Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Koka babygraut av kokosmjøl?

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-12-11, 13:11   #1
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Koka babygraut av kokosmjøl?

Er det mogleg, eller skal ikkje bebissn ha kokos?

*lurer*

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!

Sist redigert av Konkelimonke : 19-12-11 kl 14:19.
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 14:21   #2
Konkelimonke
Seniormedlem
 
Konkelimonke sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: hordaland
Innlegg: 503
Konkelimonke er ny på veien

Koka babygraut av kokosmjøl?

Er det mogleg å laga babygraut av vatn og litt kokosmjøl (velling) eller skal ikkje bebissar ha kokosmjøl?

*lurer*

__________________
Mamma, og livsnytar!
Startvekt 2006: 90 kg Minstevekt (motivasjon og mål): 64,2kg, 26/8-10 BMI: 24,16
Startvekt 25.12.13 79,7kg
Jobbar med somarkroppen 2014!!!
Konkelimonke er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eigendefinert lavkarbo ved amming! Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 14:55   #3
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Jeg har sett oppskrift på barnemat med kokosmelk, så jeg tenker at det burde gå helt greit å gi dem mat med kokosmel i også.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 15:16   #4
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Syns du burde diskutere det med helsesøster. Kokos er bra for oss som spiser så mye annet også, men alene inneholder det veldig lite mineraler og vitaminer sammenliknet med korn. Det kan være lurt å sjekke det ordentlig, og så eventuelt passe på å gi babyen nok med tilskudd ved siden av.

Men det enkleste er vel å gi babyen vanlig barnemat? Babyer trenger å vokse veldig fort, og trenger ganske mye karbohydrat i den prosessen. Ville ventet noen år med lavkarbo, tror jeg !

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 15:19   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Her har du litt info om kokos til babyer

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 15:31   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Syns du burde diskutere det med helsesøster. Kokos er bra for oss som spiser så mye annet også, men alene inneholder det veldig lite mineraler og vitaminer sammenliknet med korn. Det kan være lurt å sjekke det ordentlig, og så eventuelt passe på å gi babyen nok med tilskudd ved siden av.

Men det enkleste er vel å gi babyen vanlig barnemat? Babyer trenger å vokse veldig fort, og trenger ganske mye karbohydrat i den prosessen. Ville ventet noen år med lavkarbo, tror jeg !

Nå antar jeg at dette er snakk om innføring av fast føde og at babyen enten får MM eller MME som hovednæring, og da vil jo ikke babyen mangle noen næringsstoffer i så måte.

Jeg ser ikke noe problem med å starte med kokosmel fremfor f.eks. hirse som er det mer vanlige, så frem til at det ikke er noen indikasjoner på allergier som nevnt i den linken jeg la inn. Det kan sikkert være smart å spørre helsesøster for sikkerhets skyld

Jeg begynte forøvrig å lage velling med MME og Holle sin havregrøt og en god dæsj rapsolje da poden var ca 7 mnd. Funket gull. Startet hele innføring av mat-herligheta da han var rundt 5 mnd med most avokado og banan (sammen), og det var en favoritt lenge

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 15:47   #7
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Syns du burde diskutere det med helsesøster.

*tørker lattertårer* En av damene i barselgruppa mi sa på en kontroll på helsestasjonen at ungen hennes var mye mer glad i pasta enn poteter så hun ga ungen heller det. Helsesøster fikk nesten spader og man skulle tro ungene ville daue i morra om ikke mor umiddelbart tok til vettet og ga ungen poteter.

Som dere skjønner har jeg ikke store tiltroen til helsesøstre, men det er mulig det var "min" helsestasjon spesielt kanskje.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 15:53   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Jeg har ikke opplevd dette potet- og grøthysteriet med mine helsesøstre som mange andre forteller om. Min første helsesøster anbefalte moste grønnsaker og glutenfri grøt som første kost. Har aldri fått noe potetmas derfra. Men helsesøstrene har jo sine retningslinjer fra myndighetene når det gjelder sine anbefalinger.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 17:11   #9
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Ville anbefale deg boken til Fedon Lindberg: Barn i balanse. Har ikke lest kapitlet om spedbarn (da mine er 6 og 9), men han har mange gode råd til moderat lavkarbo for barn, så helt sikkert verdt å ta med seg.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 18:12   #10
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Kokosmel er vel temmelig fiberrikt, er det ikke? Vet ikke hvorvidt det passer til små barn. Mulig det står noe i linken du fikk?
Ville også sjekket ut barn i balanse. Det er også litt om barnemat i mat og helse og VOF innimellom om du har tilgang på de bladene.

