Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Festmat

Lammeribbe med auberginegrateng og chèvre

Festmat Fest og høytid er en del av livene våre, og her kan vi poste og finne oppskrifter som kan gjøre disse dagene til gode opplevelser for oss som spiser etter en lavkarbofilosofi.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-09-08, 15:40   #1
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Lammeribbe med auberginegrateng og chèvre

Noen som så på Wenches Kjøkken i går? Der laget hun en fabelaktig rett som passer utmerket i disse lamme-kjøtt tider

Ved å sløyfe sukkeret (og evt noe av tomaten) blir denne retten helt i tråd med vår lavkarbo-filosofi. Mye smakelig grønt og masse deilig fett og protein

Her er oppskriften:


Ribba1kg lammeribbe, salt, pepper, olivenolje, frisk timian eller rosmarin

Auberginegrateng (tian)1stk aubergine, 3stk løk, 1dl olivenolje,1ts sukker (kan sløyfes)1ts salt, 1dl vann, 1stk squash, 6stk tomat, 2fd hvitløk, 150g chevre eller annen hvit geitost som f.eks. snøfrisk, 2kvist frisk timian eller omtrent halve mengden tørket, 1dl olivenolje


Skjær aubergine i skiver og dryss med litt salt og la ligge med saltet ca 30 min. Skyll av saltet og tørk dem med kjøkkenpapir. (Dette for å trekke ut bitterstoffer fra auberginen.)


Rens og skjær løk i skiver eller båter, surr i olje i en stekepanne til løken blir myk, ikke brun. Tilsett sukker, salt og vann. Dekk med lokk og la løken surre i ca 10 min, den skal ikke bli brun. Ta av lokket, øk temperaturen, rør om og stek til løken er gyllen og all væske har kokt bort. Legg løken over i en ildfast form.

Del auberginer, squash og tomater i skiver, hakk hvitløken og fordel over løken i formen.

Fordel biter av chevre eller snøfrisk over. Dryss over salt, pepper og timian og hell over olje - så mye du føler for.

Dekk formen med lokk eller aluminiumsfolie og sett i varm stekeovn 150 C og stek i 30-40 min, ta av lokket/folien og stek videre i ca 30 min, til væsken har dampet bort og retten har fått en konsentrert smak. La retten hvile/sette seg mens lammeribbene stekes.

Rut skinnsiden på lammeribbene med en spiss kniv, dryss på salt, pepper, urter og olivenolje. Legg i et ildfast fat og stek ved 225 C i 20-25 min, til lammeribbene er sprø og gylne.

Velbekomme!

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 15:14   #2
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Lammeribbe med auberginegrateng og chèvre

Oi, dette så bra ut! med en god rødvin til, mmmm

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 15:19   #3
kokopeli
Medlem
 
kokopeli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 57
kokopeli er på en erverdig vei

Sv: Lammeribbe med auberginegrateng og chèvre

Jeg så den ;-)

Og lammeribba ligger i kjøleskapet - klar for tilbredning for morgendagens søndagsmiddag

__________________
http://ketolyse.blogg.no
Min side for å holde oversikt over dagligemåltider


kokopeli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-09-08, 18:26   #4
Lille-Lulle
Medlem
 
Lille-Lulle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 71
Lille-Lulle er på en erverdig vei

Sv: Lammeribbe med auberginegrateng og chèvre

Jeg tester`n ut i kveld!

mmmm.....kjenner duften av grønnsakene begynner å bre seg i huset her nå

Lille-Lulle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo a`la Lutz Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 09:03   #5
xtra
Medlem
 
xtra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Trondheim
Alder: 58
Innlegg: 325
xtra har en fantastisk aura rundt segxtra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lammeribbe med auberginegrateng og chèvre

Jeg testet denne oppskriften forrige helg, og må bare si at det er lenge siden jeg har spist et bedre måltid!

Lammeribba ble kjøpt ferdig krydret på Meny, og tilberedt etter slakterens anbefalinger:
damping under folie, 160 grader i 45 minutter, så steking uten folie, 220 grader i 15 minutter. Nydelig!

Grønnsakene tok litt tid, men smakte like himmelsk - absolutt verdt det!

__________________
xtra
xtra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no