Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Uren hud og p-pillen

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-04-13, 17:03   #1
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Uren hud og p-pillen

Vet ikke om dette er riktig sted for denne tråden: om den passer bedre annensteds er det bare å flytte den.

Jeg har i alle fall et spørsmål angående uren hud og p-pillen. Jeg har, som de fleste tenåringer, ganske uren hud i ansiktet - det forbedrer seg enormt når jeg spiser lavkarbo, men jeg bor for tiden på internat i England og det er av den grunn vanskelig å spise så strengt som jeg ville gjort ellers. Jeg må være utrolig streng med maten for at huden skal bli merkbart bedre, og om det blir til at jeg og noen venner bestiller en pizza en gang iblant, spretter kvisene frem og huden blir seendes skikkelig ille ut i en til to uker etterpå.

To venninner av meg har begynt med p-pillen siden vi begynte på internatet, og hun ene har fått merkbart bedre hud. Den ser faktisk utrolig fin ut til at hun spiser så og si hva hun vil!

Spørsmålet mitt er da om det kunne vært en tanke å prøve p-pillen for å se om det kan hjelpe med å berolige den ‘hormonelle’ huden min? Det er ikke snakk om at p-pillen blir en løsning for å kunne spise hva jeg vi, altså: jeg kommer uansett til å fortsette med LCHF.

Det er kanskje greit å nevne at jeg har PCO(S), men syklusen min har så godt som normalisert seg siden jeg begynte med lavkarbo. Jeg har lurt på om dét kanskje er årsaken til at huden min er så mye mer 'berg og dalbane-aktig' enn det andre på min alder opplever...

Tips og tanker mottas med takk!

__________________


Sist redigert av Julie : 01-04-13 kl 19:10.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 18:54   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Har du forsøkt å være melkefri en periode? Min hud blir mye verre på melk...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 19:06   #3
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Uren hud og p-pillen

Jeg inntar veldig lite melkeprodukter når jeg er der borte, og huden min blir i tillegg mye bedre når jeg er i Norge i feriene og spiser strengt LCHF (og da blir det som regel ganske stort fløteinntak ), så jeg tror ikke det har så veldig mye å si... men det er en interessant idé: jeg skal holde et øye med inntaket og se om det kan være noe sammenheng!

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 20:56   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Blir du bedre når du får i deg mer melk så er det antakelig ikke den for din del - med mindre ultrapasturiseringen har noe å si (i bruk når melk får lengre holdbarhet enn en ukes tid).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 21:54   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Det har nok dessverre med gluten å gjøre.
Bare fikk en tanke om det kan hjelpe med ekstra tilskudd av Cocosa?

Bruk hvertfall minst mulig såpe og slikt på huden. Jeg har nesten aldri vasket ansiktet med annet enn rent vann og har aldri hatt kviser (har pcos).

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-04-13, 23:06   #6
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Jeg fikk mere kviser etter at jeg sluttet på hormonprevensjon, men hormonprevensjon gav så mange andre følger at jeg mye heller tar kvisene. Men helt klart, for min del blir kvisene helt borte ved bruk av p-piller o l.l.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 00:53   #7
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Uren hud og p-pillen

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det har nok dessverre med gluten å gjøre.
Bare fikk en tanke om det kan hjelpe med ekstra tilskudd av Cocosa?

Bruk hvertfall minst mulig såpe og slikt på huden. Jeg har nesten aldri vasket ansiktet med annet enn rent vann og har aldri hatt kviser (har pcos).

Ja, jeg 'visste' jo at det har med karbohydrater generelt å gjøre, men er det noen grunn til at du nevner gluten spesifikt? Huden min blir jo som sagt bedre når kostholdet er strengt, men så kommer det liksom til et punkt hvor det på en måte 'stopper opp' og ikke blir noe særlig bedre, og det var i dét sammenhenget at jeg lurte på om p-pillen kanskje kunne hjelpe til med å dytte huden til å bli enda litt finere... eller høres det helt tullete ut?

__________________


Sist redigert av Julie : 02-04-13 kl 01:05.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 17:37   #8
Julie
Seniormedlem
 
Julie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 29
Innlegg: 1.629
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Uren hud og p-pillen

*Dytter litt på denne jeg*

__________________

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 20:51   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Gluten åpner kanalene mellom tarmen og blodbanen mer enn annen mat og mange (fler enn de selv tror) reagerer dårlig på det som skjer da.

Når det gjelder p-pilla så er det så individuelt hvordan folk reagerer. Det eneste jeg kan si er at med den erfaring jeg har nå, så vil jeg ikke anbefale noen å begynne dersom det ikke er nødvendig som prevensjonsmiddel (og da også kun når man virkelig har vurdert andre alternativer). Det griper så mye inn i hormonbalansen og siden hormonene i sin tur påvirker hverandre så er det en høy risiko. (Av egne erfaringer så kan jeg melde: 1. type: 20 kg på to år og nedstemt humør..., 2. type: uregelmessige blødninger, manglende lyst ... 3. type: østrogenfri: uregelmessig/fraværende blødninger, ellers ingen merkbare bivirkninger... )

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 10:16   #10
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 38
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Uren hud og p-pillen

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Gluten åpner kanalene mellom tarmen og blodbanen mer enn annen mat og mange (fler enn de selv tror) reagerer dårlig på det som skjer da.

