Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

KARBOHYDRATER minus FIBER?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-06-11, 14:55   #1
Mtenn100
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Akershus/Bærum
Alder: 68
Innlegg: 28
Mtenn100 er på en erverdig vei

KARBOHYDRATER minus FIBER?

Kommer stadig i diskusjon med folk: Matvarer med et visst karboinnhold (f.eks. 20g/100) og samtidig har høyt (kost)fiberinnhold, er det OK å spise for oss som vil ha lav/nullkarbo? Noen hevder at man kun skal legge nettoeffekten til grunn (altså trekke fra fiberandel fra karboandel) og at det er denne nettoen som er avgjørende for om man oppnår lav/nullkarbo?

dette gjelder jo blant annet en del nøttesorter...

Mtenn100 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 15:03   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

På varer i norske butikker skal kostfiber allerede være trukket fra. Så, antall karber (utover sukkeralkoholer) som står oppført er det som må regnes med, desverre

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 16:59   #3
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

Når både karb. og kostfiber er gitt, skal kostfiber trekkes ifra karb.?

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 17:00   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Når både karb. og kostfiber er gitt, skal kostfiber trekkes ifra karb.?

Ikke på norske varer

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 17:01   #5
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

På alle norske matvarer er fiber allerede trukket fra. Så selv om kostfiber også står oppgitt, kan du ikke trekke det bort enda en gang...

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-06-11, 17:11   #6
Trixie
Medlem
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Innlegg: 281
Trixie er ny på veien

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

OK, takk.

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 10:03   #7
Mtenn100
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Akershus/Bærum
Alder: 68
Innlegg: 28
Mtenn100 er på en erverdig vei

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

Okei, takk for innspill. Greia er altså at OM kostfiber er oppgitt spesifikt på et produkt, (for eks. nøtter enten de er utenlandske eller norske produkter) så kan man trekke fra? Siste gang jeg var oppi diskusjonen med venner, handlet det om en nøtteblanding (hovedsaklig peanøtter) som var importert, men pakningsinfo er på norsk.

Mtenn100 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 10:08   #8
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

Opprinnelig lagt inn av Mtenn100, her.

Okei, takk for innspill. Greia er altså at OM kostfiber er oppgitt spesifikt på et produkt, (for eks. nøtter enten de er utenlandske eller norske produkter) så kan man trekke fra? Siste gang jeg var oppi diskusjonen med venner, handlet det om en nøtteblanding (hovedsaklig peanøtter) som var importert, men pakningsinfo er på norsk.

Hovedregel: Trekk aldri i fra noen ting. Les karbohydratinnholdet,og gå ut ifra det. Da bommer du aldri. Grei tommelfingerregel. Dessuten et NB:Ikke gå ut ifra at netto carbs på Atkins stemmer.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 10:09   #9
Mtenn100
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Akershus/Bærum
Alder: 68
Innlegg: 28
Mtenn100 er på en erverdig vei

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Hovedregel: Trekk aldri i fra noen ting. Les karbohydratinnholdet,og gå ut ifra det. Da bommer du aldri. Grei tommelfingerregel. Dessuten et NB:Ikke gå ut ifra at netto carbs på Atkins stemmer.

GODT RÅD det der. (Tanken om å trekke fra fiber handler kanskje mest om å ha LITT bedre samvittighet når jeg spiste litt ekstra mye nøtteblanding.. hehe)

Mtenn100 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-06-11, 12:14   #10
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: KARBOHYDRATER minus FIBER?

Alle varer som selges i Norge skal ha info om både karbohydrater og fiber.
Fiberen kommer i tillegg til fordøyelige karbohydrater. Du skal ikke legge dem til, men heller ikke trekke dem fra.

MEN: Importerer du matvarer fra USA (f.eks IHERB), så er det oppgitt på en annen måte: Totalt karbeinnhold - minus fiber(ufordøyelige karber) - minus sukkeralkoholer = netto karbeinnhold.

-For å komplisere det hele, så er det ikke alle sukkeralkoholer som "bør" trekkes fra, fordi de gir blodsukkerstigning.

Ikke helt enkelt, så hold deg til rådet fra BitTorres. Da er du på den sikre sida.
Det hadde vært dumt om den gode samvittigheta fører deg på ville karboveier, ikke sant?

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ein gang for alle ... (ang. fiber og karbohydrater) Hette Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 28-10-09 23:16
Fiber vs "dietary fiber" Ella-A Ketolysekuren 3 24-05-09 23:33
Karbohydrater, fiber, sukker Pinne Generell ernæringsdebatt 1 29-04-09 12:06
Karbo minus fiber er sant? benam Spørsmål og svar 5 07-12-08 15:44
Fiber og karbohydrater...? SjokoMons Generell diskusjon 2 02-05-06 21:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no