Helsesøstre tar jeg dessverre også med en klype salt når det gjelder ernæring altså. Ikke at vi har lykkes særlig med de to kresne yngste, men når en godt overvektig helsesøster anbefaler lettmelk til barna så vet man jo fort hvor landet ligger... Og grøter opp og i mente selvfølgelig..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 20:12   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Barn i balanse er fin. Der anbefales most avokado og banan som første smaksprøve siden denne smaken minner mest om morsmelk.

Her er et utdrag fra boken skrevet av MHM som jeg fant her

Sitat:

Her er et utklipp fra "Barn i Balanse" av Fedon, kapittelet om "Den første faste føden":

Ved babyens overgang til fast føde er det meget viktig å etterligne morsmelken mest mulig, men også å demme opp for eventuelle svakheter morsmelken måtte ha, enten et er morens kosthold eller at vi bor så langt nord. Siden vi bor så langt mot nord, så er det særlig jern, omega-3 og D-vitamin som babyen kan trenge litt ekstra av. Det viktig å bruke kjøtt og grønne grønnsaker (ikke spinat til babyer) for at babyen skal få nok jern. Gi tran og bruk eggeplomme, fet fisk og smør slik at babyen får i seg nok D-vitamin. Omega-3-utfordringen vil være løst hvis du følger disse rådene, for det finnes i tran og fet fisk. Poenget med å introdusere fast føde er altså mer enn å mette barnet. Noen mødre får råd om å trappe opp på grøten framfor morsmelken dersom babyen sover dårlig, men her er det lite ekstra metthet å hente, siden babygrøt og morsmelk har omtrent samme kalorimengde.

Tiden fra barnet er seks måneder til det er ett år, er tiden for å gi barnet en spennende reise i alle slags matvarer. I starten bør du gi barnet bare en teskje av matvaren. Vent deretter et par dager før du prøver neste matvare, slik at du kan oppdage eventuelle allergiske reaksjoner. Først skal barnet lære seg at mat ikke bare drikkes, og at konsistensen er tett og most. Det kan ta tid å bli vant til dette. Dernest skal barnet lære seg å kjenne på og like de forskjellige smakene. Hvis du ammer fram til barnet er ett år, bør det ha smakt på all den maten dere pleier å ha innen den tid, fordi ny mat bør gis ”under en paraply av morsmelk”. Morsmelken hjelper nemlig barnet til å tåle den nye maten.

Nå lurer du sikkert på hva du skal gi barnet hvis du ikke skal gi det grøt? I andre kulturer er det vanlig å gi en blanding av avokado og banan som er most sammen. Konsistensen er glatt, mosen inneholder mye fett og har en mild, søtlig smak, som egner seg ypperlig til babymat! Her i Norden har det ikke vært så vanlig med en slik eksotisk start på den faste føden, og en mos av kokt gulrot og kokt potet har vært alternativet til grøt. Begge deler er lettfordøyelig, og smaken har en sødme som ikke er ulik morsmelk. En teskje med gulrot- og potetmos inneholder ikke noe fett og vil ikke mette noe, men det er da heller ikke poenget med introduksjonen av mat til en baby. Her er det snakk om å smake og om å lære seg å svelge annet enn melk, så sånn sett gjør poteten og gulroten nytten sin. Etter at barnet godtar å få mat fra skje, kan det være fint å utvide måltidet med litt kalv eller kalkun, deretter kan du prøve med litt brokkoli, olivenolje og så videre.

På sidene videre følger detaljerte råd om hvordan du går frem, hva slags mat som er ok ved 6, 7, 8, 9, 10 og 12 mndr., mat å være oppmerksom på, forslag til dagsmenyer, oppskrifter til babymat osv.

Hilsen medforfatter av boken (og den som har forfattet nettopp dette kapittelet)

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 08:34   #12
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Takk, Cyan!

Dette var interessant
Vi skal snart igang med mat her i gården også.

Selv for fem år siden kjørte jeg Holle grøt med olje, det var før lavkarbotidsregning og avocado og ikke minst søtpotet med smør eller olje

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 08:50   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Jeg hadde store planer om å innføre et fint og flott lavglykemisk kosthold for sønnen min, men jeg glemte visst å ta med hans sterke vilje i ligningen. Det ble ikke så lett, gitt Nå er han halvannet år og elsker brødmat, grøt og velling. Middagsmat liker han ikke, men er (takk og lov!) veldig glad i eggerøre med masse smør og CF. Men vi prøver i hvert fall å gjøre den maten han spiser best mulig ved å ha mye pålegg, godt med olje i vellingen og masse smør i havregrøten. Og så må han alltid smake på middagen, og så håper vi at det går seg til etterhvert. Han er heldigvis ikke redd for å smake på maten, og det til og med flere ganger, selv om den kommer rett ut igjen

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 13:58   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Takk cyan!
Junior er sulten som en ulv og får banan og grøt hver dag, mest fordi det kom litt brått på at han skulle ha fast føde allerede. . Han blir 6mnd i morra. Han elsker mat, og hiver innpå alt han får med stor iver, untatt babymat fra glass

Ang det som blir sagt over her om næringsstoffene i korngrøt: den vanligste babygrøten er laget på rismel, som virkelig ikke har NOE næring i seg selv!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:26   #15
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ang det som blir sagt over her om næringsstoffene i korngrøt: den vanligste babygrøten er laget på rismel, som virkelig ikke har NOE næring i seg selv!

