Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Mensblødninger

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-01-09, 11:19   #51
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Mensblødninger

Ser det er mange her som har opplevd blødningsforstyrrelser etter å ha begynt på lavkarbo, så også jeg.
Har hatt hormonspiral i 15 år nå, og har ikke hatt en eneste blødning, før nå. Holdt på å få sjokk her, blødninger har liksom vært noe andre har, lucky me :-) Men nå, etter ei uke i ketose så skjer det altså.
Siden dette er noe mange opplever på lavkarbo/ketolyse så må det vel være en slags medisinsk forklaring på dette.........
Hva er det egentlig som skjer?
Anyone?
Torkil?

Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 11:28   #52
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Jeg er også ganske frustrert over dette. Jeg begynte med P sprøyte i februar i fjor. Blødde konstant de første 4 mnd, men litt ut i sprøyte nummer 2 stoppet det, og det har bare kommet bittelitte grann en gang i mnd etter dette.

Nå for snart 2 mnd siden. Omtrent da jeg kuttet i karboinntaket, så kom den tilbake og har ikke sluttet siden! Noen som kan GJETTE hvor lei jeg er av MENSEN???????? Konstant i snart 9 uker nå!!!

Men jeg har ikke tenkt på det før nå at det kan ha noe med kosten å gjøre....

Vil det forsvinne igjen da???

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 12:03   #53
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Noen som kan GJETTE hvor lei jeg er av MENSEN???????? Konstant i snart 9 uker nå!!!

Ni uker er jo småtteri, jeg hadde den sammenhengende fra jeg var 14 til 19 jeg... men så forsvant den for godt etter det da.

Men jeg har merket 3 ganger at når jeg først er flink med karbo'ene, og så detter av lasset et par uker så kommer mensen ca en ukes tid etter jeg strammer inn på kosten igjen. Anker ikke hvorfor... Men tydeligvis noe som trigges. Ganske merkelig følelse å bli så glad for en naturlig reaksjon som de fleste er dritt lei

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-01-09, 20:13   #54
Fungirl
Supermoderator
 
Fungirl sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 43
Innlegg: 3.021
Fungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressursFungirl er en virkelig god ressurs

Sv: Mensblødninger

Eg får mensen hver gang eg går inn i ketose. Er akkurat begynt på ketolyse igjen og forventer å få mensen igjen innen helga. Da varer den frem til neste p-sprøyte som er i slutten av februar. Derfor INGEN pauser eller sprekker for meg før eg skal i bryllup i sommer

Fungirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Gastric Bypass utført 07.02.11 Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 20:57   #55
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Nå for snart 2 mnd siden. Omtrent da jeg kuttet i karboinntaket, så kom den tilbake og har ikke sluttet siden! Noen som kan GJETTE hvor lei jeg er av MENSEN???????? Konstant i snart 9 uker nå!!!

Hva sier legen din da? Har du tatt blodprøver? Ultralyd?

Jeg synes det er helt creepy hvor mange det er som får forstyrret og unormal syklus på lavkarbo. Bekymringsverdig nesten.
Er det ingen som vet hvordan lavkarbo har en effekt på den kvinnelige hormonelle balansen og hvorfor? Da tenker jeg spesielt på eggløsning, lutealfase, progesteron, FSH, LH og østrogen.
Dere vet jo ALT annet her inne!

Selv har jeg eggløsning som normalt, men har ikke gått på lavkarbo lenge. Men sist gang jeg hadde mensen var den svært lett og kort. Håper at det var en engangsaffære.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 21:08   #56
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Mange av de som tyr til lavkarbo har PCO eller andre hormonforstyrrelser tidligere. For oss skal det være utelukkende positivt.
Når det gjelder sprial så oppfatter vel kroppen det som en "feil" i systemet, noe den prøver å fikse når karbene ikke lenger tåkelegger alle impulser og funksjoner. Tror JEG da...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 22:28   #57
Summergirl
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 93
Summergirl er på en erverdig vei

Sv: Mensblødninger

[quote=Bacon;615077]
Jeg synes det er helt creepy hvor mange det er som får forstyrret og unormal syklus på lavkarbo. Bekymringsverdig nesten.
Er det ingen som vet hvordan lavkarbo har en effekt på den kvinnelige hormonelle balansen og hvorfor? Da tenker jeg spesielt på eggløsning, lutealfase, progesteron, FSH, LH og østrogen.
Dere vet jo ALT annet her inne!


Synes det er skummelt jeg også....

Summergirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 10:04   #58
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Lavkarbo stabiliserer hormonene, men det kan ta tid før man merker bedringene. Hvis dere synes det er skummelt, så kan dere jo tenke på i sammenligning hva det gjør med hormonene å spise stivelsesrik og sukkerholdig mat med tanke på f.eks insulinproduksjonen. DET synes jeg er skummelt. Ikke minst så tilfører man kroppen frivillig hormoner med p-piller, sprøyter og andre hormonprevantiver, og der er mange ukritiske.
Det er flere eksempler på hvordan folk blir fri for PCO og PCOS, blir lettere gravide etter å ha forsøkt i lange tider etc.
Men man må være tålmodig, og det å stadig å ha sprekker forvirrer kroppen, og særlig hormonelt.
Jeg kan med sikkerhet si at min syklus aldri har vært så klokkeren og uproblematisk noensinne som på lavkarbo. Men det tok tid før det stabiliserte seg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 13:10   #59
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Lavkarbo stabiliserer hormonene, men det kan ta tid før man merker bedringene.

Når det kommer til den kvinnelige hormonelle balansen, hvordan?

Dette er snakk om kvinner både på og av hormonell prevensjon.
Hormonell prevensjon overstyrer kroppens egne hormoner uansett, og derfor synes jeg det er enda rarere at så mange opplever at de får forstyrrelser etter de starter på lavkarbo.
De fleste hormonelle prevensjonsmidler baserer seg på tilførsel av progesteron, som fører til at kvinner ikke får eggløsning. Man lurer kroppen til å tro at den nettopp har hatt eggløsning rett og slett. For å si det helt enkelt iallfall. Så hvordan forstyrrer lavkarbo denne "balansen", en tilstand som i virkeligheten er helt naturlig. En tilstand som alle oss som har normal og upåvirket av hormoner gjennomgår hver syklus (bare ikke hele syklusen).
For at man skal oppleve forandringer og unormale sykluser må det skje noe her, og jeg er interessert i hva.
Det er kanskje ikke bare bare å hoppe til konklusjonen at det er sunt blir vel heller, det trenger ikke være helt riktig? Mulig det er det, det håper jeg jo virkelig. Men for å finne ut av det så må vi jo vite hva det er som faktisk skjer.

Og hva med de som opplever forstyrrelser etter overgang til lavkarbo uten å gå på hormoner? Hva er det som skjer her? Hva er det med lavkarbo som forstyrrer den naturlige syklusen? Det er for meg veldig interessant uansett om det er forbigående eller ei.

Sitat:

Hvis dere synes det er skummelt, så kan dere jo tenke på i sammenligning hva det gjør med hormonene å spise stivelsesrik og sukkerholdig mat med tanke på f.eks insulinproduksjonen. DET synes jeg er skummelt.

Jada, det er skummelt det også. Det er en av mange grunner til at jeg har lagt sånn drittmat bak meg og godt er det! Men i denne tråden forsøker jeg å finne årsaker til at mange opplever forstyrrelser i ellers uproblematiske sykluser, når de går over til lavkarbo.

Sitat:

Ikke minst så tilfører man kroppen frivillig hormoner med p-piller, sprøyter og andre hormonprevantiver, og der er mange ukritiske.

Hormonell prevensjon er noe dritt. At det er så normalisert finner jeg helt utrolig. Folk generelt er ikke klar over hvilke effekter det har på kroppen, både på kort og på lang sikt. Og leger er ALTFOR dårlige til å informere, og bivirkningene av hormonell prevensjon er på langt nær kartlagt. Folk tar ikke informerte valg og tenker ikke over at det kan gå rimelig drastisk utover kroppen deres.
Det er bare kjipt for alle disse kvinnene som lever med bivirkninger uten å vite det i det hele tatt. De tror det er normalen rett og slett. Jeg var også der en gang, og det er skikkelig befriende å ha tatt kontrollen over kroppen min!

Sitat:

Det er flere eksempler på hvordan folk blir fri for PCO og PCOS, blir lettere gravide etter å ha forsøkt i lange tider etc.

Dette er mennesker som allerede har forstyrrelser i hormonbalansen, og PCOS fører ofte til insulinrestistens. Det er der lavkarbo kommer inn og hjelper til. Lavkarbo kosthold har en effekt på symptomene til PCOS, som igjen kan føre til friskmelding i noen tilfeller.
Her er det spesifikt og kartlagt hvordan lavkarbo virker inn, og det er særdeles positivt! Men størstedelen av kvinner har hverken PCO eller PCOS, men for alt jeg vet kan det jo være at de som rapporterer om unormale forandringer i denne tråden har diagnosen.

