Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-10-11, 22:54   #26
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Hellstrøm er en dyktig kokk, det tviler jeg ikke på, men hadde han kutta på kh, hadde kanskje magen vært noe mindre fremtrdenede

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 22:59   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Folk får spise som de vil Ketogen kost er ikke noe for meg, men jeg tror ikke det er usunt. Og noen her kommer til å spise ketogent om ti år(photo). Veldig mange ikke. So what? dø av sunn mat kommer ingen til å gjøre

Jepp jepp! Nå er ikke ketose noe mål i seg selv, men det er sånn jeg trives!

Jeg fniste litt av dette, men det går jo mest sannsynlig videre i rekken av stigmaer som at vi lavkarbere spiser hauger av bacon.
Senest i denne (på grensen til semi-meningsløse, i hvert fall vinklingsmessig) artikkelen står det så. Da er det vel sant! Jeg er nok ikke på lavkarbo lenger. Jeg har jo ikke spist bacon siden august!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 23:07   #28
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jepp jepp! Nå er ikke ketose noe mål i seg selv, men det er sånn jeg trives!

Jeg fniste litt av dette, men det går jo mest sannsynlig videre i rekken av stigmaer som at vi lavkarbere spiser hauger av bacon.
Senest i denne (på grensen til semi-meningsløse, i hvert fall vinklingsmessig) artikkelen står det så. Da er det vel sant! Jeg er nok ikke på lavkarbo lenger. Jeg har jo ikke spist bacon siden august!

Men kjære deg !! Bacon er et MUST!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-10-11, 23:08   #29
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Men kjære deg !! Bacon er et MUST!

Nånei! Om de hadde slutta å bare bade kjøttet i røkearoma, så kanskje. Men skal man ha skikkelig bacon må man dessverre bla opp.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 08:35   #30
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Jeg tror endel av det han har sagt er satt på spissen. Noe jeg tipper han er provosert over er at mye av maten han lager og har laget i en årrekke nå plutselig er blitt lavkarbo, mens det for han er helt vanlig, naturlig mat. Hans fokus på ferske råvarer av fisk og kjøtt kombinert med mye grønnsaker og gode sauser med smør etc viser at han har mye til felles med lavkarbofolket, men dette er hans livsstil over en årrekke og føler nok ikke at dette er lavkarbo for han. Han er nok heller ikke imot noen gode desserter etc I programmet hvor han laget mat for hun med diabetes viste han at han utmerket hvordan man lager karbofattig mat tilpasset en diabetiker. Selv om Hellstrøm hevder han ikke tror på lavkarbo, så tror jeg han har en vanvittig påvirkningskraft for mange der hjemme for å få de til å lage mer mat fra bunnen, noe som i svært mange tilfeller fører til en betydelig reduksjon i karbohydratene siden f.eks sukker og mye finmel i mange middager er kuttet ut\redusert.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 09:13   #31
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Tja...
Det hele blir et spørsmål om hvor grensene bør settes.
Om en gjør unntak for diabetikere og andre som har medisinske utfordringer som fordrer et svært lavt karboinntak - så vil nok Hellstrøm bli direkte forbannet om noen forteller ham at han ikke kan servere grønnsaker fordi det er for mye karbohydrater i dem. At han kaller en slik tilnærming til mat for hysteri og idioti synes jeg er et sunnhetstegn og veldig bra.

At det stilles spørsmålstegn ved om det er bra å bruke papaya eller - gud forby - gulerøtter... Hellstrøm får høyt blodtrykk av slikt. Det er jo heller ikke særlig bra. Høyt blodtrykk altså..


Sist redigert av Linjemannen : 31-10-11 kl 09:21.
Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 09:59   #32
Tomsverden
Medlem
 
Tomsverden sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Asker/Oslo
Alder: 41
Innlegg: 190
Tomsverden er på en erverdig vei

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Virker ikke som at journalisten har noe særlig kunnskap heller. som hevder at man kan spise pølser på lavkarbo. Og ja, hun tenker nok på wiener fra gilde...

