Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Hyperthyreose og insulinresistens

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-11, 16:37   #1
HyperThyra
Juniormedlem
 
HyperThyra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Østfold
Alder: 56
Innlegg: 22
HyperThyra er på en erverdig vei
Question

Hyperthyreose og insulinresistens

Hei! Jeg er helt ny her og det hadde vært fint å få noen innspill på det jeg sliter med. Fikk 14.10.2010 endelig behandling for Hypertyreose / Høyt stoffskifte, GRAVES, etter å ha hatt diverse hjertesymptomer med alt for høy hvilepuls (ofte +150 pm), varmefølelse, svetting ved minste lille fysiske aktivitet, nattesvette, søvnløshet, konsentrasjonsvansker og indre uro (a la ADHD..) etter å ha hatt slike problemer siden høsten 2007.

Til tross for høyt stoffskifte, har jeg ikke gått ned noe i vekt; heller motsatt. Jeg legger på meg!!

Siste blodprøve viser en klar Insulinresistens - muligens Diabetes 2:

fS-C-peptid (270-1290) --> 2218*
fS-Insulin (18-173) --> 291*
P-PTH (1,8-6,9) --> 7,6*

(normalverdier i parantes, mine verdier med *bak)

Min Graves ser nå slik ut:

T3 og T4 er nå i enda høyt, men innenfor "normalområdet"

S-Tras (< 1,0) --> 8,5*
S-TSH (0,20-4,0) --> 0,02*
-------------------

Siden jeg ble 100% sykemeldt i midten av oktober 2010, har jeg sikkert gått opp 10 kg til nå - uten at jeg spiser noe mer enn før, heller motsatt. Er dessuten plaget med at ALL mat kommer opp igjen etter ca. 30-45 min etter måltid, der jeg kaster noe voldsomt opp.

Fra før av var jeg ca. 20 kg overvektig etter en skiveutglidning / prolaps mellom T3-T4 og ble dermed mye mer passivisert pga av sterke smerter.

----------------------

Jeg har enda ikke fått kommet til en endokrinolog for mine besvær med Hypertyreose, selv om jeg hadde "sinnsykt" høye verdier FØR påbegynt medisinering (Neo-Mercazole (anti-thyroksin) + Atenol Mylan (betablokkere for å senke pulsen)

S-FT4 (11-24) --> 41
S-FT3 (3,1-6,3) --> 16,3
S-TSH (0,3-4,5) --> 0,03

----------------------------------

Tilbake til min Insulinresistens / Diabetes:
Jeg er veldig klar over at kosthold spiller en stor rolle i dette. Vi gjerne ha kostholdsråd av noen som er eller har vært i lignende situasjon.

På forhånd takk!

Hypertyreose: http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...eose-1132.html

Insulinresistens: http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...ens-11033.html


Sist redigert av HyperThyra : 03-02-11 kl 17:08. Årsak: Feilskriving!
HyperThyra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 18:18   #2
HyperThyra
Juniormedlem
 
HyperThyra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Østfold
Alder: 56
Innlegg: 22
HyperThyra er på en erverdig vei

Sv: Hyerthyreose og insulinresistens

Jeg kan forresten legge til at jeg nå, i dag, fikk brev om at en privat lege jeg har oppsøkt i Oslo har sendt en henvisning for meg til en professor i endokrinologi ved SpesialistSenteret Pilestredet Park i Oslo, siden min fastlege her hjemme har vært uvillig til å henvise meg videre. Så nå er det lys i tunnellen!

http://www.spesialistsenteret.net/


Sist redigert av HyperThyra : 03-02-11 kl 18:19. Årsak: feilskriving!
HyperThyra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 14:58   #3
Songe
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 2
Songe er på en erverdig vei

Sv: Hyerthyreose og insulinresistens

Hei
Har du fått noe svar vedr Lavkarbo og høyt stoffskifte?

Jeg har lagt ut et sp. på forumet her i dag ( før jeg så ditt innlegg). Jeg har også høyt stoffskifte, har hatt det mange år. Skal nå følge lavkarbo sammen med min mann; og skulle gjerne ha hatt noen innspill..

Har lest noe om at lavkarbo øker aktivitet i skoldb. kjertelen - og det vil jeg og jo ikke...

