Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Helt ny

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-09, 11:41   #1
dani
Juniormedlem
 
dani sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 33
dani er på en erverdig vei

Helt ny

Hei alle. Jeg er helt ny på dette, og har ikke lest noe annet enn det jeg har funnet på nett.

Sakene står slik, etter et opprivende samlivsbrudd mistet jeg all matlyst. Og all lyst til å gjøre noe annet også forøvrig, hehe. Enden på visa er, surfer planløst, havnet på en site om ketolysekur, og oppdager til min store overraskelse (etter å ha kjøpt ketostix på apoteket bare for å sjekke) at jeg er i ketolyse. Dit var det null problem å nå.
Så, nå er jeg der da, med ganske mange kilo som godt kan forsvinne, så hvorfor ikke se dette som en sjanse tenker jeg.

Dagens situasjon. Jeg -liker- min pepsimax, og iflg. http://www.ketolyse.no/?group=1443&subgroup=2308 er det greit å drikke. Er det egentlig det ? eller ?
Jeg er ikke sliten, svimmel eller fysisk energiløs. Men alt dette jeg har lest om fett som skal spises. Rømme og smør og alt mulig, ikke lettprodukter.
Hva om jeg fortsetter som nå, med et daglig inntak av mat = 0 . (jojo, jeg ser at det er feil over noe særlig lengre tid, men til matlysten komme tilbake)
Må man hive innpå all den maten?
Blir det null vektnedgang bare ved å være i ketolyse uten å tilføre kroppen maten som ketolysekuren anbefaler ?

Foreløpig er jeg på femte dag med kun vann, kaffe (med pitteliten melkeskvett i) og pepsimax. Ok, det var jug. To teskjeer youghurt igår. Er det sånn at kroppen min, til tross for målt ketolyse (mørkelilla på strips) går i sparemodus og stopper all vektnedgang ?

dani er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-ish ;) Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 12:46   #2
mini me
Medlem
 
mini me sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 52
Innlegg: 63
mini me er på en erverdig vei

Sv: helt ny. :)

Hm.
Denne var vrien å svare på, og jeg veit det er folk som er mye mer kyndige enn meg innen legevitenskap og biologi på dette forumet.

Rent medmenneskelig tenkt, og uten at jeg er noen ekspert vil jeg anbefalle deg å prøve å komme deg litt opp av grøfta før du hiver deg på en livsforandring om ketolyse/lavkarbo egentlig er tenkt som.
For meg høres det ut som du rett og slett er i faste ketose, og ditt kommer vi alle om vi ikke spiser. Det som skjer med kroppen er noe av det du allerede merker; slapphet, svimmelhet osv. Det er jo fordi kroppen din ikke har noe å forbrenne.
En av farene ved å gå denne veien er at siden du ikke spiser mat, begynner kroppen å gå løs på muskelmasse, hvilket i lengden vil koste deg i form av at du "bruker opp motoren" i kroppen. Altså forbrenningsmekanismen (musklene) svekkes. Dette er fordi det er lettere for sellene i kroppen å gjøre om muskler til energi enn fett, når du ikke spiser mat.
Kroppen vil også ganske fort bruke opp det du har av reserver i form av vitaminer og mineraler, som vil stoppe vekttapet ditt, og kan koste deg dyrt.
Vi som går på LCHF (low carb, high fat) dietter må spise nok mat for å holde forbrenningen i gang, og for å holde oss friske og oppegående. I tillegg tar vi masse vitaminer og mineraler fordi det hjelper kroppen å forbrenne, og fordi at vi ikke spiser kornprodukter og rotgrønnsaker trenger vi tillegg.
Jeg vil derfor anbefalle deg å finne ut først hva det er du egentlig trenger nå, og huske på at faste er ikke noen permanent vektløsning. Den kan i verste fall koste deg helsemessig, OG du kommer nesten garantert til å legge på deg mer etterpå enn det du har mistet.
Jeg håper du fikk noen svar her.

__________________
Startdato: 03.07.2009



All is well and getting weller.

Sist redigert av mini me : 30-07-09 kl 12:52.
mini me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 12:49   #3
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: helt ny. :)

Har du sultet deg til overvekt? Det er begrenset hvor lenge man overlever på bare vann og pepsi max...

