Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-11-13, 19:20   #1
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Hvorfor har folk så vanskelig for å forstå? Jeg må forsvare hvorfor jeg ikke spiser karbohydrater hele tiden. Folk er bekymret for at ikke unner meg ting, at jeg innbiller meg allergier, eller at jeg unngår ting og gjør det vanskelig for meg selv uten grunn. Det som bekymrer meg er at jeg blir slapp, trøtt, og får dype depresjoner og gråtetokter når jeg får i meg karbohydrater. Jeg får raserianfall, sosialangst og selvmordstanker. Jeg blir rastløs og ekstremt ukonsentrert. Hvorfor bekymrer da folk seg for at jeg lever for sunt, eller er hysterisk? Skeier jeg ut en dag, har jeg ettervirkninger de tre beste dagene. Hvorfor forstår ingen alvoret?

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 19:25   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Må du forsvare kostholdet? Jeg har slutta å diskutere det jeg. Jeg svarer at jeg spiser slik som gjør min kropp best og hva andre måtte mene om det er deres problem. Folk har seriøst ikke noe med det.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 19:26   #3
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Blås nå i dem.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 19:39   #4
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Må du forsvare kostholdet? Jeg har slutta å diskutere det jeg. Jeg svarer at jeg spiser slik som gjør min kropp best og hva andre måtte mene om det er deres problem. Folk har seriøst ikke noe med det.

Jeg må vel ikke, men jeg er ganske beskjeden og privat av meg, så jeg synes det er litt ubehagelig å svare folk når de hinter til at jeg er hysterisk og burde unne meg mer.

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Blås nå i dem.

Vil gjerne bli flinkere til det. Skulle ønske jeg hadde litt mer selvsikkerhet på det området.

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 19:42   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Det kommer etterhvert vettu. Dette har ikke folk noe med.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 19:54   #6
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Nei, de har egentlig ikke det. Har bestemt meg for å forberede familien min snart på at jeg kommer til å holde en streng lavkarbolinje gjennom hele jula, så de skjønner at jeg er nødt til å tilpasse jula litt når jeg er sammen med dem.

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 20:01   #7
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Signerer Nellie. Dette kommer med tiden, etterhvert bare blafrer det forbi deg som støy som ikke er av interesse for deg.
Men før dette kan du jo forberede deg på noen standardsvar.
Jeg opplever f eks at det er mye enklere når jeg sier jeg ikke tåler gluten. Det er noe alle kan relatere til. Eller at jeg ikke tåler sukker på grunn av fare for diabetes.
Men om folk begynner å diskutere mitt kosthold, så kan jeg være ganske direkte og si at om valget er å spise karbohydrater og bli syk, eller å spise lavkarbo og holde seg frisk, så er valget ganske så enkelt. Jeg har vært syk, veldig syk, men lavkarbo endret på alt. Så derfor unner jeg meg lavkarbo. Jeg unner meg en frisk kropp, et hode som fungerer kontra å en syk kropp av diabetes som ikke kan fungere i jobben.

Synes det er en uting at folk skal bry seg med kostholdet til folk? I alle fall når man velger vekk sukker. Er det for at de selv vet de ikke tar like gode valg? At ved at man velger å unngå sukker og karbohydrater ved livsstilsendring så viser man at det går an, og de som kritiserer skulle ønske de selv klarte det?
Jeg tror forøvrig at det er enklere å legge om livsstilen når man er syk og blir friskere, enn når man ikke er syk men kan legge om på grunn av overvekt. Om man ikke blir dårlig av karbohydrater er det jo bare viljestyrken som styrer. Men blir man syk er det jo helsen også.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 20:20   #8
FriskogGlad
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Ja, jeg må nok bare bli litt tøffere og ikke bry meg om hva andre mener. Til og med terapeuter jeg ha vært hos har stilt seg skeptiske, og stilt meg spørsmål som "Får du dårlig samvittighet når du spiser noe usunt?", eller ment at jeg er veldig opptatt av å være fornuftig hele tiden, og ikke burde være så streng mot meg selv. Men jeg er ikke hysterisk, jeg har ikke spiseforstyrrelser, og jeg har ikke angst for å gjøre feil, jeg vil bare være gjøre det jeg må for at kroppen og hodet mitt skal fungere som det skal.

