Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-02-12, 19:26   #226
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.


Liker holdningen din Albatross, til hva andre må mene om at du tar med egen mat. Skulle ønske jeg var like tøff - sukk. Skal i bursdag i dag, og vet det er masse kaker. Som jeg overhodet ikke kommer til å bli fristet av, men som jeg må smake litt på. Jeg bruker å ta et lite stykke, kline det godt utover fatet og så spise saaaaakte. Og prate myyyye. Og drikke mye kaffe. Velger alltid bløtekake pga det er det minst mel i (som magen ikke tåler) og fordi den kan klines mest utover. Hva gjør dere andre hvis dere ?

Artig å se at flere er på SDS i tråden. Sikkert veldig greit å vite hva en skal spise. Ser flere er lei; det blir jeg og som spiser "hva jeg vil".

HVa er problemet? Du tåler ikke mel, ergo , du kan ikke spise noen av kakene, ergo, du har med medbrakt eller står over! INGEN skal sende meg skråblikk om ikke jeg tar kake, jeg har aldri vært noe glad i kake (kun de jeg lager selv), og nå er det lettere enn noen gang å si nei, sier bare at jeg ikke er så glad i kake og står over. og ingen kan tvinge deg til å spise kake heller.......... så den problemstillinga hvis dere , kan du rulle vekk!

Men skjønner at noen synes det er vanskelig altså!

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Alle i min familie og omgangskrets vet hvor store anstrengelser jeg gjør meg med kosthold og slanking, så fra den kanten får jeg sjelden kritikk uansett hva jeg foretar meg på matfronten

Med tanke på reisingen må jeg nok ta en evt SDS-periode utenom sesong eller ila ferien. Når det er sesong sitter jeg mye i bilen, og har lange arbeidsdager slik at jeg kommer til hotellet etter matserveringen er stengt. Enkelte dager forlater jeg også hotellet før frokosten starter Greit med nøtter, kjøttpålegg og litt ost i bilen da! Ikke enkelt med frysing/kjøling heller siden jeg vanligvis er på "turne" 1-2 uker i strekk. Men er fortsatt innstilt på å prøve til sommeren

Skjønner at den blir litt vanskelig ja! MEN!! Det som egentlig er hoved poenget med sds, er jo kalorimengden i ferdig maten, så om du kniper litt på de store kalorisnikene og spiser mindre enn vanlig er det borti noe av det samme.... Måltidene til sds er ca halv porsjon av det jeg spiste før, men blir driiiitmett av det nå Men er vanskelig, derfor jeg tok den lettvinte veien ....

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 20:11   #227
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

HVa er problemet? Du tåler ikke mel, ergo , du kan ikke spise noen av kakene, ergo, du har med medbrakt eller står over! INGEN skal sende meg skråblikk om ikke jeg tar kake, jeg har aldri vært noe glad i kake (kun de jeg lager selv), og nå er det lettere enn noen gang å si nei, sier bare at jeg ikke er så glad i kake og står over. og ingen kan tvinge deg til å spise kake heller.......... så den problemstillinga hvis dere , kan du rulle vekk!

Jaaaaaa.................... Sånn er det, men dog så vanskelig. Huff...... Heldigvis er det svært lite slike selskaper etter at ungene ble store; og mange i familien slår sammen dagene sine til en. Endte opp med 37 g kh i dag, det inkl ett glass vin til middagen. Huff...... må i tenkeboksen kjenner jeg.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 20:17   #228
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Isdag har jeg spist tre fastelavnsboller en m smør og brunost og to m krem og mandelmasse..... Smakte nydelig og jeg nøt det, men magen er ikke like fornøyd

Utover det har jeg spist en tallerken suppe og noen skinke/ost ruller, så den delen er iallfall lavkarbo....

Hva gjør man når man er borte og må spise kake? Gjør som tarato, forsyner seg m litt og bærer rundt på det. Er det et litt større selskap er min erfaring også at de færreste legger merke til hvor mye/lite man spiser, så det er bare å late som man har spist. Ellers er min filosofi i stor grad å ikke framstå som sær slankedame, så jeg kan godt ta litt "feil" mat uten at jeg opplever det som ødeleggende.