__________________
Min Journal -> http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35177 Min blogg -> http://Tomsverden.blogg.no
Tomsverden er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PSFM - Egen definert! Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 10:08   #33
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Jeg irriterer meg litt over denne lavkarbodebatten i media fordi det er så lite kunnskap fra både journalister OG de de intervjuer. Å intervjue Kari J eller Hellstrøm om lavkarbo blir jo som å intervjue Toppen Beck om noe hun absolutt ikke har peiling på, det blir jo ikke noe fornuftig ut av det.

Flott med lavkarbo i media, men fytterakkern for en dårlig jobb journalistene gjør som ikke setter seg mere inn i lavkarbo.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 10:10   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Jeg synes VG kan intervjue meg om trening! Jeg har absolutt ikke noen som helst forutsetning for å uttale meg om trening, overhodet, nettopp derfor tror jeg at det ville blitt godt stoff!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 10:10   #35
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Hellstrøm har god greie på god mat og jeg ser opp til hans evne til å lage skikkelig mat av friske råvarer og hans avsky for posemat og tilsetningsstoffer. AT han skal hapeiling på lavkarbo mere enn Ola Nordmann forventer jeg ikke, når han evt får diabetes får han som resten av oss finne ut hva man bør spise. Magen han er hans problem

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 10:13   #36
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Er ikke helt enig.


Jeg synes det er åpenbart at han har god peiling på lavkarbo og at han tar hensyn til diabetikere og andre med medisinske utfordringer. Ellers så er han en misjonær for den gode, råvarbaserte maten - og det er det da veldig mange lavkarbofolk som også er!

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 10:17   #37
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Er ikke helt enig.


Jeg synes det er åpenbart at han har god peiling på lavkarbo og at han tar hensyn til diabetikere og andre med medisinske utfordringer. Ellers så er han en misjonær for den gode, råvarbaserte maten - og det er det da veldig mange lavkarbofolk som også er!

Synes du det fremkommer særlig godt i denne artikkelen?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 11:12   #38
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Synes du det fremkommer særlig godt i denne artikkelen?

Ja, absolutt!
"Jeg følger kun det jeg liker å kalle Hellstrøm-dietten. Det handler om å få i seg rene råvarer. Masse grønnsaker, rent kjøtt og ren fisk. Jeg elsker grønne bønner, artisjokker og spinat. Men jeg spiser sånn skikkelig spinat, som Skipper'n ville vært misunnelig på meg for. Rå spinat som jeg plukker fri for stilker og koker i vann i et minutt, deretter ett minutt med olivenolje og litt smør, salt, litt sukker, litt revet muskatnøtt og hvitløk. Jeg elsker olivenolje over alt!"

Dette er det mange lavkarbere som kan skrive under på er helt i tråd med deres eget kosthold.

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 11:18   #39
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Ja, absolutt!
"Jeg følger kun det jeg liker å kalle Hellstrøm-dietten. Det handler om å få i seg rene råvarer. Masse grønnsaker, rent kjøtt og ren fisk. Jeg elsker grønne bønner, artisjokker og spinat. Men jeg spiser sånn skikkelig spinat, som Skipper'n ville vært misunnelig på meg for. Rå spinat som jeg plukker fri for stilker og koker i vann i et minutt, deretter ett minutt med olivenolje og litt smør, salt, litt sukker, litt revet muskatnøtt og hvitløk. Jeg elsker olivenolje over alt!"

Dette er det mange lavkarbere som kan skrive under på er helt i tråd med deres eget kosthold.

Men at han lager mat som er lavkarbovennlig betyr jo IKKE at han har god peil på lavkarbo.. De fleste kokker med litt respekt for seg selv lager jo mat av rene matvarer., de lærer jo ikke å lage saus med hjelp fra toro under utdannelsen altså.
Hvis ren mat er grunnlaget for at man har god peil på lavkarbo, så har jo alle som lager mat fra bunn av god greie på dette da? Lavkarbo er langt mere enn ren mat.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 11:30   #40
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men at han lager mat som er lavkarbovennlig betyr jo IKKE at han har god peil på lavkarbo.. De fleste kokker med litt respekt for seg selv lager jo mat av rene matvarer., de lærer jo ikke å lage saus med hjelp fra toro under utdannelsen altså.
Hvis ren mat er grunnlaget for at man har god peil på lavkarbo, så har jo alle som lager mat fra bunn av god greie på dette da? Lavkarbo er langt mere enn ren mat.

