Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-12-11, 06:26   #1
Bik
Seniormedlem
 
Bik sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 796
Bik har en fantastisk aura rundt segBik har en fantastisk aura rundt seg

På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

http://www.dagbladet.no/2011/12/21/n...arbo/19501292/

Drikker dere baconfett?at noen kan være så teit i sine uttalelser. Er så lei av det som snart kan regnes som mobbing av oss lavkarbofolk

__________________


Bik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 07:30   #2
Mortil1
Medlem
 
Mortil1 sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 96
Mortil1 er på en erverdig vei

Sv: På'n igjen....artikkel fra Dagbladet

Jiiiizz... Begynner å bli lei dette nå...

__________________
Mor til 1
Min blogg


Mortil1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 08:55   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: På'n igjen ... Artikkel fra Dagbladet

Hei,
Ikke bare i DB men også i VG, selvfølgelig, http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10024652
Agderposten, http://www.agderposten.no/article/20111221/NTBO/483624685
Nettavisen, http://www.nettavisen.no/nyheter/article3296999.ece

Litt mer nyansert artikkel i lokalavisen, http://dt.no/nyheter/foreldre-vil-ha-lavkarbo-pa-sfo-1.6676356
...og flere henger seg nok på utover dagen!

Jeg er dritt lei av at de vrir det til at lavkarbo ikke er forenelig med et variert kosthold!

…men jeg skjønner godt at tabloidavisene gasser seg i Amund Sørum sitt utsagn
Barn skal ha et variert og sunt kosthold. De skal ikke drikke baconfett!

om noen skulle ønske å sende Sørum ett par ord så treffes han på amusor(a)sande-ve.kommunen.no

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 09:25   #4
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Vil ha lavkarbo på SFO.

Jeg vet ikke hva jeg si. Dette blir bare for dumt. Jeg så denne artikkelen i dag, men det kan jo egentlig ikke kalles en artikkel en gang. Sukk.


Sitat:

– Det er uaktuelt. Barn skal ha et variert kosthold, ikke drikke baconfett, sier Amund Sørum, fagkoordinator for SFO i kommunen til Drammens Tidende.



http://www.ba.no/nyheter/irix/article5854498.ece

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 09:42   #5
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Vil ha lavkarbo på SFO.

... drikke baconfett ?!?!?!?!

Dette her blir jo berre verre og verre!

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 09:42   #6
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: Vil ha lavkarbo på SFO.

Greit at den uttalelsen der var satt alvorlig på spissen, men jeg er enige med de. Barna skal ha et variert kosthold som også inneholder kh.
Kutt ut hvetemelet og sukkeret og erstatt med fullkorn og grovbrød (det burde jo forsåvidt alle gjøre)
Og å ville at SFO skal gå over til lavkarbo..? Javel, hva med de som følger andre retninger da? De foreldrene som vil ha lavkarbo, får da vel se til å smøre matpakka til barna selv da.

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 09:47   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Vil ha lavkarbo på SFO.

Det er allerede startet en tråd om dette emnet, samme artikkel fra NTB.

Synes det er teit å kreve lavkarbo på SFO, men jeg synes godt man ikke skal kunne behøve for at de serverer cornflakes med sukker når man betaler for mat. Jeg hadde nok sendt med egen matpakke til barnet om jeg ønsket at det skulle spise på et annet vis enn det SFO tilbyr, det gjør jo alle andre som har andre preseranser..

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 09:52   #8
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Vil ha lavkarbo på SFO.

Hei,
Samme tema blir diskutert her, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49977

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 10:39   #9
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Flere steder serveres typisk billigste kneipp, billigste syltetøy og liknende på SFO. Jeg forstår GODT foreldre som ønsker bedre mat på SFO enn det.

"Drikke baconfett" - jada - jeg tror nok heller foreldrene har etterspurt sunnere mat enn det som faktisk serveres, og det burde virkelig endres.

Jeg synes det er direkte dårlig å avfeie forslag om endring med tåpelige utsagn om å "drikke baconfett", og samtidig servere junk som tilogmed er ganske langt i fra statens kostholdsråd. (Hvorfor skriver ikke media om hvor dårlig kostholdet er på SFO?)

