Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Undrer ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-09-08, 16:44   #1
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Undrer ...

Hei alle dere!
jeg er ny her i forumet og ny på ketolysedietten.. Jeg lurer på et par ting som jeg håper dere kan hjelpe meg å finne svar på!

1) hvor lang tid tar det ca å komme i ketose? synes det står så forskjellig rundt omkring, 2 dager, 4 dager osv.. det er sikkert individuelt? hva er mest vanlig? jeg har gått på diett i 2,5 dag, og stiksen har bare såvidt skiftet farge til lys lys lilla... samtidig har jeg behynt å føle en anderledes litt ekkel smak i munnen, som om jeg synes min egen ånde er vond :P har hørt at det er vanlig også kan det være en pekepinn?

2)noen steder har jeg lest at man kan spise atkins-barer av og til dersom man blir sulten.. men en bar på 30g inneholder jo 14 gram karbohydrater! hvordan kan dette være greit? er det karbs som ikke påvirker blodsukkeret da eller?

3) hvor mye kan jeg forvente å gå ned i starten? jeg forstår selvsakt at dette er helt individuelt, men hadde vært spennende å hatt en viss pekepinn på hva jeg kan forvente...

4) Hvor mye trener dere ved siden av? man skal jo, som jeg har skjønt ikke trene med full intensitet, men holde et vist aktivitetsnivå hele tiden...


hmmm, jeg hadde så mange spm istad, men nå tror jeg at jeg har glemt noen... får spørre igjen når jeg kommer på det!

håper noen har tid til å hjelpe meg å finne svar på dette...

newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 16:53   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Undrer...:)

Skal svare så godt jeg kan (mine svar i rødt)

Opprinnelig lagt inn av newbe, her.

Hei alle dere!
jeg er ny her i forumet og ny på ketolysedietten.. Jeg lurer på et par ting som jeg håper dere kan hjelpe meg å finne svar på!

1) hvor lang tid tar det ca å komme i ketose? synes det står så forskjellig rundt omkring, 2 dager, 4 dager osv.. det er sikkert individuelt? hva er mest vanlig? jeg har gått på diett i 2,5 dag, og stiksen har bare såvidt skiftet farge til lys lys lilla... samtidig har jeg behynt å føle en anderledes litt ekkel smak i munnen, som om jeg synes min egen ånde er vond :P har hørt at det er vanlig også kan det være en pekepinn? Så lenge stixen skifter farge, så er du i ketose Det er ingen svak eller sterk ketose.

2)noen steder har jeg lest at man kan spise atkins-barer av og til dersom man blir sulten.. men en bar på 30g inneholder jo 14 gram karbohydrater! hvordan kan dette være greit? er det karbs som ikke påvirker blodsukkeret da eller? Jeg personlig har aldri smakt en bar. Men vet det er fler tråder med spørsmål om barer. Søk litt, så finner du nok et svar.

3) hvor mye kan jeg forvente å gå ned i starten? jeg forstår selvsakt at dette er helt individuelt, men hadde vært spennende å hatt en viss pekepinn på hva jeg kan forvente... Dette er veldig individuelt. Går ikke an å sammenligne kropp til kropp. Noen tar av mye i starten, andre ikke. Det er veldig viktig å ikke sammenligne med andre.

4) Hvor mye trener dere ved siden av? man skal jo, som jeg har skjønt ikke trene med full intensitet, men holde et vist aktivitetsnivå hele tiden... Tren det kroppen orker. Du merker fort når kroppen får nok


hmmm, jeg hadde så mange spm istad, men nå tror jeg at jeg har glemt noen... får spørre igjen når jeg kommer på det!

håper noen har tid til å hjelpe meg å finne svar på dette...

Håper dette hjalp litt

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 16:55   #3
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Undrer...:)

jøss det gikk fort!

Tusen takk, det hjalp veldig det!

newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 17:33   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Undrer ...

Min Atkins Advantage bar på 60g inneholder 17.2g karbohydrater, men 15 av disse er sukkeralkoholer og kan dermed trekkes i fra i regnskapet.
Dvs at min bar inneholder 2.2g karbohydrater.