Selvsagt - men en må anerkjenne de to ulike perspektivene her.

- Gode matopplevelser er noe helt annet enn lavkarbo. (Hellstrøm)
- Lavkarbo står ikke veien for gode matopplevelser. (Oss. )

I intervjuet så gjør Hellstrøm ingenting for å torpedere "vårt" syn - snarere tvert imot. Han nevner ikke luftige bakverk og forseggjorte potetretter med et eneste ord....! Og det burde han gjøre om han mente det var slike retter som var viktig å trekke frem for å poengtere at lavkarbo bare er tull. Han kunne - om han ville - valgt å snakke en del om frukt, som 90 % av VGs lesere ville svelget rått - men han gjør det ikke. Han definerer heller "Hellstrøm-dietten" som om den var klekket ut av noen her på lavkarbo.no.

Jeg tror han var seg dette bevisst. Han har en provoserende måte å være på, det var jo det som gjorde ham til TV-kokkenens verstingekjendis i Norge. Men - som så mange andre oppegående mennesker - så liker han dårlig å bli arrestert.

Formen er provoserende - innholdet står til toppkarakter.


Sist redigert av Linjemannen : 31-10-11 kl 11:41.
Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 11:36   #41
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

De spør jo en person som åpenbart ikke har følt behov for å lære om dietter (hvorfor skulle han vite mer om dette enn alle andre forresten?), og som ønsker å kunne bruke av alle verdens råvarer ved behov. Mannen lever tross alt av å lage det mest lekre og smakfulle som er, og mye av dette vil naturlig nok være festmat. Mannen kan altså både sunn god husmannskost, og mer "jålete" gourmetmat for de spesielle anledninger.

Målet hans er å lage spennende mat av gode råvarer, som smaker nydelig, og da blir såklart mange av rettene lavkarbo helt av seg selv. andre ting, som desserter osv. faller naturlig nok ikke inn der. Det er heller ikke jobben hans å måtte utelukke matvarer pga helsespørsmål, men maten hans er likevel mye, mye sunnere enn det meste nordmenn flest dytter i seg.

Når det kommer ganske greit frem at han ikke har lest seg opp i dette, og journalisten må "fylle på" med vranglære om at lavkarbo = farsemat, så har jo Hellstrøm en klar mening om den farsematen som ligger i butikken, og at han selv går til en pølsemaker e.l. som kan faget sitt.

Den veldig vridde "sjokkjournalisten" er problemet i mine øyne her.

Jeg tror ikke folk flest hadde blitt fete av å spise Hellstrøms mat, det er sunn og frisk mat. De få (som nok er godt representert her inne) som må kutte ytterligere i sukker/stivelsesinntaket sitt, bør tenke mer diett enn den gjengse nordmann.

Hellstrøm-maten er mer enn god nok for vanlig aktive mennesker uten stoffskifteproblemer. I tillegg, han tilpasset jo et av programmene spesielt til en som trengte diett-kost (diabetes). Og fikk dere med dere hvor streng han var med studentgutta som spiste den rare pastaretten 4 ganger i uken? Der var det ikke mye som var nyttig for kroppen. I alle fall når det var så ensidig uten grønnsaker. For meg beviser dette at han kan ta hensyn til individuelle behov også. Mannen har heller aldri sagt noe om at enkelte folk trenger å sette igang tilltak for å bedre helsa si.

Nei, jeg tror veldig mange kunne hatt godt av en Hellstrømoppryddning hjemme. Så får fiberhusk, jbkm og andre erstatningsprodukter være til nytte og glede hos de av oss som først og fremst vil spise ketogent, og foretrekker dette fremfor den perfekte smaken/variasjonen. Man kan få til ganske mye godt ved å kutte ut sukker og stivelse helt, men jeg tror ikke det når opp til mye av det Hellstrøm kreerer med, på smak (sorry :P) Men det trenger det heller ikke å være, om ketose er viktig for deg.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 12:26   #42
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Ja, absolutt!
"Jeg følger kun det jeg liker å kalle Hellstrøm-dietten. Det handler om å få i seg rene råvarer. Masse grønnsaker, rent kjøtt og ren fisk. Jeg elsker grønne bønner, artisjokker og spinat. Men jeg spiser sånn skikkelig spinat, som Skipper'n ville vært misunnelig på meg for. Rå spinat som jeg plukker fri for stilker og koker i vann i et minutt, deretter ett minutt med olivenolje og litt smør, salt, litt sukker, litt revet muskatnøtt og hvitløk. Jeg elsker olivenolje over alt!"

