Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-11, 18:30   #51
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Frukt har neppe endel vitaminer.. Du får mer vitaminer ved å spise grønnsaker..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:46   #52
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

fruktsukker og raffinert sukker er to helt forskjellige ting. jeg synes man bør holde barna sunne på det moderate nivå. å nekte dem en frukt om dagen pga litt sukker er litt skremmende synes jeg.

ja sant, sukker er sukker, på ketolysekuren. men jeg er voksen, og barn skal vokse. kunne aldri satt mitt barn på en diett. frukt har en del vitaminer de ellers ikke får i seg og derfor er det ok. vil gi mitt eget barn et sunt variert og egenkomponert kosthold som barn trenger.

nei, ikke kaker og kjeks i hverdagen men en frukt/youghurt for å gjøre dem glad høres ikke feil ut. får da være grenser.

Jeg tenker ikke på lavkarbo som diett, er jo bare å spise ren, naturlig mat?
Ikke så lenge siden jeg leste en artikkel om frukt, overskriften var "Frukt gjør deg feit" og den konkluderte med at det er fint i lite i frukt som er nyttig.

Men, jeg har en datter som ble sykelig overvektig på "norsk husmannskost" og jeg er nok rimelig farget av det....
Hadde jeg hatt like stort kjennskap til lavkarbo når hun var lita hadde frukt og yoghurt definitivt ikke vært daglig kost.
De aller fleste tåler "vanlig" mat, men konsekvensene for de som ikke tåler sukker og karbohydrater særlig godt kan bli svært kjipe, ref min datter på 146 kilo som 17-åring.

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:48   #53
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg tenker ikke på lavkarbo som diett, er jo bare å spise ren, naturlig mat?
Ikke så lenge siden jeg leste en artikkel om frukt, overskriften var "Frukt gjør deg feit" og den konkluderte med at det er fint i lite i frukt som er nyttig.

Men, jeg har en datter som ble sykelig overvektig på "norsk husmannskost" og jeg er nok rimelig farget av det....
Hadde jeg hatt like stort kjennskap til lavkarbo når hun var lita hadde frukt og yoghurt definitivt ikke vært daglig kost.
De aller fleste tåler "vanlig" mat, men konsekvensene for de som ikke tåler sukker og karbohydrater særlig godt kan bli svært kjipe, ref min datter på 146 kilo som 17-åring.


Blir det ren mat da?? Hva slags sukker anses som rent sukker?? For alternativer bruker vi jo og alternativer er heller ikke bra.. Liker ikke denne triksingen med kunstig sukker, da tror jeg heller ekte sukker i små mengder er bedre.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:57   #54
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Blir det ren mat da?? Hva slags sukker anses som rent sukker?? For alternativer bruker vi jo og alternativer er heller ikke bra.. Liker ikke denne triksingen med kunstig sukker, da tror jeg heller ekte sukker i små mengder er bedre.

Tenkte ikke sukker i hele tatt jeg
Bruker minimalt med sukkererstatninger, det søteste blir litt bær.

Så med ren, naturlig mat tenker jeg ren og naturlig mat - uten særlig sukker

Om et barn lever lavkarbo skulle man jo tro sukkerbehovet ble rimelig fraværende?
Da går jeg kun ut i fra egne erfaringer og egen reaksjon på sukker, barn å "teste" det ut på har jeg ikke lenger...

Skal se jeg blir "bestemora med nakkekotelettene"

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 18:58   #55
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Blir det ren mat da?? Hva slags sukker anses som rent sukker?? For alternativer bruker vi jo og alternativer er heller ikke bra.. Liker ikke denne triksingen med kunstig sukker, da tror jeg heller ekte sukker i små mengder er bedre.

Jeg skjønte ikke helt sammenhengen mellom det du siterte, og det du svarte her, altså.
Det er jo ikke alle som bruker kunstig søtning i det hele tatt, og noen bruker det svært sjeldent. Ikke alle sukker-erstatninger er kunstige heller. Jeg har ingen betenkeligheter med å skulle gi noe søtet med stevia eller sukrin til barn. Men det er jo det med søtt, da. At det gjerne fordrer søthunger, så man bør jo forstatt skille på hverdag og fest.