Jeg kjenner ikke SFO i Sande, men regner med at det er som de SFOene jeg har hørt om (det finnes kanskje en og annen bedre SFO rundt omkring, men det er definitivt dårlig mat på en del av dem - det vet jeg).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 11:04   #10
lavkarbolise
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 11
lavkarbolise er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Satt på spissen: Er det verre for barnet med baconfett enn billigkneip med syltetøy og margarin?
Men hvem drikker baconfett? Flytende baconfett er jo varmt som fy.

lavkarbolise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 11:09   #11
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Ikke rart det står dårlig til med kostholdet på SFO når fagkoordinator tror at lavkarbo er å drikke baconfett, og at barna skal ha glukose.

Glukose, ja. DET får de, nemlig. I bøtter og spann (bokstavelig talt, billige små plastbøtter med syltetøy).

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 11:26   #12
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av krokodillen, her.

Flere steder serveres typisk billigste kneipp, billigste syltetøy og liknende på SFO. Jeg forstår GODT foreldre som ønsker bedre mat på SFO enn det.

"Drikke baconfett" - jada - jeg tror nok heller foreldrene har etterspurt sunnere mat enn det som faktisk serveres, og det burde virkelig endres.

Jeg synes det er direkte dårlig å avfeie forslag om endring med tåpelige utsagn om å "drikke baconfett", og samtidig servere junk som tilogmed er ganske langt i fra statens kostholdsråd. (Hvorfor skriver ikke media om hvor dårlig kostholdet er på SFO?)

Jeg kjenner ikke SFO i Sande, men regner med at det er som de SFOene jeg har hørt om (det finnes kanskje en og annen bedre SFO rundt omkring, men det er definitivt dårlig mat på en del av dem - det vet jeg).

Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 11:28   #13
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Det går an å lære seg å like ordentlig mat.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 11:39   #14
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Vel - tørre brødskiver er da vel glimrende representanter for sunt fullkorn... Som vi må ha? (Ironi kan forekomme).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 12:18   #15
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Ja, selvsagt skjønner jeg at det er fordi budsjettet er begrenset.

Det blir ikke greit av den grunn. Så får heller SFO-sjefen ta tak i dette, da, siden han liker å uttale seg om kosthold.

Like greit å kutte maten på SFO, synes jeg, hvis de ikke klarer å betale for skikkelig mat. Så kan alle heller sende med matpakke.

Barn trenger næringsstoffer, ikke bare energi.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 12:32   #16
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Med mange års barnehage erfaring vil jeg påstå at dette er et minimalt problem. Ok, har vært borti de som spiser brød med "smør", men de fleste finner seg snart i sunnere pålegg (selv om foreldrene gjerne fortsatt har det samme problemet med matpakker).

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 12:54   #17
L@dy jojo
Medlem
 
L@dy jojo sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Ørje
Alder: 51
Innlegg: 233
L@dy jojo er ny på veien

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Det er jo en begynnelse,,,som vi vet blir man fort avhengig av sukkeret i maten. Kanskje barna ville begynt å spise det andre pålegge da de skjønte at syltetøyet, primen og brunosten ikke kom på bordet igjen ......ever!!!

Det blir for tynt grunnlag å fortsette å servere barna usunn mat på syntes jeg.
Da får foreldre som absolutt vil at barna skal ha slik mat sende med barna sine mat da,,,så blir det enklere for foreldre som faktisk strebere etter at barna sine skal få i seg sunn mat!!

__________________


L@dy jojo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - 15-20 gr karbo pr dag. Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 14:32   #18
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Først, server dårlig mat til barna, med hovedvekt på de billigste karbohydratene du klarer å få tak i.

Deretter, finnes det noen foreldre som klager? Heng dem ut for å ville la barna drikke baconfett. Sørg selvsagt for å slenge inn noen honnørord om "balansert kost", for da kan leserne tro at det er det som serveres i dag.

Blæh...