Dette er det mange lavkarbere som kan skrive under på er helt i tråd med deres eget kosthold.

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Selvsagt - men en må anerkjenne de to ulike perspektivene her.

- Gode matopplevelser er noe helt annet enn lavkarbo. (Hellstrøm)
- Lavkarbo står ikke veien for gode matopplevelser. (Oss. )

I intervjuet så gjør Hellstrøm ingenting for å torpedere "vårt" syn - snarere tvert imot. Han nevner ikke luftige bakverk og forseggjorte potetretter med et eneste ord....! Og det burde han gjøre om han mente det var slike retter som var viktig å trekke frem for å poengtere at lavkarbo bare er tull. Han kunne - om han ville - valgt å snakke en del om frukt, som 90 % av VGs lesere ville svelget rått - men han gjør det ikke. Han definerer heller "Hellstrøm-dietten" som om den var klekket ut av noen her på lavkarbo.no.

Jeg tror han var seg dette bevisst. Han har en provoserende måte å være på, det var jo det som gjorde ham til TV-kokkenens verstingekjendis i Norge. Men - som så mange andre oppegående mennesker - så liker han dårlig å bli arrestert.

Formen er provoserende - innholdet står til toppkarakter.

Min innvending her er ikke hva Hellstrøm vet og mener og fronter. Jeg er enig i alt du skriver -i utgangspunktet. Jeg ser bare ikke verdien i å gjøre et intervju med Hellstrøm om lavkarbo, for å igjen stigmatisere dette kostholdet dithen at vi da tydeligvis lever på bacon og pølser. Hva er hensikten bak vinklinga? Å gjøre et intervju av Hellstrøm om ren mat og gode råvarer er jo helt på sin plass, for dette er faget hans, og han er jo veldig aktuell om dagen. Men sånn journalisten vinkler det hele så får han det til å virke ganske tydelig som om Hellstrøm setter et klart skille mellom sitt kosthold og lavkarbokosthold, og det er i hvert fall fjernt.
Men det går jo tydeligvis litt sport i det å la folk uten den nødvendige kunnskapen om lavkarbokosthold uttale seg om det. Det vil jo bare holde liv i fordommene om det, hvilket jeg ser framgår ganske tydelig i artikkelen. Både i det Hellstrøm sier at "lavkarbo er helt fjernt", samtidig som han sier han aldri har lest noe lavkarbolitteratur! Det blir litt som å koke spiker på suppe, sett vinklingen og, tydeligvis, formålet bak artikkelen. Hellstrøm er det ingenting galt med.

Litt sånn i det ytre konspiratoriske hjørnet får jeg inntrykk av at det i grunn bare handler om for VG å skremme flest mulig bort fra tanken på lavkarbo, og inn i vektklubbens favn.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 12:39   #43
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Nå er det vel slik at i tillegg til å være en fantastisk kokk, så er Hellstrøm også - unskyld uttrykket - en medienisse. Han er helt avhengig av å komme i spaltene i VG/Dagbladet/Se&Hør med jevne mellomrom. Det betyr også at han må være med på leken - og selv om han helst ville ha en tosiders om hvordan tilberede en whiskey flambert Chataubriand, så må han rett og slett nøye seg med å uttale seg om lavkarbo.


Det handler jo om mat, sier journalisten.
Men det kan jo ikke Hellstrøm være helt enig i, selvfølgelig.


Og så er det et spørsmål om hvor mye en skal tro på av det som kommer på trykk. At ikke Hellstrøm har lest noe om lavkarbo, ikke har pløyet igjennom det meste - det tror jeg rett og slett ikke på. Men det er nå bare meg da. Jeg er litt kynisk...

