Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Noen med cøliaki her?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-02-07, 09:30   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Noen med cøliaki her?

Vel, de som orker å lese flere av innleggene mine er sikkert overbevist om at jeg er hypokonder.

Kort sagt så bruker jeg medisiner mot lavt stoffskifte siden jeg har operert bort skjoldbrukkjertelen. Jeg tar en dose som burde rekke i massevis og gjøre meg nærmest overdosert. Har faktisk tatt noe ekstra i vinter, og grudde meg for resultatet. T3: 20 mikrogram, T4: 150 mikrogram. Men i følge blodprøvene ligger jeg helt i bunn av referanseområdene.

FrittT4 13 (ref 12-22)
FrittT3 4,6 (ref 4,0-6,8)

Jeg skjønner ikke dette, siden jeg tar tablettene på tom mage og unngår mat og drikke den første timen. For noen typer mat kan føre til dårlig opptak, samme med kosttilskudd.

Jeg har alltid hørt at cøliaki gir avmagring, men har fått vite at det ikke stemmer alltid. At 30% kan være overvektige. Jeg ble i ekstra god form på atkins, og har begynt å lure på om jeg burde få undersøkt om jeg har cøliaki. Synes det er veldig rart at jeg skal ha så dårlig opptak av medisinen og noe må det være?

Det sies at lavt stoffskifte gir større sannsynlighet for å utvikle cøliaki også. Har jeg cøliaki og legger om til lavkarbo uten mel, så vil tarmen reparere seg selv og det blir ikke mulig å påvise cøliaki i ettertid. Slik har jeg forstått det, er det riktig?

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 09:47   #2
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Noen med cøliaki her?

Har du cøliaki, så er det mulig å påvise det uanset tom tarmen er påvirket eller ikke så vidt jeg vet. hoss meg så i allefall tarmen fin ut da de tok biopsi
Er det mistanke om cøliaki så bø du utredes med gastroscopi,hvor det taes biopsi av tarmen, og evt blodprøver. Dette gjøres nok kun ved mistanke og om du har symptomer. Det er noe du bør diskutere med legen din i så fall.

Cøliaki er jo en tilstand hvor tarmen reagerer på gluten i mel og kornprodukter.så selvfølgelig vil det bli bedre ved lavkarbo hvor dette unngåes. Du vil vel så vidt jeg vet få en del symptomer om det er dette du har, og jeg vil tro legen går etter disse symptomene heller enn at thyroxintablettene dine ikke gir deg bedre effekt når han mistenker cøliaki. Du er jo innenfor normalområdet med den dosen du tar, så det er jo mulig legen er fornøyd med det, og synes du har en "bra nok" virkning av tablettene selv om du ikke synes det selv

håper uansett du finner ut av det.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 10:28   #3
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Noen med cøliaki her?

Nei jeg vet ikke jeg. Er litt lei av å gå rundt slik og aldri ha overskudd til noe.

På mandag skal jeg ringe litt rundt til private klinikker og høre hva de tilbyr av vanlige legetjenester og blodprøver. Jeg føler meg ikke bra på noe vis, og betaler jeg dyrt for en time hos en privat lege så forventer jeg mer enn av fastlegen. Til fastlegen føler jeg at det aldri er tid nok, og at det ikke er så mye å hente med mindre det er behov for øyeblikkelig hjelp. Utmattelse, hoste og slikt er ikke nok liksom. Jeg fikk en astma-diagnose men har ikke hatt stor hjelp av de medisinene heller.

Jeg har vel noen cøliaki-symptomer, men det er de samme som ved for lite tyroksin i kroppen. (tretthet, utmattelse). Diare og luft i magen er mer et cøliakisymptom. Overvekt taler imot cøliaki, men dårlig behandlet lavt stoffskifte kan gi overvekt så jeg veit da f***. Og så er det denne fordømrade hosten. Astma kan også gi følelse av utmattelse. Mulig jeg burde få sterkere medisiner for å slå ned inflammasjonen i lungene.

Aner ikke hva jeg skal gjøre, og en ting er sikkert, det krever god psyke å renne til legen. For etterpå føler en seg bare som en hypokonder, selv om en kommer ut med en resept. Ikke har en fått tatt opp halvparten av det en lurer på heller, så da går en hjem og føler seg ikke så mye bedre.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 10:57   #4
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Noen med cøliaki her?

Opprinnelig lagt inn av mam, her.


Har jeg cøliaki og legger om til lavkarbo uten mel, så vil tarmen reparere seg selv og det blir ikke mulig å påvise cøliaki i ettertid. Slik har jeg forstått det, er det riktig?

Jeg har tatt gastroskopi flere ganger, bla. for å finne ut om jeg har cøliaki, og da fikk jeg vite at jeg ikke måtte slutte å spise gluten før etter undersøkelsen, ellers var det bortkastet. Så ifølge den informasjonen jeg har fått har du i alle fall forstått det riktig. Og det virker jo logisk også synes jeg.

Ellers må jeg si at jeg føler virkelig med deg, går rundt med masse uoppklarte "greier" jeg også, det er et slit ja.

Håper inderlig du finner ut av det, og at ting blir bedre for deg snart.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 15:02   #5
drizella
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 57
drizella er på en erverdig vei

Sv: Noen med cøliaki her?

Hei!
Jeg har både cøliaki og lavt stoffskifte, og mange av symptomene er jo like. Når det gjelder å diagnostisere cøliaki, kan du i første omgang få tatt en blodprøve, da det er visse gener som disponerer for cøliaki. Neste skritt er da å ta en biopsi av tarmen gjennom gastroscopi. Det er da nødvendig at du har spist normalt, for hvis du holder deg vegg fra gluten vokser tarmtottene ut igjen relativt fort, og cøliaki kan ikke påvises.

drizella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 13:42   #6
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Noen med cøliaki her?

i så fall så ble min biopsi helt feil, for tarmen min var fin da de tok biopsien

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Årstidsbunden viktminskning ssskaldeman Lavkarbo generelt 11 04-12-06 19:30
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 11:50
noen som vet noe.. sommerfugl Fysisk og mental helse 31 02-07-05 17:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no