Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Benkramper?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-07-11, 12:20   #1
Tullo
Juniormedlem
 
Tullo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Hordaland/ Bergen
Alder: 35
Innlegg: 23
Tullo er på en erverdig vei

Benkramper?

Heisann.
Mitt spørsmål her er om det er flere her inne som er plaget med benkramper? Da lurer eg også spesielt om det er noen som går på lavkarbo ketose som har dette problemet??

Eg starta med og få små kramper i beina etter en uke eller noe, men bare etter enda en uke var dem så vonde at eg kunne nesten ikke gå opp en trapp før foten låste seg helt og det gjør jo så inni granskauen vondt!!!! Så siden eg ikke noen andre ganger har vært plaga av det så lurer eg litt på om det er kosten som gjør det

Men går på tabletter nå som heter Aktiv som er mot lette benkramper så det hjelper veldig

Håper på noen svar takk på forhånd

__________________


Tullo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rett mat med trening. Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 18:07   #2
Indiana
Medlem
 
Indiana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 91
Indiana er ny på veien

Sv: Benkramper?

Jeg får det, og det er vondt!

Men får det når jeg slurver med tablettene vi skal ta. Når jeg er flink til å ta dem så får jeg lite kramper, bare litt sånn leamus-tendenser.

__________________



Igang med runde 2 av vektnedgang
Bloggen min
Indiana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf - ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 18:36   #3
Kathja
Medlem
 
Kathja sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 104
Kathja er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

prøv med magnesium. Jeg får noen himla kramper i legga og da hjelper magnesiumen .Var til og med til legen for å sjekke magn.nåvået.Det var normalt,men jeg tar uansett da de fungerer godt mot kramper.

__________________
Jeg elsker brød og gjær,derfor jeg har blåst opp...
Kathja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-Tror jeg??? Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 06:11   #4
LibraGirl
Seniormedlem
 
LibraGirl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 688
LibraGirl er ny på veien

Sv: Benkramper?

Signerer den med magnesium, fantastisk!

__________________


LibraGirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca 50-60gkh pr dag Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 06:24   #5
bliss
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 25
bliss er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Jeg sliter også veldig med krampe - på tross av magnesium men det jeg lurer på er HVORFOR får vi krampe på en lav karb diet? Noen som vet? Jeg spiser veldig variert, er i ketose og går ned i vekt. Eneste plagen er krampene

bliss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-07-11, 13:53   #6
Tullo
Juniormedlem
 
Tullo sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Hordaland/ Bergen
Alder: 35
Innlegg: 23
Tullo er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Ser jo ut som om det er dietten da som gjør dette siden alle har plagen med krampene. Eg har egene tabletter som er mot benkrampe og vis eg glemmer den en dag så får eg virkelig svi! Så her tar eg en stor pille hver dag mot krampene!!!

Men det er uansett plagsomt at det er slik da! Men deilig og gå ned i vekt

__________________


Tullo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rett mat med trening. Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 00:19   #7
mjaubeibi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Bergen
Innlegg: 18
mjaubeibi er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

mener å ha lest at det har noe med elektrolytt-balansen i kroppen å gjøre? Hvis man er i begynnerfasen hvor kroppen kvitter seg med mye vann, mister man gjerne litt salter også? Selv om man drikker masse vann på lavkarbo, får man gjerne ikke i seg nok salter og mineraler?

Men dette var kun sånn of the top of my head- jeg skal ikke påberope meg noen ekspertise

__________________


mjaubeibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 02:27   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Benkramper?

Når vi spiste normalt fikk vi magnesium fra kornvarer og nøtter. På lavkarbo spiser vi lite av nøtter og ikke korn. Om du vil spise naturlig magnesium kan du spise mandler, sesamfrø, paranøtter, solsikkekjerner og gresskarkjerner.

Men det kan være andre årsaker. Les denne http://www.nimade.info/halsa/2010/11...enkramper.html


Sist redigert av Yrla : 27-07-11 kl 02:34.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 11:55   #9
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Jeg føler at jeg er ganske avhengig av magnesiumtablettene mine, ja!
Har ikke hatt så store plager som trådstarter beskriver, men merker det plutselig i en legg, gjerne om natten, dersom jeg har slurvet noen dager.

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 19:02   #10
marionilona
Medlem
 
marionilona sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 124
marionilona er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Wops,kom plutselig på at jeg har glemt magnesiumen min et par dager nå... Det kan bli smertefult!

__________________
Besøk min blogg.

1. delmål: - 5 kg. CHECK!
2. delmål: Bmi på 24 (normalvekt).
marionilona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 21:13   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av Tullo, her.

Men går på tabletter nå som heter Aktiv som er mot lette benkramper så det hjelper veldig

Dette er Nycoplus Aktiv:
Nycoplus Aktiv 90 tab

Nycoplus Aktiv er et mineraltilskudd som består av magnesium, kalsium og krom. Kombinasjonen av mineraler i Nycoplus Aktiv er med på å opprettholde et sterkt skjelett, noe som er viktig når man trener. Produktet kan hjelpe mot lette benkramper. Nycoplus Aktiv passer for alle som er i aktivitet, fra mosjonister til de som trener ofte. Anbefalt daglig dose: 1-2 tabletter daglig.


De inneholder 250mg magnesium, så om du tar 2 stk pr dag, tar du faktisk en ganske stor dose magnesium!
Du må ikke ta magnesium i tillegg til disse tablettene. Da får du heller slutt emed dem og heller ta tbl som gir 600mg magnesium, noe osm er anbefalt maks dose!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 12:57   #12
marionilona
Medlem
 
marionilona sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 124
marionilona er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Jeg googlet magnesuim for en tid tilbake og kom over et sted hvor det sto at magnesium også hjelper kroppen med å forbrenne karbohydrater... *me like a lot*

__________________
Besøk min blogg.

1. delmål: - 5 kg. CHECK!
2. delmål: Bmi på 24 (normalvekt).
marionilona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 20:22   #13
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av marionilona, her.

