Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Barn og søtningsstoff

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-03-10, 13:40   #51
Visitor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 1
Visitor er på en erverdig vei

Sv: Barn og søtningsstoff

Fruktose er ikke sunt. Lav GI, men en katastrofe for metabolismen på sikt:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/5

Visitor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-04-10, 21:05   #52
pilabeal
Juniormedlem
 
pilabeal sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 45
Innlegg: 19
pilabeal er på en erverdig vei

Sv: Barn og søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av droc, her.

Jeg tror det at du er usikker er et hint til riktig svar... Selv om sukrin og stevia sannsynligvis ikke er farlig (bortsett fra mulighetene for dårlig mage), må du jo vurdere om du ønsker å gi barna mat som er tilsatt juks. Veien til aspartam og annen gift er kort...

Personlig tror jeg det er best å unngå å lære seg å like søte smaker. Søtt er en avhengighet, og barn trenger ikke å tro at søtt er en hverdagssmak. Og er det ikke en hverdagssmak er det heller ikke det store problemet for barn å få i seg begrensede mengder sukrose.

Morsmelk er det første barn får i seg, el morsmelkerstatning og den er jo søt, så å si at vi lærer de å like søt smak er jo feil da. DE er født med den og vi må heller være flinke å avvenne de med å like den, men en ser jo selv når barn heller velger frukt istede for gotteri, vann istede for saft/brus osv Da tror jeg de selv følger kroppen ønsker og gjør riktig valg, me vi må være flinke å ta riktig valg fra fødselen av så følger de fint etter

pilabeal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbolivsstil/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 14:55   #53
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Barn og søtningsstoff

Eg er vokst opp på light produkter og slankehysterisk mor og fekk kun godteri på lørdager og ellers kjempe strengt. Eg blei sånn som dei andre beskreiv her -åt til eg var kvalm og meir enn det når eg fekk sjangsen og stjal også godteri på butikken

Eg sliter litt med ungene mine, spessielt nest eldste som er allergisk mot så mange ting og ekstremt sær i matvegen. Ho får ganske ofte saft å drikke fordi ho ikkje kan drikke mjølk eller juice av nokon slag og blir lei av vann og slutter dermed å drikke. Ho er heilt desperat etter søtt, og blir omtrent hysterisk visst ho veit at det ligg ei kjekspakke i kjøkkenskapet og ho ikkje får åpne den.
Så me har veldig lite av slikt i hus til kvardags.

Søtsmak er den første smaken man utvikler og den siste som forsvinner meiner eg å ha lært ein gong. Ser det godt på eldre (gjerne demente) folk, aller helst vil dei ha loff med syltetøy på -heile tida.

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 19:14   #54
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Barn og søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg vil bare si en ting til dere som nekter ungene sukkerholdige ting og godis og sånt!

Jeg fikk ikke noe sånt da jeg var liten. Det adopterte enebarnet skulle ikke få sånn tull etc etc.
Det endte med at så fort jeg kunne bestemme selv(4-5 års alder) så overspiste jeg hver gang jeg var i nærheten av noe sånt. Fra jeg fikk min første krone gikk alt jeg hadde av penger til godteri, kjeks og kaker!
I bursdager spiste jeg til jeg ble kvalm, julen var paradis....
Da venninnnene mine kjøpte klær og etterhvert sminke og alkohol, kjøpte jeg godteri, kjeks, kaker og annen mat jeg ikke fikk hjemme!

Jeg skal ikke fortelle dere hvordan dere skal oppdra barna deres, har nok med mine egne, men vær så snill og tenk dere litt om, da, så dere ikke skaper sukkermonstre som meg!

Jeg fikk heller aldri godterier annet enn på lørdager. Det endte med at jeg rett og slett stjal kokesjokolade hjemme, med et evig kaos inni meg etterpå når angeren kom og jeg lurte på hvordan jeg skulle få tak i penger, kjøpt ny sjokolade og legge på plass før det ble oppdaget, lurte meg til å lage eggedosis og knekk hjemme i det skjulte mens mine foreldre var på jobb. Jeg har alltid elsket det søte.

Når det gjelder diskusjonen rundt søtstoffer, så har jeg som mange andre lært meg til å tro at søtstoff ble man ikke tykk av. Så her i huset drikker min sønn mye Pepsi Max. Han er 10 år. Hvordan skal jeg plutselig få ham til å slutte med det uten ramaskrik? Jeg drikker mye av det, og har ikke hatt noen bivirkninger som jeg leser noen av dere andre har. Hverken hodepine, eksem, kløe i kroppen. Men tykkere og tykkere blir jeg. Og det er ikke Pepsi Max sin skyld, men det at jeg ikke orker å trene

  Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 22:53   #55
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Barn og søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Jeg bruker stevia, sukrin, bjørkesøt(xylitol) og lønnesukker(GI 37) til min datter(5 år).
Syltetøy med agave(og blandet med mer bær 50/50).

Har sett litt på agave på nett. Korleis e det i smak? Hadde litt lyst å prøve den, men va usikker på om det egna seg til LCHF. Eg har og sett på yakonsirup. Nåken som har prøvd det?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-05-10, 08:49   #56
Beatrixie
Medlem
 
Beatrixie sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 137
Beatrixie er ny på veien

Sv: Barn og søtningsstoff

Jeg er mot å putte kunstig søtning i barn!
Mine unger får ikke saft,godteri etc med kunstig søtning. De får vanlig godteri,og de drikker vanlig saft og drikker brus i helgene.
De velger pålegg som leverpostei,ost,salami,makrell i tomat etc,før nugatti. Minstemann som bare ville ha nugatti på brødskivene tidligere,har ikke spist det på over 1 år. Eldste jenta spiser litt nugatti og hapå innimellom,men ikke i store mengder.

