Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Lavkarbomat og åreforkalkning

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-10, 15:09   #1
JanR
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 1
JanR er på en erverdig vei

Lavkarbomat og åreforkalkning

Hei, jeg er ny i dette forumet - startet ketolyskur etter jul og føler jeg er godt igang med minus 2 kilo, og lett hodepine overstått.

I søndagens VG(papir 17.01.10) var det en artikkel som tok for seg lavkarbomat og åreforkalkning:

"Blandt de fleste ernæringsforkere har det vært betydelig skepsis til å bruke en lavkarbohydratkost(med høyt nivå av fett og protein) fordi det lett spises mye hardt fett, med økt risiko for hjerte- og karsykdommer.
Noen har argumentert med at en del forsøk viser at lavkarbohydratkost ikke har ført til økning av risikofaktorer som høyt kolestrol og andre uheldige blodfettverdier.
I en ny og interessant studie fra det anerkjente tidsskriftet New England Journal of Medicine, utført på mus har man testet om lavkarbohydratkost påvirker utviklingen av åreforkalkning, sammenlignet med en kost som inneholder mye karbohydrater og en såkalt "vestlig" kost som inneholder mye både av fett og karbohydrater.
Hovedfunnet fra denne studien er at lavkarbohydratkosten fører til mer åreforkalkning enn både lavfettkosten og den "vestlige" kosten via andre risikofaktorer enn de man vanligvis ser.
Det ble ikke funnet noen økning i kolestrolnivået, grad av betennelse eller oksidativt stress, men en reduksjon i celler fra beinmarg som har til oppgave å reparere skader i åreveggene. Dessuten ble det funnet et meget høyt nivå av frie fettsyrer, hvilket fra andre studier har vist seg å representere en eksra risiko for hjerte- og karsykdom. ( Christian A. Drevon)."

Jeg er hverken lege eller ernæringsfysiolog - kun en stakkar som skal ha bort noen kilo, men dette er jo avskrekkende, eller hva

Er det noen som har kommentarer?

JanR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 19-01-10, 16:52   #2
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Lavkarbomat og åreforkalkning

Drevon har jeg fint lite tillit til, så jeg vil gjerne se hele studien før jeg lar meg avskrekke...

  Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 16:12   #3
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Lavkarbomat og åreforkalkning

Jeg vil også gjerne se denne studien! Har du link til artikkelen?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Svar

Emneord
lavkarbomat, åreforkalkning


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbomat til bål-grilling Iselilja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 25-11-09 20:28
Lavkarbomat i micro? meeg Oppskrifter 16 06-02-09 14:39
Lavkarbomat uten egg soffagris Oppskrifter 1 13-01-09 15:09
lavkarbomat/atkins fredrik Spørsmål og svar 0 18-11-08 23:18
LDL - ikke sammenheng med åreforkalkning martyy Nyheter / media 0 01-04-08 09:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no