Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Noen grunnleggende spørsmål

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-04-13, 16:58   #1
Ono
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 6
Ono er på en erverdig vei
Lightbulb

Noen grunnleggende spørsmål

Hei, jeg har allerede spurt litt i annen post , men tenkte nå som jeg var på en pc å spørre mer ordentlig her.

Er en gutt på 26 år , 90 kilo, 181 høy. Har tenkt gå ned til en vekt jeg var før sykdom som satt meg litt ute av form.

Nå har her kuttet ut så mye karbo jeg kan, me f,eks så går det fortsatt en yoghurt f.eks med litt nøtter i for å være litt mettede, hadde lest dette var funksjonelt et sted. Dessverre så ser jeg jo disse har mye karbo i seg selv også.

Lurer på vis jeg ikke er nesten 0 på karbo, men som nå ekstremt mindre nivå sett at godteri osv og alt er uaktuelt nå. Vil nå med litt spinning ( 40 min morgen og kveld ) og smått dumbell vekter ha noe form for framgang ? Eller vil alt være meningsløst . Jeg har null erfaring med forståelse for hvordan alt funker med karbo og insulin opptak osv, og hvor en jeg leser er det mektig mye . Lite lett forstå dessverre for meg.

Jeg har ingen behov gå ned fort. Allerede mistet over 15 kilo i fjor sommer. Å heller ikke ute etter å bygge mektig mye muskler , målet er enkelt å gå ned 10 kilo. Så hva råd og forklaring kan dere gi ?

Ono er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen enda. Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 17:11   #2
Humbalaa
Juniormedlem
 
Humbalaa sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Hvor: Lillehammer
Alder: 34
Innlegg: 33
Humbalaa er på en erverdig vei

Sv: Noen grunnleggende spørsmål..

Hei! Jeg er 23 år gammel mann som taker 182 over bakken og før jeg begynte på kuren (ketolysekurenk)veide jeg 92 kg! Jeg har nå vært på kuren i noen uker og har snart rast ned 10 kg! Jeg kan bare fortelle av mine erfaringer og det er å bevege seg mye hver dag og trene noen ganger i uken, kutte ut alt av søtsaker ( kan unne deg en pepsi max av og til) ,brød,ris og pasta så kommer du langt allerede der. Er det noen filosofier du har lest deg opp på som du tror kan passe deg?

Humbalaa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 18:20   #3
Ono
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 6
Ono er på en erverdig vei

Sv: Noen grunnleggende spørsmål..

Opprinnelig lagt inn av Humbalaa, her.

Hei! Jeg er 23 år gammel mann som taker 182 over bakken og før jeg begynte på kuren (ketolysekurenk)veide jeg 92 kg! Jeg har nå vært på kuren i noen uker og har snart rast ned 10 kg! Jeg kan bare fortelle av mine erfaringer og det er å bevege seg mye hver dag og trene noen ganger i uken, kutte ut alt av søtsaker ( kan unne deg en pepsi max av og til) ,brød,ris og pasta så kommer du langt allerede der. Er det noen filosofier du har lest deg opp på som du tror kan passe deg?

Har ikk no hast verk, det å ta karbo helt i bånn ser jeg vel som ekstremt , lurer på bare om effekten av å ha den lav om sagt.

Ono er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen enda. Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 22:37   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Jeg for min del har ligget på 40-60 gram karbo pr dag hele tiden på lavkarbo, og gått ned 28 kg på 15-16 måneder. Trener spinning pluss styrke 2-3 ganger i uken.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 22:45   #5
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Du kan spise mye grønnsaker og likevel holde deg lavt på antall karbohydrater. Regner med at du har fått med deg at det først og fremst er grønnsaker som vokser over bakken du bør se etter i butikken... Å strebe etter null karbohydrater - tenker du da at du spiser kun proteiner og fett og ikke noe som helst karbohydrater i form av grønnsaker?
Det finnes nybegynnertråder her som anbefales å lese. Håper noen som har linket til de i signaturen sin stikker innom her. Da får du litt mer basiskunnskap som i første omgang kanskje er litt mer overkommelig om du vegrer deg for å lese mer omfattende stoff i bokformat.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 08-04-13, 23:36   #6
Ono
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 6
Ono er på en erverdig vei

