Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Jordbærsyltetøy!

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-07-10, 19:48   #1
JKBB
Medlem
 
JKBB sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 129
JKBB er på en erverdig vei

Jordbærsyltetøy!

Jeg kjøpte meg litt jordbær i dag, for å lage syltetøy, men ser at hovedingrediensen i disse frysepulverene er sukker....

Noen her som har erfaring med å lage syltetøy?
Hva bruker dere for å få det litt tykkere, blir jo veldig rennende uten, blir det ikke det da??
Hva slags søtning bruker dere, og rører dere bare bæra, eller koker dere den??

JKBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 20:05   #2
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Jordbærsyltetøy!

Rørt syltetøy er best! (syns jeg i alle fall) Du kan bruke jbk for å få det tykkere... Men husk å vente i 10-15 min for å tilsette mer dersom det ikke blir tykkt nokk. Trenger litt tid for å "virke"

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 20:12   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jordbærsyltetøy!

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Rørt syltetøy er best! (syns jeg i alle fall) Du kan bruke jbk for å få det tykkere... Men husk å vente i 10-15 min for å tilsette mer dersom det ikke blir tykkt nokk. Trenger litt tid for å "virke"

Drysser du det bare rett i syltetøyet og rører rundt da? Blir det ikke lett klumpete? Hvor holdbart blir det? Er vel best å fryse det i små glass / beger uansett kanskje.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 20:31   #4
JKBB
Medlem
 
JKBB sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 129
JKBB er på en erverdig vei

Sv: Jordbærsyltetøy!

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Rørt syltetøy er best! (syns jeg i alle fall) Du kan bruke jbk for å få det tykkere... Men husk å vente i 10-15 min for å tilsette mer dersom det ikke blir tykkt nokk. Trenger litt tid for å "virke"


Aha! Det har jeg jo faktisk! Har ikke tenkt på at det går an!
Takk for tips, er enig i at rørte jordbær er best ja!
Lurer også på det der, har du det bare rett i??

JKBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 20:46   #5
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Jordbærsyltetøy!

Da jeg lagde syltetøy dryssa jeg det bare i og brukte stavmikser for å mose bærene (liker ikke klumper) og da blir det ikke klumper fra jbk heller Holder seg ca en uke i kjøleskapet vil jeg tro så det lønner seg vel å lage små porsjoner eller fryse det ned kanskje?

Gjerne fortell hvordan deres resultat ble

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 20:55   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jordbærsyltetøy!

Opprinnelig lagt inn av kennygirl, her.

Da jeg lagde syltetøy dryssa jeg det bare i og brukte stavmikser for å mose bærene (liker ikke klumper) og da blir det ikke klumper fra jbk heller

Ah! Du er en knupp altså! Over helga skal det kjøpes jordbær og røres syltetøy med sukrin! Så får Lille Gubben lage sitt eget med sukker om han vil det. Han vil uansett ha det mye søtere enn det jeg vil så det passer i grunnen fint. Men hvor mye jbk til hvor mye jordbær tro?

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 21:08   #7
Tunrida
Medlem
 
Tunrida sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 302
Tunrida er på en erverdig vei

Sv: Jordbærsyltetøy!

Oh,dette må prøves Er jo lov innimellom..

__________________


Tunrida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 00:28   #8
kennygirl
Seniormedlem
 
kennygirl sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nordmøre
Alder: 37
Innlegg: 946
kennygirl er ny på veien

Sv: Jordbærsyltetøy!

Tror jeg brukte 1/2 ts på en pose med frossne jordbær, men det syns jeg ikke ble tykkt nokk. Men bedre å ta i mer etterhver. Har du i for mye kan det fort bli seigt og ekkelt... JBK trenger litt tid på å virke, så husk å vente før du evt. har i mer

__________________


kennygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mellom 100-150 kh uten mel, melk og egg Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 00:32   #9
JKBB
Medlem
 
JKBB sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 129
JKBB er på en erverdig vei

Sv: Jordbærsyltetøy!