Songe

Songe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sunt bondevett:-) Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 14:46   #4
kleopatra
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2
kleopatra er på en erverdig vei

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Hvor leste du det hen?

kleopatra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett (LCHF) Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 17:36   #5
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Jeg har lavt stoffskifte og Hashimoto. Jeg burde lagt på meg, men har hele tiden tatt av.
På Sojas Stoffskifteforum er det endel info om ikke bare stoffskiftet, men hva kostholdet kan gjøre for sykdommen. Siden jeg sliter med lavt stoffskifte, har jeg ikke satt meg så veldig mye inn i høyt stoffskifte, men sånn som jeg har forstått det er det viktig å redusere inntaket av mat med raske karbohydrater (sukker, matvarer som inneholder sukker, fint mel og matvarer som inneholder mel, poteter, ris og pasta). Du skal i stedet spise mer proteiner (kjøtt, fisk og egg), samt langsomme karbohydrater som grønnsaker og belgfrukter. Det siste viktige i dette kostholdet er essensielt fett (fet fisk, nøtter, frø, oliven, kaldpressede oljer, avokado), som du bør ha i alle måltider og samtidig begrense det mettede fettet ("fjøsfettet") .

Matvarene som også ble anbefalt å spise store mengder av pga at de omdannes til "goitrogener" og er bra for høyt stoffskifte:
nøtter; valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner og cassava (tapioka) - en del grønnsaker; blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader og spinat - og soya. 


Jeg har også diabetes 1 og regulerer blodsukkeret mitt kjempebra med lavkarbo.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 11:53   #6
HyperThyra
Juniormedlem
 
HyperThyra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Østfold
Alder: 56
Innlegg: 22
HyperThyra er på en erverdig vei

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Det virker som det stort sett er bare positive effekter med å gå over på labkarbo, selv om man har hypertyreose.

Mine blodprøver er nå fine, og ligger innenfor "normalområdet". Selv om det ikke føles slik bestandig...

HyperThyra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 12:27   #7
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Kan tilføye at noen få måneder etter dette innelegget mitt ble skrevet, ble det oppdaget at jeg ikke har bare Hashimoto, men også Graves.
Det betyr at jeg har høy anti-TPO og høy TRAS og dermed har symptomer fra begge sykdommene og det er mest sannsynlig Graves som gir meg en sinnsykt høy forbrenning.
Mine blodprøver, men unntak av antistoffene, er også ok, men antistoffene i seg selv fører til at man ikke føler seg bra.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 13:13   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Jeg tipper vel av lavkarbo for de fleste har en positivt regulerende virkning. Hos folk med svekket aktivitet i skjoldbruskkjertelen kan det medføre en oppregulering. Men siden den også regnes å være betennelsesdempende så kan jeg ikke tenke meg at lavkarbo vil ytterligere forverre (sykelig) høyt stoffskifte.

Når det gjelder goitrogener i større mengder er jeg personlig veldig usikker på om at større mengder av disse vil virke positivt på graves. Jeg tror man først bør undersøke og balansere jod og selen da det er flere undersøkelser som tyder på at ubalanser i dette kan bidra til å hisse opp både hashimotos og graves. Det er til og med forskere som mener at dette er to ulike symptomer på samme sykdom.

Videre finnes det forskning som antyder at mel&melvarer kan hisse opp begge disse sykdommene. Om dette er tilfellet så kan jo lavkarbo bare være til det gode...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 21:01   #9
HyperThyra
Juniormedlem
 
HyperThyra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Østfold
Alder: 56
Innlegg: 22
HyperThyra er på en erverdig vei
Question

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Kan tilføye at noen få måneder etter dette innelegget mitt ble skrevet, ble det oppdaget at jeg ikke har bare Hashimoto, men også Graves.
Det betyr at jeg har høy anti-TPO og høy TRAS og dermed har symptomer fra begge sykdommene og det er mest sannsynlig Graves som gir meg en sinnsykt høy forbrenning.
Mine blodprøver, men unntak av antistoffene, er også ok, men antistoffene i seg selv fører til at man ikke føler seg bra.

Hvordan er det i dag? Har du fortsatt "sinnsykt" høy forbrenning? Tar du fortsatt medisin, som f.eks. Neo Mercazole?

Har du hatt andre plager, som med øynene og sånt?

Jeg flyttet fra Mosjøen sommeren 2011, og bor nå utenfor Fredrikstad. Rett etter nyttår hadde jeg time hos fastlegen, der svar fra siste blodprøve kom. Resultatene var "innenfor normalen", selv om jeg tenderer i retning av for lavt stoffskifte, uten at han er villig til å la meg prøve Levaxin en periode. Synes selv jeg har veldig mange symptomer på lavt stoffskifte - men dette kan selvsagt også komme av andre ting, som fibromyalgi..