Tenker også stadig at jeg burde prøvd yoga. De har det på senteret der jeg trener, men enten så er timene fulle før jeg kommer så langt, eller så passer det ikke likevel. Tror jeg hadde hatt godt av det, er stiv som fy bla i rygg/skuldre, har dårlig balanse og til tider vanskelig for å slappe av. Kanskje jeg klarer det etterhvert...

Jeg skjønner at det ikke er bare enkelt m mat som er bestilt, det høres ut som dere blir matleie? Det er kanskje noe av det samme som når man bor på hotell over lengre tid, bufeeten er ikke like fristende på dag tre.....

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 20:29   #229
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Takk Severina! Det der trengte jeg! Altså ikke at du har spist fastelavensboller nei - den infoen kunne jeg vært foruten men at du ikke er helsær i kostholdet. For min del gjør det hverdagen så utrolig mye enklere. Jeg har tross alt prøvd "alt" det siste året, og vet hvordan det kan være

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 20:30   #230
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Gått 37 km på ski i dag og er helt pudding....

Noen kommentarer: Tarato, i mine gode yogaperioder har jeg brukt ca 5-10 minutter om morgenen hver dag. Solhilsenen 3-4 ganger. I tillegg litt mer om ettermiddagen 2-3 ganger i uka, kanskje en halv time. 1 time 4-5 ganger i uka i feriene. Bare 5-10 min om morgenen gjør underverker!!

Og jeg er helt enig med Albatross: Når du ikke tåler mel er det jo helt greit å ha med egen kake, eller la være å ta! Selvsagt! 37 kh - fortsatt i ketose?
Du har jo også gått lang tur i både går og dag - det hjelper vel veldig på kh-forbruket?

Kommer sterkere tilbake i morgen, nå sovner jeg snart....

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 20:37   #231
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Tja 37 g kh og fortsatt i ketose? Si det du Vet ikke om jeg var det på forhånd heller? OVer to mil på føttene i helga gjør nok underverker; ikke på ryggen min da - den har slått seg helt vrang. Og det eneste som hjelper når den er sånn er faktisk å gå, og gå, og gå og gå. Så da vet dere hvor dere finner meg de neste dagene

37 km på ski er styggelig langt Jojomesteren! Imponerende!! Forstår godt du er pudding; og spørsmålet er hvordan du er i morgen?
Jeg sjekker solhilsen, og om jeg kan gjøre den. 5-10 min hver morgen er jeg klar for å ta; så får vi se. Har noen ryggøvelser som jeg også kan ta - og som jeg burde da...

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 10:13   #232
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Tarato: Jeg har vært veldig overrasket over hvor mye kh jeg tåler, og fortsatt være i ketose. Men Torkil sier i boka si at det er mange som tåler 40-50g hvis de har vært i ketose en stund. Så det kan godt hende at du bare gjorde det riktige i går? Hvordan føler du deg (utenom ryggen, altså)? Er det en ubehagelig dagen-derpå-følelse etter en kh-bonanza, eller et bra energinivå? Jeg syns dette er litt spennende. Ser det er mange her inne som ligger på under 20 g i årevis. Men jeg finner ikke mye i litteraturen som støtter det, 20 i innledningsfasen, ja, men så kan man øke, helst doble det etterhvert.

Og jeg tror det har mye sammenheng med fysisk aktivitet. 20 km på beina er mye - kjempebra!! Har veldig stor tro på å gå. Bruker hele kroppen uten å utsette den for harde støt, sjelen kan nyte vær og vind og omgivelser.... Jeg går mye om sommeren. Prøvd å løpe litt, men får så vondt i knærne av det .

Lykke til med solhilsenen - jeg skal jammen ta den i dag jeg og!

Severina: Hvordan har du det i dag?? Jeg spør av ren nysgjerrighet. Vi skal alle dit i blant, i en situasjon der karbohydratene raser på. Det er så mange som beskriver at de blir skikkelig dårlige - ble du det? Eller er det litt "skremselspropaganda?". Jeg innbiller meg at jeg ville tålt det bra, reagerer mer på sukkererstatningene....