Aspartam er et omstridt søtningsmiddel,som ikke skulle vært på markedet i det hele tatt.
Pengesterke produsenter og "korrupte" politikere har "æren" for at den gifta ble godkjent for bruk i matvarer.
Det sier litt at amerikanske piloter ikke får innta aspartam før flyging....de mener at det kan påvirke hjernen. Japan og Fillipinene har forbudt bruk og import av aspartam,og flere andre land vurderer å forby stoffet.
Og dette stoffet putter vi i oss selv og ungene nesten ukritisk??
Da aspartam kom på markedet,var det flere laboratorieforsøk på rotter som konkluderte med økt kreftfare ved inntak av aspartam,men pengesterke aktører dysset ned denne forskningen.
Selv reagerer jeg sterkt på all kunstig søtning i mat etc,jeg blir rett og slett forgiftet. Får skjelvinger,blir kvalm og får kraftig diarè,selv ved minimalt inntak.

__________________
Totalt vekttap




Delmål


Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-06-10, 22:19   #57
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Barn og søtningsstoff

Jeg har to - den ene er ikke noen brødmons, men adskillig mer glad i frukt, gulrot og div. kjøttmat som kjøttkaker, kjøttboller, kjøttpudding og fiskepinner - han spiser egentlig det meste av den typen vanlig middag. På skiva, han spiser jo litt brød da, spiser han bare 2-3 ting, alle kjøttbaserte.

Den andre er en brødmons av dimensjoner og det eneste hun spiser på skiva er brunost, prim eller leverpostei, da helst brunost... Ingen av dem spiser smør på skiva eller særlig med fett i det hele tatt, det har de aldri villet ha. Hun er noe kresen i middagsveien også, men så lenge hun får min hjemmelagde potetmos og ketchup til går det ned. Hun er også glad i epler og pærer, ikke fullt så glad i gulrot, men spiser det også innimellom.

Godis er helgekos (dog ikke fanatisk), vi drikker vann til hverdags, brunost-ungen er veldig glad i eplejuice og får nok litt for mye av det. Begge to er slanke barn og brunost-ungen er nok en del mer aktiv enn kjøtt-ungen selv om kjøtt-ungen er den tynneste. Kunstig søtning får de overhodet ikke hos meg. Kan vel ikke akkurat si at de lever på lavkarbo nei, men kjøttungen har blitt mye bedre i matveien de siste par årene så jeg regner med det er håp for brunostungen også.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 08:18   #58
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Barn og søtningsstoff

brunost-unge og kjøtt-unge *fnis*

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 10:46   #59
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Barn og søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av Ferskenbeinet, her.

brunost-unge og kjøtt-unge *fnis*

*hihi* Ja, de er jo det! Og jeg ser jo godt at brunoist-ungen kunne spist mye mer fett, hun fyker opp og ned i blodsukkernivå som en jojo, men nekter å spise mer fett og er kresen som bare det. Jaja, det går seg vel til!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 11:17   #60
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Barn og søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

*hihi* Ja, de er jo det! Og jeg ser jo godt at brunoist-ungen kunne spist mye mer fett, hun fyker opp og ned i blodsukkernivå som en jojo, men nekter å spise mer fett og er kresen som bare det. Jaja, det går seg vel til!

Jeg leser dithen at kjøtt-ungen er gutt og brunost-ungen er jente?

Ser på mine egne barn (gutter) og tantebarna (jenter) at det stort sett er lik inndeling der. Mine elsker kjøtt og spiser helst ikke brød/poteter/osv i det hele tatt....mens jentene helst kunne levd på brødskiver og poteter.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-06-10, 11:46   #61
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Barn og søtningsstoff

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Jeg leser dithen at kjøtt-ungen er gutt og brunost-ungen er jente?

Ser på mine egne barn (gutter) og tantebarna (jenter) at det stort sett er lik inndeling der. Mine elsker kjøtt og spiser helst ikke brød/poteter/osv i det hele tatt....mens jentene helst kunne levd på brødskiver og poteter.

Du har helt rett, så snodig. Men når jeg tenker meg om så var kjæresten (eksen også) og jeg også sånn før jeg gikk over til lavkarbo. Jeg _måtte_ ha søtt på skiva om morran f.eks., mens både eksen og kjæresten spiste bare saltpålegg (en sjelden gang syltetøy). Jeg klarte å gå over til makrell i tomat på knekkebrød (leeenge før jeg begynte på lavkarbo) og det gikk bra etter 2-3 tilvenningsdager.

Jeg var litt skeptisk til varme frokoster også, har aldri klart det, ikke utover kokt egg. Nå går rester av squash-lasagne ned på høykant som frokost! Og søtsuget er totalt forsvunnet!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kunstig søtningsstoff smosje South Beach 18 26-01-14 15:16
Søtningsstoff annama Spørsmål og svar 15 06-09-09 20:12
Søtningsstoff Evah Spørsmål og svar 1 06-09-08 15:45
Søtningsstoff? Trinelise Ketolysekuren 12 27-01-08 12:46
Søtningsstoff Frank Spørsmål og svar 5 21-02-07 20:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no