Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Spise noe mer karbohydrater?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-11, 23:43   #1
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Spise noe mer karbohydrater?

Jeg startet med lavkarbo for ca 3,5 måneder siden. Jeg la meg da på et kosthold på under 25 g karbo og gikk i ketose. Var der en liten stund, men sluttet etterhvert å bry meg så mye om jeg var i ketose eller ikke. Fortsatte å holde meg under 25 g.

Jeg har nå gått ned ca 5 kg og har egentlig ikke så mye mer jeg kunne tenke meg å gå ned. 2 kg til hadde vært fint, men om det ikke skjer så er det greit det også. Sånn i ettertid tenker jeg at jeg kansje ikke skulle valgt en så streng diett, men heller lagt meg på et noe høyere karbo nivå. Ikke fordi jeg ikke trives med det - for det gjør jeg. Jeg lurer nå på å øke nivået litt ved å spise f.eks. mer av de grønnsakene jeg til nå ikke har spist så mye av, f.eks. rotgrønnsaker, løk osv (spiser mye av andre grønnsaker). Hva vil skje om jeg nå gradvis øker karboinntaket mitt til si 30-40 gram om dagen? Vil jeg da gå opp i vekt? Og i hvert fall ikke miste de siste 2 kg? Hører på debattene at dersom man ikke skal ned så mye i vekt, så trenger man ikke å ha blant de strengeste kostholdene og jeg havner egentlig i denne kategorien. Har jeg nå fått kroppen min til å venne seg til et så lavt karboinntak at jeg ikke kan øke det noe uten å gå opp i vekt igjen?

Så hvordan går jeg frem nå?

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 01:38   #2
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Jeg ville økt med 5 karbohydrater av gangen, og holde den grensen en 14 dagers tid før jeg økte igjen. Øk til det nivået du synes passer fint i forhold til å vedlikeholde vekten din - og ta den tiden du trenger.

Går du opp i vekt, reduserer du med 5 karbohydrater til du finner din likevektsgrense

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 02:26   #3
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Husk å øk med gode kh kilder. Grønnsaker, nøtter osv

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 09:42   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Jeg vil nå egentlig si at dersom du trives med det kostholdet du har nå, så må du jo gjerne fortsette med det! I mine øyne er det slett ikke ekstremt med 25 gram karbohydrater om dagen (enn om noen skal ha det til å være det, men så vet de kanskje ikke hvor mye grønnsaker f.eks det faktisk tilsvarer). Ikke endre kostholdet ditt fordi noen andre mener at du må gjøre det. Ketogent kosthold er jo ikke farlig. Bare en tanke.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 09:51   #5
maysa
Seniormedlem
 
maysa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: buskerud
Innlegg: 1.407
maysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snillmaysa er virkelig snill

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Nei når man tenker på barn i 1-2 års alderen med eplepsi som lever ketogent(eller var det 30-40 g) så kan det jo ikke være farlig for oss heller.

__________________
Smil til meg, så smiler jeg igjen.

maysas journal
vekt 29/9- 121,8 vekt 6/10-120,3
maysa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: være litt forsiktig med karbene Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 10:46   #6
Fauna
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 62
Fauna er på en erverdig vei

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Takk for alle svar!

Jeg trives veldig godt med kostholdet nå. Det eneste jeg kunne tenke meg er å kunne spise det jeg vil av grønnsaker uten å veie osv. Til nå har jeg begrenset meg veldig på løk og paprika f.eks. Og dette er noe jeg er VELDIG glad i.
Hvis jeg nå begynner å øke med 5 g i 14. dagen som det foreslås her; vil jeg da ikke kunne gå ned mer i vekt? Må jeg holde meg her jeg er for å gjøre det siden kroppen har vendt seg til det?

Fauna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Hexeberg Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 11:13   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Å veie og telle er vel i grunn bare noe man behøver å gjøre i starten inntil man har et visst begrep på hvor mye man får i seg, så det behøver du jo ikke å gjøre noe mer. Det blir jo også litt anmassende i lengden (synes jeg, i hvert fall. ).
Det finnes overhodet ingen generell magisk grense for hvor mye kh du kan spise før du slutter å gå ned i vekt, men i følge Lutz (bedre uten brød) så behøver man ikke å kutte ned på mengden fett i kostholdet før man har passert i hvert fall 72 gram karbohydrater. 25 eller 50 gram om dagen, det behøver ikke å ha noe særlig å si, dette må du nesten prøve deg fram med selv, ettersom det er så indivuelt. Noen må spise strengt ketogent for å gå ned i vekt, mens andre igjen har best respons på et mer Fedon-aktig kosthold.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 13:14   #8
josephin
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 8
josephin er på en erverdig vei

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Jeg kunne vel nesten skrevet et identisk innlegget som hi. Jeg er for det meste i ketose, men når jeg hører på ekspertene får jeg inntrykk av at dette er ekstremt, og helst forbeholdt de som er sterkt overvektige osv. Jeg føler på ingen måte at kostholdet mitt er ekstremt, det er egentlig så enkelt som at jeg holder meg unna brød/mel, ris, pasta, poteter. Frukt spiser jeg også veldig lite. Jeg spiser alle typer grønnsaker, dog desidert mest det som vokser over jorda, masse nøtter, litt bønner og linser.

Jeg har tenkt at jeg kanskje kunne/burde øke karbohydratinntaket mitt litt, men jeg vet nesten ikke hvordan. Jeg kunne kanskje spist litt mer frukt, men har egentlig ikke følt lyst/behov for frukt. Jeg mener selv at jeg spiser veldig allsidig, og bortsett fra litt mer frukt vet jeg rett og slett ikke hvor jeg skulle hentet disse karbohydratene fra. Og hvorfor spise mer karbohydrater bare for karbohydratenes skyld?