Jeg tålte som jeg vel før har nevnt nesten ikke noe frukt da jeg var liten, spiste godteri på lørdager, og ellers som Charlotts datter spiste jeg vanlig norsk "husmannskost", og endte likevel opp med å bli overvektig fra tidlig av.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:00   #56
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Skal se jeg blir "bestemora med nakkekotelettene"

Haha, det vil jeg også bli! "Du liker full itte slik, du" mens jeg vifter med en ribbebit!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:00   #57
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Tenkte ikke sukker i hele tatt jeg
Bruker minimalt med sukkererstatninger, det søteste blir litt bær.

Så med ren, naturlig mat tenker jeg ren og naturlig mat - uten særlig sukker

Om et barn lever lavkarbo skulle man jo tro sukkerbehovet ble rimelig fraværende?
Da går jeg kun ut i fra egne erfaringer og egen reaksjon på sukker, barn å "teste" det ut på har jeg ikke lenger...

Skal se jeg blir "bestemora med nakkekotelettene"

Skulle tro man klarte seg uten sukker, men det er jo stadig vekk at det dukker opp hva man skal bruke som sukkererstatning. Selv bruker jeg ikke sukker.. Jeg er saltoman og heldigvis ungene også. Men hvis jeg våger lage kakao med kunstig sukker blir det ramaskrik.

Bestemora med nakkekotelettene hørtes digg ut!!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:04   #58
Klådia
Juniormedlem
 
Klådia sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østlandet
Alder: 47
Innlegg: 41
Klådia er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

Jobber selv i barnehage og synes barna fortjener en liten yohurt og fruktmåltidet.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Hvorfor det? Har de vært slemme?


-

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

hva prater du om? som du ser diskuterer vi her om hvorfor sukker ala yoghurt eller frukt er godkjent av sukkerfrie barnehager. og i sukkerfrie barnehager mener JEG det er ok at de får det. yeez... de er jo barn. som forbrenner i massevis.

Grunnen til at Kula spør om de har vært slemme regner jeg med kommer av ditt bruk av ordet FORTJENER. Må si at jeg reagerte på bruken av det ordet selv.

Ser også du mener at det er greit at barna får sukker fordi de "forbrenner i massevis". Nå er det jo slik at både barne- og voksenkropper er forskjellige, og det er ikke sånn at alle barn "forbrenner i massevis".

Klådia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:06   #59
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Haha, det vil jeg også bli! "Du liker full itte slik, du" mens jeg vifter med en ribbebit!

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.


Bestemora med nakkekotelettene hørtes digg ut!!

Hehe, aner jeg en ny bestemor-trend her??

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:13   #60
Ashley
Medlem
 
Ashley sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 242
Ashley er ny på veien

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Klådia, her.

Grunnen til at Kula spør om de har vært slemme regner jeg med kommer av ditt bruk av ordet FORTJENER. Må si at jeg reagerte på bruken av det ordet selv.

Ser også du mener at det er greit at barna får sukker fordi de "forbrenner i massevis". Nå er det jo slik at både barne- og voksenkropper er forskjellige, og det er ikke sånn at alle barn "forbrenner i massevis".

javel skal fjerne det ordet om det ble så utrolig missoppfattet her inne. dere skjønte jo hva jeg mente.

Ashley er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:34   #61
krepso
Juniormedlem
 
krepso sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Os i hordaland
Innlegg: 26
krepso er på en erverdig vei

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Jeg har to barn på småskoletrinnet. Der får vi lapper med hjem om at på skolen har de en sunn holdning til mat, så barna får ikke lov til og med lyst brød, sjokoladepålegg etc. Det er jeg helt enig i. MEN så får barna kjeks, karameller ol. når de har vært flinke. Kaker og brus når det er karneval, fest osv. Syns dette er dobbel moral.
Trenger barna beløning, gi de en liten ting, ikke mat.

__________________


krepso er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 19:41   #62
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av krepso, her.

Trenger barna beløning, gi de en liten ting, ikke mat.

