Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-10-11, 09:57   #1
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Lavkarbokrangel for åpen scene

Lege Jøran Hjelmesæth slakter slankefilosofien til lavkarbodronning Sofie Hexeberg - som han mener er faglig syltynn.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 09:58   #2
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Jeg må si at vinkelen på den artikkelen ikke akkurat var nøytral

At de aldri går lei..

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 10:15   #3
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Da er vi igang igjen...

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 10:20   #4
Brünnhilde
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 11
Brünnhilde er på en erverdig vei

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Jeg har ikke kompetanse til å avgjøre hvem som har rett når det gjelder insulinets virkning (men at folk som begynner på insulin går opp i vekt, er i hvertfall vanlig).

Men det jeg har kompetanse på er hvordan min kropp kjennes etter å ha spist. Og spiser jeg et måltid som inneholder "normale" mengder av grovt brød, poteter eller pasta, så blir jeg sulten etter en time eller to. Jeg vet at jeg forsåvidt ikke har noen grunn til å bli det - jeg har jo nettopp spist. Men det er en veldig gnagende sultfølelse som er vanskelig å håndtere.

Jeg lurer på/antar at Hjelmesæth aldri har hatt det sånn? For det må ikke store mengder karbohydrater til for å oppleve dette, kun det om inngår i offentlige kostholdsråd. Og dersom man aksepterer kalorier inn - kalorier ut-tankegangen, så er jo også det mye enklere hvis man ikke er så fryktelig sulten hele tiden...

Brünnhilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo - i samarbeid med 4m-klinikken Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 10:42   #5
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Jeg er ganske ny i dette gamet, så jeg blir usikker når jeg leser leger og eksperter si slikt. Han jobber jo selv med overvekt, og er likevel så uenig...

Jeg kan skjønne at han er negativ til fet mat som bacon, svor og grisefett, men ikke til annen fettkilder som nøtter, fisk og avokado. DET kan da ikke være farlig for hjerte?

Og det virker som om han ikke skjønner at overvektige ofte spiser mye karbohydrater, og har derfor blitt overvektige. Jeg tar kanskje helt feil, men dette stemmer iallefall for meg. Jeg elsket pasta, knekkebrød og sjokolade. Ergo-mye kh.

Ps, er det noen andre som blir fort sulten igjen om de spiser frokost med lavkarbobrød?

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 10:49   #6
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Orker ikke engang engasjer meg i dag gitt Den godeste Jøran ser jo syk ut selv, og er så utdatert på siste forskning at det er til å grine av.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 10:49   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Sitat:

- Jeg er uenig i tolkningen av karbohydratene, for den forutsetter at du spiser veldig mye karbohydrater og raskt absorberbare karbohydrater, sier Hjelmesæth.

Han oppviser jo en rørende tiltro til at den gjengse nordmann spiser kun langsomme karbohydrater og i små mengder da...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 10:54   #8
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Han oppviser jo en rørende tiltro til at den gjengse nordmann spiser kun langsomme karbohydrater og i små mengder da...

ja, tenkte det samme Han virker litt naiv.

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 10:56   #9
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Ja, da måtte jeg le litt når jeg leste det. Det er da kun de som er bevist lavkarbo som gjør det av de jeg kjenner.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 11:17   #10
Linjemannen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 73
Linjemannen er en juvelLinjemannen er en juvelLinjemannen er en juvel

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Har det ikke alltid vært slik da?
Middelaldrende herrer som i evigheter har vært tildelt rollen som eksperter tåler dårlig å utfordres av flotte avbalanserte damer som Sofie Hexeberg. Spesielt dårlig tåler de det når det er det faglige grunnlaget for deres status som torpederes...
Nei, det blir nok ikke siste gang vi vil se tilsvarende.

Linjemannen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 11:27   #11
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Hjelmeseth har rett i én ting. Man må ta inn færre kalorier enn man bruker for å gå ned i vekt.

