Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Er det helt greit

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-07, 20:57   #1
Stinen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.055
Stinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlys

Er det helt greit

Er det helt greit å:

- Spise polarlapper til alle måltider? - med salat og ost uten å ødelegge fettforbrenning?

- Spise jordbær med fløte? - uten å ødelegge fettforbrenningen?

- Spise litt 86 % sjokolade en gang i blant? uten å ødelegge fettforbrenningen?

- Være god og mett? uten å ødelegge fettforbrenningen?

Kommer flere ting jeg lurer på etterhvert.

Stinen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 01:22   #2
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Er det helt greit

Alle matvarene du beskriver gjør at du kan føle deg mindre mett og dermed ikke gå ned så fort i vekt som du kanskje hadde gjort hvis du bare spiste grønnsaker, kjøtt, fisk og egg (kanskje unntatt polarbrød, hvis du mener Ziggy sine men det er vel ikke lurt å spise slike hele dagen heller).
Men man skal jo leve også så det velger du selv hvor mye av hver enkelt matvare du skal spise. Det er OK å kose seg litt imellom, men ikke for mye. Det merkes fort på vekta hvis du koser deg for mye.

Mørk sjokolade er det masse kalorier i, men såklart er den med 70 % (eller mer) kakao i sunnere enn den vanlige sjokoladen. Men ikke spis for mye av den. Skal jeg si ett tall så vil jeg si max 100 g i uka.

Så det med å ødelegge fettforbrenningen gjør du bittelitt hver gang du spiser matvarer som ikke er fra naturen. Bær kan du spise mer av når du har nådd idealvekt, men litt bær kan du selvsagt spise. Ikke for mye fløte heller da det kan senke vektnedgangen. Alt i alt er det mengden som teller. Hold deg mest mulig til mat fra dyreriket pluss grønnsakriket.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 08:11   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det helt greit

Hei
DJW har svart ganske bra her! Tenk litt på maten du spiser ellers som kos og da, det gjør det hele mye lettere! (Jeg gjør i alle fall det, synes den såkalte lavkarbomaten -om man skal kalle den helt vanlig og naturlige maten vi spiser for det -er nydelig!)
Men! Jeg ville bare nevne en ting. Lappene til Ziggy er det lite karber i, og passer bra om man har det litt travelt og trenger noe enkelt og kjapt. Men noen reagerer negativt i forhold til vektnedgang på ferskost (som cottage cheese og philadelfia), men igjen ikke alle. Bare greit å være obs på

Bare spør og grav videre!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 08:57   #4
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Er det helt greit

Opprinnelig lagt inn av Stinen, her.

Er det helt greit å:

- Spise polarlapper til alle måltider? - med salat og ost uten å ødelegge fettforbrenning?

- Spise jordbær med fløte? - uten å ødelegge fettforbrenningen?

- Spise litt 86 % sjokolade en gang i blant? uten å ødelegge fettforbrenningen?

- Være god og mett? uten å ødelegge fettforbrenningen?

Kommer flere ting jeg lurer på etterhvert.

- Reagerer du på ferskost som Cottage Cheese og kremoster, kan du lage Polarbrød Lappene mine med rømme eller Creme FRaiche, som de aller fleste tåler. Det er også rundt 90-100 gr revet ost i de, og det er også innenfor grensene som bl.a. Atkins setter for Fase 1. Nå følger du Ketolyse, så det skulle da heller ikke være et problem.

Polarbrød Lappene skulle derfor ikke føre til at du ikke går den i vekt, selv om du spiser de til måltidene hver dag. Det gjør jeg selv også. Har selv gått over til å lage de med rømme eller creme fraiche, og syns de smaker like godt.

- Jordbær og fløte kan det være verre med. Flere reagerer på fløten med stopp i vektnedgangen, og jordbærene må man i såfall regne inn i det totale karboinntaket i løpet av dagen.

- Når det gjelder sjokoladen, kommer det an på mengden, og om du unngår å trigge søtsuget ditt. 1 rute 86% Lindt's sjokolade skulle gå greit, men pass mengden...