Fikk fastlegen til å henvise meg til øyelege, fordi jeg ikke har fått sjekket øyene etter at jeg fikk Graves; og skulle uansett ha vært til kontroll og oppfølging siden jeg hadde netthinneløsning i 2003 på høyre øye. Fikk brev fra øyelegen i forrige uke: Jeg fikk time først 11.oktober 2013!! Helt VILT så lang ventetid; trodde det var dårlig stelt med helsevesenet nordpå, men der VET jeg at jeg hadde fått time innen max et par måneder...

Ellers tar jeg ingen medisiner for høyt stoffskifte lengre, annet enn at jeg tar en Neo-Mercazole om jeg merker jeg begynner å bli helt ADHD innvendig (kanskje 1 tablett i mnd...?)

HyperThyra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 21:11   #10
HyperThyra
Juniormedlem
 
HyperThyra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Østfold
Alder: 56
Innlegg: 22
HyperThyra er på en erverdig vei
Lightbulb

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg tipper vel av lavkarbo for de fleste har en positivt regulerende virkning. Hos folk med svekket aktivitet i skjoldbruskkjertelen kan det medføre en oppregulering. Men siden den også regnes å være betennelsesdempende så kan jeg ikke tenke meg at lavkarbo vil ytterligere forverre (sykelig) høyt stoffskifte.

Når det gjelder goitrogener i større mengder er jeg personlig veldig usikker på om at større mengder av disse vil virke positivt på graves. Jeg tror man først bør undersøke og balansere jod og selen da det er flere undersøkelser som tyder på at ubalanser i dette kan bidra til å hisse opp både hashimotos og graves. Det er til og med forskere som mener at dette er to ulike symptomer på samme sykdom.

Videre finnes det forskning som antyder at mel&melvarer kan hisse opp begge disse sykdommene. Om dette er tilfellet så kan jo lavkarbo bare være til det gode...

Jeg tror det samme som deg og VET at jeg har veldig godt av å holde meg unna gluten, hvete og og andre raske karbohydrater.

Goitrogener i store mengder aner jeg ikke hvordan vil fungere. Jeg er veldig glad i brokkoli og blomkål, og da jeg f.eks. endelig begynte å gå ned i vekt i 2002 etter svangerskap i 2000, spiste jeg nesten hver dag 400g brokkoli, oftest i forbindelse med middag. Men hos meg vet jeg nesten 100% at Graves er utløst pga av STRESS.

Jeg kan ikke annet enn å bare prøve og feile og lære meg underveis hvilket kosthold som er optimalt for meg. For tiden hadde jeg satt pris på en viss oppgiring av stoffskiftet - innenfor normalområdet, selvsagt...

HyperThyra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og sunn fornuft Svar med sitat
Gammel 17-01-13, 23:05   #11
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hyperthyreose og insulinresistens

Jeg er, etter hva jeg vet, den eneste som ikke kan få noe som helst behandling for min Graves pga alle de andre autoimmune sykdommene jeg har.
I stedet for betablokkere har jeg litt hjelp av sitron (sitron er faktisk naturens egen betablokker).
Legene satser på at antistoffene skal balansere hverandre, og det gjør de jo til en viss grad, men det er ikke behagelig med alle svingningene.
Jeg har symptomer både fra Hashimoto og Graves og av og til ei suppe av symptomer samtidig.

Når det gjelder øynene, så har jeg ikke endokrin oftalmopati, men jeg har mistet mye av synet, har 15 % syn igjen og et synsfelt som er på 20 grader, men dette er de sikre på ikke er en følge av Graves eller diabetes, men en teori er at dette er en ukjent autoimmun sykdom.
Om du ringer øyelegen og sier at det haster fordi du tidligere har hatt en netthinneløsning, så kan du kanskje komme på listen for "ledig time pga avbestilling"? Er et forsøk verdt.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Svar

Emneord
hypertyreose, insulinresistens, overvekt


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Insulinresistens yay Trening 0 30-07-10 13:53
Insulinresistens? Megvel Fysisk og mental helse 16 19-08-08 20:02
Insulinresistens Smurfine Stoffskifte / hormonproblemer 23 30-04-07 10:48
Insulinresistens rsy Lavkarbo generelt 2 05-03-05 10:32
Insulinresistens? SuzyQ PCOS og karbohydratkontroll 2 09-01-05 18:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no