Har det overraskende bra i dag. Sovet veldig godt i 9 timer . Tror jeg skal prøve meg på en kort skitur etterpå. Noe av det beste i går var en stor kopp kakao (tagatesse) med krem. Og underveis supplerte jeg matpakka med 3 biter vanlig sjokolade. Det ble nok mye kh i går, men i følge kaloritelleren forbrant jeg 3700 kcal på turen . Tror ikke helt på det, da.... Det kjennes god idag, har tenkt nøye etter og tror aldri jeg har gått 37 km på en dag før - ny pers!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 12:49   #233
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Det er jo enormt store forkjeller på hvordan folk reagere på KH, og så reagerer jo folk på ulike ting også. Jeg reagerer ikke med vond mage eller noe sånt, men jeg blir veldig trøtt pga blodsukkersvingningene. Og jeg er en av de som kan koste på med opptil 40-50 karber en dag eller to og fortsatt være i ketose dersom jeg har vært i ketose i lengre tid.

Suverene severina: Hva med å ta et helgekurs i Yoga? Da lærer du deg grunnprinsippene og kan lage deg ditt eget lille program som du kan gjøre hjemme. Jeg gjorde det i fjor sommer og angrer ikke. Det er ikke så lett å starte helt på scratch på egenhånd, for det med pusten er jo veldig viktig. Jeg tok et weekendkurs (2x2 timer for 400,-) på yggdrasil yogaskole, og var veldig fornøyd med det. Laget meg et lite program som jeg gjorde hjemme et par ganger i uka, og tok ellers solhilsen de fleste morgenene. Desverre har jeg ikke holdt det vedlike, så jeg burde vel begynne å få inn en yogaøkt i ny og ne igjen

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 19:13   #234
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

God ettermiddag damer! Jeg kan oppsummere erfaringene fra gårdagen på en måte: jeg har vært skrubbsulten i hele dag Det slo meg at sånn var det i forrige uke også, da jeg var litt for raus med kh'ene. Så i dag har jeg spist lite og ofte, orker bare ikke sitte med den magen som skriker etter noe å jobbe med. Ellers merker jeg lite i grunnen. Så noen ord om det å være i ketose tross større inntak av kh. Jeg har jo holdt på en stund, også før jeg registrerte meg her inne. Jeg har således erfaring med de fleste varianter, også 2-3 (maks 5) g kh/dag. Det er for meg ekstremvarianten. Selv om jeg lå på så lavt nivå ga ikke stixen utslag og vekta gikk heller ikke ned. Så derfor var svaret i går tja, si det om jeg er i ketose på 37 g. I dag har jeg spist 14 g, da var det omelett med grønnsaker til frokost og lunsj, ett brød (av eggehviter og frø) samt kylling og grønnsaker til middag. Tok oppi 46 små gram gulrot - og jammen dro ikke de avgårde med 3 g kh med en gang. Jeg supplerte med hodekål og vips - 4 g kh ekstra. Men godt var det da

Jeg skal sjekke om det går helgekurs el i nærheten jeg Cyan! Godt tips. Sikkert lurt å lære det fra bunnen av med en gang

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!


Sist redigert av Tarato : 20-02-12 kl 19:19.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 20:34   #235
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Vel vi er flere som har slitt i matveien i helgen tydeligvis. Nå er det som vanlig lavkarbo snopet som er min felle da. 4 kakestykker lavkarbo bløtkake lørdag, 2 små lk kokosboller og en cakepops. Søndag et stykke bløtkake, en lk fastelavensbolle og en bolle med ost... Vekta holdes LANGT unna kan du si...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 21:49   #236
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

VSB: hold deg unna den vekta du det er sikkert lurt

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 20:09   #237
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Høres ut som om du må lavt i kh for å være i ketose, Tarato - hvis evig sult er et tegn på at du er ute. Og det er det kanskje? Eller er det bare at det å spise kh trigger behovet for mer? Akkurat DET kan vel de fleste av oss bekrefte...

VSB - skjønner godt at du lar vekta være litt - selv om det er spennende for oss andre å lese om hva slags reaksjoner sånne utskeielser gir !