- Du skal være mett, men ikke overmett, dvs du skal ikke føle ubehag etter måltidet. Mange av oss sliter med dette enda, som et spøkelse fra tiden med sulting og karbokjør... hvor vi har mistet den naturlige apetittreguleringen. Mange på lavkarbo føler at det bare er å slippe løs, og lasse innpå, men da fortsetter man bare i gamle, feilslåtte spor... Det er derfor viktig å følge med, og evt justere matinntaket.

Jupp, det var iallefall svar fra meg...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 09:50   #5
Stinen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.055
Stinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlys

Sv: Er det helt greit

Tusen takk for svar dere. Kjempeflott!
Metthet er det vanskeligste å kjenne på syns jeg. Har ikke noe sukkerhug eller "cravings" etter noe spesielt som er ulovelig. Men tror det er metthetsfølelsen som kan være min party-stopper. Vanskelig å kjenne på. En dag er jeg mett etter ett tygg av en polarlapp - men mentalt vil jeg ha mer for "det går ikke an" å være mett etter ett tygg. Er det da man bare skal stoppe og vente å se? Høres jo logisk ut, men flaut i besøk dersom man får servert god mat, og kjedelig hjemme visst jeg har brukt mye tid på å tilberede maten....
Har begynt å vedlikeholde vekten nå en liten periode, derfor har jeg spist litt sjokolade og jordbær. Prøver ut litt for å se hva jeg tåler.
Ziggy sine polarlapper er så godt. Lager de med basilikum og soltørket tomat og da smaker de deilig, hvertfall visst jeg har ost, skinke, salat og tomat på. Men får mye luft i magen =kjedelig

Takk for tilbakemeldinger.

Stinen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 11:22   #6
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Er det helt greit

Fint å høre at en kan være mett med god samvittighet.
Jeg har ikke spist meg stappa, men mett, men det er noe oppe i hodet som liksom sier at når man er på slankekur så er det feil...

Spiste en skål med bringebær i går, deilig!
Men da bør en kanskje ikke spise mer av det resten av uka?

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:16   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Er det helt greit

Jeg har hatt mye fordøyelsesproblemer, som forsåvidt sakte men sikkert har avtatt etter at jeg begynte å spise lavkarbo.
Men jeg har et godt triks søstra mi lærte meg.
Når du forsyner deg, ta allltid litt mindre enn du har lyst på, og tror du orker. Spis det, gi magen ti minutter. Er du fortsatt sulten så er det bare å ta bevertning nr to. Om ikke, så har du spist nok!
Fungerte veldig bra for meg. Men heldigvis så har funksjonene regulert seg, og jeg behøver ikke å gjøre det lenger

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-07, 14:21   #8
Stinen
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.055
Stinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlysStinen er et fyrlys

Sv: Er det helt greit

Det var det da. Tenker at noen ganger så ser maten SÅÅÅÅ utrolig god ut at jeg bare har lyst å lesse oppå. Da er det vanskelig å forsyne seg med liiit. Men veldig godt råd. Er blitt veldig mye flinkere til å slutte å spise når jeg er mett nå, enn hva jeg gjorde før. Det kan ikke sammenlingnes. Lavkarbo ruler! Kanskje jeg bare er vanlig mett, men synst det er uvant. Skal være det bevisst fremover!

Stinen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarb Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 09:15   #9
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det helt greit

Opprinnelig lagt inn av Stinen, her.

Det var det da. Tenker at noen ganger så ser maten SÅÅÅÅ utrolig god ut at jeg bare har lyst å lesse oppå. Da er det vanskelig å forsyne seg med liiit. Men veldig godt råd. Er blitt veldig mye flinkere til å slutte å spise når jeg er mett nå, enn hva jeg gjorde før. Det kan ikke sammenlingnes. Lavkarbo ruler! Kanskje jeg bare er vanlig mett, men synst det er uvant. Skal være det bevisst fremover!