Uansett, jeg teller ikke karbohydrater, og jeg antar at jeg nok går litt inn og ut av ketose, men så lenge det ikke plager meg tror jeg ikke det er noe problemtatisk.

josephin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 13:22   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Jeg tror ikke man skal tenke på at man "må" endre noe man føler seg vel på. Men jeg tror man - om man ikke "mår vel" etter en stund - skal være fleksibel for å vurdere om man bør gå litt opp.

Om man "vil" så er det jo karbohydrater å hente i masse tomat/masse paprika/linser/bønner/nøtter/rotgrønnsaker/litt frukt/litt bær/litt ris/litt potet? Jeg tror forresten at om man "tar" karbohydratene av det usunne slaget i stedet så er det definitivt bedre å holde seg unna...

Selv er jeg veldig fruktglad, men setter grensa ved 1(maks 2) porsjoner daglig i fast form (frukt skal ikke drikkes!) og det er viktig for min trivsel. Men alle er da slett ikke like. Noen har diabetes, noen har "nesten diabetes" andre har urinsyregikt og atter andre har diverse plager som gjør at kosten må tilpasses. Det her med at "alle skal være like og alt skal fungere likt" er bare tull. Sånn som nasjonale kostholdsråd. Om de er sunne (altså basert på ordentlig forskning) så er det likevel ikke gitt at de passer for mer enn 50%.. Resten av oss vil ha ulike unntak. /rant off

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 15:07   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Ja, jeg blir litt matt av hva mange tror og mener om mitt kosthold. Nå spiser jeg ikke 'bacon med rømme på' [sic], men jeg spiser lite karbohydrater, det gjør jeg. Men normalt spiser jeg MASSE grønnsaker, men i sum blir det sikkert ikke mer enn 20-30 gram kh om dagen. Jeg er jo mer eller mindre normalvektig, og om noen med et mer tradisjonelt syn på ernæring hadde sett på kostholdet mitt, så hadde jeg kanskje blitt stemplet som ekstrem?! Men etter min mening er jeg ikke det.
Uansett om jeg ikke lenger har dårlig insulinrespons og en masse overvekt, så tåler jeg fortsatt ikke søt frukt, noe som helst korn (inkludert ris o.l), stivelsesrike grønnsaker som potet og gulrot, og ellers en middels, men fortsatt begrenset mengde nøtter og belgefrukt. Men grønnsaker må jeg ha! Masse grønnsaker!

Så hvorfor skal jeg da, selv om jeg øyensynlig ikke behøver å slanke meg særlig mye mer, måtte begynne å spise mer av de matvarene som gjør at jeg blir sulten igjen etter en time, som fører til at jeg svimler med høyt blodsukker for så å falle ned tilsvarende?! For min del ser jeg ingen grunn til det. Jeg trives kjempegodt på det kostholdet jeg har når jeg utfører det optimalt, og det handler stort sett om nok mat, og nok grønt. Om jeg er i ketose eller ei er ikke viktig. Det viktige for meg er at jeg trives med kostholdet både når det kommer til smak og behag, og at det føles bra for kroppen. Om jeg hadde hatt det sånn på 100 gram karbohydrater og en del mindre fett, ja, da hadde jeg spist på den måten. Poenget mitt er at det ikke er skadelig å leve ketogent, det er om du og kroppen din trives med det som teller.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 16:34   #11
Lissi80
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Østfold
Alder: 43
Innlegg: 190
Lissi80 er på en erverdig vei

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Jeg skal øke litt på karbohydratene nå Ikke overdrevent mye, men da jeg trener litt over moderat og ganske hardt så krever kroppen min faktisk litt mer karber. Jeg har spist lavkarbo siden januar i år og har helt frem til nå trent som jeg gjorde før jeg la om kostholdet. I starten gikk det fint, men den siste tiden har jeg merket på kroppen at den har gått litt "tom". Jeg har derfor lest litt mer om lavkarbo og trening i det siste og fått råd om å øke litt karber på treningsdagene. Ikke mer enn litt mer frukt, grønt i forbindelse med treningen -men nok til at det øker litt

Dette kom jo også frem av Hexeberg og Fedon i debatten i går på NRK også, samt han som satt i panelet fra strømsgodset (?) -at man må øke litt hvis man skal prestere. Trener man over moderat bør man ligge mellom 60-100 gram karber og det er vel opp mot 60 jeg tenker å legge meg.. Til nå har jeg ligget mellom 20-50 ca...Og det har blitt litt for lite rett og slett!

Lissi80 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-10-11, 19:15   #12
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Spise noe mer karbohydrater?

Etter å ha nådd vektmålet + litt til , har jeg økt karbomengden ved å la bær, nøtter, frø, kjerner, mandler og særlig grønnsaker få større plass i kostholdet. Nå holder vekta seg stabil. Frukt er ikke noe savn og jeg har ikke tenkt å begynne med det igjen. Ved siden av å øke grønnsakmengden generelt tillater jeg meg tomater og løk etter ønske. Vurderer å innføre linser og litt bønner. Og kropp og sinn har det supert !

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater, vs karbohydrater av sukkerarter SiriHelene Lavkarbo generelt 1 28-03-11 14:30
Diabetikere bør spise lite fett og mye karbohydrater Iset Lavkarbo generelt 3 17-03-11 18:27
Når på dagen burde jeg spise karbohydrater? scartz Spørsmål og svar 7 19-11-09 18:24
BØR jeg spise/eller la være å spise skinnet på den grillede kyllingen? Tette80 Ketolysekuren 2 27-04-07 10:13
Å spise ingen karbohydrater? Chumpsy Lavkarbo generelt 7 05-12-05 18:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no