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 12:53   #44
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Du kan jo alltids snakke om deg selv, jeg tenker mer hva slags føringer det legger for den allmenne hop.

Og så må jeg presisere at jeg mente koke suppe på spiker.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 13:02   #45
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Helt enig i at dette lukter av vektklubb-propaganda. Det er journalisten som setter premissene her. Journalisten dytter vranglære over på Hellstrøm, som sedvanlig uttaler seg rimelig bastant (På det han blir forespeilet selvsagt! Han har ikke sagt noe galt utfra de spørsmål/"fakta" som legges frem av VG)

Hadde journalisten heller forklart at lavkarbo handler om å bytte ut raffinerte produkter snikutblandet med sukker og stivelse, og så fyllt på med smaksforsterkere for å motvirke at den utspedde maten nå ikke smaker noe lenger, ja da hadde vi fått et annet svar.

Om han istedet for farsemat hadde presentert ekte meierismør, ikke utblandet kjøtt/fisk, egg, fargerike grønnsaker, kort sagt skikkelig, ikke-industriell mat, så hadde han vært positiv.

VG driver med svindel og bedrag og sjokkjournalistikk.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 13:05   #46
Alynna
Seniormedlem
 
Alynna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Innlegg: 524
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Forøvrig er det bare å kikke på episodene på TV3 eller lese noen av oppskriftene, for å skjønne at Hellstrøms hverdagsmat er langt mer lavkarbo, enn det aller meste som presenteres på de fleste norske middagsbord.

Helt riktig at VG koker suppe på en spiker.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 13:10   #47
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Word, Alynna!
Det er jo ikke måte på hvor mange artikler man skal kunne skrive om lavkarbo, heller. De som dras inn i debatten blir ofte tydelig ledet, og blir til meatpuppets for journalistene, og det tynnes tydeligvis ut i rekkene av hvem som faktisk har noe grunnlag til å uttale seg. Sånn får vi ikke en rettferdig debatt av. Ok, høres virkelig ikke ut som jeg har mye tiltro til den fjerde statsmakt om dagen, men for meg har både Dagbladet og VG falt ut av avis-kategorien for lengst.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 14:12   #48
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Jeg synes for eksempel denne "ekspertartikkelen" er mye verre enn Hellstrøms betraktninger - og da spesielt i forhold til folk som faktisk kunne lykkes så mye bedre om de inkluderte et karbohydratredusert kosthold i livsstilsendringen sin.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7841350

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-10-11, 16:17   #49
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hellstrøm i VG lørdag 29/10-2011

Opprinnelig lagt inn av Linjemannen, her.

Jeg synes for eksempel denne "ekspertartikkelen" er mye verre enn Hellstrøms betraktninger - og da spesielt i forhold til folk som faktisk kunne lykkes så mye bedre om de inkluderte et karbohydratredusert kosthold i livsstilsendringen sin.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7841350

Enig, det der er bare tragisk, men diskusjonen i denne tråden handla om Hellstrøm, og sånn sett mener jeg fortsatt det jeg sa.
Med det sagt er jeg enig i mye av det som står i den artikkelen du linker, ikke i prinsippet, men de typiske misforståelsene de trekker fram, tydeligvis uvitende om at det nettopp er det de er -misforståelser. De snakker om "diett" som om det skulle være noe midlertidig, og er det det, så er en hver kostholdsendring fånyttes. Skal man få resultater, også over tid, må man jo legge om livsstilen for alltid. Være det seg lavkarbo eller lavkalori.

Dette sitatet er veldig symptomatisk for det at enkelte mener å tro at lavkarbo er en kur:

Sitat:

– Eg har prøvd lågkarbodiett sjølv og gjekk ned over 20 kilo. Men eg gjekk veldig raskt opp igjen. Så det fungerer ikkje for meg. Eg klarar ikkje å halde meg på den dietten over ein lang periode, seier han til NRK.no

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hellstrøm og diabetes taraquin Nyheter / media 18 24-10-11 23:32
Lavkarbokonferanse i Mo i Rana lørdag 24. september 2011 Matmonsen Lavkarbo generelt 0 31-08-11 23:54
Fakta på lørdag MHM Generell diskusjon 5 16-03-04 17:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no