Jeg fortsetter nå på min vei med litt mer kh og så mye skigåing jeg klarer. I dag ble det drøye to mil, dvs nesten åtte mil på fire dager. Godt i rute til mitt hårete mål om 200 m på to uker! Men nå er det varsla regn og kuling framover, så da får vi se hva det blir til. Er i ferd med å synke inn i feriemodus, endelig, men vet at jeg må gjøre en del med jobben i morgen. Det er greit, så lenge jeg kan styre det litt selv - og styre det fra hytta!

I dag spiste jeg en liten eske rosiner fordelt utover turen. 33 g kh. Og ikke akkurat langsomme..... Men det ga masse god energi, og jeg brukte dem garantert opp. Kcal-telleren påsto jeg forbrukte 2000 på turen, det tror jeg altså er altfor mye, men det var helt sikkert mer enn den rosinpakken. Fungerer det sånn at man kan spise litt raske karbohydrater under trening, så lenge man bruker dem opp helt - og så fortsatt være i ketose etterpå. Skulle nesten tro det... Men her har jeg verken stix, målebånd eller vekt. Ganske deilig...

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 20:45   #238
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg hadde visst avsluttet abonnementet på denne tråden jeg. har bare surret denne uka, men full skjerpings fra neste uke.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 22:10   #239
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Velkommen tilbake Titti; så bra du fant oss igjen.

Jeg vet rett og slett ikke om eller evt hvor lavt jeg må gå for å være i ketose. Den sultfølelsen jeg beskrev i går kom dagen etter inntak av mye kh, noe jeg har opplevd før også. Evig sulten er jeg ikke; det er sikkert. Det er deilig forresten.

Jeg synes eksperimenteringen din er spennende Jojomesteren; sånn rent logisk høres det fornuftig ut at du forbrenner rosinene på turen din - hvis vi ser kroppen som en forbrenningsovn. Nå er det en del uenigheter om vi kan gjøre det, så jeg vet ikke om teorien stemmer jeg. Jeg stiller spørsmålet om hvorfor du i det hele tatt trenger ekstra kh på tur; lurer du den ikke ved å tilføre litt slik at den ikke tar av eget depot? Eller? Jeg var på trening i dag og greide å motstå fristelsen til å gi meg etter halvgått tid. Gjett om det var ei som var rimelig stolt da det var igjen 5 min av planen og jeg var på vei til å fullføre. Og så godt som det er å være rygg!

Nå skal jeg ta kvelden; opp i rett tid i morgen igjen. Ha en god natt hvor dere enn er!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 22:32   #240
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg må ligge lavt på kh for å være i ketose og lav på kcal for å gå ned i vekt.. Ikke noe gøy :/

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 22:35   #241
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Jeg må ligge lavt på kh for å være i ketose og lav på kcal for å gå ned i vekt.. Ikke noe gøy :/

Hvor lavt må du gå da?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 22:44   #242
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

...jeg har tenkt litt på noe Nerthus (tror jeg) sa en gang for lenge lenge siden. Vi må spise mindre porsjoner. Gjør dere det? Jeg tenker ofte på det, særlig til middag - at jeg kanskje spiser for mye. Magesekken sprenges ut liksom. I mengde spiser jeg ca 100 g kjøtt av noe slag, og grønnsaker tilsvarende 100-150 gram, alt etter hva det er. Det er jo grønnsakene som stikker av med volumet. Jeg ser på diett.no for meg i dag, så har jeg spist 1302 kcal og 86 g fett, 17 g kh og 87 g proteiner. Jeg bør ligge på lavere proteinnivå, men sånn ble det i dag. Kanskje er det for lite fett også?

Men tilbake til spørsmålet mitt: passer dere på mangden; evt tar vekk litt når dere har forsynt dere?

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 21-02-12, 22:56   #243
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg spiser veldig små porsjoner, mellom 180-230 gr middag som er ferdig laga. Inneholder rundt 6-9 karbs . På en dag ligger jeg på rundt 1200-1300 kcal. Og maks 15 karbs..