Når det gjelder p-pilla så er det så individuelt hvordan folk reagerer. Det eneste jeg kan si er at med den erfaring jeg har nå, så vil jeg ikke anbefale noen å begynne dersom det ikke er nødvendig som prevensjonsmiddel (og da også kun når man virkelig har vurdert andre alternativer). Det griper så mye inn i hormonbalansen og siden hormonene i sin tur påvirker hverandre så er det en høy risiko. (Av egne erfaringer så kan jeg melde: 1. type: 20 kg på to år og nedstemt humør..., 2. type: uregelmessige blødninger, manglende lyst ... 3. type: østrogenfri: uregelmessig/fraværende blødninger, ellers ingen merkbare bivirkninger... )


Ang de 20 kg på 2 år.. Jeg er på vei til å bgynne med pilla nå, og er livredd for 2 ting, og det er vektoppgang og depresjon.. Legen mente at hun ikke har sett depresjon som følge av ppiller ennå. Men hva er det som gjør at man legger på seg? Kødder pillene med metabolismen, eller sitter det "mellom øra"?

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 10:23   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Ang de 20 kg på 2 år.. Jeg er på vei til å bgynne med pilla nå, og er livredd for 2 ting, og det er vektoppgang og depresjon.. Legen mente at hun ikke har sett depresjon som følge av ppiller ennå. Men hva er det som gjør at man legger på seg? Kødder pillene med metabolismen, eller sitter det "mellom øra"?

Jeg la på meg 1,5-2 kg tror jeg, men det er ørten år siden da. Så det er helt individuelt om man legger på seg av p-pillen og evt. hvor mye. Det største problemet for min del var at den tok knekken på det lille som var av sexlyst fra før...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 10:30   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Jeg verken la på meg eller hadde vanskeligheter med å gå ned på p-piller eller minipiller. Men opplevde dog andre ting som flere nevner her, som manglende libido (da på Yasmin) og et vanvittig svingende humør de første to, tre månedene etter oppstart hver gang.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 13:45   #13
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Ang de 20 kg på 2 år.. Jeg er på vei til å bgynne med pilla nå, og er livredd for 2 ting, og det er vektoppgang og depresjon.. Legen mente at hun ikke har sett depresjon som følge av ppiller ennå. Men hva er det som gjør at man legger på seg? Kødder pillene med metabolismen, eller sitter det "mellom øra"?

Det satt ikke mellom ørene på meg iallfall - med mindre at seksuell debut automatisk øker apetitten - på mat ...

Østrogeninnholdet var rett og slett altfor høyt i forhold til det kroppen min skulle ha, så den kvitterte med å legge på seg. Ikke så uvanlig det med mye østrogen slashende rundt.

Jeg ble ikke klinisk depressiv, men den ekstra "gnisten" / gladheten og pågangsmotet som man vanligvis har - og i sær når man er forelsket kom helt bort. Hverdagen ble a4 og grå, i stedet for sol og fuglesang.

Men som sagt - ikke alle p-piller er like, og ikke alle virker likt på forskjellige folk. Dog... hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg ikke gjort det der om igjen - kanskje bortsett fra gestagenpilla cerazette.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 17:07   #14
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Men som sagt - ikke alle p-piller er like, og ikke alle virker likt på forskjellige folk. Dog... hadde jeg visst det jeg vet nå så hadde jeg ikke gjort det der om igjen - kanskje bortsett fra gestagenpilla cerazette.

Jeg mistet sexlysten av cerazette, fikk masse kviser, ble humørsyk OG blødde 3 uker hver 3.måned. Holdt ut et drøyt år før jeg ikke orket mere. Sexlysten kom tilbake med engang etter slutt. Jeg prøvde en annen minipille som gav samme bivirkninger, men husker ikke hva den het.

Men er det ikke slik at legen kan gi en slags antibiotikaur mot akne? Husker ikke hvordan den virker, men det må da være bedre å bruke det enn å starte med p-piller når man ikke er i et fast forhold.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 17:51   #15
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Men er det ikke slik at legen kan gi en slags antibiotikaur mot akne? Husker ikke hvordan den virker, men det må da være bedre å bruke det enn å starte med p-piller når man ikke er i et fast forhold.

Mot spesielt harde/langvarige tilfeller av acne (og rosacea) bruker man tetracyklin, i alle fall. Høre med legen om henvisning til en dermatolog, kanskje?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 22:23   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Uren hud og p-pillen

Lege som aldri har hørt om depresjon av p-piller?!
Trionetta f.eks har jo fått folk til å drepe, og bli frikjent for det pga humørsvungningene av pillen!....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Uren hud Rita82 Stoffskifte / hormonproblemer 9 08-01-13 09:51
Uren hud 1979 Ketolysekuren 12 09-09-10 22:37
Uren hud? jannemor Ketolysekuren 11 10-02-09 11:00
Uren hud? KW87 Ketolysekuren 10 08-02-08 22:39
Diane (p-pillen) Tussa PCOS og karbohydratkontroll 7 02-11-07 22:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no