Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-07, 14:13   #1
Ullabulla
Medlem
 
Ullabulla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Innlegg: 203
Ullabulla er ny på veien

Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Lurer på om det er mulig å komme i ketose hvis man har en BMI på ca. 20, eller blir det for stor belastning for kroppen?
Takknemlig for synspunkter og svar

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 14:14   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

Lurer på om det er mulig å komme i ketose hvis man har en BMI på ca. 20, eller blir det for stor belastning for kroppen?
Takknemlig for synspunkter og svar

Jeg må nesten bare spørre hvorfor, jeg... Diettindusert ketose er en effektiv måte å sette kroppen i optimal forbrenning på, men om man har en bmi på 20, så forstår jeg ikke helt hvorfor man skal det.
Ketolysekuren passer aller best på folk som har minst 10 kg overvekt...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 14:18   #3
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

Lurer på om det er mulig å komme i ketose hvis man har en BMI på ca. 20, eller blir det for stor belastning for kroppen?
Takknemlig for synspunkter og svar

Mulig, ja. Belastning, ja.
Og mitt spørsmål tilbake; hvorfor skulle noen med BMI på 20, ønske å være i ketose?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 14:48   #4
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Borealis, her.

Og mitt spørsmål tilbake; hvorfor skulle noen med BMI på 20, ønske å være i ketose?

Ignoramus spør: Hva er det som er leit med å være i ketose? Er vi alle i ketose bare for å gå ned i vekt? Hva med alle de andre supre tingene som skjer med oss - bedre hud, masse energi, mykere ledd?

Og det der med BMI, det er så himla individuelt. Men mindre Ullabulla poster et helfigursbilde av seg selv (dette er ikke en oppfordring altså, bare for poengets skyld) vet jo ikke vi hvordan hun ser ut og hvorvidt hun har fett å bli kvitt. Kanskje vil du merke, Ullabulla, at du ikke går ned et gram men får et bedre forhold mellom muskler og underhudsfett. Om du da virkelig er helt sikker på at du har noe som helst å bli kvitt, og at dette ikke handler om helt andre ting enn sunn mat og sunn kropp.

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 14:53   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Behøver jo ikke være noen Ignoramus av den grunn Men som jeg har fortsått så bruker ketosen for å få i gang en høyst nødvendig forbrenning. Mange bruker jo også Fedon til å gå ned i vekt, uten at den er ketogen.
Jeg bare lurer på om ketosen i seg selv er et overordnet mål. For som normalvektig kommer man meget langt bare ved å kutte på raske karber. Går rett på Fedon, Atkins vedlikehold, eller komponere noe eget, altså for helsens del.
Så, er egentlig litt spent på å høre grunnen til ønsket om ketose...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 16:14   #6
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Skjønner ikke hva en som har BMI på 20 skal i ketose å gjøre? Da nærmer du deg faktisk å være undervektig nemlig. Ketogen diett egner seg best for folk som har insulinresistens eller diabetes 2 og har behov for å få insulinnivået i blodet ned/ fettforbrenningen opp. Folk med diabetes2, leversvikt eller alvorlige hjertearytmier bør IKKe gå på ketogene kurer. Det er derfor svært viktig at folk på ketogen kost følges nøye opp av lege. Så hvis du absolutt vil på ketogen kost ville jeg anbefalt deg å ta kontakt med en lege som har peil på dette og få sjekket om du i det hele tatt har behov for det.
Man skal heller ikke gå på ketogen kost for lenge fordi kroppen faktisk også trenger noe karbohydrater både bl.a. til hjernen og for muskelbygging.

BMI er forøvrig et dårlig mål på kroppssammensetningen din. Hvis det er mer muskler og en strammere kropp du er ute etter foreslår jeg at du heller begynner å trene styrke, få opp inntak av proteiner og kutte på raske karbohydrater.

Vet hvor lett det er å henge seg opp i hva vekten sier - skal ikke prøve å si at jeg ikke er litt opptatt av det selv om dagen - men har man et ok utgangspunkt er det jo ikke nødvendigvis et mål i seg selv å få vekta ned. Heller prøve å få opp muskelmassen - muskler veier mer enn fett og mer muskler øker dessuten fettforbrenningen.
Finnes mange bedre mål på om man er kommet i bedre form / har kvittet seg med uønsket fett enn vekt og bmi.

