Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-01-16, 13:38   #1
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

Nå som butikkene er fulle av store, fine blomkålhoder til ti kroner stykket, hvordan oppbevarer man dem best for at de skal holde lengst mulig? Bør plasten rundt (importblomkålen er jo plastinnpakket enkeltvis) tas av? Romtemperatur eller kaldere?

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 21-01-16, 22:56   #2
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

Blomkål egner seg ypperlig til forvelling. Del i buketter, ha i kokende vann i et visst antall sekunder/minutter (dette finner du på nettet), ha dem så rett over i isvann like lenge, la dem deretter ligge og renne av før du legger dem i poser og putter dem i fryseren. Holder seg lenge, beholder næringsinnholdet og er like gode.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 06:11   #3
Ethereal
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2013
Alder: 40
Innlegg: 306
Ethereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt avEthereal har veldig mye å være stolt av

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Blomkål egner seg ypperlig til forvelling. Del i buketter, ha i kokende vann i et visst antall sekunder/minutter (dette finner du på nettet), ha dem så rett over i isvann like lenge, la dem deretter ligge og renne av før du legger dem i poser og putter dem i fryseren. Holder seg lenge, beholder næringsinnholdet og er like gode.

Hva om en har et bitttelite kjøkken med et bittelite kjøleskap uten fryserplass?

(Jeg må finne et sted jeg har plass til å sette en fryseboks- inni klesskapet, muligens.)

Ethereal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Liberalt, men disiplinert lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 22-01-16, 19:14   #4
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Hva om en har et bitttelite kjøkken med et bittelite kjøleskap uten fryserplass?

(Jeg må finne et sted jeg har plass til å sette en fryseboks- inni klesskapet, muligens.)

Da kjøper du ikke større mengder grønnsaker. Da jeg var liten, rundt 1970, husker jeg godt at vi leide fryseboks i et lokale ca. 10 min gange hjemmefra, det var helt vanlig. Det var masse bokser i veggen, omtrent som bankbokser, bare at de var en del større da. Den gangen var det ikke vanlig å ha fryseboks hjemme, husker det var stor stas da vi fikk råd til å kjøpe det.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 09:51   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

Med plast på i kjøleskap holder blomkålen hvertfall opptil 3 uker. Om den blir litt svart utenpå er det bare å skrape vekk.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-16, 19:23   #6
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

Koster ikke blomkål (og brokkoli) ca en 10-er hele året?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
Alt går i grisen
(trening- og spiseblogg)
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 26-01-16, 11:42   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Oppbevaring av ferske (importerte) grønnsaker

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Koster ikke blomkål (og brokkoli) ca en 10-er hele året?

Nei, etter hovedsesongen var over lå det på rundt 23-24,90 hos oss og de var i tillegg bittesmå

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Blåbær - ferske nå Paris Spørsmål og svar 0 04-01-14 04:44
Frosne vs ferske grønnsaker Mortil1 Generell ernæringsdebatt 4 14-09-11 13:38
Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best torgn Generell diskusjon 24 15-08-10 12:14
Lag din egen ferske ost Gracella Annen mat 0 12-08-10 11:25
Oppbevaring av grønnsaker og frukt Fedonisten Generell ernæringsdebatt 43 18-05-05 08:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no