Jeg googlet magnesuim for en tid tilbake og kom over et sted hvor det sto at magnesium også hjelper kroppen med å forbrenne karbohydrater... *me like a lot*

Fortell hvilket sted det var da.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 11:35   #14
pleiadene
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
pleiadene har en fantastisk aura rundt segpleiadene har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Benkramper?

Magnesium virker også beroligende på nervesystemet, hjernen, hjertet, muskler (ref.kramper) og har en rekke positive virkninger. Tar du et par tabl. før sengetid, sover du også bedre. Du merker om du får for mye, da får du kanskje diare. 4-500 gram daglig er jeg anbefalt av en amerikansk ernærigsfysiolog. Også hun sier at magnesium er med på å forbrenne karber. Ny forskning viser at de aller fleste mangler magnesium i dag, pga jordsmonnet (kunstgjødsel, utarming av jorda etc.) - spesielt eldre, de som bruker mye alkohol (alkoholikere) men også ved sykdom, medikamentr etc. Jeg hadde glemt det (har jo lært om det før) - men har startet med 500 mg hver dag nå, og mine leggkramper om natten har i hvert fall forsvunnet.

pleiadene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 01:46   #15
marionilona
Medlem
 
marionilona sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 124
marionilona er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Her: http://www.apotek1.no/raadogtjeneste...aler/magnesium

__________________
Besøk min blogg.

1. delmål: - 5 kg. CHECK!
2. delmål: Bmi på 24 (normalvekt).
marionilona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 15:42   #16
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 62
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av marionilona, her.

Her: http://www.apotek1.no/raadogtjeneste...aler/magnesium

"Magnesium er viktig for forbrenningen av karbohydrat, og er viktig for å danne den energiformen som kroppen kan benytte seg av." (min uthevelse)

Dette må vel bety at magnesium er viktig for dannelsen av ketoner også da...bra for oss som er i ketose hele tiden altså?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 22:47   #17
marionilona
Medlem
 
marionilona sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 124
marionilona er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Hakke peiling, men bare leste det om karbohydrat *gliiis* Men er vel ikke dumt med magnesium uansett ...

__________________
Besøk min blogg.

1. delmål: - 5 kg. CHECK!
2. delmål: Bmi på 24 (normalvekt).
marionilona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 06:30   #18
bliss
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 25
bliss er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

Med ref til det jeg skrev tidligere .... har begynt å ta 2 magnesium på sengekanten nå i stedet for 1 morgen og 1 kveld - RESULTAT = sover sååå godt nå og de få ganger jeg har hatt kramper er det når jeg strekker meg etter en god natts søvn kjempefornøyd !

bliss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lav-karbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 12:35   #19
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Benkramper?

Jeg tar magneium oxid, 500 mg om morgenen for å få løsere avføring og 200 mg magnesium chelate om kvelden for å sikre nok magnesium til kroppen så den blir fin og rolig. Kalium er også lurt å ta for å få fart på tarmbevegelsene, så jeg skal kjøpe det også. 200 mg's. Jeg fikk mye av kalium da jeg spiste mye frukt tidligere, men nå uten frukt er tilskudd nødvendig. Kaliummangel er ofte det de som svimer av mangler.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 01:22   #20
randi.m.a.
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 7
randi.m.a. er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

hei! har bare hpldt på etpar uker... ikke lest bok.. teller ikke men prøver ... vannvittige kramper i leggene, først bare om natten men nå også om dagen... får man kjøpt disse magnesiumtablettene på apotek? tar ingen tilskudd...

randi.m.a. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenvariant av vedlikeholds lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 09:23   #21
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av randi.m.a., her.

hei! har bare hpldt på etpar uker... ikke lest bok.. teller ikke men prøver ... vannvittige kramper i leggene, først bare om natten men nå også om dagen... får man kjøpt disse magnesiumtablettene på apotek? tar ingen tilskudd...

Les nybegynner- tråd, finn retning, tell karber og kjøpt Gevita magnesium 300mg på apoteket!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 10:18   #22
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: Benkramper?

Herregud. Jeg har glemt magnesiums-tablettene mine to kvelder på rad nå, og i natt våknet jeg av at jeg hylte, og det tok noen sekunder før jeg skjønte at det var krampe i leggen. Utrolig smertefullt! Hjalp med massasje fra en noe skrekkslagen samboer, men jeg vet i alle fall at jeg ALDRI skal glemme de igjen! Au!

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 12:24   #23
randi.m.a.
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 7
randi.m.a. er på en erverdig vei

Sv: Benkramper?

hadde jo fortsatt ikke magnesium i går kveld, men leste lenger oppe at paranøtter var en kilde.... tok en håndfull og sov godt i natt!! men skal kjøpe ! ikke så glad i sånne tilskudd, men er d nødvendig så må man

randi.m.a. er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenvariant av vedlikeholds lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 15:36   #24
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Benkramper?

Kjøp et bra kosttilskudd da vel. Ikke magnesium oxid.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 15:53   #25
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Benkramper?

Opprinnelig lagt inn av randi.m.a., her.

hadde jo fortsatt ikke magnesium i går kveld, men leste lenger oppe at paranøtter var en kilde.... tok en håndfull og sov godt i natt!! men skal kjøpe ! ikke så glad i sånne tilskudd, men er d nødvendig så må man

Har du karbohydrater nok til å spise litt frø og nøtter innimellom så er det ikke sikkert det er nødvendig med magnesiumtilskudd for deg. Kjenn etter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no