Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Diabetes type 1 og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-01-11, 13:46   #1
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Diabetes type 1 og lavkarbo

Har prøvd å søke, men finner ikke helt det jeg leter etter...

Kan en eller annen fortelle meg hvorfor man ikke skal bruke ketose som "slankemiddel" når man har type 1 diabetes? "Alle" sier det, men ingen sier hvorfor . Det nærmeste jeg har kommet, er at mangelen på karbohydrater i kosten gir lavt blodsukker. Det er litt for enkel matematikk til at det skal være hovedgrunnen -i allefall for mitt hode.

Jeg finner masse om type 2 diabetes, men heller lite om type 1. Så om spørsmålet har vært oppe før, håper jeg at dere kan tilgi meg.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 13:58   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Har prøvd å søke, men finner ikke helt det jeg leter etter...

Kan en eller annen fortelle meg hvorfor man ikke skal bruke ketose som "slankemiddel" når man har type 1 diabetes? "Alle" sier det, men ingen sier hvorfor . Det nærmeste jeg har kommet, er at mangelen på karbohydrater i kosten gir lavt blodsukker. Det er litt for enkel matematikk til at det skal være hovedgrunnen -i allefall for mitt hode.

Jeg finner masse om type 2 diabetes, men heller lite om type 1. Så om spørsmålet har vært oppe før, håper jeg at dere kan tilgi meg.

Det har nok vært oppe x- antall ganger før, men her er i hvert fall hva dr. Torkil selv sier om saken:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Årsaken til problemene i forhold til type I diabetes er at man får svært vanskelig for å styre insulindoseringen og dermed lett får føling eller høyt blodsukker og ketoacidose ( meget farlig - og noe helt annet enn kostindusert ketose) Man mister muligheten for å sjekke urinen som tegn på ketoacidose fordi dietten gir ketoner i urinen.
I USA bruker man riktignok kostindusert ketose også ved type I diabetes, men det er under meget tett oppfølging hos lege og meget hyppig blodsukkermåling.
Ketolysekuren kan således ikke benyttes når man har type I diabetes.

Generell lavkarbo derimot er svært gunstig. Fedon Lindberg eller liknende an anbefales. Skifter man fra et "Kåre Norum" kosthold til "Fedon Lindberg", må ma også måle blodsukker ofte, da behovet for insulin blir mindre når man spiser mingre karbohydrat og stivelse.

Vennlig Hilsen
Torkil


Vet det er en her på forum med type 1 som lever ketogent med stort hell, men husker seff ikke hvem! Skal se om jeg kommer på det etterhvert!

Her er en annen tråd om type1 og ketolyse i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:25   #3
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Tusen takk
Var noe slik jeg var ute etter å finne, men ikke klarte selv.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:43   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Her er en interessant artikkel hentet fra Mat & Helse. Skrevet av Dag Viljen Poleszynski mens han fremdeles var tilknyttet det bladet. Det er nok fullt mulig å leve ketogent med diabetes 1. Antakelig også gunstig.

http://www.matoghelse.no/helse/2009/...tkosthold.aspx


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:52   #5
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Vet det er en her på forum med type 1 som lever ketogent med stort hell, men husker seff ikke hvem! Skal se om jeg kommer på det etterhvert!



Du tenker kanskje på Plastbox? Her er link til en tråd hvor Plastbox beskriver sin fremgangsmåte.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34463


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:58   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du tenker kanskje på Plastbox? Her er link til en tråd hvor Plastbox beskriver sin fremgangsmåte.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34463


-

Det var han jeg tenkte på, ja!
Tusen takk! Nå slipper jeg å tenke på det hele tiden og irritere meg over at jeg ikke husket det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:05   #7
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Det var han jeg tenkte på, ja!
Tusen takk! Nå slipper jeg å tenke på det hele tiden og irritere meg over at jeg ikke husket det!


