Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mye penger brukes på mat?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-12-11, 16:21   #1
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hvor mye penger brukes på mat?

Etter at vi begynte på lavkarbo ser jeg at matbudsjettet har gått opp.

Litt fakta:

2 voksne og 2 barn hhv jenter 9, 12 år.
Begge voksne er på lavkarbo (mellom 50-200 gr kh daglig), ungene spiser ikke lavkarbo.

Vi handler 1 gang pr uke nå, tidligere 1 gang pr mnd. Det kjøpes inn vanlig godteri, potetgull osv osv til ungene, mens vi voksne lager eget godteri. Men ungene spiser også "vårt hjemmelagede" innimellom.

Bruker i snitt ca 11-12 000,- pr mnd til handling på Rema 1000. Det går særdeles mye i ytrefilet, indrefilet, entrecote, kyllingfileteer, kalkunfileeter, masse bra kjøttpålegg. Jeg spiser ca 1 boks med makrell i tomat hver gang jeg spiser en brødskive. Dvs opptil 4-5 bokser pr uke samt et utall av sardiner i oljebokser. Grønnsaker bruker vi fantastisk mye av og har antakelig doblet innkjøpet der ift tidligere. Typisk 4-5 pakker med egg pr uke (12 stk pr pakke) går det også med og enorme mengder med grønn te (kjøpes via iHerb da)

I tillegg handler vi mye vitaminer, mineraler og slikt noe fra iHerb. Stort sett alt av ting og tang som er sært handles hos lokale helsekostbutikker (det man ikke får på iHerb)


Poenget mitt er at jeg spiser færre måltider nå, ca 3 pr dag, enkelte dager bare 2 også. Kona spiser ca 3 måltider i snitt.

Klabert, vi spiser indrefilet/entrecote/ytrefilet osv flere ganger i uka nå, men jeg synes at lavkarbo ER en dyr levevei hvis jeg ser rent matematisk på det.

Tidligere brukte vi kanskje rundt 8-10 000,- på handebudsjettet vårt.

Andre med samme erfaringer eller har dere redusert på matbudsjettet/handlebudsjettet etter lavkarbo?

Sammenlikner vi oss med andre venner og bekjente så har vi et sinnsykt forbruk på mat og pålegg etc. For ikke å snakke om all den tid kona bruker foran grytene siden alt, og da mener jeg alt, lages fra bunnen av. Tilogmed tomatsuppen, tomatsausen er laget fra bunn av. Så strømmen har også økt kraftig.

Jeg tror derfor at å leve mest mulig rent og hjemmelaget ER forbeholdt de med temmelig stabil økonomi, men jeg ser jo at f.eks Hellstrøm på TV klarer det utroligste på lite penger.

Merker også at når jeg reiser så spiser jeg alltid på restaurant for å slippe å lage mat (noe som er vanskelig på hotell) og klabert, da koster jo restaurantmat noe mer enn hjemmelaget, men dette påvirker jo ikke handlebudsjettet på hjemmefronten.

Hva mener dere? ER lavkarbo dyrere for dere nå sammenliknet med FØR?

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 16:28   #2
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Har vel økt med ca 1500 kr i måneden. ( Men er ikke rart dere har høye matutgifter med det forbruket deres. fileet/biffer i hytt å pine jo )

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 16:31   #3
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Nope. Vi handler lurt, tilbusvarer som fryses ned etc. Entrecotè, indrefilèt og denslags hører med til sjeldenhetene her. Hender de har slikt til halv pris på ICA, da kjøper jeg det som er og fryser ned.
Lager også absolutt alt fra bunnen av, men det gjorde jeg stort sett før også, pga kjip matallergi.

Så her er matbudsjettet rimelig uforandret, heller litt ned enn opp.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 16:35   #4
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Nope. Vi handler lurt, tilbusvarer som fryses ned etc. Entrecotè, indrefilèt og denslags hører med til sjeldenhetene her. Hender de har slikt til halv pris på ICA, da kjøper jeg det som er og fryser ned.
Lager også absolutt alt fra bunnen av, men det gjorde jeg stort sett før også, pga kjip matallergi.

Så her er matbudsjettet rimelig uforandret, heller litt ned enn opp.