Noen opplever vektstagnasjon når de spiser slike barer. Jeg har alltid en på lur, men har vel kun spist 3-4 stk siden januar!


__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 19:23   #5
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Undrer ...

okei!! tenkte at det var noe "muffens" ja... da er det jo ok å hværtfall ty til de hvis det er helt krise med mat, man blir ikke særlig mett, men det gjør kanskje at man holder den ekstra timen til man får mat...

er enig i at det ikke bør brukes som en del av den daglige dietten. men er jo et alternativ også hvis man er sugen på noe søtt på en sjelden lørdagskveld!

newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-09-08, 19:51   #6
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Undrer ...

hmm.. prøver å ordne meg sånn ticker-greie...

__________________


newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:07   #7
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Undrer ...

Opprinnelig lagt inn av newbe, her.

1) hvor lang tid tar det ca å komme i ketose? synes det står så forskjellig rundt omkring, 2 dager, 4 dager osv.. det er sikkert individuelt? hva er mest vanlig? jeg har gått på diett i 2,5 dag, og stiksen har bare såvidt skiftet farge til lys lys lilla... samtidig har jeg behynt å føle en anderledes litt ekkel smak i munnen, som om jeg synes min egen ånde er vond :P har hørt at det er vanlig også kan det være en pekepinn?

2)noen steder har jeg lest at man kan spise atkins-barer av og til dersom man blir sulten.. men en bar på 30g inneholder jo 14 gram karbohydrater! hvordan kan dette være greit? er det karbs som ikke påvirker blodsukkeret da eller?

3) hvor mye kan jeg forvente å gå ned i starten? jeg forstår selvsakt at dette er helt individuelt, men hadde vært spennende å hatt en viss pekepinn på hva jeg kan forvente...

1) Sånn i gjennomsnitt her omkring virker det som om de fleste kommer i ketose på et par-tre dager.

2) Jeg er med Gerd, jeg har heller ikke rørt de der barene, ganske enkelt fordi jeg gidder ikke kaste bort karbene mine på sånne, når jeg kan spise ordentlig mat isteden. Ren mat er det beste.
Som nevnt også, er det best å sjekke om noen sukker alkoholer skal trekkes fra antall karber. Kan du ikke det og det faktisk er 14 gram i hele baren, styr laaaaangt unna!

3) Kommer helt an på hvor mye du har å ta av, om du har forsøkt deg på mange dietter før og hvor mye vann du har i kroppen.
Noen går ned en halv kg og noen raser ned så mye som en 3-4 kg, kanskje ennå mer også.
En fordel er å ikke prøve å sammenligne seg med andre like godt først som sist. Du sparer mye hodebry på den måten.

__________________
You are what you eat, so stay away from
fruits and nuts!
(Sitat Garfield)
Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 16:17   #8
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Undrer ...

kan jeg spise taco???? UTEN lomper eller skjell selvsakt? kjøttdeig og ost og rømme og salat? alt det GODE???

__________________


newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 16:25   #9
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Undrer ...

Jepp Vær bare obs på at en del krydderblandinger og sauser har sukker i seg.
Tips til tacochips: Høvle gulost, stek de på bakepapir på ca 200 grader midt i ovnen. Til de ha bobla og endra farge (fått en mer tørrere farge, liksom) men ikke blitt brune.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 16:41   #10
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Undrer ...

mmmmmmmmm, dette kan jeg jammen bli vant til! lover godt...

__________________


newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 16:49   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Undrer ...

Blir en goood (og mettende) vane denne livsstilen

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 18:58   #12
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Undrer ...

enda en ting... det står så forskjellig at jeg blir forvirret. et sted jeg fant anbefaler 25 g karbo i døgnet for å komme i ketose. dette nettstedet blei jeg anbefalt at ei venninne som har hatt en vellykket diett med kuren tidligere.

så på lommelegen.no står det at man må holde karbo under 30-50 g pr dag for å være i KETOSE...virker som om de kan mye om dietten der sånn generelt, men akkurat det synes jeg hørtes litt vel mye ut...??