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 09:04   #244
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Idag har jeg og vinterferie, men kun en dag. Hyggelig å gjøre noe sammen med ungdommen når han har skolefri

Jojomesteren: når jeg fråtset i fastelavnsboller på søndag fikk jeg igrunn ingen reaksjon. Dvs etter den første bollen hadde jeg vondt i magen en halvtimes tid, så var det greit. Det som ble litt ubehagelig var at jeg fikk mye luft i magen antar at det var pga gjær....... Så jeg tror igrunn at jeg helt fint kan spise sånt, men at når jeg ikke gjør det på en stund så reagerer magen litt der og da.

Når du skriver om trening og karboforbruk så mener jeg at jeg nylig leste om en toppidrettsutøver som spiser lavkarbo, men som under konkurranser spiser karbo, fordi de gir umiddelbar energi og uansett brukes opp mens han konkurrerer. Så det er vel ikke ulogisk at du kan gjøre det samme, og at det ikke betyr noe for ketosen? Og høres deilig ut m skiturer, regn m at du forbrenner mye når du er ute lenge, skigåing har den effekten

Selv er jeg ikke i ketosen, har aldri oppfattet det som nødvendig for min del. Forsøker å ha en fordeling på ppp mot 80% fett, men når som regel ikke helt det. Samtidig som jeg også fokuserer på kalorier, fordi det lett blir for mye av de når det skal være så mye fett.

Tarato: du skriver om størrelse på porsjoner og jeg tror du har et viktig poeng der. Og jeg har blitt mye mer bevisst på hvor mye jeg putter på tallerkener, fordi jeg vet at jeg gjerne spiser det som ligger der, selv om det er for mye. Jeg øver meg på å stoppe når jeg er mett, også om jeg ikke har spist opp alt..... Selv om det går mot all barnelærdom både mot de sultne barna i Afrika og folkeskikk ifht å spise det man har forsynt seg av..... Og siden mat ofte er omsorg, føles det delvis frekt å ta lite "du er ikke glad i meg som ikke vil spise maten min". Alt dette er mer eller mindre ubevisste mekanismer som jeg forsøker å bevisstgjøre meg selv på. Og det funker, jeg greier fint å spise mindre porsjoner og fortsatt bli mett.

Cyan: takk for tips om helgekurs i yoga, skal se på det. Likevelntror jeg at for å få full effekt så bør jeg trene det jevnt under unstruks, er så ufattelig dårlig til å piske meg sjøl. Både t å ta meg sammen og trene hjemme men og til å trene nok når jeg må motivere meg selv....

I dag prøv jeg kaffe m cocosa for å øke frokostens fettandel, men er ikke sikker på at det frister til gjentakelse. Ble litt halvkvalmt.....

Ha en fin dag, damer

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 10:20   #245
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg er også en av de som både må telle kcal og karbo, hittil har jeg bare klart å gå ned på dietter ala Eurodiett o.l., men tenkte jeg nå skal prøve en lavkarbovariant av Grete Roede. Dvs, spise lite og ofte, føre opp alt jeg spiser en periode og telle kcal og karbo. kjenner at jeg trenger å ha en plan over hva jeg skal spise. Ser noen av dere bruker diett.no, skal inn og snuse litt der nå.

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 12:42   #246
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Tarato, jeg spiser ekstra kh under skiturene for å få den ekstra energien som Severina viser til. Jeg KAN gjennomføre turene på bare fettlager og ekstra drikke (Fun-saft), tror jeg,men det er ekstremt slitsomt. Det beste med skigåingen er jo de slake partiene, der du kan få en fin flyt i rytmen og føle at du flyr bortover sletta - men det krever en del energi... Og særlig hvis det kommer en fiskebeinsbakke etterpå . Energien fra fettlageret er liksom lang og seig - mens kh energien gir ekstra sprut, om du skjønner. Dette er det ikke bare jeg som sier, Bjørn Ferry er tydelig på det i lavkarboboka si. Altså det samme som Severina sier - trene på lavkarbo, men ekstra kh i konkurranse. Får å få til både seighet og spenst.