Tror jeg får sette meg ned å skrive ned noen svar og forklaringer jeg kan ha i bakhodet slik at jeg er forberedt fremover.
Glad for å ha dere her inne som forstår i hvertfall. Ellers har jeg bare kontakt med folk som hele tiden fokuserer på kaker, sjokolade, fruktsmoothies, is, bakevarer osv osv.

Har bursdag snart, og da har jeg bestemt meg for at det kun blir servert lavkarbokaker, gjestene trenger ikke å vite om det en gang, hehe.

  Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 22:05   #9
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Jeg pleier og snu spørsmålet; hva er det som er så sunt med den poteten, den kjeksen, den haugen med ris, den posen med seigemenn, den halvliteren med cola, etc.
Og min mat er full av gode smaker og godbiter, så jeg føler i grunnen ikke at det gjør så mye at jeg er nødt til og leve strengt lavkarbo resten av livet for og regulere min diabetes type 1.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 22:16   #10
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Ditt liv og ditt kosthold er din sak.

Jeg bruker på en høflig måte si at det er "nå engang slik jeg har valgt å leve mitt liv, mens du har valgt en annen måte. Hvis du synes det er rart, så skal du vite at jeg synes ikke måten du spiser på er rart"

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 22:23   #11
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Blir du ikke lei av alltid å spise salat til lunsj, spurte en av mine kolleger som alltid spiste kneipbrødskive med brunost.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-11-13, 22:38   #12
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Blir du ikke lei av alltid å spise salat til lunsj, spurte en av mine kolleger som alltid spiste kneipbrødskive med brunost.

Jeg får stort sett motsatt reaksjon, jeg, folk ser langt etter mine salater
Men synes det er mye forskjellig å se i lunsjen, så sjeldent noen som kommenterer noe som helst. Selv ikke når jeg kommer med mine to hardkokte egg og agurk (som er min lunsj på travle dager).

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 00:25   #13
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Opprinnelig lagt inn av Pearl, her.

Blir du ikke lei av alltid å spise salat til lunsj, spurte en av mine kolleger som alltid spiste kneipbrødskive med brunost.

Hahaha, ja den hører jeg også ofte. Nå i det siste er det blitt kommentert veldig at jeg alltid har varmmat til lunsj. Typisk gårsdagens middag. Fisk, biff, kjøtt, kylling etc med grønnsaker. Ja tenk det, jeg spiser grønnsaker til lunsj da gitt!!!! Ikke brødskive med brunost. Hehehe.

De er bare misunnelige, de vil sikkert egentlig ha min lunsj som er variert fra dag til dag avhengig av førdagens middag ;-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-13, 09:12   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvorfor må jeg forsvare kostholdet mitt hele tiden?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg får stort sett motsatt reaksjon, jeg, folk ser langt etter mine salater
Men synes det er mye forskjellig å se i lunsjen, så sjeldent noen som kommenterer noe som helst. Selv ikke når jeg kommer med mine to hardkokte egg og agurk (som er min lunsj på travle dager).

Den tiden jeg var mer labkarbo enn jeg er nå så hadde jeg ofte med hjemmelaget tomatsuppe med kokte egg og evt. noe lavkarbobrød til, til lunsj. Og gjett om folk var misunnelige! De satt med lange øyne og sniffende neser og sine tørre brødskiver. *hehe*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo usunt? Føler jeg må forsvare valget mitt ... S&U Fysisk og mental helse 3 24-03-13 14:54
Hvorfor blir jeg logget av hele tiden? Fru Potethode Spørsmål og svar 5 01-07-11 17:21
Slavisk HELE tiden? Sol-Angelica Lavkarbo generelt 14 21-06-10 16:34
Jeg må jo på do hele tiden! anneca Ketolysekuren 1 12-11-07 15:03
sulten hele tiden.... nita58 Ketolysekuren 13 01-11-06 23:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no