Grunnen til at ketostixen viser at du er i ketose, er at du ikke har tilført kroppen næring i det hele tatt. Verken fett, karber eller proteiner. Da går kroppen over til å brenne ketoner, noe som er positivt for oss som vil gå ned i vekt og som vil ha bedre helse - men, ketogenlageret ditt er ikke utømmelig. Når det ikke blir tilført næring i det hele tatt - ja, det vet vel alle hvordan ender.... R.I.P. Du får ingen livsviktige vitaminer og mineraler, ikke nok væske (grunnen til at ketostixen din er på det mørkeste, er at du ikke har fått i deg nok væske).

Selvfølgelig går kroppen din i sparemodus. Det er en overlevelsesmekanisme vi heldigvis er utstyrt med.

Hvis du ikke vil ødelegge hele metabolismen din for resten av livet, ville jeg satt igang med å spise noe jeg.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 13:26   #4
dani
Juniormedlem
 
dani sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 33
dani er på en erverdig vei

Sv: helt ny. :)

Ok, det er mulig jeg ordla meg krøkkete. Oppklaring. Jeg er -ikke-svimmel eller energiløs. Og nei, jeg har ikke fastet meg til overvekt, hehe. Overvekten skyldes ostepopp, sjokolade, junk, kjærlighetsforhold til pasta og ris og brød. Og...ikke minst, null trening.
Jeg drikker mye, har dog ikke målt.
Og jeg skjønner jo at hvis jeg ikke spiser så vil jeg dø til slutt. Å dø er IKKE målet.
Målet er å ta av kilo, og kanskje særlig nå, for min del. Og siden matlysten, følgelig også søthungeren er borte, tenkte jeg at nå var det praktisk enkelt å begynne.
Vitaminer og jern tabletter har jeg alltid tatt.

Men har jeg da forstått rett ? jeg er i ketose, og for å holde forbrenning igang, for å bli kvitt kiloene, så må jeg spise. Jeg er på rett spor, men må sørge for å opprettholde forbrenningen, og ligge unna junk/sjokolade/sukker-grams. Right?

dani er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-ish ;) Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 13:36   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: helt ny. :)

Opprinnelig lagt inn av dani, her.

Men har jeg da forstått rett ? jeg er i ketose, og for å holde forbrenning igang, for å bli kvitt kiloene, så må jeg spise. Jeg er på rett spor, men må sørge for å opprettholde forbrenningen, og ligge unna junk/sjokolade/sukker-grams. Right?

Så enkelt.

Tro meg, man vil ikke fortsette å sulte seg. Du bør nok begynne å trappe opp matinntaket ganske snart. Jeg levde på sultekur i flere runder i tenårene, reultatet er fullstendig "fucked up" forbrenning...
Med økt inntak kommer økt energi, som igjen gir overskudd til å komme seg på beina igjen med livet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 15:52   #6
mini me
Medlem
 
mini me sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Alder: 52
Innlegg: 63
mini me er på en erverdig vei

Sv: Helt ny. :)

Hehe ja sånn kan det gå! Ser i etterkant at jeg har ikke lest innlegget ditt grundig nok, eller kanskje rettere sagt... så så jeg bare det jeg fryktet, og ikke det du egentlig skrev! Beklager det.
Forøvrig skriver jeg under Carisma's innlegg.
Og... det er nok fornuftig at du benytter deg av at du har klart deg noen dager uten karbo, og heller begynner på LCHF diett av noe slag.

__________________
Startdato: 03.07.2009



All is well and getting weller.
mini me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 18:41   #7
tattoogl
Medlem
 
tattoogl sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Aurskog/Høland
Alder: 47
Innlegg: 172
tattoogl er ny på veien

Sv: helt ny. :)

Vitaminer og jern tabletter har jeg alltid tatt.

Jeg håper du vet at man ikke skal ta jerntabletter hvis ikke legen din har sagt det, og det har blitt tatt blodprøver som viser at du har lavt jernlager.....

tattoogl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Max 40 g karbohydrater Svar med sitat
Gammel 30-07-09, 18:51   #8
Mona S
Medlem
 
Mona S sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 269
Mona S er ny på veien

Sv: Helt ny

Hvis du har mørklilla stix anbefaler jeg å drikke litt mer, da er du nok en smule dehydrert...
Og for all del; SPIS! Det er vitkig....

Mona S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helt ny her mortil2:) Spørsmål og svar 1 23-02-09 12:07


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no