Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Advarer mot fett

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-12-11, 15:29   #1
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Advarer mot fett

Vi er nok dømt til å dø av brystkreft og tarmkreft, ulykkelige og med dårlig hukommelse....ja, ja, bra vi ikke husker hvorfor da....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 15:37   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Hehe, man blir "deprimert" når man ikke får sukkerdopaminrusen sin? Da kan vel dama også fortelle at man kan bli litt sånn derre nedfor av å slutte å røyke marijuana eller tilføre seg andre rusmidler også, og at det derfor sikkert er best å bare fortsette med sin foretrukne gift?

Det ser jo også ut som om hun bare adresserer dagbla-versjonen av lavkarbokosthold, siden hun råder folk til å bytte noe av fettet med grønnsaker - det er jo ikke plass til en brokkolikvist i dagbladiettens middag av smør med ribbefett på, tross alt.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 19:16   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Og så er hun i markedet for å produsere og selge midler mot overvekt nesten helt nøytral altså
Det har vært diskutert på svenske LCHF sider.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:46   #4
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Advarer mot fett

Ja da vil hun nok at folk skal være feite.

Bedre med hun her: http://www.dagbladet.no/2010/10/25/t.../mat/13992406/

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:51   #5
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Jeg syntes denne var fin:

Sitat:

- Man har gitt voksne mennesker en bokstavkombinasjon og bedt dem om å si det baklengs, og det viser seg at det er vanskeligere for de som har gått på LCHF. De er litt tregere, men jeg vet ikke hvorfor, sier hun.



(jeg lever ikke etter LCHF)

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 22:54   #6
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Advarer mot fett

Jaaaa viii eeer jooo såååå treeeeegeeee
Snakk om vrøvl

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 23:12   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg syntes denne var fin:



(jeg lever ikke etter LCHF)

Ikke noe å le av det! Det er en generell test for å sjekke hukommelsen. Meget vanlig. Og hvis det på flere hold kan bevises at lavkarbikere har kortere korttidsminne enn andre skal jeg ikke motsi dem.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 23:20   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg syntes denne var fin:



(jeg lever ikke etter LCHF)

Moderat lavkarbo kan i aller høyeste grad være lchf.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 23:20   #9
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ikke noe å le av det! Det er en generell test for å sjekke hukommelsen. Meget vanlig. Og hvis det på flere hold kan bevises at lavkarbikere har kortere korttidsminne enn andre skal jeg ikke motsi dem.

Men da bør de jo ha sjekket disse før de la om også? Jeg har dårlig kortidsminnet og konsentrasjon både på høykarbo og lavkarbo jeg...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 23:24   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men da bør de jo ha sjekket disse før de la om også? Jeg har dårlig kortidsminnet og konsentrasjon både på høykarbo og lavkarbo jeg...

Vet du, jeg kan bare bekrefte dette med dårlig korttidshukommelse. Jeg er av typen som kan pugge og huske.... Eller var av typen. Jeg kan ikke det nå lengere og det er såpass ille at det plager meg. Men jeg har aldri tenkt lavkarbo kombinert med korttidshukommelse tidligere. Men nå gjør jeg det.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 23:32   #11
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Det var som F... Har noen sett hva jeg kaller meg? Jeg er "Teflonhjernen...''Men tror det er mer stoffskiftet enn lavkarboen?

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 25-12-11, 23:53   #12
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Jeg har også dårlig kortidshukommelse, men jeg spiser ikke så mye fett så det kan umulig være det som er årsaken. Ble ille da jeg hadde insulinresistens som værst, men er mye bedre nå, eller var før jeg ble plaget av høyt stoffskifte.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 09:57   #13
mirabundus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 10
mirabundus er på en erverdig vei

Sv: Advarer mot fett

Det er vanskelig å vite hva som ligger i påstanden om at man blir tregere på LCHF. Det kan være testet i overgangsfasen. Det kan være et høykarbo/høyfettkosthold med masse tilsetningsstoffer. Da skyldes det ofte på fettet. Det har skjedd enten man leter etter sykdomsårsak eller forklaringer på hvorfor man blir avhengig av mat/overspiser/får sug.
Mattias Ribbing konkurerrer med hukommelsen sin. Han påstår han har hatt stor og god effekt av å legge om til ganske streng LCHF.
Tror ikke noe er svart/hvitt. Men at veldig mange faktorer kan være med og gi utslag på konsentrasjon og hukommelse.

mirabundus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 10:47   #14
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Jeg er ikke plaget av dårlig korttidshukommelse - tror jeg da - husker ikke helt jeg...............................