Og nesten all middagsmaten fra Nestle er tilsatt rismel/jevning... Dattera likte konsekvent ikke disse. Skrev brev og "klagde" jeg. Fikk den store pakken i posten med prøver på det de hadde uten rismel... Ellers var jeg god kunde av småfolk og Hipp... I barnehagen trodde de jeg var super sunn og økologisk Men det var før lavkarbo og kun hjemmelaget, men hun fikk en god del da... Guttungen ville helst kun ha flytende føde, så det er en annen historie. (Ok, sporet av litt her...)

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:35   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Etter å ha lest linken over lurer jeg på å blande grøten med litt kokkosmelk innimellom?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:41   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Lagde havregrøt fra første sekund jeg.. Hun elsker det den dag i dag.

Er det bare kokosmelet mitt som smaker forferdelig? Hadde aldri klart å spise grøt lagd av det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:46   #18
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Du er veldig heldig, Carisma. Vi har hatt relativt store problemer med å tilvenning av mat med Arvingen. Han har til nå foretrukket flytende føde, antakelig fordi han har en litt for velutviklet brekningsrefleks, og vellingflaska han får på morgene er fortsatt favoritten. Nå prøver vi å lære ham til å tygge maten skikkelig, og ikke minst ta små biter i stedet for å stappe hele skiven i gapet på en gang

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:49   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Det med små biter tror jeg ikke kommer til å gå inn her heller. vi kaller han bare sluket når han spiser. Det han får så langt er veldig lettfordøyelig, og ingen biter. Men han blir sint om vi somler med neste skje, og dytter etter med begge hender.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 18:16   #20
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

... og dytter etter med begge hender.

Ha-ha! Jeg syns jeg ser det!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 18:16   #21
kropp 2010
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 1
kropp 2010 er på en erverdig vei

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Barn under ett år skal helst ikke ha noe form for nøtter. Inkludert kokosmel. Dette pga livsfarlige reaksjoner som en akutt allergisk reaksjon kan gi. Små barn har trangere luftveier og er derfor vanskeligere å redde. Ville fulgt statens anbefalinger i forhold til ernæring til småbarn uansett... Barnegrøt er prøvd ut og næringsinnhold er tilpasset det småbarn/babyer trenger. Er enig i at litt større barn kan få mindre karbohydrater, men ikke ketose.

kropp 2010 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 22:31   #22
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Babygrøt er ikke nødvendigvis optimal selv om den funker, det er et utrolig dårlig argument!
Den er omtrent som all annen ferdigmat.


Forøvrig er anbefalingene under endring, og selv nøtter kan smakes på så lenge barnet får morsmelk leste jeg senest for en uke siden.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 11:07   #23
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Dessuten er ikke kokosnøtt en nøtt

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 11:46   #24
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Peanøtter er vel hovedsynderen blant nøtteallergi, og et er vel heller ikke botanisk sett en nøtt, men en belgfrukt? Litt som at banan er et bær, jada.
Og jeg trodde at babyer-skal-ikke-spise-nøtter primært handlet om å sette ting i halsen?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 29-12-11, 12:00   #25
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Koka babygraut av kokosmjøl?

Jeg trodde det med nøtter var pga faren for å sette fast i halsen, og brukte derfor malte nøtter inntil noen fortalte at det var noe med at de kunne skade lungevevet dersom de havnet i "feil" hals og derfor ikke skulle gis før barnet var 3-4 år. Jeg spurte helsesøsteren og legen om dette, men de hadde ikke hørt om det. Jeg googlet og fant vel bare et tilfelle hvor en jordmor eller helsesøster hadde skrevet det i et svar, ellers bare en del "vanlige" folk som oss som hadde hørt at osv ... Jeg fant det derfor trygt å fortsette med finhakkede nøtter i havregrøten. Finfin kilde til sunt fett

Når det gjelder det med å unngå enkelte matvarer pga fare for allergisk reaksjon er det noe man går mer og mer bort fra (med mindre det ligger allergi i familien). Nå anbefales det heller å innføre mest mulig av matvarene familien spiser mens man ammer, siden morsmelk er beskyttende. Og selvsagt bare innføre en ny matvare om gangen og i små mengder.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no