__________________

Sist redigert av Dolphin : 23-05-07 kl 16:20.
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 16:20   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Man skal heller ikke gå på ketogen kost for lenge fordi kroppen faktisk også trenger noe karbohydrater både bl.a. til hjernen og for muskelbygging.

Sikker på det? Jeg har ikke peiling, men jeg tror endel mennesker ville vært svært uenige i dette utsagnet, bla. Skaldeman.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 17:34   #8
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Iset: Vel da får skaldemann ta det opp med fedon
Og ja jeg er ganske sikker på at kroppen vår trenger noe karbohydrater bl.a. fordi hjernen vår fungerer best med karbohydrater som næring og fordi karbohydrater faktisk er en naturlig del av kroppssammensetningen vår og viktig for at musklene vår skal kunne fungere bra. En helt annen diskusjon er hva slags karbohydrater man putter i seg og hvor mye....

Hva skaldeman angår kunne jeg ikke bry meg mindre hva han sier....dette er en mann som etter hva jeg har forstått ikke har noe bakgrunn innen verken menneskelig fysiologi eller ernæring og bare har "funnet" ut ting av seg selv...nå påberoper han seg å være en slags guru som vet så mye bedre enn alle andre. Er mot alt som har med ekstremisme å gjøre og mener at verken for mye eller for lite av det ene eller det andre er positivt. Viktig å finne en balanse mellom ting også når det gjelder kosthold. Og når han i tillegg kun nevner fysisk aktivitet i en bi setnig _ " ja bra hvis man får det til for helsens skyld..." så blir jeg særdeles skeptisk. Fysisk aktivitet har gjerne ikke så mye å si for vekten vår, men det har særdeles mye å si for andre ting - immunforsvar, bentetthet, muskletyngde og funksjon etc etc. Så da velger jeg heller å stole på både min fysiologiprofessor som har mange års erfaring med både ernæring og toppidrett, samt legen min ( fedon klinikk) som faktisk er spesiealist innen indremedisin og ernæring....

Dessuten å oppfordre folk til å kutte ut et eller annet for å tape vekt som av helsemessige årsaker slett ikke har behov for å tape vekt og som fint kan tåle et normalt variert kosthold bare de balanserer det bedre, mener jeg er direkte uforsvarlig og uetisk.
Alt for mange - speiselt jenter - syter og klager over "de 5 kg" for mye - buhuu...hvordan bli jeg kvitt dem....istedet for å tenke på kroppsammensetningen sin og at det de kanskje faktisk heller trenger er bl.a. få opp muskelmassen sin og skal man få det til er faktisk den beste måten å gjøre det på å TRENE, samt få i seg tilstrekkelig med proteiner, sundt fett og noe lavglykemisk karbs.

__________________

Sist redigert av Dolphin : 23-05-07 kl 17:41.
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 18:06   #9
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Iset: Vel da får skaldemann ta det opp med fedon
Og ja jeg er ganske sikker på at kroppen vår trenger noe karbohydrater bl.a. fordi hjernen vår fungerer best med karbohydrater som næring og fordi karbohydrater faktisk er en naturlig del av kroppssammensetningen vår og viktig for at musklene vår skal kunne fungere bra. En helt annen diskusjon er hva slags karbohydrater man putter i seg og hvor mye....

Hva skaldeman angår kunne jeg ikke bry meg mindre hva han sier....dette er en mann som etter hva jeg har forstått ikke har noe bakgrunn innen verken menneskelig fysiologi eller ernæring og bare har "funnet" ut ting av seg selv...nå påberoper han seg å være en slags guru som vet så mye bedre enn alle andre. Er mot alt som har med ekstremisme å gjøre og mener at verken for mye eller for lite av det ene eller det andre er positivt. Viktig å finne en balanse mellom ting også når det gjelder kosthold. Og når han i tillegg kun nevner fysisk aktivitet i en bi setnig _ " ja bra hvis man får det til for helsens skyld..." så blir jeg særdeles skeptisk. Fysisk aktivitet har gjerne ikke så mye å si for vekten vår, men det har særdeles mye å si for andre ting - immunforsvar, bentetthet, muskletyngde og funksjon etc etc. Så da velger jeg heller å stole på både min fysiologiprofessor som har mange års erfaring med både ernæring og toppidrett, samt legen min ( fedon klinikk) som faktisk er spesiealist innen indremedisin og ernæring....