Always a pleasure, madam! :-)


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:34   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Always a pleasure, madam! :-)


-

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 16:57   #9
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Tusen hjertelig begge to
Da har jeg et godt utgangspunkt for å diskutere med legen, for jeg kan ikke fordra "sånn er det bare". Det blir jo litt frustrerende når reumatologen anbefaler lavkarbo, og resten av helse(u)vesenet påstår at det ikke går fordi jeg har diabetes. Så nå har jeg brukt lang tid på å sette meg inn i hvordan de forskjellige retningene fungerer, og da er det dumt å la seg stoppe av en ussel diagnose

Setter stor pris på at dere er flinkere enn meg til å finne de rette innleggene, og at dere orker å bruke tiden på noe dere vet har vært tatt opp før.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:30   #10
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Årsaken til problemene i forhold til type I diabetes er at man får svært vanskelig for å styre insulindoseringen og dermed lett får føling eller høyt blodsukker og ketoacidose ( meget farlig - og noe helt annet enn kostindusert ketose)
Vennlig Hilsen
Torkil

Mener han ikke lavt blodsukker her...?

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:34   #11
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Mener han ikke lavt blodsukker her...?

Nei - det er høyt blodsukker som kan gi ketoacidose . Det kan være skummelt med både høyt og lavt blodsukker for en med dia 1.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:37   #12
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Mener han ikke lavt blodsukker her...?

Føling er vel når man har for lavt blodsukker?
Men det er jo vanskelig å få høyt blodsukker når man spiser LCHF, så kanskje han mener de gangene man ikke har helt kontroll på hva man spiser? Vet jo at folk sier etterpå at de bare hadde "litt" sukker/potetmel/mel/whatever i maten "for det kan jo ikke skade".

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:41   #13
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg lærte forøvrig MYE om diabetes i denne boka til Dr. Bernstein

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 17:48   #14
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Modezty, her.

Nei - det er høyt blodsukker som kan gi ketoacidose . Det kan være skummelt med både høyt og lavt blodsukker for en med dia 1.

Ja, jeg var ganske sikker på at ketoacidose kom av for lavt blodsukker. Som lommelegen skriver:

Sitat:

Navnet ketoacidose viser til to ting: ketoner og acidose i blodet. Ketoner produseres når kroppen ikke får brukt sukker som forbrenningsstoff (grunnet lite eller ingen insulin) og bruker derfor fettreservene.

EDIT: Ved for høyt blodsukker heter det hyperglykemisk ketoacidose.


Sist redigert av Veggpryd : 28-01-11 kl 17:55.
Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 18:00   #15
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Du tenker kanskje på Plastbox? Her er link til en tråd hvor Plastbox beskriver sin fremgangsmåte.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34463


-

Nei så dæven.. Koselig å bli husket, you just made my day!

At type 1 diabetes ikke kan behandles med karbohydratrestriksjon er renspikket tøv! Dersom du leser dette Dr. Andersen, så forstår jeg godt hvorfor du sier det du gjør. Folk generelt er nemlig ikke spesielt oppvakte eller interesserte i hvordan ting fungerer, og dersom bare én diabetiker plutselig kutter karbohydratene til et ketogent nivå uten en god forståelse for hva som skjer og påfølgende målinger og justering av insulindoseringen vil den gode doktoren fort kunne havne i ei dyp, dyp hengemyr av alvorlige problemer for å ha anbefalt dette.

Fakta er at vi som type 1 diabetikere ikke tåler karbohydrater. Vi trenger det heller ikke fra noe næringsmessig ståsted, så hvorfor tilføre det? Kroppen produserer rundt 70-80g glukose hvert døgn (via gluconeogenese) fordi enkelte celler trenger dette, og dette sukkeret kan enkelt kompenseres for med langtidsinsulin.

Selv tar jeg 12-timers Insulatard om morningen for å veie opp for de får karbohydratene jeg spiser i løpet av dagen. En venn av meg har testet både 24- og 48-timers Lantus, men opplevde flere episoder med noe lavt blodsukker om natten. En fordel her er at et eventuelt blodsukkerfall vil være mye mindre dramatisk med langtidsvirkende insulin enn med hurtigvirkende, da førstnevnte har virkningstid på 12-72 timer (avhengig av type) mens sistnevnte gjerne slår til med full effekt i løpet av 5-10 minutter etter injeksjon.

Med veldig lavt karbohydratnivå (15-20g, litt mer ved høyt aktivitetsnivå) blir nattinsulin i allefall for min del unødvendig da leverens sukkerlager tømmes før man havner i ketose, og det er dette sukkerlageret som hos friske personer brukes for å motvirke lavt blodsukker under nattens faste.


