Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Økologisk, lavkarbo, østrogenfritt, rawfood, økologisk, miljø, kreft... Hva er vitsen

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-03-13, 20:31   #1
sandy_sks@hotmail.com
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 3
sandy_sks@hotmail.com er på en erverdig vei

Økologisk, lavkarbo, østrogenfritt, rawfood, økologisk, miljø, kreft... Hva er vitsen

Hei! Først og fremst, beklager om det finnes mange like innlegg. Jeg sitter nå og er superskeptisk til alt dette kostholdsvåset. Jeg er selv opptatt av kropp,utseende og hva jeg putter i meg, til en viss grad. Utover jeg har muligheten til som travel, fattig student. Men nå har jeg gått meg totatl vill. Lavkarbo er en nyttig og god diett for kropp og helse, det har jeg testet, og det ser jeg absolutt poenget med å innføre i vanlig hverdag, for kroppen har faktisk godt av det. Da snakker jeg om å moderere dette. Å pakke innpå med bacon og meierismør for å føle seg mette, er jo helt hinsides. Da skjønner jeg alle negative oppslag i VG. Dietten må føres med måte såklart, og jeg ser ikke poenget med å være hysterisk nazi på området heller, med mindre man skal gå ned mange kilo, for ja, det er slitsomt å tenke nøye ut hva man skal lage til middag hver dag på vei hjem fra jobb! Rafinnert sukker er jo på ingen måte bra, og dette er jo noe som er unaturlig for den menneskelige natur i det første... men med alt med måte! Hva mener dere?
Deretter kommer jo dette med melkeprotein og hormoner. Var faktisk ikke klar over før nå, at melk inneholder så mye som 70% mer hormoner enn "anbefalt" pga gravide kuer osv. Og dette kan være skadelig (og kreftfremkallende som noen mener). Dessuten så har det jo blitt forsket på at normenn har mye benskjørhet til tross for at de drikker så mye ku-melk ? Så har vi jo laktoseintoleranse som er utbredt. Så er virkelig melk så sunt som man skal ha det til ? Jeg vet i allefall at jeg blir å moderere inntaktet til mine barn. Gi dem litt melk og så finne andre sunne alternativer til alt de trenger. Soyamelk er jo heller ikke sunt for dette er jo behandlet melk, og brytningen av proteinene der skaper jo også kreftfremkallende stoffer (??). Men dette krasjer jo med lavkarbo-dietten. Hva skal man da bruke? Ris og havremelk (veldig søte), samt mandelmelk (for de som har råd og tid til dette) og kokosmelk er jo alternativer. Men kokos-grøt hørtes litt merkelig ut, i lengden
Deretter har vi jo dette med Økologisk mat, for oss som tenker mye på "vi blir hva vi spiser ". Dette er jo i grunn å finne litt her og litt der, og å kjøpe inn økologiske tomater i blant er jo bare sunt og godt. Skulle gjerne hatt alt økologisk om jeg kunne. Er selv motstander av sprøytemidler, hormonforstyrrende stoffer osv. Men man blir jo også gal av å føre notater på alt som er lov og ikke lov. Jeg tenker mye dyrevennlig, og kyllingproduksjon er jo et stort tema. Kylling er jo min favoritt når det kommer til lavkarbodiett. Men det er jo en grusom business, med veldig lite økologisk produksjon. I sverige putter de jo til og med ekstra vann og sukker i kyllingene for at de skal virke større. Ja det finnes noe økologisk kjøtt, men dette er lite utvalg av.. og DYRT ikke minst. Jeg blir ruinert om jeg skal leve etter denne listen, da vil alt jeg har til overs basere seg på spesial-mat. Så da lurer jeg på hva man sitter igjen med? Lever jeg lengre, føler jeg meg lykkeligere og mer "fresh"av å lete etter økologisk kylling?
Har bestilt meg økologiske salatfrø nå, fordi salat er noe jeg spiser mye av, men som jeg ikke finner noe sprøytemiddel-vennlig alternativ til. Og når jeg først lager min egen salathage her i leiligheten min i Oslo, da skulle det vel bare mangle at man kjører løpet helt ut til en viss grad? Du spiser ikke hjemmedyrket salat og kjører på med en 35kr-kebab i storgata til dessert Og for all del, har man dårlig tid en dag, og tenker at man går fast-food (kanskje ikke kebaben) men i frysedisken, da må man jo passe seg for raffinert palmeolje. Det har jo invadert mathyllende og er både åreforkalkende, alzheimer-fremkallende, og det meste på verstinglista. (Rød palmeolje derimot er ubehandlet uraffinert og har total motsatt effekt.) Når man går i denne jungelen så må jeg bare poengtere at palmeolje er noe jeg virkelig tar meg tid til, framfor alt, å styre unna. Det skal bare littegrann ekstra energ til, og du tjener mye på det. Så det er et av punktene jeg har respekt for.
Kaffe ELSKER jeg også. Har både kaffetrakter, kaffepulver og presskanne. Nå har jo forskning vist at traktekaffe og presskannekaffe er mer usunt fordi det dannes kreftfremkallende stoffer i måten kaffen blir varmebehandlet på. Så da må jeg holde meg til pulverkaffe for det meste. Dette har jeg også tilføyd den 15 siders lange lista jeg har på kjøleskapet.
Så det jeg lurer på dere, er hva man sitter igjen med? Skal jeg kanskje fokusere på dette når jeg har hus og barn og god økonomi (da kan jeg bestille i hytt og pine på nettet), eller hva tenker dere? Peil meg litt inn her.