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 16:49   #19
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Utgangspunktet til Sande kommune har nok vært sunt kosthold - se link:
http://sandeavis.no/nyheter/sunn-sfo-mat-1.6653900

Når det er sagt - dersom Amund Sørum har sagt "drikke baconfett" tenker jeg at kanskje - kanskje (og dette er litt usakelig - men jeg greier ikke å la være) kanskje han Amund Sørum kunne hatt glede av å sette seg inn i hva lavkarbo er og hva det kan gjøre med kroppen! Jeg følte meg litt slem nå - men det var han som begynte!

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 20:01   #20
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..


Mener du helt alvorlig at en brødskive blir sunnere hvis man har masse sukker kamuflert som syltetøy oppå?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 20:10   #21
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Mener du helt alvorlig at en brødskive blir sunnere hvis man har masse sukker kamuflert som syltetøy oppå?


-

Det var ikke det hun sa.....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 20:18   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Det var ikke det hun sa.....


Det er jo en grunn til at jeg spurte. Hva var det hun mente da? (Siden du åpenbart har førstehånds kjennskap til det.)


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 20:21   #23
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det er jo en grunn til at jeg spurte. Hva var det hun mente da? (Siden du åpenbart har førstehånds kjennskap til det.)


-

Hun mente at det ikke var greitt at ungene spiste bare brødskiva siden de ikke fikk syltetøy på. Leverpostei, smøreost og makrell i tomatsaus som tross alt er sunnere enn syltetøy ville de ikke ha og det er ikke greitt!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 20:27   #24
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Ja, og vet du HVORFOR de gjør det? Fordi de ikke har penger til å kjøpe brød til 27-30 kr pr stk. Og om foreldrene ikke liker dette, får de da lage matpakka selv.
Og vet du en ting til? Jeg har jobbet på plasser der de kuttet syltetøy, prim og brunost pga for mye sukker. Vet du hva som skjedde da? Jo, flere barn satt å spiste tørre brødskiver fordi de likte ikke leverposte, smøre ost eller makrell i tomat.. Og det er faktisk ikke greit..

Foreldre betaler da for maten som blir servert på SFO, så da er det vel bare å øke regningen
Og kvifor kan dei ikkje ete tørr brødskive??? Kanskje dei kunne få servert fårepølse og kvitost då?? Måtte vel ikkje vere syltetøy og prim vel????

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 21:23   #25
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: På'n igjen. Artikkel fra Dagbladet om SFO og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Med mange års barnehage erfaring vil jeg påstå at dette er et minimalt problem. Ok, har vært borti de som spiser brød med "smør", men de fleste finner seg snart i sunnere pålegg (selv om foreldrene gjerne fortsatt har det samme problemet med matpakker).

Ja, det er jo greit nok. Men det var jo fortsatt en problemstilling der...

Opprinnelig lagt inn av L@dy jojo, her.

Det er jo en begynnelse,,,som vi vet blir man fort avhengig av sukkeret i maten. Kanskje barna ville begynt å spise det andre pålegge da de skjønte at syltetøyet, primen og brunosten ikke kom på bordet igjen ......ever!!!

Det blir for tynt grunnlag å fortsette å servere barna usunn mat på syntes jeg.
Da får foreldre som absolutt vil at barna skal ha slik mat sende med barna sine mat da,,,så blir det enklere for foreldre som faktisk strebere etter at barna sine skal få i seg sunn mat!!

Vel etter 2 år med tørre brødskiver ble det skifte av ledelsen og det kom mer pålegg på bordet igjen og barna begynte å spise mer. Og om foreldrene er misfornøyde kan de jo sende med mat.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Mener du helt alvorlig at en brødskive blir sunnere hvis man har masse sukker kamuflert som syltetøy oppå?


-

Har du bomull mellom øra?

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Flott artikkel i Dagbladet Suann Lavkarbo generelt 3 12-08-11 09:29
Dagbladet har positiv artikkel om lavkarbo Klådia Nyheter / media 2 16-06-11 21:35
dagens artikkel om lavkarbo-bøker i dagbladet :) Nerthus Nyheter / media 1 11-02-11 13:48
Dagbladet med enda en latterlig artikkel galleren Nyheter / media 8 11-04-10 17:27
Koselig liten dagbladet-artikkel Silvandar Lavkarbo generelt 6 19-05-04 20:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no