Samme her Charlott, handler lurt for det meste

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 16:56   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Handler når jeg ser tilbud og i Sverige av og til.. Bruker alt mellom 500 og 1200 i uka. Som oftest et sted midt i mellom. En VELDIG storspist mann, en ganske storspist meg og en normalspist toåring.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:00   #6
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Mitt matbudsjett ligger på 2500-3000 kr. Er bare en person. Jeg er veldig bevisst på å handle på tilbud, men synes det er mye penger altså. Jeg lager også all mat fra bunnen av. Men grønnsaker og rent kjøtt koster. Det gjør også rømme og fløte.

Men så tenker jeg at det er en fin investering i helsa.

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:04   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Vi handler selvsagt også på tilbud, men rent kjøtt som smaker godt er jo ofte dyrt synes jeg. Kjøttdeig feks kjøpes ikke, nesten bare vann der ift karbonadedeig bla. Men slutt på det også n, kun kylling og kalkundeig her i huset.

Hva er alternativet til det reneste kjøttet på oksen da? Tips mottas med takk.

Fisk som laks, ørret koster jo en god del også. Fisker ikke denne type fisk selv dessverre.

Jeg fatter bare ikke hvordan man kan leve bare på rent kjøtt, de gode fiskene og hvitt kjøtt uten at det koster skjorta....Jo Sverige er greit for de som bor nærmere enn 20 mil til grensen. Her bruker vi 3 timer en vei....

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:09   #8
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Tror ikke budsjettet vårt er særlig mye høyere nå. Det er så mye vi ikke kjøper lenger at det vi sparer der, gjør opp for at endel andre ting er dyrere. Handler på tilbud, stabber i fryseren og reiser til Sverige meg jevne mellomrom

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:11   #9
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Med untak av brødbaking, så bruker jeg ikke mer tid på kjøkkenet nå. Har alltid foretrukket å lage maten fra bunn av Pengemessig så lever vi billigere nå faktisk, joda, vi kjøper bedre og dyrere råvarer, men, vi sparer alle pengene vi tidligere brukte på godter, kaker, brus, bensinstasjonkaffe og pølse og snacks.
Er også opptatt av å handle når det er tilbud, utrolig mye å spare hvis man er litt bevisst.

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:12   #10
j88
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Alder: 35
Innlegg: 512
j88 er en juvelj88 er en juvelj88 er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Jeg bruker mindre nå enn før, fordi nå kjøper jeg ikke godteri lenger, kun litt mørk sjokolade. Men jeg er student, så jeg kan ikke bruke så mye heller, så lavkarbo godteri, lager jeg sjeldent, siden jeg ikke har råd til å kjøpe inn alt det man trenger.

j88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egen Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:12   #11
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Det finnes jo mange flere deler av slaktet enn ytrefilet og entrecote da.
Handler nesten ikke biff jeg, men mer grytekjøtt og en god del svinekjøtt, bruker vel rundt +/- 2500,- på mat tenker jeg. Har ikke tilgang på Sverige men prøver å følge med på tilbud og kjøper en del billigere deler av oksen osv. Karbonadedeig er jeg glad i, og kjøper heller det enn kjøttdeig. Vet ikke hvor reelt det er men jeg føler i allefall at jeg får mer igjen for pengene med karbonadedeig siden den ikke krymper så vannvitting under steking.
Laks er ikke spesielt dyrt å kjøpe frossent. Tror jeg. Begynte å lure nå.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:13   #12
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Vi skulle sikkert gjerne spist "rent kjøtt som smaker godt" hver dag, men vi bruker etter det vi har tilgjengelig av midler. Har man råd til luksus hver dag, så spiser man luksus hver dag, har man ikke råd til det så spiser man noe annet. Kommer vel helt ann på hva man er vant til. Synes jeg spiser luksus hver dag, selvom det ikke er så ille mye indrefilet og sånt som kommer ut av kjøkkenet her.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:18   #13
lucifine
Seniormedlem
 
lucifine sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 697
lucifine har en fantastisk aura rundt seglucifine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Kjøper på tilbud, og da kjøper jeg masse. Kiwi har helgetilbud og når det er rene produkter (uten marinader) så kjøper jeg inn masse. KJøper sjelden indrefilet og spiser ikke så veldig mye pålegg, går mest i ost og egg. Fløte koster det er uten tvil! Men jeg prøver å spinke og spare ved å være illojal og handle i flere butikker og da på tilbud. Det finnes billig kjøtt som nakkekoteletter, svinekoteletter og kylling filler i frysedisken på coop og nå fortiden kjører de 3 for 69 kampanjen og der kjøper jeg fenalår, roastbeef og laks.