Enkelt og greit fortalt, spiser du veldig lite karbohydrat og tar null insulin vil blodsukkeret ditt stige sakte men sikkert i løpet av dagen. Dette kan motvirkes med insulin som senker blodsukkeret sakte men sikkert i løpet av samme periode. Dosering og type (12-, 24- eller 48-timers) må du eksperimentere deg frem til på egenhånd noe hverken jeg eller Dr. Andersen er villig til å ta ansvar for.

..men når alt kommer til alt er denne omleggingen en kalkulert, og svært lav risiko. Å følge Statens kostpropaganda er derimot ikke engang gambling for oss diabetikere; det er seigpining og selvmord med høydepunkter underveis som synstap, smertehelvete bare amputasjoner kan frigjøre deg fra, nyresvikt osv. Er du mot formodning en av disse få som faktisk klarer en HbA1c rundt 5-6 med mye karbohydrater ligger du fortsatt dårlig ann. Vi er statistisk sett 4 ganger mer utsatt for hjerte- og karsykdommer enn ikke-diabetikere og insulin er, som alle som bryr seg om vitenskap og helse bør ha fått med seg, hovedsynderen bak både dårlig kolesterol, høye triglycerider, høyt homocystein-nivå, arteriosklerose, høyt blodtrykk, og en haug andre lidelser du kan lese om i "Bedre uten Brød" av Dr. Wolfgang Lutz.

Lykke til! Spør i vei om det er noe du lurer på, og jeg skal svare etter beste evne!


Sist redigert av plastbox : 28-01-11 kl 18:10.
plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 19:15   #16
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

At type 1 diabetes ikke kan behandles med karbohydratrestriksjon er renspikket tøv!

Enkelt og greit fortalt, spiser du veldig lite karbohydrat og tar null insulin vil blodsukkeret ditt stige sakte men sikkert i løpet av dagen. Dette kan motvirkes med insulin som senker blodsukkeret sakte men sikkert i løpet av samme periode. Dosering og type (12-, 24- eller 48-timers) må du eksperimentere deg frem til på egenhånd noe hverken jeg eller Dr. Andersen er villig til å ta ansvar for.

Til det første: TAKK . Det er nettopp det inntrykket jeg sitter igjen med etter alt jeg har lest, men ettersom det over en lav sko sies at "lavkarbo (strengere enn fedon) er farlig for type 1 diabetikere" begynte jeg å lure på om jeg hadde oversett noe.

For meg er det ikke noe mål å bli kvitt insulinet helt og holdent. Insulin er en fantastisk kjekk oppfinnelse, for uten det hadde jeg ikke vært her Problemet er at dette "fantastiske kostholdet" som anbefales meg er et kosthold som ikke passer min kropp i det hele tatt.

Jeg har tvunget i meg brød til frokost, lunsj og kvelds. Brød er nemlig viktig, ellers får du føling hele tiden. Blir du kvalm av brød til frokost? Nei, da må du koke ekstra poteter til middag og spise disse til frokost dagen etter. Det er nemlig veldig viktig, for ellers får du føling før lunsj. Du har nemlig gitt kroppen insulin, og da trenger du karbohydrater. Dum som jeg er, har jeg protestert og sagt at det enkelt kan løses med å ta litt mindre insulin. Nei, men det går jo ikke -for da får du for høyt blodsukker...

Et svangerskap med komplikasjoner gav meg dårlig matlyst og en trang til å velge "lettvinte løsninger" for å komme gjennom dagen. Resultat? 25 kg pluss. Prøv å slanke bort 25 kg med statens ernæringsråds anbefalinger .
I etterkant har jeg også fått forverringer av en 20 års plage -betente ledd og skiveprolaps to steder i ryggen. Resultat: 7-8kg på toppen av det jeg alt hadde fått.