Sitat:

Jeg kan med sikkerhet si at min syklus aldri har vært så klokkeren og uproblematisk noensinne som på lavkarbo. Men det tok tid før det stabiliserte seg.

Det blir spennende å se om jeg får noen forstyrrelser. Syklysen min er etter boken fra før, og det uten noen hormoner utenifra.
Jeg har allerede merket noen småting, og jeg liker det ikke.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 13:11   #60
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Oj. Det ble langt det! Sorry!

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 14:23   #61
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Jeg kan jo ikke svare på noe medisinsk eller faglig grunnlag, da jeg kun har tilegnet meg kunnskap gjennom egne og andres erfaringer, via artikler etc.
Jeg kan jo dermed ikke forklare hvordan. Men en kropp i ustabilitet vil jo trenge en viss tid til å stabilisere seg.
Og selv om man oppfatter syklusen sin som normal, så betyr det ikke at den er optimal.
Jeg for min del hadde en grei syklus, men jeg blødde mye og lenge, men hadde alltid hatt det sånn, og slått meg med ro om at det var mitt lott i livet sånn sett. Og det jeg merket mest etter en stund på strikt lavkarbokosthold var at når blødningene stabiliserte seg, så var de mer kortvarige og mindre smertefulle, samt at PMSen ikke var så ille som den var før.

Det kan være mange grunner til at det er sånn.
Insulinnivået har også en del å si for balansen i kroppen, og fruktbareheten, så det er et større bilde.

Mange går rundt med lavt stoffskifte uten å vite det, "normalen" har gjerne et sånt slingringsmonn at det anses etter boka som "normalt" både å ha lavt eller høyt stoffskifte, insulinresistens og PCOS. Et balansert kosthold vil som regel rette opp i det. Når man har lavt stoffskifte vil man ikke alltid nyttiggjøre seg hormonene man produserer, men når stoffskiftet stabiliserer seg så vil mye annet også gjøre det, og man kan særlig merke det på menstruasjon og humør, ikke minst vekt.

Jeg går på cerazette, har aldri like å ta p-piller, men det er ingen andre prevansjoner som fungerer særlig godt for meg, men det føles i alle fall veldig mye greiere for kroppen å slippe østrogenet. Det er stor forskjell fra da jeg gikk på trionetta.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 14:28   #62
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

trionetta.

Oooh, trionetta! Skumle, skumle greier! Fikk det i starten for å rette opp i blødningene, før jeg visste jeg hadde PCOS. De var definitivt ikke bra for min psyke. Har lest at i USA har kvinner blitt frikjent for drap fordi de gikk på trionetta

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 15:40   #63
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Åh, herrejesus!
Ja, jeg gikk på det i årevis. Men da jeg begynte på Cerazette merket jeg virkelig en enorm forskjell i humøret, MYE mindre edgy, samt at brystene mine gikk ned fra c til b-cup

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 15:48   #64
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg kan jo ikke svare på noe medisinsk eller faglig grunnlag, da jeg kun har tilegnet meg kunnskap gjennom egne og andres erfaringer, via artikler etc.
Jeg kan jo dermed ikke forklare hvordan.

Ok, det er jo en ærlig sak. Får håpe noen andre kan.

Sitat:

Og selv om man oppfatter syklusen sin som normal, så betyr det ikke at den er optimal.

Man kan si enormt mye ved å kartlegge sine egne fertilitetstegn, og å ha kunnskap om hva de forskjellige fertilitetstegnene innebærer sånn både syklusmessig og hormonelt. Jeg tør iallefall å påstå at min sykus er tilnærmet optimal. Jeg har studert den en stund nå, og har full kontroll på hva som skjer og hvorfor.

Sitat:

Jeg for min del hadde en grei syklus, men jeg blødde mye og lenge, men hadde alltid hatt det sånn, og slått meg med ro om at det var mitt lott i livet sånn sett. Og det jeg merket mest etter en stund på strikt lavkarbokosthold var at når blødningene stabiliserte seg, så var de mer kortvarige og mindre smertefulle, samt at PMSen ikke var så ille som den var før.

Men det er jo ikke sikkert at korte og mindre smertefrie sykluser er normalt eller det beste for deg? Det kan hende du ikke støter ut livmorslimhinnen like godt som før, eller at du har fått fortykket livmorvegg. Det kan føre til både mindre smerte og mindre blødning. Eller det kan hende at du nå har blødninger som er helt riktige for deg. Som du selv sa, det kan være stor forskjell på optimal og normal. At du har mindre PMS kan rett og slett være fordi du får i deg mer fett. Fett er noe vi alle vet er bra for så mye!
Det trenger ikke være så enkelt å si at all forandring er forbedring, og det var litt dit jeg ville tror jeg.