__________________
lucifine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:29   #14
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Min erfaring er akkurat den samme som ts, matbudsjettet har gått opp med innføringen av lavkarbokosthold. Det til tross for at jeg stort sett handla halvfabrikata samt masse snop hver dag før i tiden. SIFO anslår et rimelig forbruk for meg å være 2020 kr pr måned. Før brukte jeg kanskje 2500 kr, nå beregner jeg ca 3000 kr.

Maten jeg spiser er ikke spesielt fancy, jeg kjøper sjeldent dyrt kjøtt f.eks. Jeg føler derimot pengene forsvinner som dugg for solen når jeg handler meierivarer, for det går det mye av. Ost, rømme og fløte er ikke billig. Grønnsaker er ikke billig det heller.

Og for ikke å snakke om all tiden det tar! Jeg lurer på hvor mange timer jeg bruker i gjennomsnitt pr måned på kjøkkenet. Jeg lager som oftest flere porsjoner i slengen, så fryser jeg ned og tar opp ettersom det passer. Men uansett bruker jeg mange ganger mer tid på matlaging nå enn før.

Til syvende og sist er det dog verdt det pga alle helsefordelene. Vektnedgang, bedre fordøyelse, finere hud, stabil energi, mer stabilt humør, færre og mindre alvorlige depresjoner, fravær av spiseforstyrrelser, null hodepine, etc.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 17:37   #15
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Nei, vi bruker ikke mere penger på mat. Vi er 2 voksne og 3 barn( 5,7 og 9 år) og 2 hunder og katter i kosten( jeg regner dere mat inn i matbudsjettet). Vi bruker da 4-5000kr på mat. Vi kunne ha brukte mere, men dette er det meste vi kan strekke oss til. Men alle spiser grønnsaker til de fleste måltider og det er sjelden de andre spiser noe halvfabrikata, vi pleide å lage mat fra bunnen av før jeg la om kosten også, det er billigere og man får mere skikkelig mat for pengene. Vi spiser rent kjøtt, fisk og fugl, grønnsaker, fløte/rømme/smør/kokosmelk og fete oster.

Jeg synes uansett 11000kr for en familie er sjukt mye penger jeg, men mulig Hypah sine barn er så store og spiser mye. Jeg har enda ingen erfaring med tenåringsgutter evne til å kaste innpå med mat.

Selv er jeg ganske småspist, forskjellen er at nå spiser jeg mat og ikke vomfyll som gjør meg regelrett dårlig.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 18:31   #16
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Ja, Imse, jeg synes også 11000,- er mye penger på mat, det var derfor jeg lurte på andres erfaringer. Neida, våre unger er småspiste vil jeg si, skulle ønske de spiste mer faktisk siden de er så innmari tynne. De spiser på en vanlig dag 1 skive til frokost, kanskje 1,5 skiver til lunsj. Knapt en halv kyllingbrystfilet til middag og stort sett en god del grønnsaker. Mine er mer glad i grøntfor enn annen mat. Så blir det gjerne en fullkorn cherrios eller pittelite havregryn til kvelds. De spiser oss ikke ut av huset kan man si....

Vi handler også mye svinefilet og lammekjøtt, men da gjerne lammelår, skiver og slikt no. Selvsagt kjøper vi mest mulig på tilbud og da hamstrer man gjerne noe da, det innrømmer jeg. Er det kyllingfilet på tilbud, så hiver vi nedi 8-10 pakker ja.

Men når jeg ser SIFO sine beregninger og hvordan økonomene på "Luksusfellen" setter opp matbudsjett for en familie på 2 voksne og 2 barn så ligger vi ikke mer enn rundt 3000,- over dette pr mnd. Men disse 3000,- kom altså som en følge av lavkarbo.....

Kona lagde mye mat fra bunnen av tidligere også, kjøttdeig anser hun som "restavfall" så vi har vel alltid kjøpt kyllingkjøttdeig/kalkunkjøttdeig eller evt karbonadedeig, så på den fronten er det ikke variasjon. Den største forskjellen fra før til nå er kanskje at det lages større mengder av retter i dag som fryses ned. Veldig kjekt å ha ferdig kjøttsuppe, blomkålsuppe osv osv i ferdige porsjonspakninger i frysen.