Som igjen bringer oss til noe jeg sa tidligere:
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"

At Hjelmeseth ikke vet, eller later som han ikke vet, hvordan insulin fungerer er mer skremmende enn komisk, dog.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 15:45   #12
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Gah, han er så fjern. Jeg blir helt matt. Han var da forferdelig påståelig på at hypotesene de sliter med å bevise (fordi de er feil) er riktige. Malcolm Kendrick (forfatteren av Det Store Kolesterolbedraget) hadde et fint eksempel som er samme logikk. Inntak av mettet fett kan gi høyere kolesterol. Høyt kolesterol kan være et symptom på hjertesykdom. Men å si at mettet fett gir hjertesykdom blir som å si at vann gir diabetes. Inntak av vann kan gi økt vannlating. Økt vannlating kan være et tegn på diabetes. Inntak av vann = diabetes!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 15:51   #13
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Kjente jeg ble lei hele lavkarbodiskusjonen i media, og det som irriterte meg aller mest var at de skrev om "lavkarbodronningen Hexeberg" - ikke legespesialisten! Leste artikkelen, og kan ikke se at de refererte til at hun er lege en eneste gang.

Skremmer nok flere fra å prøve seg på lavkarbo, og det er synd. Naiviteten er jeg enig med dere, mange som sverger til "godt norsk kosthold" spiser iallefall ikke etter ernæringsrådene fra staten

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 16:01   #14
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Kjente jeg ble lei hele lavkarbodiskusjonen i media, og det som irriterte meg aller mest var at de skrev om "lavkarbodronningen Hexeberg" - ikke legespesialisten! Leste artikkelen, og kan ikke se at de refererte til at hun er lege en eneste gang.


Stemmer det! Og motparten ble omtalt som "Lege og indremedisiner Jøran Hjelmesæth". Det er naivt å tro at journalisten som har skrevet dette ikke ordla seg slik med viten og vilje for å "vinkle" saken.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen i enhver passende anledning: VG tjener mer penger på Vektklubben enn de gjør på avisdriften. Det fører til alt annet enn edruelig journalistikk når det dreier seg om kosthold.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 16:54   #15
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Stemmer det! Og motparten ble omtalt som "Lege og indremedisiner Jøran Hjelmesæth". Det er naivt å tro at journalisten som har skrevet dette ikke ordla seg slik med viten og vilje for å "vinkle" saken.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen i enhver passende anledning: VG tjener mer penger på Vektklubben enn de gjør på avisdriften. Det fører til alt annet enn edruelig journalistikk når det dreier seg om kosthold.


-

... ikke noe med det, men hvis jeg ikke husker feil er vel også Hjelmesæth lege for vektklubben??

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 17:17   #16
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

I likhet med dere foregående, reagerte også jeg på at Sofie Hexeberg ikke ble omtalt som lege, mens Hjelmeseth konsekvent ble tittelert som lege. I forrige uke slo Vg stort opp at Hexeberg tjener fett på lavkarbo. Hun hadde ei inntekt på ca 700 000, nokså vanlig inntekt for en lege! De nevnte selvsagt ikke Drevon, det gjorde derimot Dagbladet, og hans inntekt var mye høyere enn Hexebergs (husker dessverre ikke tallet helt akkurat, men tror det var rundt 2,1 mill.). De er bare så utrolig frekke. Burde ikke hisse meg opp, har fått litt høyt blodtrykk!

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 20:43   #17
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

I likhet med dere foregående, reagerte også jeg på at Sofie Hexeberg ikke ble omtalt som lege, mens Hjelmeseth konsekvent ble tittelert som lege. I forrige uke slo Vg stort opp at Hexeberg tjener fett på lavkarbo. Hun hadde ei inntekt på ca 700 000, nokså vanlig inntekt for en lege! De nevnte selvsagt ikke Drevon, det gjorde derimot Dagbladet, og hans inntekt var mye høyere enn Hexebergs (husker dessverre ikke tallet helt akkurat, men tror det var rundt 2,1 mill.). De er bare så utrolig frekke. Burde ikke hisse meg opp, har fått litt høyt blodtrykk!

Nemlig!

Media vrir på, trekker fram noe og holder andre ting tilbake. VG er så lite saklige at de nærmest er på linje med Se og Hør.

Hvordan er reglene for å ta arbeid ved siden av en professorstilling, forresten? Skryter ikke Drevon av å være det? Vet ikke hva slike tjener, men kanskje maks en tredjedel av 2,1. Hvordan klarer Drevon å tjene resterende, omtrent to tredjedeler, på fritida? Skulle ønske noen sjekket dette skikkelig.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 00:37   #18
Siria
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 15
Siria er på en erverdig vei

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Hjelmeseth har rett i én ting. Man må ta inn færre kalorier enn man bruker for å gå ned i vekt.