I morra skal jeg prøve! Liker litt klumper i det, en jeg brukes stavmikser på halvparten tenker jeg, og tilsetter jbk der, også kutter jeg opp resten av bæra i små biter og har i!

Dette blir sikkert knallgodt på mandlevafler! )

JKBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 08:55   #10
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Jordbærsyltetøy!

Dette var en en virkelig god ide. til deg Kennygirl.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 09:49   #11
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Jordbærsyltetøy!

Jeg deler jordbær i fire og fryser de ned... flatpakket i pose... På den måten kan jeg bare knekke av etpar håndfuller bær når jeg føler for å lage syltetøy. Nylaget syltetøy gjennom hele året... Nam!

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 17:12   #12
JKBB
Medlem
 
JKBB sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 129
JKBB er på en erverdig vei

Sv: Jordbærsyltetøy!

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Jeg deler jordbær i fire og fryser de ned... flatpakket i pose... På den måten kan jeg bare knekke av etpar håndfuller bær når jeg føler for å lage syltetøy. Nylaget syltetøy gjennom hele året... Nam!


Det var jo kjempelurt det og! )

Men! Nå har jeg laga syltetøy ja! Jeg hadde 4 kurver med jordbær. Renska to av de og moste med stavmikser, så det ble helt saus. SÅ tilsatte jeg en halv td jbkm. Lot det stå å godgjøre seg med jeg renska de to siste kurvene. De delte jeg bare opp i små biter, og tilsatte som de var, siden jeg synes det er godt med bær i syltetøyet! (les:kun i hjemmelaget!!) Brukte natreen som søtning, og mengde er jeg ikke sikker på...det avhenger jo veldig av bærene, og hvor søte de er, og de jeg hadde var store søte fine bær! Jeg stødder over ett tynt lag en fire, fem ganger, i den skåla jeg hadd syltetøyet i.... Det ble ikke så veldig mye å snakke om nei!

Håper at gubben vil lage mandelvafler i kveld! Mmmm!

JKBB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 17:30   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jordbærsyltetøy!

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Jeg deler jordbær i fire og fryser de ned... flatpakket i pose... På den måten kan jeg bare knekke av etpar håndfuller bær når jeg føler for å lage syltetøy. Nylaget syltetøy gjennom hele året... Nam!

Jordbær som har vært frosne er ikke gode. Mulig det blir annerledes i syltetøy, men til desserter er de ikke gode i alle fall.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 20:49   #14
manne
Seniormedlem
 
manne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 564
manne er ny på veien

Sv: Jordbærsyltetøy!

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jordbær som har vært frosne er ikke gode. Mulig det blir annerledes i syltetøy, men til desserter er de ikke gode i alle fall.

Nei, når de bare tines er de ikke gode... men når de varmebehandles er det ingen forskjell på ferske og frosne... i alle fall synes ikke jeg det.

__________________
Mannemannens fulltidskokk og guttemamma til B-des99, J-aug01 og M-nov02
manne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:22   #15
tina therese
Medlem
 
tina therese sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Sørumsand
Innlegg: 93
tina therese er på en erverdig vei

Sv: Jordbærsyltetøy!

Jeg bruker fiberhusk til å tykkne syltetøy med!
Det fungerer kjempe fint
og man trenger veldig lite for å oppnå fin tykkelse!
Men viktig å la det få 10-15 min på å "svelle"
ellers ender man fort opp med "gelle" istede...

__________________


tina therese er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-08-10, 12:34   #16
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jordbærsyltetøy!

Opprinnelig lagt inn av tina therese, her.

Jeg bruker fiberhusk til å tykkne syltetøy med!
Det fungerer kjempe fint
og man trenger veldig lite for å oppnå fin tykkelse!
Men viktig å la det få 10-15 min på å "svelle"
ellers ender man fort opp med "gelle" istede...

Fiberhusk? Smart! Det er jo rimeligere enn jbk også om man skal lage en del!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jordbærsyltetøy med kun 5 g karb. Lindakristin Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 27-07-11 21:10
Fikk i meg Nora sitt jordbærsyltetøy litemeg Ketolysekuren 3 16-03-10 08:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no