Men som andre sier, det er ganske så dyrt å lage eget godteri så der har det nok økt noe. Nå spiste ikke vi veldig mye godter fra før så tror kanskje at der har vi økt budsjett ja. Vi drikker jo ikke brus heller, kanskje en flaske farris eller 2 hver på meg og kona. ungene får jo gjerne en cola light eller pepsi max i helgene.

Jeg fatter det bare ikke, vi spiser jo det samme som dere andre her inne ser jeg.....

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 18:34   #17
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Jo!!! Jeg kom på noe som har endret seg drastisk!!!

Vi kjøpte jo 2 stk rasekatter av typen Bengal. De eter jo kun spesialfor fra veterinær siden de er innekatter, og det koster jo skjorta!!! Der har vi det, det utgjør sikkert en tusenlapp pr mnd vil jeg tro.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 18:36   #18
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Min erfaring er akkurat den samme som ts, matbudsjettet har gått opp med innføringen av lavkarbokosthold. Det til tross for at jeg stort sett handla halvfabrikata samt masse snop hver dag før i tiden. SIFO anslår et rimelig forbruk for meg å være 2020 kr pr måned. Før brukte jeg kanskje 2500 kr, nå beregner jeg ca 3000 kr.

Maten jeg spiser er ikke spesielt fancy, jeg kjøper sjeldent dyrt kjøtt f.eks. Jeg føler derimot pengene forsvinner som dugg for solen når jeg handler meierivarer, for det går det mye av. Ost, rømme og fløte er ikke billig. Grønnsaker er ikke billig det heller.

Og for ikke å snakke om all tiden det tar! Jeg lurer på hvor mange timer jeg bruker i gjennomsnitt pr måned på kjøkkenet. Jeg lager som oftest flere porsjoner i slengen, så fryser jeg ned og tar opp ettersom det passer. Men uansett bruker jeg mange ganger mer tid på matlaging nå enn før.

Til syvende og sist er det dog verdt det pga alle helsefordelene. Vektnedgang, bedre fordøyelse, finere hud, stabil energi, mer stabilt humør, færre og mindre alvorlige depresjoner, fravær av spiseforstyrrelser, null hodepine, etc.

Fløte, creme fraiche, camembert, brie, graddost, cheddar og slike meieriprodukter som vi spiser MYYYE av er svindyrt. Ikke rart Tine og slike osteforretninger går så det suser. Rene ranet spør du meg.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 18:40   #19
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Har vel økt med ca 1500 kr i måneden. ( Men er ikke rart dere har høye matutgifter med det forbruket deres. fileet/biffer i hytt å pine jo )

Nja, det skal vel sies at sååå ofte blir det nå ikke da. Kanskje 3-4 ganger i uka i snitt? Men dette er som regel handlet billig fra Sverige eller Finland. Etter en slik tur har vi jo gjerne denne type kjøtt i et par måneder fremover. Men i år har det holdt særlig lenge fordi jeg (som er storspisern i familien) har vært borte i 10 uker av halvårets siste 6 måneder.

Men at det er biff tilsvarende på minimum fredag og lørdag uansett, ja det stemmer nok. men kona er flink til å variere tilberedningen, så det blir ikke ensformig synes jeg.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 18:40   #20
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Vi spiser 1-2 måltider om dagen, men er voksne begge to. Handler en del i Sverige.
Vi er ikke i nærheten av et slikt budsjett.
Vi spiser en del ost på Nannah sine knekkebrød, men ellers bruker vi ikke (eller i alle fall veldig sjelden) pålegg. Jeg synes det er utrolig dyrt.
Men tenker - både prismessig og kvalitetsmessig - hvorfor ikke lage eget? Egen ribberull - svinestek, hjemmelaget roastbiff eller kalkunbryst i skiver og frosset i passe porsjoner? Hjemmelaget sylte, eggesalat eller skinkesalat? Hjemmelaget ferskost av youghurt, men det er kanskje ikke så billig? Selv synes jeg hardkokt egg i skiver er godt også Hel spekemat som dere skjærer opp selv er heller ikke så dyrt. Kald kokt laks med majones er også godt
Hva med å kjøpe høyrygg innimellom og koke? Med den karbokvoten dere ligger på burde sursøt løksaus et godt tilbehør. Om dere ikke er totaltavholdende i forhold til hvetemel. Søtning kan jo eventuelt testes ut med noe annet enn sukker.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 18:50   #21
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Vi er to voksne og bruker i gjennomsnitt 500 kr på mat i uka. Mye mindre enn hva vi gjorde før. Da levde jeg lavkcalori og det er dyrere enn lavkarbo. Hva beløpet hadde blitt på høykarbo vet jeg ikke, for jeg har aldri spist "det billigste" liksom, men den sunneste varianten.