Dessuten å oppfordre folk til å kutte ut et eller annet for å tape vekt som av helsemessige årsaker slett ikke har behov for å tape vekt og som fint kan tåle et normalt variert kosthold bare de balanserer det bedre, mener jeg er direkte uforsvarlig og uetisk.
Alt for mange - speiselt jenter - syter og klager over "de 5 kg" for mye - buhuu...hvordan bli jeg kvitt dem....istedet for å tenke på kroppsammensetningen sin og at det de kanskje faktisk heller trenger er bl.a. få opp muskelmassen sin og skal man få det til er faktisk den beste måten å gjøre det på å TRENE, samt få i seg tilstrekkelig med proteiner, sundt fett og noe lavglykemisk karbs.

Men ER ketose så himla farlig da! Igjen og igjen leser jeg her på forumet at det er jo ikke mulig å "slanke" seg til undervekt med ketose. Jeg er 100% enig med deg i at jenter ofte har et urealistisk forhold til hvorvidt de trenger å gå ned i vekt eller ikke, og at mange befinner seg på grensen til forstyrrelse. Og det du sier om å få opp muskelmassen, er det ikke nøyaktig det vi alle opplever på ketose, at kroppene våre justerer seg selv? Enten er ketose usunt, eller så er det sunt, uansett om virkningen inkluderer vekttap. Om det er NØDVENDIG er en helt annen diskusjon. Men det finnes vel normalvektige diabetikere type 2 som har nytte av en ketogen diett også?
Når det gjelder hjernens behov for karbohydrat er vel hele poenget med ketoner at de er kroppens egenproduserte karbo. Jeg ser ikke problemet.

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 19:26   #10
Sprudle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Og ja jeg er ganske sikker på at kroppen vår trenger noe karbohydrater bl.a. fordi hjernen vår fungerer best med karbohydrater som næring...

Derom strides de lærde, og jeg siterer:

"Både hjernen og andre vev kan bruke ketonlegemer til energi. Så her ser vi nok en gang at glukose ikke er nødvendig for å skaffe energi, selv ikke for hjernen".

Wolfgang Lutz og Christian B. Allan ("Bedre uten brød").

  Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 19:34   #11
Sprudle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

"Hjernen kan ikke forbrenne fett, men kan uten problemer benytte seg av fett som er omdannet til ketonstoffer".

Torkil P. Andersen ("Slank med ketolysekuren").

  Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 19:44   #12
Sprudle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