Må man det? Jeg trodde hele konseptet bak et lavkarbo kosthold var at man ikke skulle telle kalorier. Jeg har ikke fått med meg dette, har virkelig ikke lyst til å sette i gang med det, men må man så må man

Siria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 06:38   #19
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Opprinnelig lagt inn av Siria, her.

Må man det? Jeg trodde hele konseptet bak et lavkarbo kosthold var at man ikke skulle telle kalorier. Jeg har ikke fått med meg dette, har virkelig ikke lyst til å sette i gang med det, men må man så må man

Jeg skjønner ikke hvorfor vi klager på at Kari J, Drevon og Hjelmeseth (m venner) ikke forstår lavkarbo når ikke engang folk her inne klarer å lese TO SETNINGER etterhverandre.

Jeg gjentar (og jeg har farget setning nr 2):
For å gå ned i vekt må man bare ta inn færre kalorier enn vi bruker. HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn

Dette er helt korrekt innen termodynamikken; energi kan ikke oppstå eller forsvinne, entropien øker alltid.

Så nei, kanskje ikke DU må telle kalorier - men noen må garantert

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 07:23   #20
PrøveKanin
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 195
PrøveKanin er ny på veien

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Spørsmålang termodynamikk, kan man vite helt sikkert at kroppen teller kalorier på samme måte som det antall kalorier vi får når vi forbrenner de samme produktene i en plasmaovn (altså måten man beregner kalorier på) ?

Og det andre, hvis en kalori er en kalori, og det er det eneste som spiller en rolle, hvorfor hender det med mange personer at de "stagnerer" etter en stund på lavkalori angivelig fordi kroppen går på "sparebluss" ?

PrøveKanin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo.no - Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 10:06   #21
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin, her.

Spørsmålang termodynamikk, kan man vite helt sikkert at kroppen teller kalorier på samme måte som det antall kalorier vi får når vi forbrenner de samme produktene i en plasmaovn (altså måten man beregner kalorier på) ?

Du kan være helt sikker på at kroppen IKKE oppfører seg som et bombekalorimeter. Isåfall kunne du spise en vedkubbe og få i deg 6-8 tusen kalorier

Sitat:

Og det andre, hvis en kalori er en kalori, og det er det eneste som spiller en rolle, hvorfor hender det med mange personer at de "stagnerer" etter en stund på lavkalori angivelig fordi kroppen går på "sparebluss" ?

Det vil jo typisk være fordi kroppen reduserer energibruken for å prøve og oppnå equilibrium aka energibalanse. Det er ikke uvanlig å stagnere på lavkarbo heller, forøvrig.

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 28-10-11, 16:19   #22
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Jeg har sluttet å si til de som bemerker vektnedgangen min at da jeg gikk ned i vekt som verst spiste jeg over 4000kcal per dag og raste ned i vekt til tross for at jeg egentlig burde ha lagt på meg etter alle vanlige målestokker....
De tror ikke på meg så jeg gidder ikke fortelle dem at det har noe med HVA en spiser og ikke hvor mye kcal. en spiser.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 01:04   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

tror han at alt vi spiser er smør? om det var slik skulle jeg ikke sagt noe på at det er fare for at vi ikke får i oss alt vi trenger.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 10:41   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Leste artikkelen, og kan ikke se at de refererte til at hun er lege en eneste gang.

Joda, det står i én bildetekst!

Seriøst. At Jøran Hjelmeseth nevner at insulinet først og fremst går i musklene viser jo at han bl.a. ikke forstår mekanismen bak insulinresistens, som er utroooolig vanlig blant overvektige, da musklene ikke lenger reagerer på insulinet og ikke tar opp blodsukker, hva skjer da, mon tro? Hmm ...
Men ett godt poeng har han, og det er at kroppen lagrer fett når den får mer karbohydrater enn den trenger, og så kan man jo diskutere hvor mye karbohydrater de forskjellige kroppene trenger. Bare synd at han og hans meningsfeller mener at at alle kropper er helt homogene, og trenger 50 til 60% karbohydrater av det totale energiinntaket uansett metabolisme og forutsetninger ellers ...

Men det har blitt en viss hissighet fra de som går mot lavkarbo av de diverse ekspertene som uttaler seg, og argumentene blir stadig tynnere. Det går seg nok til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-02-12, 17:33   #25
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: VG 26/10-11: Lavkarbokrangel for åpen scene

kuult du satte ord på det med musklene, photo, jeg var ikke sikker nok til å formulere det argumentet selv. Takk, viktig poeng.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no