Det er disse jeg nå vil ha bort. Deretter vil nok Fedon passe hele familien utmerket, men for å få en grei start kunne jeg tenke meg å prøve litt sterkere kost til å begynne med. Det passer meg utmerket å bli kvitt den daglige hodepinen, de betente leddene og den trege magen. Svangerskapet gav meg hovne bein, faktisk kunne gynekologen fortelle at han aldri hadde sett noe så ille før. Det er skremmende når det kommer fra en mann med over 20 års erfaring på området... Dessverre har de hovne beina en tendens til å stikke innom når det passer som verst nå også, og jeg kan tenke meg å sende dem langt vekk .

Jeg har prøvd å redusere brødmengden nå. Poteter er så og si ute av kostholdet mitt, men jeg har ikke tatt sjansen på å ta skrittet fullt ut ettersom det absolutt ikke har vært positiv lesning noen steder. Problemet er bare at jeg ikke greier å godta ting som ikke er ordentlig begrunnet

Insulindosering skal jeg finne ut på egen hånd. Nå bruker jeg insulinpumpe, så jeg kan kjapt endre doseringer der. Jeg er veldig glad for at du skriver at det kan verken du eller legen ta ansvar for, for noe annet ville ha skremt meg. Det er jo det det hele dreier seg om; insulinbehandlet diabetes og karbohydratrestriksjoner krever mye ekstra oppmerksomhet fra meg, og det er ikke noe som kan vurderes av noen som ikke kjenner meg og min sykdomshistorie. Dermed vil det å være i ketose kreve mer av meg, men det er godt å høre at det kan la seg gjøre.

Ingenting er umulig -det umulige tar bare lengre tid

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 21:44   #17
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg har type 1 diabetes og har slitt med HØY hBa1c i mange år. Fikk diabetes i 95 og har vel så å si slitt med høyt langtidsblodsukker siden 98.. Jeg har hatt syreforgiftning opptil flere ganger og også akutt nyresvikt.. Likevel har jeg ikke klart å finne noe som har funka for meg.. Før nå! Jeg har prøvt meg på lavkarbo siste 3 ukene og siste uka med rundt 20 kh/dag. Blodsukkeret er mer stabilt enn noen gang og jeg har gått fra 7-8 til max 3 sprøyter daglig.. Jeg måler blodsukkeret mer enn noen gang og ligger som regel en plass mellom 4 og 7. Kan dette da på noen måte være skadelig for meg?! Jeg har ikke tett oppfølging med lege, men har tatt blodprøver før jeg startet med dette og skal gå regelmessig fremover.. Vil jeg ikke kunne fortsette slik på egenhånd, så lenge jeg har så god helse-gevinst av det? Og når jeg faktisk måler blodsukkeret mitt og regulerer insulinbruken? Jeg vil da virkelig påstå at det må være bedre for meg å holde blodsukkeret mitt jevnt under 10 enn å ha et blodsukker som svinger fra 3 til 30 i løpet av et døgn?!

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:43   #18
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Jeg skal ikke påstå at jeg er en ekspert på området, men jeg vil jo tro at det viktigste er at du har kontroll på blodsukkeret. Av det jeg har lest, har jeg forstått at disse som kommer med anbefalinger ikke vil anbefale ketose til oss fordi blodsukkeret kan bli for høyt eller for lavt. Så lenge du holder deg innenfor normalområdene og ikke slurver med målinger bør du jo være ganske safe da, eller? I en slik fase er jo blodsukkerapparatet vår beste venn.

Et svingende blodsukker vil uansett være en belastning for helsa, så det er jo flott at du har fått det under kontroll.

Jeg er ikke så veldig glad i å gå til legen, men jeg har bestilt time nå for å få tatt aktuelle blodprøver og slikt før jeg setter i gang for alvor. Håper å få et greit samarbeid med legen, men for meg er det slik at jeg vil prøve meg frem uansett. Det er kanskje greit for deg også å ha legen informert om hva du gjør i allefall? Oppfølging og blodprøver vil jo vise om du er på rett vei eller ikke.

Lykke til i allefall

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 22:47   #19
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Forresten kan det kanskje være kjekt å finne ut av hvordan nyrene dine reagerer på det nye kostholdet. Akutt nyresvikt kan gjøre sitt til at nyrene ikke fungerer optimalt -jeg vet ikke hvordan det er med dine nyrer etter det. Men uansett hvordan nyrene har det, er de ikke glade i å jobbe på spreng for å få ut overflødig sukker så et blodsukker under 10 vil jo være en bonus.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:25   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Torkil har også sagt at det ikke er noe problem å følge f.eks. Ketolyskuren om man måler blodsukker jevnlig og rådfører seg med lege.