"Byggesteiner i hjernen
Hjernen trenger hele tiden tilførsel av nye byggesteiner. Blant annet lager den ulike signalstoffer som vil ha mye å si for hvordan man tenker og føler. Et slikt signalstoff, serotonin, er særlig viktig for hvorvidt vi føler oss bra eller dårlig, om vi skal være i godt eller dårlig humør. For å lage serotonin trenger hjernen blant annet aminosyren tryptofan, som kommer fra proteiner i maten. Det er viktig at hjernen ikke får for mye tryptofan, men heller ikke for lite, da det kan gi ubalanse i serotoninnivået. Det er ikke bare enkelt for ulike stoffer å få tilgang til hjernen. Hjernen er så viktig at det finnes mange forsvarssystemer som beskytter den. En av disse er blodhjernebarrieren. Tryptofan kan ikke uten videre passere inn og ut av denne barrieren, men konkurrerer om plassene på en spesiell «buss», som frakter den forbi blodhjernebarrieren i konkurranse med andre aminosyrer.
Som nevnt frakter insulin aminosyrer inn i blant annet muskelceller. Når vi spiser et måltid med mye karbohydrater, vil insulinmengden øke, som igjen vil gjøre at lagringen av aminosyrene til musklene øker. Men det har vist seg at insulin ikke klarer å frakte inn i muskelcellene så mye tryptofan, som derimot blir værende i blodet. De andre aminosyrene som konkurrerer om «plass på bussen» inn i hjernen, blir imidlertid fort fraktet fra blodbanen og inn i muskelcellene. Dette gjør at et måltid med mye karbohydrater vil gi tryptofan nesten enerett på «bussen» inn til hjernen. Resultatet av dette er at hjernen vil få overflod på tryptofan, noe som igjen vil gjøre hjernen i stand til å produsere store mengder serotonin. Serotonin gjør at vi føler oss vel, men vil også kunne virke litt sløvende.
Du har sikkert merket at du føler deg god og mett. og litt trett etter et stort måltid eller etter å ha spist søtsaker. Men dette varer ikke lenge. Kroppen har gjennom millioner av år tilpasset seg akkurat rette mengder med ulike hormoner og signalstoffer. Det må ikke være for lite, men heller ikke for mye. Det er dette vi kaller likevekt, eller homeostase, et prinsipp som vi finner igjen over alt i naturen. Selv om det med en gang kan virke positivt å få økt nivå av serotonin, er det slik at det som går opp, også kommer ned igjen. Kroppen vil jobbe hardt for å gjenvinne likevekten. Det høye serotoninnivået vil synke ganske raskt, og etter en stund kanskje komme under normalverdiene før det til slutt stabiliserer seg på rett nivå. Mange mennesker går rundt hele livet og spiser mye karbohydratrike matvarer, noe vi også blir oppfordret til av helsemyndighetene. Dette gjør at de til stadighet har ubalanse i hjernens serotoninnivå. Rett etter et slikt måltid vil nivået bli for høyt, for så å falle kort tid etterpå. Kroppen kan bli sterkt forvirret av denne stadige ubalansen. Dette kan i sin tur gjøre at hele produksjonen og bruken av serotonin i hjernen blir forstyrret. For lite serotonin kan gi angst, depresjon og negative tanker. Dette er grunnen til at serotonin er hovedstoffet som fokuseres på i de nye lykkepillene og mange depresjonsdempende medikamenter. Karbohydratrike matvarer kan være en medvirkende, og ofte svært viktig faktor, til lave nivåer av serotonin.
Det er også verdt å merke seg at et kosthold med mye karbohydrater og lite protein kan gjøre at vi tar opp lite av aminosyren tryptofan. Resultatet er at man får for lite byggemateriale til å lage serotonin. Løsningen vil være å spise mer protein, særlig kilder som er rike på tryptofan. Dette vil i hovedsak være animalske kilder som feks. kalkun og kylling of melk."

Mat&Helse redaksjonen ("Gjennom tykt og tynt", oktober 02).

  Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:12   #13
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Jeg er undervektig, og for noen år siden hadde jeg en BMI på et sted mellom 17 og 18 (orker ikke regne ut i farten, 45 kg og 169 cm). Da mannen min startet på Atkins induksjon, så spiste jeg samme kost som han omtrent, og jeg merket at jeg ble veldig mye bedre av det, men med en gang jeg begynte å komme i ketose, så ble jeg dårlig. Det var rett og slett for stressende for kroppen min.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:31   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Og jeg er ikke undervektig, men jeg er syk, har lavt stoffskifte og ME. Og jeg har samme erfaring som Lise, jeg blir veldig dårlig i ketose.

Legen min på Balderklinikken sa nettopp det; at ketose stresser kroppen. Og at jeg ikke burde være i ketose.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:38   #15
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Har ikke sagt at ketose er farlig i KORTE perioder, men er jo ikke nødvendig å sette kroppen i ketose med mindre man av medisinske årsake MÅ. Og musklemassen justerer seg ikke opp bare av seg selv uten videre bare ved å kutte karbohydratene. Muskler må brukes for å vokse! Use it or loose it - så enkelt er det. Så når personer som skaldemann sier at man ikke trenger å trene for å tape vekt og at kroppen vil justere seg selv og beholde muskelmassen likevel er han til dels ute å kjøre. Man kan sef. tape vekt uten å trene, men da må man tenke etter HVA man taper og selv om trening kanskje ikke har så mye å si for vekttap generelt har det jo MYE å si for andre ting. Alle som har trent en del styrke vet dette....trener man ikke taper man muskelmasse og styrke ganske fort...er kroppen imidlertid vant til å trene så har den heldigvis noe som kort fortalt kan beskrives som " muskelminne" og man ser ofte derfor at man rask kommer tilbake i gammel form hvis man har hatt et avbrekk - dette bl.a. fordi nervene som inerverer/ styrer muskelcellene rekruterer flere og flere muskelfibre. det er også dette som vanligvis har skylden for rask styrkeøkning i starten når man er nybegynner ifht. styrketrening - senere kommer selve muskelveksten. MEN ingen av delene skjer av seg selv - musklene må brukes.

