Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Mat for ungene!

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-08-10, 11:50   #26
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Mat for ungene!

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Ettersom jeg skjønner gjelder dette primært barn som ikke responderer på epilepsi-medisin eller har andre sykdommer som gjør at medisin ikke er velegnet behandling.
Og dette er ikke hva enkelte foreldre finner på, men ekstremt strengt diett iverksatt av ernæringsfysiologer ved statens senter for epilepsi. Vi snakker kjøkkenvekt med tre desimaler og ingen avvik fra planen.

På dette feltet vil du ikke finne tradisjonelt anlagt forskning, da disse barna er mer enn alminnelig sårbare - blindtester på barn blir ansett som uetisk. Og blindtesting av kosthold over en lengre periode ikke er gjennomførbart som eksperiment for noen. Derfor "mangler" det forskning og vitenskapelig bevis for lavkarbo-kosthold.
Bevisene er dermed anektodiske - men empiri er også vitenskap; virker det, -så virker det.

Ja, dietten for epileptikere er veldig streng, enda forskning viser at å følge en noe modifisert atkinsdiett, gjør akkurat den samme nytten. Pål Jåbekk skriver om dette i bloggen sin. "Ketogenic diets and the treatment of epilepsy" http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/

Du må bla litt nedover for å finne den aktuelle blogposten

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 12:55   #27
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Mat for ungene!

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Det står litt om behandling av epileptiske barn med ketogen diett på rikshospistalets sine sider.

http://www.rikshospitalet.no/ikbView...l?p_doc=462017

Tusen takk Kan hende det blir for vanskelig for dei å regulere maten hennes på en så streng måte. Det er mykje ho nekter å spise. Men kan no sende linken til familien.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 13:55   #28
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Mat for ungene!

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters, her.

Ja, dietten for epileptikere er veldig streng, enda forskning viser at å følge en noe modifisert atkinsdiett, gjør akkurat den samme nytten. Pål Jåbekk skriver om dette i bloggen sin. "Ketogenic diets and the treatment of epilepsy" http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/

Du må bla litt nedover for å finne den aktuelle blogposten

Takk. Eg har tru på at det hjelper å redusere på karbohydratene uansett. Skal tipse fosterfamilien

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 18:16   #29
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Mat for ungene!

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Takk. Eg har tru på at det hjelper å redusere på karbohydratene uansett. Skal tipse fosterfamilien

Sitter og leser på den linkede bloggen, og han tar faktisk for seg dette med epilepsi. Spesifikt "The Modified Atkins Diet", med linker til forskning som viser at denne har akkurat like god effekt som den beinharde tulledietten man får på sykehuset. Også mye knallgod lesning i form av hypoteser og spekulasjon rundt mekanismene man tror forklarer denne effekten. Absolutt anbefalt å kose seg med den bloggen!

Uansett, du har helt rett. Korrekt gjennomført lavkarbo-kost er det sunneste som finnes. Det er ingen vei utenom det, vi er laget for å leve sånn og vi blir friske, slanke og mette av det! Basta bom!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 10-08-10, 20:19   #30
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mat for ungene!

Opprinnelig lagt inn av yay, her.

Brød tilsatt Omega-3 høres alt annet enn naturlig ut må jeg si... Hva med fisk? Ser det er tilsatt ekstra gluten også, er nok bedre å bake sitt eget brød hvis man MÅ ha det.

Neeei?? går det ann å få i seg omega-3 igjennom fisk? Trodde det måtte et brød som har fått det tilsatt til, jeg vettu. Der kan du se.

Nå var det snakk om hvilket BRØD vi spiste da, ikke hvordan vi fikk i oss omega-3.. Jeg er ikke så hysterisk når det gjelder kostholdet hennes jeg altså.. Orker ikke være heeelt petimeter og tenke nøye igjennom absolutt alt hun får i seg. Hun har tross alt ikke et vektproblem, er ikke insulinresistent, er ikke en slapp energiløs klump eller noe sånt.. Trenger overhodet ikke noe kostholdspoliti som sjekker ALT hun får inn i munnen sin. Er vel mye bedre med et grovt brød med hele korn enn det er med kneipp? Det var det viktigste for meg når jeg bestemte meg for hvilket brød jeg skulle kjøpe inn til henne.

Mye mulig det gjør meg til en rævæ mor, men jeg gjør hvertfall så godt jeg kan, med det jeg har

Nederst her kan du lese om hvordan hun spiser, så da er det bare til å finne frem den røde pennen og rette i vei vettu

__________________

Sist redigert av nellie : 10-08-10 kl 20:30.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 05:52   #31
yay
Juniormedlem
 
yay sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 20
yay er på en erverdig vei

Sv: Mat for ungene!

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Neeei?? går det ann å få i seg omega-3 igjennom fisk? Trodde det måtte et brød som har fått det tilsatt til, jeg vettu. Der kan du se.

Jeg påpeker bare at det høres litt feil ut at brødet heter "Naturlig sunt" når det er foret med unaturlige ting: Jeg antyder ikke at du er en dårlig mor, men noterer meg at du føler deg som en; sikkert helt uten grunn.

__________________



Sist redigert av yay : 11-08-10 kl 05:59.
yay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:50   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mat for ungene!

Jeg vet de i en periode testet noe ala ketogent kosthold på noen autister, gjerne med tilleggsdiagnoser og stor grad av utagering på skolen eksen min jobbet på, og noterte at det resulterte i langt mindre utagerende episoder og større grad av kontakt. Men de sluttet med det, for det ble for slitsomt å holde på med . What gives ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 11:37   #33
VesleKAri
Juniormedlem
 
VesleKAri sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 34
VesleKAri er på en erverdig vei

Sv: Mat for ungene!

Lillemor på 5 spiser helst bare frukten og grønnsakene jeg sender med henne i bhg. Som regel er brødskivene urørt, og jeg synes det er ille å kaste maten som ikke er rørt. Så i dag sendte jeg med henne tomater, sukkererter, sorte oliven og noen skiver steik. Spennende å se om hun har spist opp maten når jeg henter henne i dag. Selv har jeg slitt med ortoreksi, og tenker at godterier til lørdag og fest må være greit. Alt med måte tror jer er greit.

__________________
Pass deg nå, nå kommer jeg å kjører på!
VesleKAri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbs/Ketose Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 12:39   #34
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Mat for ungene!

Opprinnelig lagt inn av VesleKAri, her.

Lillemor på 5 spiser helst bare frukten og grønnsakene jeg sender med henne i bhg. Som regel er brødskivene urørt, og jeg synes det er ille å kaste maten som ikke er rørt. Så i dag sendte jeg med henne tomater, sukkererter, sorte oliven og noen skiver steik. Spennende å se om hun har spist opp maten når jeg henter henne i dag. Selv har jeg slitt med ortoreksi, og tenker at godterier til lørdag og fest må være greit. Alt med måte tror jer er greit.

Høres veldig fornuftig ut! Barn vokser jo noe helt vanvittig og har et energiforbruk deretter. Dermed er det ikke så farlig for dem å kose seg med karbohydrater nå og da, dog jeg er og vil alltid være en stor fan av lørdagsgodt til barn fremfor snop og brus hver bidige dag.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Dere med barn! Spiser ungene det samme som dere gjør? Polarlys Spørsmål og svar 10 07-08-08 14:54
Mor, men hva med ungene? Princez Ketolysekuren 4 03-03-08 09:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no