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Du kan spise mye grønnsaker og likevel holde deg lavt på antall karbohydrater. Regner med at du har fått med deg at det først og fremst er grønnsaker som vokser over bakken du bør se etter i butikken... Å strebe etter null karbohydrater - tenker du da at du spiser kun proteiner og fett og ikke noe som helst karbohydrater i form av grønnsaker?
Det finnes nybegynnertråder her som anbefales å lese. Håper noen som har linket til de i signaturen sin stikker innom her. Da får du litt mer basiskunnskap som i første omgang kanskje er litt mer overkommelig om du vegrer deg for å lese mer omfattende stoff i bokformat.

mer ute etter litt basisk forståelse av hvordan ting fungerer.
jeg kan prøve med meg selv som eksempel.

det er brus, og godter osv og snacks som ble kuttet ut i stort antall i uken. og nå er jeg på ingenting om dagen. men jeg lurer på effekten av å kutte alt dettet ned bare, til et mer lavt nivå , ikke kutte det ut.

Jeg ser folk ligger på 50-60 gram .. jeg ser jo at en et par boller blir på nesten 200. så jeg aner jo ikke om hvordan jeg kan holde meg SÅ lavt som alle gjør. det er mye mat forstår jeg som kan spises men tror ikke jeg vil ta det så hardt ned.

vis jeg spinner litt på sykkelen og trener litt dumbell vekter og er mye i aktivitet på jobb, er det sånn at kroppen fortsatt vil gå ned i vekt , selv om jeg har noe karbo i kroppen. den har fått vesentlig mye mindre en vanlig , men aner ikke om det har noe påvirkning.

Ono er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen enda. Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 01:15   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Mer info om hvordan og hvorfor på side 2 i linken

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 02:00   #8
Ono
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 6
Ono er på en erverdig vei

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf

Mer info om hvordan og hvorfor på side 2 i linken

ja hyggelig du vil informere meg men du leste ikke hva jeg spørte om i forhold til kroppens effekt på mindre karbo i kroppen.

Ono er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen enda. Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 07:49   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.193
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Lavkarbobegrepet omfatter alt under 150 gram karbo om dagen, og under dette er det mange retninger. Redusert sukkerinntak vil helt klart være bra for kroppen din, men om du ikke er rede til å kutte ut boller og brød, poteter, pasta, ris m.m. så er du ikke i nærheten av å kalle kostholdet ditt lavkarbo. Du kan likevel gå ned over tid, men det vil være lettere å nå ditt mål om du kutter betydelig mer i karbohydratinntaket ditt. Positive effekter av dette er at søtsuget forsvinner, du får mer energi og selvsagt at vekten går nedover. Men det er opp til deg å bestemme hva som er det beste for din del...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 08:15   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Ono, her.

ja hyggelig du vil informere meg men du leste ikke hva jeg spørte om i forhold til kroppens effekt på mindre karbo i kroppen.

Når både proffe fotballspillere, skiløpere mm klarer ketogen kost med rundt 20-40g karbo om dagen, så er det absolutt verdt et forsøk. Ingen kan si på forhånd hvor DIN kropp reagerer. MEN HUSK: Gi kroppen noen uker-et par måneder på å omstille seg.

Denne boka kunne vært noe å lese for deg: http://www.lillemaane.no/bok/1130

Sitat:

BOKEN TRENINGSSUKSESS MED LAVKARBO ER NÅ I SALG
For mindre karbohydrater i kosten og mer protein og fett, kan hjelpe deg på mange måter med bedre treningsresultater. Kenn Hallstensen har praktisert lavkarbokosthold i over 15 år, og er en av Norges fremste kostholds- og treningseksperter. Han skriver fast om trening i Helsemagasinet VOF (vitenskap og fornuft), og har gitt kostholdsveiledning til flere norske toppidrettsutøvere, de siste årene for eliteserielagene Odd Grenland og Strømsgodset.