Dr. Atkins anbefalte i sin tid å ta de samme forholdsregler.

Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet (som nevnt tidligere her) og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Som sagt sier flere leger (også spesialister på lakarbo) at diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt. Det er ikke ALLE som får lavt blodsukker lavkarbo - dessverre.

Jeg kjenner flere diabetes 1 pasienter som har prøvd og dessverre ikke tålt så lavt karbonivå (bl.a. i familie og et par kollegaer). Det er forskjellige sykdomsbilder innen diabetes også.

For diabetes 2 derimot, har jeg ikke sett annet enn positive resultater av ketogent kosthold.

At en lege er forsiktig med å anbefale ketogen kost ukritisk og uten å ha snakket med/undersøkt pasienten er det lett å forstå. OM de anbefaler og det går galt, hvem er det da som blir hengt ut i pressen ? Legen OG lavkarbo kostholdet.

Tror nok det er mer realistisk å akseptere at lavkarbo ikke passer for alle, og det gjelder selv om de har diabetes eller ikke.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 23:25   #21
FrøkenBianca
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Skreia
Alder: 39
Innlegg: 74
FrøkenBianca er på en erverdig vei

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

nyrene mine tok heldigvis ikke noe skade av nyresvikten og fungerer optimalt *lykke* jeg satser på å ta månedlige kontrolller for å kunne følge godt med! For min del vil nok lavkarbo ihvertfall gi helsegevinst, på en eller annen måte=)

Vi får holde hverandre oppdatert og motivere hverandre, samt dele råd og erfaringer=)
Lykke til du også!

FrøkenBianca er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo og ph-balanse.. diabetiker Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 08:35   #22
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Tror nok det er mer realistisk å akseptere at lavkarbo ikke passer for alle, og det gjelder selv om de har diabetes eller ikke.

Det er jeg helt enig i. Utgangspunktet var bare om det var mulig å forsøke for å se om lavkarbo passer for meg eller ikke når jeg har diabetes som utgangspunkt. Passer det ikke, så passer det ikke -da har jeg i allefall prøvd

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 08:37   #23
Trolltika
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Alder: 47
Innlegg: 192
Trolltika har en fantastisk aura rundt segTrolltika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av FrøkenBianca, her.

nyrene mine tok heldigvis ikke noe skade av nyresvikten og fungerer optimalt *lykke* jeg satser på å ta månedlige kontrolller for å kunne følge godt med! For min del vil nok lavkarbo ihvertfall gi helsegevinst, på en eller annen måte=)

Vi får holde hverandre oppdatert og motivere hverandre, samt dele råd og erfaringer=)
Lykke til du også!

Så flott at nyrene fungerer som de skal

Kontroller tror i allefall jeg er kjempeviktig, og helsegevinst sier vi alltid jatakk til

Oppdateringer skal bli, må bare komme meg til legen først så jeg har et utgangspunkt.

Trolltika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: En kombinasjon av Lindberg og Hexeberg tenker jeg Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 07:10   #24
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Diabetes type 1 og lavkarbo

Fin tråd !

Jeg har hatt diabetes 1 i over 12 år, men har det siste året lagt om til helt og holdent et ketogent kosthold. Og det fungerer utmerket for meg. Det er jeg så kjempeglad for ! jeg går jevnlig til Rikshospitalet på kontroller og de er storfornøyde.

Det viktigste i begynnelsen er selvfølgelig hyppige målinger, men det VET alle med Dia1.

Kjør på !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 1 og lavkarbo flaskeee Lavkarbo generelt 42 11-07-13 01:06
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 19:59
Lavkarbo mot diabetes type 2 bgm Spørsmål og svar 3 11-01-10 11:11
Diabetes type 2 (forslag til måltider?) mill@ Spørsmål og svar 8 22-02-09 08:40
Insulinresistens/diabetes type 2, symptomer ol? Budeia Fysisk og mental helse 12 20-01-09 22:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no