En må også huske på at det ikke utelukkende er bra å få i seg for mye fett heller - etter hva jeg husker fra et intervju hadde f.eks. skaldemann gått ned i vekt på pølser biff og bacon....jeg tør ikke å tenke på hvordan hans blodårer ser ut innvendig....

så ketogen kost for folk som har behov for det i korte perioder ja - resten av livet? Ville ikke jeg tatt sjansen på iaf.

Skjønner heller ikke hvorfor alle hyler opp at den norske stat vil at vi skal fortsette å spise karbohydrater hele tiden ....da tror jeg en del har missforstått her, for etter hva jeg har lest i aviser og hørt på nyheter snakker da visselig politikere stadig vekk om at vi må få ned sukkerinntaket her til lands! At de ikke gidder å gjøre noe med å få endret folks matvaner er imidlertid en helt annen diskusjon - og der er de helt ute å kjøre. De er også helt ute å kjøre når det gjelder anbefalinger på inntak av protein og vitaminer o.l. men som sagt det ligger utenfor denne diskusjonen.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:40   #16
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Lise og Frøy: Jeg vet ikke om jeg er i ketose enda, men å være dårlig de første dagene hører med fordi man tapper kroppen for kh før den har forstått at den må bruke fett som brensel istedet. Og som sagt så er heller ikke ketogen kost for alle.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:47   #17
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

En må også huske på at det ikke utelukkende er bra å få i seg for mye fett heller - etter hva jeg husker fra et intervju hadde f.eks. skaldemann gått ned i vekt på pølser biff og bacon....jeg tør ikke å tenke på hvordan hans blodårer ser ut innvendig....

Hæ? Hans blodårer ser nok usedvanlig bra ut, vil jeg tro.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 21:53   #18
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hæ? Hans blodårer ser nok usedvanlig bra ut, vil jeg tro.

Signerer Iset her!!

Mye fett SAMMEN med høykarbokosthold er farlig ja!!!

Mye (riktig) fett på et lavkarbokosthold er derimot sunt!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 22:10   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Lise og Frøy: Jeg vet ikke om jeg er i ketose enda, men å være dårlig de første dagene hører med fordi man tapper kroppen for kh før den har forstått at den må bruke fett som brensel istedet. Og som sagt så er heller ikke ketogen kost for alle.

Det vet vi

Jeg snakker ikke om dager, men om uker med kraftige influensasymptomer, svimmelhet og forferdelig ubehag ... det ble bedre etterhvert da jeg la til litt flere karber, men jeg følte meg aldri bra (kanskje ikke så rart i og med det viste seg at jeg sannsynligvis hadde ME, da ...) Men jeg fikk midlertidig bedring av sykdommen etterhvert, da spiste jeg mer a la Lindberg.

Jeg forteller om dette for å belyse flere sider ved ketose. Ikke at jeg er imot ketose, men man skal være obs på at ikke alle tåler det.


Sist redigert av Huldr : 23-05-07 kl 22:15.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 22:28   #20
Dolphin
Seniormedlem
 
Dolphin sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Bergen
Alder: 45
Innlegg: 1.884
Dolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjentDolphin begynner å bli godt kjent

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Frøy enig med deg

Iset: jeg har mine tvil når han faktisk har stått på tv og sagt at han lenge levde nesten bare på bacon, pølser og biff. Hver dag spiste han masser av bacon skrøt han av....noe som jeg tviler sterkt på er særlig kunstig for kolestoroelt hans - mye enmettet fett er ikke bra. fett er ikke bare fett det heller...er ikke likegyldig hva man putter i seg av det akkurat som det ikke er likegyldig hva man putter i seg av hverken proteiner eller karbohydrater.