(jeg trener en del, men har ikke hatt tid og energi til å sette meg inn i trenings-tilskudd, proteinpulver o.l. Kom gjerne med inspill der også. For her har jeg lest mye forskjellig, både om økologisk pulver, hamp-proteiner, melke-proteiner (mindre bra?)-proteinpulver som er tilsatt aspartan og mye annet rart o.l).

Fortsatt fin (helse)-dag

sandy_sks@hotmail.com er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lindberg tror jeg Svar med sitat
Gammel 07-03-13, 20:46   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Økologisk, lavkarbo, østrogenfritt, rawfood, Økologisk, miljø, kreft... Hva er vi

Helt ærlig, jeg prøver å velge det jeg føler er sunt. Jeg har svelget mange kameler på min veg.

Jeg holder meg unna soya, jeg liker ikke å gå rundt med spente bryst slik jeg har gjort i 3 svangerskap.

Gluten reagerer jeg på, så jeg spiser ikke dette heller.

Resten får fare, selv om jeg er veldig opptatt av økologisk jordbruk, så tilsier ikke lommeboka at jeg kan kjøpe økologisk.

For meg høres du veldig forvirret ut over alt som kan være farlig og kanskje føler at det blir veldig mye å velge mellom?

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 07-03-13, 21:13   #3
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Økologisk, lavkarbo, østrogenfritt, rawfood, Økologisk, miljø, kreft... Hva er vi

Utrolig morsomt innlegg, jeg lo godt her av gode poeng! Hva er vitsen ja, det kan man lure på!

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 07-03-13, 22:00   #4
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Økologisk, lavkarbo, østrogenfritt, rawfood, Økologisk, miljø, kreft... Hva er vi

Jeg tenker at du kanskje må velge dine kamper, alt på en gang blir bare kaos Palmeolje har du god kontroll på, creds for det! Og den innsatsen du gjør på de områdene som er viktig for deg veier kanskje opp for en annen som blir nedprioritert. Kanskje det at melka er økologisk veier opp for noen av de negative sidene ved å la ungene drikke melk? Og det samme med kaffe? Eller at alle grønnsaker til måltidet er økogrønt, mens kjøttet ikke er det? Eller omvendt, dersom det er det mest praktiske/økonomiske. Gjør det beste ut fra dine egne forutsetninger

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 08-03-13, 09:13   #5
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Økologisk, lavkarbo, østrogenfritt, rawfood, økologisk, miljø, kreft... Hva er vi

Veldig bra sammenfattet alle de dilemmaene vi utsetter oss for! Jeg er trebarnsmamma og svelger kameler daglig både med tanke på hva både barn og voksne spiser. Kunnskap kan av og til føles som en tvangstrøye. Man må som andre sier velge sine "kamper". Som for eksempel dyrke egen salat.
Jeg skulle også ønske at det bare var å gå i butikken og plukke med seg økokjøtt og -fisk og grønt osv... Til priser som alle kan leve med... Og det skulle vært tilgjengelig økologisk upasteurisrt melk og andre melkeprodukter "på hvert gatehjørne.... Jadda...

Jeg er forresten VIP-kunde på iherb... Skal jeg le eller gråte av det?

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Svar

Emneord
hormoner, kreft, miljøvennlig, vitsen, økologisk


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Økologisk? bouboulette LCHF 26 04-04-12 17:24
Økologisk proteinpulver HenrikBooe Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 27-06-11 12:29
Økologisk? bevaremegvel Generell diskusjon 13 27-03-11 01:53
Økologisk kjøtt? torsth09 Spørsmål og svar 4 22-07-10 12:24
Økologisk kakaosmør Zincite Generell diskusjon 1 11-05-08 20:29


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no