Eller skryt og anerkjennelse!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 20:45   #63
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Ashley, her.

fruktsukker og raffinert sukker er to helt forskjellige ting. jeg synes man bør holde barna sunne på det moderate nivå. å nekte dem en frukt om dagen pga litt sukker er litt skremmende synes jeg.

ja sant, sukker er sukker, på ketolysekuren. men jeg er voksen, og barn skal vokse. kunne aldri satt mitt barn på en diett. frukt har en del vitaminer de ellers ikke får i seg og derfor er det ok. vil gi mitt eget barn et sunt variert og egenkomponert kosthold som barn trenger.

nei, ikke kaker og kjeks i hverdagen men en frukt/youghurt for å gjøre dem glad høres ikke feil ut. får da være grenser.

Tildels enig med deg her. Jeg lar min datter på 19 mnd spise frukt - MEN problemet er at den frukten vi i dag tilbys IKKE inneholder vesentlig grad av vitaminer. Så for næringsinnholdets del gir jeg det ikke, det er fordi hun elsker det.
Når det gjelder yoghurt, får hun det også i ny og ne, men jeg synes det er riktig å IKKE servere fruktyoghurt i en skkerfri barnehage. Hvorfor det? Man kan gi mye annet. Barn trenger ikke det søte for å ha det godt. De har det helt ypperlig, sannsynligvis bedre, med begrenset sukkerinntak.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 20:48   #64
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg tenker ikke på lavkarbo som diett, er jo bare å spise ren, naturlig mat?
Ikke så lenge siden jeg leste en artikkel om frukt, overskriften var "Frukt gjør deg feit" og den konkluderte med at det er fint i lite i frukt som er nyttig.

Men, jeg har en datter som ble sykelig overvektig på "norsk husmannskost" og jeg er nok rimelig farget av det....
Hadde jeg hatt like stort kjennskap til lavkarbo når hun var lita hadde frukt og yoghurt definitivt ikke vært daglig kost.
De aller fleste tåler "vanlig" mat, men konsekvensene for de som ikke tåler sukker og karbohydrater særlig godt kan bli svært kjipe, ref min datter på 146 kilo som 17-åring.

Jeg er helt enig med deg! Lavkarbo for meg er ingen diett, men vårt daglige kosthold.
Og det handler jo ikke bare om hvorvidt barna blir overvektige eller ei?
Jeg har en sønn på 19 år, han er 185 høy og veier 60 kg. Og jeg skal love dere at han spiser utrolig mye shit....

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:04   #65
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg er helt enig med deg! Lavkarbo for meg er ingen diett, men vårt daglige kosthold.
Og det handler jo ikke bare om hvorvidt barna blir overvektige eller ei?
Jeg har en sønn på 19 år, han er 185 høy og veier 60 kg. Og jeg skal love dere at han spiser utrolig mye shit....

Min sønn var også drøyt 184 høy og veide 65 kilo, radmager og skranglete på akkurat samme maten min datter ble sykelig overvektig på.

Kjenner jeg brenner litt for dette med kos/annerkjennelse=mat jeg....

Tenk om vi heller kunne gi barna positive opplevelser fremfor spiselig, virkelig gi dem en "mat er næring og drivstoff for kroppen" holdning, så mat ikke blir kilden til trøst/kos/annerkjennelse senere i livet.
At det å "unne seg noe" kan være opplevelse uten sukker...

Her snakker vi "etterpåklok" så det holder og jeg ER veldig farget av egne erfaringer, så jeg skjønner godt om noen synes jeg fremstår som litt fanatisk altså

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 21:57   #66
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.


Bare inkludert meg selv, og i aller nærmeste familie- og vennekrets kan jeg nevne at vi har blitt kvitt astma og allergier, fibromyalgi, epilepsi, ADHD, migrene, Crohns, depresjoner, barnløshet, diabetes 2 og hjerterytmeforststyrrelser.