Vi verken kjøper eller lager godis, her holder det med maten.
Av og til en plate sjoko fra Sukkerfritt. En gang i måneden, kanskje?

Har også to katter som spiser speaialfor. Men den dyrere maten er mye drøyere, så det har faktisk blitt billigere enn billigforet. De spiser kanskje for 250 kr måneden.
Men vi beregner ikke dyreforet i vårt matbudsjett. Har ganske mange, så de har sitt eget budsjett.

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 18:53   #22
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Eneste jeg bruker mer penger på på lavkarbo, er ost og andre meieriprodukter. Men bruker jo mye mindre penger på annen mat enn før, så jeg tror faktisk det går ganske opp i opp.

Tenkt på om dere trenger all den dyre maten da? Så lenge proteinbehovet deres er dekket har det jo ikke noe for seg å kaste innpå med dyrt kjøtt og fisk og fjorten egg om dagen. Da kan det jo fint erstattes med billigere (og fortsatt sunn) mat.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 18:53   #23
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Vi er foreldre med tre gutter på 14, 16 og 18 år. Vi har et matbudsjett på 6000 kr hver måned. Hverken mer eller mindre. Kyllingkjøttdeig kjøper jeg ikke, for det smaker søppel (synes jeg da), men jeg kjøper kjøtt og maler kjøttet selv. Vi spiser fisk, kjøtt, grønnsaker og egg i normale mengder og har mange ganger erfart at det dyreste er ikke synonymt med det beste.

Jeg finner ofte oksehøyrygg med ben på tilbud. Da kjøper jeg stort. Jeg kutter kjøttet, maler endel til fet kjøttdeig, noe kjøtt blir brunet til småstek eller grytekjøtt. Beingrinna koker jeg vel og lenge sammen med ymse grønnsaker og fryser deretter kraften i isterningposer. Laks får man ofte kjøpt rund til 30-40 kr kilo. Det samme med sei. Det går fint an å leve billigere enn 11000 kr pr mnd for fire stk.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 19:03   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Vi handler selvsagt også på tilbud, men rent kjøtt som smaker godt er jo ofte dyrt synes jeg. Kjøttdeig feks kjøpes ikke, nesten bare vann der ift karbonadedeig bla. Men slutt på det også n, kun kylling og kalkundeig her i huset.

Hva er alternativet til det reneste kjøttet på oksen da? Tips mottas med takk.

Både lever og oksehale er rent - og billig. Men spesielt oksehalen "koster" en del i tilberedning for å få den god da. Til gjengjeld er den proppfull av glutamin... bra for tarm - og muskelbyggere. Og spiser dere lever jevnlig kan dere spare på utgiftene til a-vitaminer.
Ellers vil jeg hinte at om dere er kjøttglade så kan det lønne seg å se seg om etter gårder som selger halve (parterte) dyr rett til forbruker. På samme måte kan man få hjort f.eks. Selvfølgelig er ikke alt da nødvendigvis like renskåret som det man finner under plast i kjøledisken og kan kreve litt mer etterarbeid, men som regel er det også rimeligere. Og man kan få med sånne udda biter som hjerte, lever, tunge osv.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 19:05   #25
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jeg fatter det bare ikke, vi spiser jo det samme som dere andre her inne ser jeg.....

Synes du det? Vi kjøper lammelår en gang i året, for det synes jeg er altfor dyrt. Smisker med mamma et par ganger til i året, så lager hun lammelårsmiddag til oss.

Ellers så er det vel litt rart at dere kommer opp i så mye.

Jeg har også rasekatt, men han eter ikke for mer enn 400 kroner i måneden, sammen med "kona" si. Kjøper Royal Canin i Sverige. Og helt enig med Bønna at det er billigere med dyrforet. Kjøper vi kattemat i butikken spiser de gjerne to pakker i uka. Går opp i opp.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye penger på julegaver? Bønna200 Generell diskusjon 143 12-12-11 12:59
Hvor mye penger bruker dere? nypålavkarb Lavkarbo generelt 5 17-05-11 15:44
Hvor mye penger har dere igjen etter faste utgifter supha Generell diskusjon 34 01-04-09 19:18
Hvor mye penger bruker du? mofe Generell diskusjon 10 17-02-05 11:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no