Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Karamellpudding lavkarbo?

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-10-04, 19:12   #1
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Karamellpudding lavkarbo?

Her er det tradisjon med karamellpudding som juledessert. Jeg lurer på om noen har prøvd å lage den på lavkarbovis? For å få karamell til å glasere formen så må jeg vel fram med sukker...eller fruktose? Selve blandingen med egg og melk/fløte kan jeg vel bruke Natreen og vaniljestang til?
Fungerer det å lage karamell av fruktose? Og karamellpuddingen vil stivne og oppføre seg normalt med Natreen isteden for sukker? Jeg kan jo prøve meg fram, men vil helst ikke spise dessert ennå. Så hvis noen har tips å dele, tar jeg imot med takk.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 19:49   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Fruktose skal visst være glimrende til karamellaging - bedre enn sukker, så en må være forsiktig med varmen.

Der kommer 'Fruktose Plus' snart fra Dr Lindbergs, den skal vist kunne erstatte sukker 100% med tilsvarende egenskaper!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 20:10   #3
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Denne laget jeg i fjor til nyttår. Det gikk fint. 2 ss fruktose i selve puddingen er ikke mye vel?



Karamellpudding


· 6 egg

blandes lett og siles

· 12 dl helmelk

· 2 ts vaniljesukker

· 2 ss fruktose til 'røra' + fruktose til karamell i formen



Lag karamell i en 2 l form (smelt fruktose i formen, på passe varme i ovnen).

Kok i vannbad, på 150°C, i ca 1 time. Vannet skal aldri boblekoke. Serveres med krem.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 20:19   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Atkins har jo en oppskrift på karamellpudding i boka si (Atkins nye slankerevolusjon). Har du boken? Hvis ikke kan jeg legge inn oppskriften til deg.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 20:20   #5
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Forresten jeg har lagt den inn for lenge siden:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....aramellpudding

Her står antallet karber pr porsjon og alt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 21:42   #6
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Takk for kjappe svar! Det blir jul i år også!

Tror Guros karamellpudding er mest lik originalen. Men det er den fruktosen, da. Jeg får "svisje" over til Fedon på julaften. Skulle tro at jeg trenger minst 1-1 1/2 dl fruktose til å glasere formen. Det kan jeg jo trene på.

Og det er trykkfeil i den utgaven av "Den nye slankerevolusjonen" som jeg har kjøpt! Hadde det ikke vært for at du la ut oppskriften fra din bok, Iset, så hadde jeg ikke oppdaget det! De 5 eggene står ikke i min bok! Hadde blitt rar karamellpudding uten egg! Bare kremfløte og vann med søtningstoff og mandelessens.

Jeg har brukt oppskriftdelen så lite. Prøver å unngå alle desserter og kaker til jul ihertfall. Middag og sånt lager jeg etter vanlige norske oppskrifter, og erstatter det ulovlige med andre ting som er lov.

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-10-04, 22:34   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Oj står det ikke egg??? Det må jo nevnes til forlaget.... Det er jo hårreisende.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Langvarig lavkarbo skadelig? Fast-i-fisken Lavkarbo generelt 6 08-12-06 00:12
graviditet og Lavkarbo Lynx Lynx Lavkarbo generelt 16 28-10-05 15:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no