Hei, her følger Paul McKennas 4 gylne regler for å gå ned i vekt:

1: Når du er sulten: SPIS
2: Spis det du har aller mest lyst på
3: Spis sakte, nyt maten (legg ned gaffelen mellom hver bit)
4: Når du er behagelig mett, slutt å spise

Hva gjelder regel nr 2 er jeg litt nervøs for den, men for oss karbointolerante kids skulle det strengt tatt tilsi at om kroppen ikke fungerer godt på karbohydrater, vil den heller ikke ønske seg det. McKennas teori er at om kroppen selv får bestemme, vil den be om de næringsstoffene den trenger der og da. Jeg modererer uansett akkurat det punktet.

Når jeg har fulgt disse punktene opplever jeg at jeg spiser mindre og føler meg bedre. Men så er det min egen redsel for å gli tilbake i "spis så lite som mulig"-gjørmen som gjør at jeg spiser litt ekstra. Hahaha! Sært.

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 09:38   #10
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Er det helt greit

Punkt 2 fungerer til en viss grad. Det merket jeg etter jeg hadde vært på lavkarbo en stund, det er veldig lite karborik mat jeg har craving etter lenger, man har blitt kvitt avhengigheten.. Merker at hvis jeg spiser meg mett på vafler (lavkarbo-vafler selvfølgelig) så angrer jeg på at jeg ikke spiste en skikkelig "middag" istedet, føles bare ikke riktig

__________________
Startet (06.01.2007): 119,1 kg
Nå: 89,3 kg
Mål: 80 kg
tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 11-06-07, 17:06   #11
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det helt greit

Opprinnelig lagt inn av tech, her.

Punkt 2 fungerer til en viss grad. Det merket jeg etter jeg hadde vært på lavkarbo en stund, det er veldig lite karborik mat jeg har craving etter lenger, man har blitt kvitt avhengigheten.. Merker at hvis jeg spiser meg mett på vafler (lavkarbo-vafler selvfølgelig) så angrer jeg på at jeg ikke spiste en skikkelig "middag" istedet, føles bare ikke riktig

Sant det.

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 11:34   #12
Smula
Seniormedlem
 
Smula sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 1.200
Smula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt liktSmula er veldig godt likt

Sv: Er det helt greit

Enig. Har ikke smakt en eneste brødbit på seks uker - og jeg som ELSKET brød! Det er utrolig at jeg ikke har savnet det overhodet.

Og jeg har ikke bakt noe av de brødoppskriftene som finnes her inne heller altså. Men jeg lurer på om jeg ikke skal gjøre det snart. Variazione og alt det der.

Smula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 15:23   #13
Dårrit
Medlem
 
Dårrit sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 59
Dårrit er på en erverdig vei

Sv: Er det helt greit

Jeg driver og sparer på de deilige oppskriftene jeg finner her nede, så lenge som jeg skal gå på denne kuren, så tenker jeg at det er greit å bli litt lei av den kosten jeg har i dag.

__________________
Dårrit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 15:24   #14
Dårrit
Medlem
 
Dårrit sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 59
Dårrit er på en erverdig vei

Sv: Er det helt greit

Som jeg skriver feil, der skulle stå her inne, ikke nede.

__________________
Dårrit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 15:51   #15
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Er det helt greit

Opprinnelig lagt inn av Eilan, her.

Hei, her følger Paul McKennas 4 gylne regler for å gå ned i vekt:

1: Når du er sulten: SPIS
2: Spis det du har aller mest lyst på
3: Spis sakte, nyt maten (legg ned gaffelen mellom hver bit)
4: Når du er behagelig mett, slutt å spise

Men dette er jo som å følge lavkarbo!

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 16:04   #16
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Er det helt greit

Opprinnelig lagt inn av donjuanwannabe, her.

Men dette er jo som å følge lavkarbo!

Ja vi kommer vel bedre i kontakt med kroppen vår på dette herlige kostholdet!

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
Et bedre forhold Marianne Fysisk og mental helse 4 21-02-06 02:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no