Jeg kan legge til PCOS. Hvis jeg spiser et vanlig høykarbokosthold får jeg ikke mensen. Og alle disse sykdommene kommer vanligvis fra høykarbokosthold som man har blitt fôret med siden man var barn. Slik var det i mitt tilfelle. Hvorfor skal ikke jeg da gi barna mine SUNN mat? Jeg blir litt provosert av de som mener at barna godt kan få en yoghurt med sukker i. Det er tusen ganger bedre å gi dem en naturell yoghurt, putte oppi litt bær og malte nøtter..vips, så har man et sunt lite måltid. Og hva er vel bedre enn det? Hvorfor MÅ det være sukker til stede for at man skal kose seg? Det er en holdning vi har lært av våre bestemødre som alltid må dra fram kaker og is hver bidige gang noen finner på å sette foten innenfor døra deres...

Barnehagen vår er nok dessverre ikke sukkerfri. Men de lager all maten selv, og bruker økologiske matvarer. De lager også varmmat hver dag, mye supper, hvilket betyr at barna får i seg mye grønnsaker.
Klokken 3 serverer de rundstykker eller knekkebrød, greit nok. Men hvorfor MÅ de ha brunost/syltetøy på...tror jeg skal høre med mannen om han kan ta opp det på foreldremøte i morgen, men han brenner ikke like mye for det som jeg.

Uansett så tenker jeg at det vi gjør her hjemme er det viktigste. Det kostholdet de lærer her, er det de tar med seg når de flytter hjemmefra. Det sier vel litt at da jeg flyttet hjemmefra, lagde jeg pastagugge første dag, kylling med pomfri andre dag og lapskaus fra boks tredje dag. Og slik gikk dagene...

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-11, 23:15   #67
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Min sønn var også drøyt 184 høy og veide 65 kilo, radmager og skranglete på akkurat samme maten min datter ble sykelig overvektig på.

Kjenner jeg brenner litt for dette med kos/annerkjennelse=mat jeg....

Tenk om vi heller kunne gi barna positive opplevelser fremfor spiselig, virkelig gi dem en "mat er næring og drivstoff for kroppen" holdning, så mat ikke blir kilden til trøst/kos/annerkjennelse senere i livet.
At det å "unne seg noe" kan være opplevelse uten sukker...

Her snakker vi "etterpåklok" så det holder og jeg ER veldig farget av egne erfaringer, så jeg skjønner godt om noen synes jeg fremstår som litt fanatisk altså

Jeg skjønner deg godt, og jeg er så heldig at jeg kan være etterpåklok i den forstand at jeg fikk en liten en da de to andre var store. Nå vet jeg bedre, og ønsker å legge forholdene til rette. Min eldste datter har arvet min PCOS og er nå kjempeflink med lavkarbo for å komme på rett kjøl igjen. PCOS er arvelig, og jeg bare håper at snuppa ikke har arvet denne dritten. Men uansett ønsker jeg fra starten av å ha et best mulig kosthold for henne.
Men vi har alltid hatt stor matglede her i familien, og ingen er direkte syke. Men jeg kan virkelig si at ulike kropper reagerer på samme type mat!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 00:04   #68
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Sukker er sukker. Forskjellen på en Cola og 100% Eplejuice er at det er mindre sukker i Cola og derfor sunnere. Å spise frukt er sunnere enn å drikke sukkerholdige drikker siden du får i deg fiberet som kommer i pakka. Så sant barna ikke er overvektige så er frukt greit spør du meg.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 08:55   #69
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Sukker er sukker. Forskjellen på en Cola og 100% Eplejuice er at det er mindre sukker i Cola og derfor sunnere. Å spise frukt er sunnere enn å drikke sukkerholdige drikker siden du får i deg fiberet som kommer i pakka. Så sant barna ikke er overvektige så er frukt greit spør du meg.