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 11:34   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Advarer mot fett

Jeg har alltid hatt problemer med å huske navn og jeg glemmer ting jeg synes er uviktige (og noen ganger er ikke jeg og hjernen min helt enige i hva som er uviktig...)

Den første tiden i ketose (i alle fall første mnd) var jeg værre enn da jeg var i ammetåke.
Det gikk heldigvis over, og hukommelsen er nå akkurat så dårlig som før + aldersslitasjen
Det jeg har merket som negativt, er at jeg blir lett distrahert og kan glemme hva jeg skulle si - men jeg tar meg som regel inn igjen.
Jeg holder på med en del nettstudier for tiden, og eksamenskarakterene mine viser at jeg ikke er visnet helt vekk i toppetasjen - enda

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 11:49   #16
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: Advarer mot fett

Eg er veldig dårlig på å huske fjes og navn..... har alltid vore det.
Men eg er kjempegod på å huske tall og bokstavkombinasjoner, koder ol..... er no og har alltid vore det

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 13:54   #17
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Advarer mot fett

Det er veldig, veldig merkelig om LCHF skulle ha noe å si for korttidshukommelsen.
Å vise til en liten studie er ikke nok. Man kan finne studier om det meste, men forskning er ikke sannhet. Forskningens resualtater avhenger av så mye, de ulike faktorene og forskningsspørsmålene er avgjørende, og jeg er overbevist at en annen studie kan vise til motsatte resualteter, at man har bedre hukommelse på LCHF. Ikke for at dette er en sannhet, men man har hatt en annen inngang til studien.
Legg merke til hvor få forskere som er bombastiske i sine uttalelser, de sier helst at man kan annta, muligens, det kan se ut som osv. Spør en forsker om ikke de kan komme med noe konkret, og de vil vri seg rundt og ha store problemer. Nettopp fordi man vet at det er nærmest umulig å si noe sikkert.
Mens andre synsere som ikke har denne kunnskapen med enkelthet er bombastiske. Kari Jaqueson er vel ett eksempel på dette.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 16:25   #18
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Advarer mot fett

Det med hukommelse og hjernefunksjon er noe som må måles både før og etter at man har lagt om, og etter en god stund også, og enkle studier kan ikke bevise dette. Lavkarbo har ikke vært lenge nok til at noen kan påstå noe sikkert.
Er i hvertfall mye kvikkere både i kropp og sinn etter at jeg la om kostholdet.

Så spørs det jo om det er ekstreme lavkarbospisere de har testet på. De som unnlater grønnsaker og nøtter også. For jeg tror at grønnsakene i kostholdet er veldig viktige.

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 17:52   #19
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Advarer mot fett

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Vi er nok dømt til å dø av brystkreft og tarmkreft, ulykkelige og med dårlig hukommelse....ja, ja, bra vi ikke husker hvorfor da....

Jeg for min del har fått mye lavere hvilepuls etter at jeg begynte på lavkarbo. I artikkelen står det at man får høyere puls. hm...

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 26-12-11, 20:58   #20
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Advarer mot fett

Kan jo tenkes at dette er så individuelt at en får et feil bilde ved å regne ut gjennomsnittet av en slik testing... Vi vet jo at enkelte reagerer veldig dårlig på LCHF/ketosedietter, og aldri når gjennom "tåka" de fleste opplever i begynnelsen. Disse vil jo isåfall trekke ned snittet og føre til et noe "urettferdig" resultat.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-12-11, 01:23   #21
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Advarer mot fett

Så lenge det ikke sto noe om hvilket studium, hvor mange som ble testet eller nøyaktig hva de spiste, så står det altfor lite i artikkelen.

Jeg tror ikke noe på at man får dårligere korttidshukommelse på lavkarbo. Det stemmer ikke for meg, iallfall. Skal sies at jeg spiser en del grønnsaker, så jeg er ikke såkalt "ekstrem".

MEN jeg hadde skikkelig ammetåke i ammeperioden etter første svangerskap, og da levde jeg etter statens kostholdsråd. Trodde jeg var så sunn .

Så, da jeg ammet andre barnet, spiste jeg lavkarbo. Ingen ammetåke! Hodet var i fin form, energien på topp.

Jeg tok tran hele veien, så det er ikke omega-3 som gir forskjell for min del.

Næh - jeg vil se detaljene i studiet før jeg legger noen som helst vekt på det.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Advarer mot lavkarbo Fitnessbloggen Lavkarbo generelt 0 17-09-11 16:39
Advarer mot lavkarbo Livsglede Generell ernæringsdebatt 2 20-07-11 19:57
Advarer mot lavkarbotrenden Cyan Nyheter / media 28 15-07-11 22:16
Advarer mot ketolysekuren ... somaya Nyheter / media 5 19-02-10 14:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no