Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Må øke insulindosen min igjen ...

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-06-11, 21:09   #1
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Må øke insulindosen min igjen ...

Heia
Jeg har diabetes 1 og har vært på lavkarbo i ca 8 uker nå. Trives veldig godt med det
Insulindosene har jeg nesten halvvert, men i det siste har jeg måttet øke dosene mine og satt flere sprøyter i løpet av dagen.. Spiser det samme som jeg har gjort hele tiden, heller litt mindre. Har også gått opp nesten 1 kilo siste halvannen uke :Er det noen av dere diabetikerene som har opplevd noe av det samme? Har ingen infeksjon i kroppen eller noe sånt.

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 03:15   #2
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Må øke insulindosen min igjen ...

Jeg har også diabetes 1, men har fremdeles noe produksjon selv i bukspyttkjertelen.
Etter ei uke på lavkarbo, var jeg medisinfri - helt uten insulin i det hele tatt!
Dette holdt ca tre uker, så steg blodsukkeret noe, og jeg måtte ta novorapid før lunsjen (det måltidet på dagen der jeg får i meg mest karber siden jeg stort sett alltid spiser bær eller frukt da).
Slik holdt det seg i fire-fem uker, men så var jeg og fikk akupunktur pga mye vondt`er i kroppen, og sukkernivået økte igjen. I en drøy uke trengte jeg insulatard morfen og kveld + novorapid før lunsj.
Etter denne uka sank blodsukkeret igjen, samtidig med at kroppen min føltes bedre, og så bruker jeg igjen kun novorapid før lunsj.
Har hatt diabetesen min under ett år, så jeg har enda ikke helt skjønt hvorfor blodsukkeret mitt av og til lever sitt eget liv

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 11:24   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Må øke insulindosen min igjen ...

Kan godt hende du har en infeksjon uten å vite det, Jannesnuppa! Kroppen gjør mye rart på egen hånd!

Ofte er det ikke blodsukkeret som stiger, men virkningen av insulinet som blir undertrykket.
Fant dette:
Grunnen til at kroppens behov for insulin øker så mye er at akutte sykdommer fører til at andre kjertler kroppen produserer store mengder stresshormoner (eksempler er kortisol og adrenalin) og disse motvirker direkte insulinets virkning. (Infeksjoner ved diabetes)

Dia- sykepleieren min sier det er så utrolig mange grunner til at blodsukkeret går opp og ned "av seg selv" at jeg må slutte å tro at det er jeg som "ikke er flink nok". Selv om jeg spiser lite karbohydrater, er i mye bevegelse og tar insulin/metformin/Victoza som jeg skal, er det ikke sikkert blodsukkeret oppfører seg som forventet og sånn er det bare!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 11:28   #4
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Må øke insulindosen min igjen ...

Hei I går kveld sank plutselig bls mitt igjen ned til 2.8 og jeg måtte spise. Var så mett fra før at det var forferdelig å måtte spise kl 12 på natta.Får bare fortsette å se hvordan bls mitt blir de neste dagene. Rare greier så lenge man er frisk og spiser stort sett det samme.

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 11:39   #5
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Må øke insulindosen min igjen ...

Hei Kitt
Når jeg har UVI da stiger bls mitt, men som sagt i går kveld sank det veldig igjen av seg selv så da måtte jeg spise. Og bls til morgenen var helt fint.Så da har det vel vært ett eller annet. Men har gått opp 1 kilo de siste halvannen ukene nå men har spist det samme.. Jaja men her er det bare å fortsette

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 11:42   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Må øke insulindosen min igjen ...

Tittei!
Jeg ser for meg feks at kroppen din slo tilbake en infeksjon før du visste at den var der og at du dermed først fikk høyt blodsukker og så når "faren" var over, så sank det fort igjen!

Har selv hatt 2 litt uforståelige følinger den siste uken. Skylder på lite karber og for mye Insulatard, men er ikke sikker på om det er grunnen. Har jo ikke skjedd før.......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 11:53   #7
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Må øke insulindosen min igjen ...

juhuu
Nei er jammen ikke godt å vite.. Blir spennende å følge med videre
Hvordan er det med vektnedgangen din da Kitt?
Som sagt har jeg gått opp selv om jeg har spist det samme..

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:16   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Må øke insulindosen min igjen ...

Jeg har, ikke uventet, lagt på meg etter at jeg begynte med insulin i februar. Var jo stor fra før av, så all vektnedgang nå er supert! Sjekk tickeren min!

Står på venteliste til GBP(slankeoperasjon) og prøver bare å holde vekten sånn ca. Orker ikke bli større og blir jeg "for liten" får jeg ikke operasjon. Har slanket meg i over 20år og bare blitt større. Å måtte tilføre kroppen insulin hjelper jo ikke akkurat!
Siden jeg har dia2, er jo håpet også at den kan bli borte eller i hvert fall mye "mindre" etter en GBP!

Er ikke lett å slanke seg mens man går på insulin. Tenker at man rett og slett får ta tiden til hjelp og være glad om det går nedover om enn aldri så sakte!
Litt opp og ned er ikke uvanlig. Mye er som regel vann som forsvinner brått, men man får følge med og evnt redusere bittelitt på kaloriinntaket. Dr. Torkil sier ca 10% bør holde i massevis!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 12:28   #9
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Må øke insulindosen min igjen ...

Gidder du kikke innom journalen min, ser du at jeg også har hatt GBP. I 1995..

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
På´n igjen. Suzy Åpne dagbøker 6 15-01-09 19:27
Hei igjen :) lille_flode Ketolysekuren 2 28-07-08 11:44
Tilbake igjen (igjen)... Fisken Ketolysekuren 7 01-08-07 22:17
Atkins igjen... Usunt igjen... donjuanwannabe Lavkarbo generelt 10 06-09-04 07:27


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no