Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Olje og gresskarkjerner

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-05, 20:02   #1
THE
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 532
THE er ny på veien

Olje og gresskarkjerner

Kan jeg spise gresskarkjerner på induksjon? Egentlig lurer jeg på karbo innhold, det stod nemlig ikke på pakken.

Og så er det noe som fremstår som uklart for meg, selv etter å ha lest Atkins boken (den engelske). HVOR mye olje skal vi ha i oss på en dag, eller fett, da. Jeg har lest flere steder her inne at man ikke må lage en lavkalori variant av Atkins, greit nok, men jeg forstår likevel ikke hvor mye jeg skal spise. "Jo mer jo bedre", eller en moderat tilnærming? Spiser 1-2 ss cocosa i proteinshake, og har olje i salatdressing/majo, i tillegg spiser jeg litt creme fraiche som jo er temmelig fett, samt advocado (+Udos kapsler og tran) og steker mat i olje.

Skal man ha i seg et minimum hver dag? Og hva er maksimum? Jeg håper noen kan svar meg.

THE - som er igang med induksjon etter et langt opphold på karbo-galeien...

__________________







THE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg - sånn ca.. Svar med sitat
Gammel 01-04-05, 21:33   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Gresskjerner skal ikke spises på induksjon egentlig, de tilhører gruppen "nøtter og frø". Det spørs hva slags gresskarfrø det er snakk om. Det går fra 14 til 53 gram karber pr 100 gram. Sistnenevnte er iallefall uaktuell !

100 gram rå gresskarfrø - renset - 14 netto karber
Total: 537 Fat:45 409 73% Sat:9 77 14% Poly:21 187 33% Mono:14 127 23%Carbs:18 55 10% Fiber:4 0 0%Protein:24 97 17%Alcohol:0 0 0%

100 gram ristede hele gresskarkjerner - 53 gram karber
Total: 443 Fat:19 173 38% Sat:4 33 7% Poly:9 79 17% Mono:6 54 12%Carbs:53 213 46% Fiber:0 0 0%Protein:18 74 16%Alcohol:0 0 0%

På Atkins Induksjon er den optimale fordelingen av kaloriene slik:
70% fett (+/- 5%)
25% proteiner (+/- 5%)
5 % karber

Det skal ikke så mye til egentlig. Ta en titt på menyene mine (journalen min), hva jeg har spist og statusen. Det gir deg en viss ide. Når man kommer over på vedvarende og vedlikehold vil man spise mer karbohydrater og da synker fettinntaket. Min meny er ikke representativ for vedlikehold - mer vedvarende. Det er fordi jeg eksperimenterer litt for å finne "Min Ultimate Diett"

I dag må jeg fylle opp med et par spiseskjeer olje for å få opp fettinnholdet. Men mitt råd er at du skal lavære å tenke lav fett=sunt og la deg blinde av det. Bruk oljer, creme fraiche, rømme, kremfløte, smør, avocado.... i maten .... og nyyyyyyet det ! Du behøver ikke lange i deg for å få i deg nok !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-04-05, 22:10   #3
THE
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 532
THE er ny på veien

Ok, det var det jeg var ute etter

men hvordan skal den prosentvise fordelingen være etterpå, etter induksjon? Og skal jeg glemme alt jeg tidligere har lært om mettet melkefett, eller er det en idé å forsøke å begrense dette?

Takk for dette og for alle dine lærerike og engasjerte svar her inne, forresten!

__________________







THE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg - sånn ca.. Svar med sitat
Gammel 01-04-05, 23:27   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av THE

men hvordan skal den prosentvise fordelingen være etterpå, etter induksjon?

Det finnes det ingen fasit på. Fordi det kommer an på hvor din tålegrense for karber går. (Det står i kapittelet om Ongoing Weightloss i boka.) Noen tåler mange - opp mot og over 100 gr pr døgn, uten å legge på seg. Andre (som meg) ligger rundt 45. Pointet er at du ikke behøver å være redd for fettet. Bare det er GODT fett.

Alle er forskjellige og du må finne DIN grense.

Opprinnelig lagt inn av THE

Og skal jeg glemme alt jeg tidligere har lært om mettet melkefett, eller er det en idé å forsøke å begrense dette?

Det eneste fettet du behøver å tenke aktivt på å begrense er transfettet. Men det er vel ikke meningen du skal drikke et glass fløte hver dag. Der har jo Atkins satt begrensninger også.

Her er litt MHM har skrever om fett i kosten:

Sitat:

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt...



Her er litt mer om transfett

Opprinnelig lagt inn av MHM

Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg).

Transfett finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er pommes frittes, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, posesupper, posesauser m.m.

Det er ikke så strenge krav til merking i Norge som i andre land. Om det står "delvis herdet vegetabilsk fett", eller "delvis hydrogenert vegetabilsk fett", så er det det samme som transfett. Men norske regler sier at man ikke trenger deklarere dette, og det kan derfor bare stå "vegetabilsk olje". Noe de fleste tror er kjempebra, for det er jo det myndighetene våre har sagt...

Transfett er negativt for kreft og hjerte-kar sykdom, uten at jeg klarer å forklare hvorfor.



Håper dette var svar på det du lurte på....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 14:52   #5
THE
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 532
THE er ny på veien

Ja nå er det blitt litt klarere!

Takk for svar !

THE

__________________







THE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg - sånn ca.. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
MCT-olje vs kokosolje Begod Kosttilskudd 147 28-04-20 19:01
Oregano Olje - Oil Of Oregano Nille Kosttilskudd 7 30-01-12 16:54
Bacon og olje Anitave Lavkarbo generelt 7 01-07-06 00:56
Smaksløs olje?? Tiril77 Lavkarbo generelt 27 17-01-05 20:46
Gresskarkjerner, bra greier? Spirea Dr Lindbergs 4 16-01-05 20:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no