Sitat:

Insulinnivået har også en del å si for balansen i kroppen, og fruktbareheten, så det er et større bilde.

Ok, dette er noe jeg gjerne vil vite mer om. Hvordan har insulinnivået innvirkning på fruktbarheten hos normale og friske kvinner? Altså kvinner som ikke har unormale hormonelle lidelser.

Sitat:

Jeg går på cerazette, har aldri like å ta p-piller, men det er ingen andre prevansjoner som fungerer særlig godt for meg, men det føles i alle fall veldig mye greiere for kroppen å slippe østrogenet. Det er stor forskjell fra da jeg gikk på trionetta.

Jeg vet ikke hvor lenge du gikk på cerazette før syklusen din stabiliserte seg. Men det er helt "normalt" (for ikke å glemme fullstendig unaturlig) å ha uregelmessige blødninger på prevensjonsmidler basert kun på steroidet progestin i 18 måneder (+/-). Progestin-baserte prevensjonsmidler inkluderer bl.a pille (av type du går på), p-sprøyte og hormonspiral.

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 16:25   #65
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Jeg hadde tegn på tilbakevendene PCO da jeg var hos gynekologen for et halvt år siden, han mente det var en klar sammenheng mellom det og kostholdet mitt som fører til et stabilt insulinnivå (jeg er insulinresistent). Som du sikkert vet har PCO og PCOS innvirkning på evnen til å bli gravid.
Noe nærmere enn det kan jeg ikke forklare.

Altså, sånn rent logisk sett så skulle jeg ikke skjønne hvorfor det skulle være "normalt" å ha voldsomme blødninger og smerter. For meg er ikke fysiske smerter i hverdagen noe som er normalt. Kan hende jeg har feil, men det høres virkelig ikke riktig ut for meg å skulle lide seg gjennom en tredjedel av det voksne livet.

Jeg begynte med cerazette for ca et år siden, og spist lavkarbo i snart tre år. Jeg hadde ingen overgangsproblemer, annet enn at jeg merket at jeg ble mindre hormonell, eller hva man skal kalle det.
Ellers var det ingen som helst endring i syklus eller blødning. Mange slipper blødninger på minipiller, jeg har dem fortsatt.

Håper du får noen svar som er litt mer faglige og objektive enn mine

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 18:16   #66
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Oooh, trionetta! Skumle, skumle greier! Fikk det i starten for å rette opp i blødningene, før jeg visste jeg hadde PCOS. De var definitivt ikke bra for min psyke. Har lest at i USA har kvinner blitt frikjent for drap fordi de gikk på trionetta

Er det SANT?? Det var nærmest litt beroligende å høre. Altså at mine egne observasjoner var riktige. Jeg gikk på trionetta i et års tid for en del år tilbake. Jeg ble et humørsykt monster. Husker at jeg tenkte at det måtte være litt som å være bipolar. Hadde voldsomme topper hvor jeg var hyper og i kongehumør, for deretter å stupe ned i noe som lignet på depresjon, da jeg kunne sitte å grine en hel ettermiddag for ingenting. Sluttet på trionetta, og ting gikk tilbake til "normalen". Slo meg til ro med at jeg er en person som aldri ALDRI kan bruke p-piller eller noe som ligner p-piller som prevensjon. Har ikke så mye som luktet på hormonelle prevensjonsmidler siden den gang.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 20:37   #67
Bacon
Medlem
 
Bacon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 121
Bacon er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Håper du får noen svar som er litt mer faglige og objektive enn mine

Time will tell. Takk for svar og innspill om egne erfaringer!

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Har ikke så mye som luktet på hormonelle prevensjonsmidler siden den gang.

Good for you! Historier som din er utrolig utbredt uansett merke p-pille eller annen hormonell prevensjon. Jeg har hørt utrolig mange kvinner fortelle lignende ting om sååå mange forskjellige merker og typer. Depresjoner, humørsvigninger, vektoppgang, null sexlyst, sinne, utilfredshet, migrene, osv osv.
Det blir nesten litt som sukker. Det er OVERALT, mange tåler det greit, men alle skulle gått uten!

Bacon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Baconinfisert Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 20:48   #68
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Bacon, her.


Good for you! Historier som din er utrolig utbredt uansett merke p-pille eller annen hormonell prevensjon. Jeg har hørt utrolig mange kvinner fortelle lignende ting om sååå mange forskjellige merker og typer. Depresjoner, humørsvigninger, vektoppgang, null sexlyst, sinne, utilfredshet, migrene, osv osv.
Det blir nesten litt som sukker. Det er OVERALT, mange tåler det greit, men alle skulle gått uten!