Spennende at du ikke ble dårlig, Severina. Nesten litt skuffende, hadde jo vært fint om lavkarbo ble en slags antabus mot sukker og mel? Men du er ikke i ketose til vanlig? Syns 80% fett høres ganske mye ut, jeg, pleier å ligge på 65-70% For mye protein, akkurat som Tarato. Og det der med cocosa i te eller kaffe er ikke min greie heller, må jeg si .

Porsjoner, ja. Mitt store problem... Spiser gjerne en halv kylling (nesten..), 200 g kjøtt og kanskje enda mer fisk til middag... Pluss grønnsaker og saus. Selvsagt har overvekten mye med det å gjøre.Men jeg er så glad i mat! Og liker å være mett!

Albatross og Tarato, 1300 kcal om dagen er ikke så mye. Mindre enn det bør man ikke spise, tenker jeg, da begynner kroppen å tære på muskler og skrur på energibremsen. Føler dere at det er riktig nivå? Begynner ikke å fryse/ bli slapp? Uff, jeg er så redd for hva et for lavt kcal-inntak gjør med kroppen over tid.
Jeg har i lange perioder (tidligere) ligget på 800-1000 og ødelagt fryktelig mye av normale balanser i kroppen.. Til daglig ligger jeg nå mellom 1500 og 1800, litt mer på treningsdager. Nå i vinterferien ganske mye mer, fordi jeg trener mye. Fortsatt med et underskudd håper jeg . Men, som jeg har skrevet tidligere, det er når jeg begynner å spise litt ekstra at vekta går ned!

I dag blir det ingen skitur på meg. Kroppen er gjennomsliten, og ber om ro. Deilig å kunne lytte til den... Men jeg har sittet ute med skinnfell, pledd og tekopp og lest krim - ferie!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 16:02   #247
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg har vel litt av den erfaringen med trening og karbo som du sier. Eller i hvert fall at de brukes opp uten negative påvirkninger. Har flere ganger nå unnet meg litt under skiturer (ca. halveis). Jeg merker stort sett kh på psyken og på søtsug, men i slike sammenhenger har det gått bra. Vet tidligere jeg lå i ketose, men har ikke testet på LENGE. Ligger uansett i grenseland og ikke går vekta stort ned heller, så noe forbilde er jeg ikke... Men har ikke behov for kh for å prestere, men sliter uansett med å få veldig høy puls. Lang og seig, mer enn kort og rask...

Porsjoner, ja dere sier noe. Litt av mitt problem og. Vil spise opp og gjør det på vane, men er så lett å ta en porsjon til også...

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 16:17   #248
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ah! Vi er så like, så like! Jeg signerer Jojomesteren og VSB når det gjelder porsjoner, og evnen (altså ikke bare lysten) til å ta bare litt til.
Jeg protesterer ikke mer på kh/trening Kan være nyttig å vite.

1300 kcal pr dag er ikke normalen; jeg ligger vel mer på ca 1500 på normaldager. Hittil i dag er det nesten 1200, og jeg kommer til å spise ett måltid til før kvelden tar meg inn i drømmeland.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 16:36   #249
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jeg tok en test på diett.no iog la inn gårsdagens, dette var ikke noe god dag, da jeg egentlig har spist mye mer surr enn jeg pleier, men kan uansett være en grei pekepinn.

Totalt:
1736 kcal

Fett: 64% (118,3 g)
Protein: 22% (93,85 g)
Karbo: 14% (58,32 g)

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Gammel 22-02-12, 16:51   #250
Titti
Seniormedlem
 
Titti sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.607
Titti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt avTitti har veldig mye å være stolt av

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Titti, her.

Jeg tok en test på diett.no iog la inn gårsdagens, dette var ikke noe god dag, da jeg egentlig har spist mye mer surr enn jeg pleier, men kan uansett være en grei pekepinn.

Totalt:
1736 kcal

Fett: 64% (118,3 g)
Protein: 22% (93,85 g)
Karbo: 14% (58,32 g)

La inn det jeg har tenkt å spise neste uke når jeg er i gang for fullt.

Totalt 1202 kcal

Da blir fordelingen slik:
Fett: 65% (84 g )
Protein: 28% (82,68 g)
Karbo: 6% (18,7 gram)

__________________


Titti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ED uten produkter... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no