Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Brødforsøk nr 5

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-06-10, 20:20   #1
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Brødforsøk nr 5

Jeg sliter med å finne noe som kan bli min brøderstatning da jeg ikke kan leve uten dette. Det må være enkelt og lett og lage. Hittil har jeg laget noe som minner mer om kake enn brød.. eller for mye frø og nøtter er heller ikke noe særlig.

Proteinbrød
2 egg
2 eggehvitter
70g mandelmel ( jeg brukte glutenmel )
20g Hi-maize ( erstattet det med mer glutenmel )
1 dl skyr naturell ( erstattet med tyrkisk yougurt )
1ts Johannesbrødkjernemel
en klype salt
2 ts kardemomme ( hadde ikke det )
4 ss sukrin

Pisk eggehvittene med salt, sett tilside. Pisk to hele egg med skyr, tilsett alt det tørre og visp alt sammen til en tykk røre. Vend forsiktig de stivpiskede eggene inn i røren. Hell opp i en brødform kledd med bakepapir.
Inn i ovnen 180 g i 20-30 min.

Brødet hevet seg endel. Hadde knuste mandler oppå også. Men det smakte mer kake enn noe annet. Den litt søte deigen går igjen når jeg lager brød. Lurer på hva en kan sprite opp brødet med? av evt, krydder ol?

Forøvrig har jeg gått meg vill i lavkarbojungelen

Vedlagte bilder
Filtype: jpg DSC00477_2.JPG (30,0 KB, 27 visninger)
Filtype: jpg DSC00480_2.JPG (21,5 KB, 34 visninger)
__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 00:08   #2
Biggie Small
Medlem
 
Biggie Small sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 55
Innlegg: 292
Biggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snillBiggie Small er virkelig snill

Sv: Brødforsøk nr 5

Opprinnelig lagt inn av bjørnemor, her.

Jeg sliter med å finne noe som kan bli min brøderstatning da jeg ikke kan leve uten dette. Det må være enkelt og lett og lage. Hittil har jeg laget noe som minner mer om kake enn brød.. eller for mye frø og nøtter er heller ikke noe særlig.

Proteinbrød
2 egg
2 eggehvitter
70g mandelmel ( jeg brukte glutenmel )
20g Hi-maize ( erstattet det med mer glutenmel )
1 dl skyr naturell ( erstattet med tyrkisk yougurt )
1ts Johannesbrødkjernemel
en klype salt
2 ts kardemomme ( hadde ikke det )
4 ss sukrin

Pisk eggehvittene med salt, sett tilside. Pisk to hele egg med skyr, tilsett alt det tørre og visp alt sammen til en tykk røre. Vend forsiktig de stivpiskede eggene inn i røren. Hell opp i en brødform kledd med bakepapir.
Inn i ovnen 180 g i 20-30 min.

Brødet hevet seg endel. Hadde knuste mandler oppå også. Men det smakte mer kake enn noe annet. Den litt søte deigen går igjen når jeg lager brød. Lurer på hva en kan sprite opp brødet med? av evt, krydder ol?

Forøvrig har jeg gått meg vill i lavkarbojungelen

Hvis du går lei av eggebrød og slikt, kan du jo prøve en gjærdeig med 5 karb. pr. skive eller blir det for høyt?

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33418

mvh
BiSm

Biggie Small er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd.. Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 22:32   #3
bjørnemor
Medlem
 
bjørnemor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 66
bjørnemor er på en erverdig vei

Sv: Brødforsøk nr 5

Takk for svar hele ett svar på et stort forum.. hmm hehe..

5 karber pr skive er litt mye men.. tenkte jeg skulle ha litt mindre.. har tenkt å lage noe lingnende det brødet jeg har laget med bilde her.. bare med å tilføre ost med sterk smak. Kanskje det vil gi en litt annen smak enn kake og egg?

__________________
Min store inspirasjon digger bloggen hennes http://lavkarbotips.blogg.no/
bjørnemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 22:39   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Brødforsøk nr 5

Dette er kjapt, godt og ikke kakete: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29336

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no