Men hva har fotballagene Strømsgodset og Odd Grenland, og den svenske skiskytteren Björn Ferry til felles? Jo, de har alle lagt om til et lavkarbokosthold – og resultatet er gull! Ferry la om matvanene sine radikalt før OL i 2010, men uten å fortelle det til lederne for den svenske troppen. Alle ”vet” jo at skal du gå på ski så må du spise mye brød! Men ved å spise mindre karbohydrater og mer fett opplevde han i stedet at energinivået økte og ble jevnere, blodprøvene viste bedring; han fikk lavere fettprosent og sov bedre om natten. Syv måneder etter at han begynte med lavkarbo/LCHF, innkasserte Björn Ferry gull under de olympiske vinterlekene i Vancouver. Han gir kostholdet mye av æren, og i denne boken forklarer han hvorfor. Strømsgodset og Odd har de samme resultatene: blodverdiene er markant forbedret, det samme med fettprosent og oksygenopptak.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 08:31   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Det er ingen som kan forutsi hvordan DIN kropp reagerer på den mengden karbohydrater (og det kostholdet ) DU ønsker å spise fullt ut. (auda! Her bedriver jeg plagiatskriving, ser jeg - vel - "great minds think ..." :red: )

Helt generelt kan vi si at de fleste som kommer fra et "vanlig" høykarbokostholdnyter godt av å redusere karbohydratene og da spesielt de kjappe karbohydratene.

Når det gjelder trening er de på samme måte for de aller fleste en fordel å være i bevegelse. Om ikke direkte for kiloene så for å opprettholde forbrenningen og for holdningen og generelt "utseende".
For meg virker du litt forvirret i forholld til hva, hvorfor og hvordan i forhold til lavkarbo - og det er ikke rart - vi er mange "dialekter" av lavkarbo, meninger og overbevisninger her inne. Sånn sett så hadde det vært lurt om du stakk en tur innom biblioteket og leste litt i et par lavkarbobøker. Kanskje ikke oppskriftsbøkene først og fremst, men de bøkene som omhandler temaer som "hvorfor velge lavkarbo" og "lavkarbo og trening" (dette er ikke boktitler, men temaer, altså - ).
Et bokforslag kan f.eks være
http://www.akademika.no/helt-naturli.../9788299859851
Etter å ha sett litt på disse tror jeg det vil være mye lettere å velge et kosthold som både vil være effektivt og passe nettopp til det nivået du ønsker både strikthetsmessig og treningsmessig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-04-13, 23:16   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Ono, her.

ja hyggelig du vil informere meg men du leste ikke hva jeg spørte om i forhold til kroppens effekt på mindre karbo i kroppen.

Jo, men jeg tenkte det gikk an å lese det selv jeg da, fremfor å få alt servert på sølvfat....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-13, 17:12   #13
Ono
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 6
Ono er på en erverdig vei

Sv: Noen grunnleggende spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jo, men jeg tenkte det gikk an å lese det selv jeg da, fremfor å få alt servert på sølvfat....

jeg foretrekker sølvfatet, men nå har jeg også lest litt rundt og alle ahr forskjellige meninger, men jeg går ned en del kilo nå allerede ser jeg, så det fungerer bra med å ikke være i 0 i karbo, jeg fikk noe kommunikasjon med noen folk her inne å. så takk for hjelpen

Ono er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen enda. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor kjøper man grunnleggende kjøkkenutstyr (tallerkener, stekepanne, glass) rimelig? Sugarpill Spørsmål og svar 44 15-04-11 14:48
Oppfordring: Les boken og i forumet før du spør om grunnleggende ting! ccgirl1982 Ketolysekuren 102 26-02-11 11:21
Grunnleggende ingredienser Madde Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 03-02-11 23:40
Kan noen være så snill å svare på noen spørsmål? bobbla Dr Lindbergs 4 18-01-09 19:57
Noen spørsmål - noen som kan svare? Mokia Lavkarbo generelt 3 08-01-05 13:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no