Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Omega3 positivt for humør, personlighet og adferd

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-10-07, 13:16   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Omega3 positivt for humør, personlighet og adferd

Dette er muligens eldgammelt nytt for noen, muligens "ny nytt" for andre.. Omega3 er ikke bare godt for hjertet, men også for den mentale biten av oss.


http://www.matoghelse.no/forskning-v...926-48598.html

Sitat:

Det er forskere ved universitetet i Pittsburg som har funnet at frivillige som har lavere nivåer av Omega-3 i blodet, også hadde større utslag på impulsivitet, negativitet og på milde utslag av depresjoner


http://www.dagbladet.no/dinside/2007/10/15/515084.html

Sitat:

Omega-3-fettsyrer i form av fet fisk eller kosttilskudd er gunstig ikke bare for hjertet, men virker også positivt på humør, personlighet og atferd, i følge en ny amerikansk studie, skriver Matoghelse.no.

I en studie med 106 frivillige, friske deltakere fant forskerne at de som hadde lave nivåer av omega-3 hadde større tendens til mild eller moderat depresjon, negativitet og impulsivitet. Dette i motstening til dem med høyere nivåer av omgea-3: Disse personene var mer harmoniske og medgjørlige.
Studien ble gjort av forskere ved University of Pittsburgh.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 14:01   #2
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Omega3 positivt for humør, personlighet og adferd

Fra; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...ubmed_RVDocSum

Sitat:

CONCLUSION: The findings of this small pilot study suggest supplementation with high-dose EPA/DHA concentrates may improve behavior in children with ADHD.

Dette er kun et eksempel fra pub.med. Om man gjør søk på omega 3, fatty acids adhd, you-name-it, inne på pub.med (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/en...&itool=toolbar) kan man lese i dager....
Ingen tvil om at også forskere også er meget intressert i omega 3 (essensielle fettsyrer).

Etter det jeg greide få med meg når jeg skummet igjennom noen artikler, er det slik at hudkløe + stor tørste kan være et tegn på mangel på essensielle fettsyrer...*noterer*....

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 15-10-07, 17:10   #3
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Omega3 positivt for humør, personlighet og adferd

Jeg er bare nødt til å anbefale alle å ta omega3.
Jeg slet med depresjoner og dype daler i lange perioder. Det var min kjære som fikk meg til å prøve omega3, og etter at jeg begynte med det for flere år siden (med daglig omega3) har jeg ikke hatt disse dype dalene.

Min stedatter var på slutten av ungdomsskolen og slet litt med de store spørsmålene "Hvordan vet jeg hva som gjør meg lykkelig" "Tenk om jeg aldri blir ordentlig lykkelig?" Hva svarer man på slikt.. Det var tårer hver kveld når hun ville snakke om dette. Etter en stund sa jeg at hun skulle slippe å ta tran (barna fikk tran hos oss, men hun hatet oljen), at hun skulle få kapsler i stedet dersom hun lovte å ta hver eneste dag. Og allerede etter en ukes tid, så var gråten borte. Spørsmålene var fortsatt der, men nå ble hun ikke så sinnsykt fortvilet.

Jeg merker selv at hvis det går 2-3 dager uten noe omega3, så føler jeg med tyngre til sinns. Vi er selvfølgelig alle forskjellige, men jeg tror at dette kan være noe å prøve for alle som sliter med tunge stunder og depresjoner, i stedet for "lykkepiller" (som min lege GJERNE ville skrive ut til meg.. heldigvis tok jeg ikke imot) eller trøst i form for mat/alkohol.

Jeg blir glad hver gang noen gir spalteplass til de positive egenskapene til omega3! Takk mofe!

SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-07, 11:58   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Omega3 positivt for humør, personlighet og adferd

Jeg har tatt omega3 hver dag i 4 dager nå, og synes at jeg er lettere til sinns... Det kan jo selvsagt være flere grunner til det, men jeg skal nå iallfall fortsette med omega3-en.

Apropos omega3 og virkninger.. Mamma driver og lærer seg engelsk, men har hatt vansker med at ordene "setter seg" (hun glemmer betydningen, altså). For noen måneder siden testet hun ut å ta dobbel dose omega3, og syntes selv å merke veldig forskjell, at hun husket mange flere ord.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 00:04   #5
terry
Medlem
 
terry sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 57
Innlegg: 264
terry har en fantastisk aura rundt segterry har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Omega3 positivt for humør, personlighet og adferd

God topic dette
Lurte på noe, jeg har brukt noe som heter VEGepa. Noe superrenset Omega 3 som jeg har bestilt fra England. Men jeg tenkte å begynne å kjøpe det lokalt i stede for. Men hvilken type er greit å bruke?
Er alle greie? Fra de billige på europris til de dyre på apotek?

terry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-02-08, 09:33   #6
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Omega3 positivt for humør, personlighet og adferd

Opprinnelig lagt inn av terry, her.

God topic dette
Lurte på noe, jeg har brukt noe som heter VEGepa. Noe superrenset Omega 3 som jeg har bestilt fra England. Men jeg tenkte å begynne å kjøpe det lokalt i stede for. Men hvilken type er greit å bruke?
Er alle greie? Fra de billige på europris til de dyre på apotek?

Tran og andre billige omega 3 produkter kommer dårlig ut i test.

http://www.matoghelse.no/er-tran-for...674-48959.html

Forøvrig så får man frem en hel masse artikkler om omega3 hvis man søker i mat og helse.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no