og så leser jeg i forumet deres at mange her holder seg til 20 og 15(!) om dagen, hva er egentlig riktig??? Jeg har hittil holdt meg under 25 g pr dag og er i ketose. (har i hvertfall hatt utslag på stix den blir lyse illa) er det ok da, eller er de "bedre" å holde seg til enda mindre karbs? er ketose ketose, eller er det en bedre ketose dersom jeg har enda lavere karbs?

kan jo tilføye at jeg ikke merker noe spesielt enda på kroppen, annet enn at jeg føler meg mindre oppblåst o.l. har bare gått på kuren i 4 dager da. forventer slett ikke mirakler men noen hundre gram den første uken hadde jeg satt pris på. er jo enda noen dager det kan gjøres på da.

jeg er ellers i relativt god form til tross for "størrelsen" og har nok ikke mye væske å miste i starten. jeg har heller ikke trent så overvettes mye disse dagene og det har sikkert en innvirkning? bare gått til jobben osv, det er ca 4,5 km.

Hva tror dere? takk for et godt forum forresten, det er kjempenyttig for ei som er ny!

__________________


newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 19:20   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Undrer ...

Følger du ikke ketolysekuren? Da har du vel boka? For den er veldig viktig

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 19:22   #14
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Undrer ...

Det er individuelt hvor mange karber man tåler før man kommer ut av ketose. Dessuten er det forskjell på retningslinjene for hver kur Ketolysekuren angir 15 gram karbohydrater om dagen, men det står også i boka at ettersom man kommer godt i gang med kuren, kan man prøve seg frem og øke karbohydratmengden litt. Det er dog ikke likegyldig hvor karbohydratene kommer fra

Ketose er bare en tilstand, det er ikke spesifikt for noen kur - det er mange veier til Rom Det lureste er uansett å følge de anbefalingene som gjelder for din kur. Alle kurene er satt sammen ut fra ulike hensyn, så du gjør det enklere for deg selv hvis du bare følger det som gjelder for den kuren du har valgt.

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 19:26   #15
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Undrer ...

Enig med Gerd, det er nyttig å ha boka (og lese hele) Da vil du blandt annet finne ut at dette med hvor mye karber en kan innta og fremdeles være i ketose er individuelt. For meg så inneholdt den boka mange aha-opplevelser.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 19:29   #16
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Undrer ...

Jeg er i ketose opp mot 50g karber pr døgn, men det betyr ikke at jeg går ned i vekt!

For å gå ned i vekt må jeg holde meg rundt 20. For langt ned, 15 eller mindre, og vekta stopper opp igjen!

Brukte nok noen uker på å finne ut av dette, det er jo så individuelt! Noen må holde seg rundt 15 for å gå ned, andre går ned på mye mer!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 20:03   #17
newbe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 26
newbe er på en erverdig vei

Sv: Undrer ...

joda, men jeg er på nettkurs... og har bestilt boka ja, har bare ikke kommet enda.. håper bare noe skjer, så jeg får litt motivasjon... bare 100 gram eller noe... foreløpig har ingenting skjedd. men hvis det tar 2-3 dager å komme i ketose så har jeg strengt tatt bare vært i ketose i 1-2 dager da. smøre seg med litt tolmodighet. jeg spiser også ganske lite til hvert måltid, håper jeg spiser nok mat til å holde forbrenningen oppe! men det er mettende mat, jeg blir stappmett av så lite...

__________________


newbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 21:06   #18
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Undrer ...

Mettende mat!!!!! Ser at det er mange her inne som "klager" på at de blir så fort mette. Gikk på Ketolysekuren et halvt år, uten å tape et gram. Godt utslag på stixen hele tiden. Blir ikke mett om jeg spiser en halv kg med bacon og 3-4 egg til. Men skjønner jo at det er i overkant, så jeg begrenser meg til 4 skiver og 2 egg til frokost.
Du kan egentlig vente deg hva som helst, enkelte raser ned i vekt, med andre går det saktere. Og noen få går ikke ned i det hele tatt.

Men gi ikke opp, kroppen har godt av skikkelig mat.
Måtte hell og lykke følge deg i opplegget ditt.
Mvh Grovsnus
Ha en fin dag

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Undrer ramones Ketolysekuren 8 15-01-07 16:49
Flere matvarer jeg undrer på ... pusi South Beach 3 24-04-05 22:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no