Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

"Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-04-11, 14:14   #1
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

"Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...erud/1.7603074

I denne artikkelen står det om Strømsgodset og Odd Grenland som har lagt om til lavkarbokosthold.

Synes også lavkarbo og helsefordeler med dette kostholdet blir forklart med en veldig fin måte, uten fokus på slanking


og selvfølgelig er det en ernæringsfysiolog som er motstander av lavkarbo som uttaler seg

Hva synes dere om atikkelen ?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 14:26   #2
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: "Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

Jeg leste den, og min tanke var at hun fra Olympiatoppen begynner å føle seg truet. Det å prøve å latterliggjøre ved å trekke inn legen til Barcelona og å komme med moralske pekefingre får meg til å tenke at hun mangler gode argumenter
Og gode argumenter mangler hun jo

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 14:34   #3
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: "Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

Jeg likte den der figuren med han fotballspilleren Og det teiteste argumentet jeg har hørt: "Heidi Holmlund mener at et lavkarbokosthold ofte likestilles med en slankekur og at det derfor blir for mye fokus på vekt og slanking blant idrettsutøvere." Det høres da ikke ut som disse fotballspillerne ser på lavkarbokostholdet som en slankekur. Gaaaaad!

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 14:34   #4
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: "Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

Selv fikk jeg for mange år siden i møte med olympiatoppen beskjed om at jeg burde gå ned 5-7 kg, og ingen veiledning i hvordan. Anbefalingen var til en jente på 17 år, 1,85m høy som veide 71 kg. Årsaken var dårlig O2 opptak (målt mot kroppsvekt) grunnet astma, og noe høy fettprosent.
Jeg vet det er lenge siden, og at oppmerksomheten mot mat/vekt for idrettsutøvere er noe annet nå. Samtidig er det mange unge idrettsutøvere som tester ut mat/slanking uten veiledning - så det er tynt å bruke det som argument for at lavkarbovalget til Strømsgodset og Odd er farlig.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 13:48   #5
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: "Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

Den figuren er kjempe bra ja

Jeg er enig i at det er kjempe teit at hun drar inn det argumentet med at lavkarbo likestilles med en slankekur i en artikkel som denne!!

Jeg synes selv at lavkarbo forbindes altfor mye med slanking i media, og at dette kan bidra til å "skremme" de som er normalvektige og friske, og som ikke har tilegnet seg kunnskap om temaet.
Jeg synes derfor denne artikkelen var helt topp, siden den fokuserer på lavkarbo som prestasjonsfremmende innen idrett, og i utgangspunktet ikke fokuserer på vektnedgang i det hele tatt, men isteden alle andre helsegevinster! Synes derfor det blir tatt helt ut av sammenheng å trekke inn slankekur her....

Forresten en interessant diskusjon under artikkelen Mange som ikke vet hva de snakker om. hehe...

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 13:52   #6
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: "Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Selv fikk jeg for mange år siden i møte med olympiatoppen beskjed om at jeg burde gå ned 5-7 kg, og ingen veiledning i hvordan. Anbefalingen var til en jente på 17 år, 1,85m høy som veide 71 kg. Årsaken var dårlig O2 opptak (målt mot kroppsvekt) grunnet astma, og noe høy fettprosent.
Jeg vet det er lenge siden, og at oppmerksomheten mot mat/vekt for idrettsutøvere er noe annet nå. Samtidig er det mange unge idrettsutøvere som tester ut mat/slanking uten veiledning - så det er tynt å bruke det som argument for at lavkarbovalget til Strømsgodset og Odd er farlig.

Uff, håper de ikke praktiserer det på den måten nå!! 71 kg når man er 185 høy må da være langt fra overvektig??? (har ikke regnet BMI men....regner med det er godt innenfor normal, og nærmere undervektig enn overvektig?)

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 14:52   #7
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: "Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Selv fikk jeg for mange år siden i møte med olympiatoppen beskjed om at jeg burde gå ned 5-7 kg, og ingen veiledning i hvordan. Anbefalingen var til en jente på 17 år, 1,85m høy som veide 71 kg. Årsaken var dårlig O2 opptak (målt mot kroppsvekt) grunnet astma, og noe høy fettprosent.
Jeg vet det er lenge siden, og at oppmerksomheten mot mat/vekt for idrettsutøvere er noe annet nå. Samtidig er det mange unge idrettsutøvere som tester ut mat/slanking uten veiledning - så det er tynt å bruke det som argument for at lavkarbovalget til Strømsgodset og Odd er farlig.

Det hørtes helt sykt ut!!
Og så til en 17 åring som fra før er slank og sikkert med masse hormoner som gjør livet til en karusell.
Også ikke frisk i tillegg!!! Er det mulig å være så kynisk og kald er min tanke. Fytti!!!!!!!

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 21:13   #8
Hette
Medlem
 
Hette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Førde
Innlegg: 150
Hette er en juvelHette er en juvelHette er en juvel

Sv: "Brød eller bacon?" Artikkel fra nrk.no

Opprinnelig lagt inn av knh, her.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...erud/1.7603074

I denne artikkelen står det om Strømsgodset og Odd Grenland som har lagt om til lavkarbokosthold.

Synes også lavkarbo og helsefordeler med dette kostholdet blir forklart med en veldig fin måte, uten fokus på slanking


og selvfølgelig er det en ernæringsfysiolog som er motstander av lavkarbo som uttaler seg

Hva synes dere om atikkelen ?


Hei!
Eg har vert på eit kveldskurs med Ken, og eg syns han var veldig flink.. Han forklarte veldig enkelt heile konseptet lavkarbo, og korleis det fungerer på kroppen.. Han fokuserte mykje på det som eit kosthold, og ikkje ein slanke-diett, men at redusert vekt er ein naturleg ting, viss ein har overvekt.. Syns det var eit veldig greitt og lærerikt kurs.

Men kunne kanskje trengt kurset i begynnelsen.. No veit eg det meste han sa allereie, men det fungerte fint som eit motiveringskurs...

__________________


Hette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
En klassisk løgnaktig artikkel fra lavfett "eksperter" Don Vito Corleone Generell ernæringsdebatt 3 05-05-07 08:30
Hvilket brød er sunnest av "Dansk brød eller Lavkarbo? Aadna Lavkarbo generelt 14 28-09-06 21:25
"Nikko" eller "Nikken" magnetplate ? Nille Generell diskusjon 5 22-03-06 11:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no