Det er helt sant som både du og photo påpeker, det er alt for mye ukritisk bruk av hormonell prevensjon. Hvis du er heldig blir det kanskje nevnt at man skal være oppmerksom på blodpropp, særlig hvis man røyker. Jenter flest vet jo også at det kan være forbundet med vektoppgang. Men alt dette andre... Det er ganske skremmende altså!

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 20:58   #69
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Jeg var nok ganske ukritisk før, har gått på trinordiol og så trionetta siden jeg var seksten, med noen får års opphold, mest i starten for å få bukt med mensblødninger og smerter (men det hjalp kun på å stabilisere syklusen, som forholdt seg stabil i oppholdet, så hva det skulle være godt for beats me, annet enn prevansjon senere så klart).
Jeg har slitt med angst og depresjon selv, og legen min lurte på om det ikke var på tide å se på andre preparater, og trionetta skulle av markedet, så han anbefalte cerazette, som vel per i dag er den med lavest hormondose. Heldigvis så har den fungert veldig godt for meg, selv om jeg aller helst skulle vært uten, men jeg tør rett og slett ikke å være ubeskyttet, andre preparater fungerer dårlig for meg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 21:06   #70
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

men jeg tør rett og slett ikke å være ubeskyttet, andre preparater fungerer dårlig for meg.

PCOS'en min har jo sine fordeler også skjønner jeg, har aldri trengt eller giddet å bekymre over piller annet enn den lille og særs misslykkede perioden i starten

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 21:08   #71
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Jeg ble et humørsykt monster. Husker at jeg tenkte at det måtte være litt som å være bipolar. Hadde voldsomme topper hvor jeg var hyper og i kongehumør, for deretter å stupe ned i noe som lignet på depresjon, da jeg kunne sitte å grine en hel ettermiddag for ingenting.


Min mor gikk også på det en periode, og hun var om mulig enda værre enn meg Husker hu kasta forskjærkniven etter meg en morgen så den stod i kjøkkendøra!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 21:09   #72
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Heldigvis så har den fungert veldig godt for meg, selv om jeg aller helst skulle vært uten, men jeg tør rett og slett ikke å være ubeskyttet, andre preparater fungerer dårlig for meg.

Ingenting er bedre enn at man faktisk finner noe som fungerer! Jeg har i løpet av 15 år ikke klart å finne noe alternativ som er optimalt for meg. Det som har redda meg er antageligvis PCOS og det at jeg har svake menstruasjonssmerter i forbindelse med eggløsning. Men huffameg så uansvarlig! Hvertfall nå som lavkarbo bøter på både PCOS og smerter i forbindelse med menstruasjon og eggløsning.... Jeg er jo også en av de som tenker at jeg ikke vil ha barn. Noensinne. Så jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha takla det om jeg plutselig skulle blitt gravid.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 21:10   #73
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Mensblødninger

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.


Min mor gikk også på det en periode, og hun var om mulig enda værre enn meg Husker hu kasta forskjærkniven etter meg en morgen så den stod i kjøkkendøra!

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 21:21   #74
Aphrodithe
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 147
Aphrodithe er ny på veien

Sv: Mensblødninger

Jeg bruker p-piller og har alltid hatt sparsomme eller ingen blødninger ved bruk av p-piller. Denne uka på Lavkorbo skulle jeg også få mensen, og jaggu har jeg hatt drittvondt og det har rent i strie strømmer...
Vet ike om det har noen sammenheng jeg, med at jeg har lagt om kostholdet, men jeg vil ikke ha det slik osm dette hver mnd. Fysj...

__________________
Aphro sin journal








Aphrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-01-09, 21:33   #75
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Mensblødninger

Aphrodite; Det vil mest sannsynlig gå seg til, det er det mange eksempler på her inne i lignende tråder.
Det tok et sted mellom tre og seks måneder før det var helt stabilt hos meg.
Jeg husker at en lege sa at man må gi en ny hormonprevansjon minimum tre måneder før man kan si sikkert om det fungerer for kroppen. Når det gjaldt trionetta så ble det litt bedre, men ikke bra, men jeg tror ikke jeg skjønte det før jeg gikk over på cerazette, det var liksom omtrent på dagen så kjente jeg at tårene ikke satt like løst, og at jeg ble noe mer rasjonell, selv om jeg ikke var helt sånn kaste-forskjærer-crazy fra før akkurat
Kostholdsendringen hadde jo også veldig mye å si for humør, psyke og sånne ting.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no