



Nei, det er ikke slik du skal gjøre det nei. Du skal regne med alle frøene, - det er bare fiberdelen av ingrediensene som skal trekkes ut.

F.eks. kruskakli:

Total: 135 Fat:3 27 22% Sat:1 5 4% Poly:1 5 4% Mono:2 14 11%Carbs:58 32 26% Fiber:50 0 0%Protein:16 64 52%Alcohol:0 0 0%

Der er det 58 gram karber og 50 gram fiber. På pakka står det 8 gram karber fordi fiberet er trukket fra allerede. Sånn er det med alle ingrediensene.

Jeg bruker som sagt Fitday som summerer alt, så trekker jeg summen av fiber fra summen av karber helt til slutt. Kun fordi det er et amerikansk program hvor karber er lagt inn med fiber. Når dere regner med penn & papir skal dere ikke trekke fra fiber i forhold til det som står på PAKKA. Alle norske næringsinnhold skal være fratrukket fiber på forhånd.

Så hadde jeg brukt vekt, penn & papir ville resultatet blitt 38 gram karber (151 minus 113).

Huff, dette forklarte jeg dårlig. Men der er viktig at alle ingredienser skal regnes med. Det er kun fiberinnholdet i hver enkelt vare som ikke skal være med.

Jeg syns og at linfrø skal telle med (altså ikke som 0), for når du tygger brødet vil iallefall en god del av linfrøene bli knust og da bør det telles med. Hvis du bare svelger uten å tygge er det en annen sak !! Min pakke hadde 8 netto karber pr 100 gram og det har jeg regna med ! 2 karber pr skive er uansett ikke mye !!

Forstår ikke helt hvordan du har fått 121 gram karbo pr. 100 gram brød da. Det må vel være for hele brødet vel ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no