__________________
Dolphin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Ketogen Kost Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 22:46   #21
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Dolphin: Jeg ser du er i en tidlig fase av ditt lavkarbo bekjentskap.. vi har alle vært der. Skeptiske siden det strider så totalt med alt vi har lært om fett og kosthold.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 22:52   #22
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Frøy enig med deg

Iset: jeg har mine tvil når han faktisk har stått på tv og sagt at han lenge levde nesten bare på bacon, pølser og biff. Hver dag spiste han masser av bacon skrøt han av....noe som jeg tviler sterkt på er særlig kunstig for kolestoroelt hans - mye enmettet fett er ikke bra. fett er ikke bare fett det heller...er ikke likegyldig hva man putter i seg av det akkurat som det ikke er likegyldig hva man putter i seg av hverken proteiner eller karbohydrater.

Pølser spiste vel Skaldeman lite av, iallfall vanlige pølser. Men uansett så er mettet fett bra for oss, så lenge vi ikke blander det med raske karbohydrater. Dette kan du finne masse informasjon om overalt på dette forumet og ellers på nettet, selv om du også finner informasjon om det motsatte. Kolesterolet øker IKKE av fett alene, med unntak av transfett tror jeg. At mengder av bacon ikke er så sunt kan jeg godt være med på, men ikke pga. fettet, heller pga. nitritter og salt. Det finnes overhodet ikke vitenskapelig belegg for at mettet fett alene skader verken blodårer eller hjerte, ei heller øker kolesterolet.

Link for deg:

http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=innbarka

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 23:07   #23
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Dolphin: Jeg ser du er i en tidlig fase av ditt lavkarbo bekjentskap.. vi har alle vært der. Skeptiske siden det strider så totalt med alt vi har lært om fett og kosthold.

Jeg synes Dolphin har skrevet mye bra her, jeg, og ganske balansert. (Jeg er ikke enig i at norske myndigheter har bra anbefalinger, dog!)

Det er fortsatt så mye vi ikke vet ... Det er snakk om at det kan finnes essensielle karbohydrater også, faktisk (altså karbohydrattyper vi må få tilført, akkurat som med visse fettsyrer og proteiner). Og jeg for min del er sterkt skeptisk til Skaldeman. Det er for mye halleluja - og for lite fakta. Han er bare en legperson som har forsket på seg selv! Blodverdiene hans er bra nå, men ingen vet hvordan kroppen reagerer på sikt. Veldig mye kjøtt og ingen grønnsaker tipper PH-en i kroppen over i det sure, noe som kan føre til en rekke sykdommer.

En annen ting er at mange som begynner med ketogent kosthold ikke setter seg skikkelig inn i filosofien, og dermed utsetter seg selv for stor fare. Det er f eks farlig å få for lite magnesium og kalium.

Å bare spise BARE kjøtt bare fordi man vil gå ned litt er ikke akkurat bærekraftig heller, i disse tider da jorda er så overbelastet. Hvis man har det like bra - eller bedre - med en mer balansert diett, så er det å foretrekke synes jeg ...


Sist redigert av Huldr : 23-05-07 kl 23:20.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 23:15   #24
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Dolphin, her.

Frøy enig med deg

Iset: jeg har mine tvil når han faktisk har stått på tv og sagt at han lenge levde nesten bare på bacon, pølser og biff. Hver dag spiste han masser av bacon skrøt han av....noe som jeg tviler sterkt på er særlig kunstig for kolestoroelt hans - mye enmettet fett er ikke bra. fett er ikke bare fett det heller...er ikke likegyldig hva man putter i seg av det akkurat som det ikke er likegyldig hva man putter i seg av hverken proteiner eller karbohydrater.

Du får sjekke kolestrolet hans selv da! Skaldeman er medlem av forumet, og i høst la han ut sine blodprøveverdier.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9878

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 23:17   #25
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Kan man komme i ketose med BMI på 20?

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Veldig mye kjøtt og ingen grønnsaker tipper PH-en i kroppen over i det sure, noe som kan føre til en rekke sykdommer. Man kan også miste viktige sporstoffer. Det er veldig viktig å vite hva man begir seg inn på!

Hadde vært fint om du kunne begrunne dette.

Det er stikk i strid med det veldig mange etterhvert mener.

Har du referanser, forskning eller artikler om dette emnet hadde det vært fint å lese dem.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Hvorfor bruke proteinpulver? mofe Kosttilskudd 93 09-08-07 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no