Frukt er helt greit det! Det jeg reagerer på er sunnhetsalibiet som blir brukt. Iskrem er også helt greit, men er det noen foreldre som gir barna iskrem fordi det er sunt? Antakelig inneholder en stor fløteis med sjokoladetrekk flere ting kroppen har bruk for enn et eple. De færreste vil allikevel kalle det sunt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:32   #70
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg skjønte ikke helt sammenhengen mellom det du siterte, og det du svarte her, altså.
Det er jo ikke alle som bruker kunstig søtning i det hele tatt, og noen bruker det svært sjeldent. Ikke alle sukker-erstatninger er kunstige heller. Jeg har ingen betenkeligheter med å skulle gi noe søtet med stevia eller sukrin til barn. Men det er jo det med søtt, da. At det gjerne fordrer søthunger, så man bør jo forstatt skille på hverdag og fest.

Jeg tålte som jeg vel før har nevnt nesten ikke noe frukt da jeg var liten, spiste godteri på lørdager, og ellers som Charlotts datter spiste jeg vanlig norsk "husmannskost", og endte likevel opp med å bli overvektig fra tidlig av.

Kanskje fordi jeg siterte flere i samme slengen UTEN å få det med.
Og så spurte jeg i samme slengen om det finnes sunt naturlig sukker? For splenda har jeg sluttet bruke etter at jeg leste om alle disse vassdraga som er blitt for søte fordi at splenda ikke brytes ned i naturen slik ønskelig er. Sukrin takler hverken ungene eller jeg. Men stevia har jeg ikke prøvd! For DET er vel ekte sukker som samtidig er sunt?? Eller sunnest av det som er søtt.. Hvis man på død og liv skal ha søtt...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:40   #71
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kanskje fordi jeg siterte flere i samme slengen UTEN å få det med.
Og så spurte jeg i samme slengen om det finnes sunt naturlig sukker? For splenda har jeg sluttet bruke etter at jeg leste om alle disse vassdraga som er blitt for søte fordi at splenda ikke brytes ned i naturen slik ønskelig er. Sukrin takler hverken ungene eller jeg. Men stevia har jeg ikke prøvd! For DET er vel ekte sukker som samtidig er sunt?? Eller sunnest av det som er søtt.. Hvis man på død og liv skal ha søtt...

Stevia er naturlig, ja! Og har verken kalorier eller karbohydrater. Men det er jo forskjell på kvaliteten. Jeg vurderer å kjøpe for å ha, jeg brukte to år på tømme en pakke splenda, og da gikk vel halvparten i kaffen til venninna mi, som må ha søtt i, og sukker har jeg jo ikke. Så det går ikke akkurat mye søtt her i huset. Stevia er utvunnet av steviaplanten, enten som ekstrakt eller tørkede blader. Bare pass på å få tak i noe som er rent, og ikke blandet ut med diverse fyllstoffer. Vet de har bra utvalg på iherb.
Sukrin har jeg faktisk aldri prøvd.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:41   #72
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg skjønner deg godt, og jeg er så heldig at jeg kan være etterpåklok i den forstand at jeg fikk en liten en da de to andre var store. Nå vet jeg bedre, og ønsker å legge forholdene til rette. Min eldste datter har arvet min PCOS og er nå kjempeflink med lavkarbo for å komme på rett kjøl igjen. PCOS er arvelig, og jeg bare håper at snuppa ikke har arvet denne dritten. Men uansett ønsker jeg fra starten av å ha et best mulig kosthold for henne.

Både min ste-søster og ei venninne har blitt kvitt cystene helt med lavkarbo

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 09:47   #73
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Både min ste-søster og ei venninne har blitt kvitt cystene helt med lavkarbo

Jeg også! Nå er til og med testosteronet mitt normalt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 11:08   #74
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Agave-sirup er også en form for søtningsmiddel som er ok å bruke. Og kjempegodt!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 16-03-11, 11:09   #75
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Både min ste-søster og ei venninne har blitt kvitt cystene helt med lavkarbo

Så flott!
Lavkarbo er veien til lykken

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et eksempel til etterfølgelse - sukkerfri barnehage! Nena Barns kosthold 8 20-03-11 12:05
Reaksjon på sukker? TrillTrall Lavkarbo generelt 7 31-05-10 12:50
Var det reaksjon på karber tro? Serenio Spørsmål og svar 3 01-12-09 13:56
Mat i barnehage/skolefritidsordning Fedonisten Barns kosthold 25 04-10-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no