Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-05-12, 23:55   #1
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Spent på hva dere lavkarbere tenker om årets jordbruksoppgjør med brudd og aksjoner.

Har fått med meg at det er mange oppegående mennesker her inne som er bevisst på hvor maten de spiser kommer fra og hvordan den er produsert.

Så?

---

Jeg personlig sitter midt oppi dette, jeg bor sammen med en lokal bondelagsleder, driver gård og kjenner på kroppen hvor fortvila det er å ikke kunne få noe ut av inntekta gården gir, selv med mange arbeidstimer og stor innsats. Dessverre er det ei lite takknemmelig, om enn viktig bør vi har tatt på oss.

Så endelig ble det brudd, endelig har Bondelaget baller nok til å si i fra!

Vil vi ha mat produsert i Norge er vi nødt til å gjøre noe for det. Verdens befolkning øker og med det ansvaret for å produsere så mye av maten vi spiser selv er min mening. Hva hjelper det om vi gir u-hjelp om vi spiser opp maten deres fordi vi ikke har vår egen?

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 00:06   #2
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådann..

kanskje det. men noen av aksjonene som kom i media var jo bare tullete... ser ikke helt hvordan det hjelper å plassere ei stakkars ku i en liten metallgrind utenfor kommunehuset eller helle ut melk i bergens gater.. greit det regner mye der, men jeg ville ikke oppholdt meg i den gata om et par dager...

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 07:23   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådann..

Jeg forstår absolutt behovet for ei levandes lønn for arbeidet også i landbrukssektoren.
MEN for å få det tror jeg faktisk det må gjøres noe med de store monopolene - både på produsentsiden (tine, nortura etc) og på distribusjonssiden (matvaremonopolene)... og så må en del regler og forskrifter mykes opp. Jeg ønsker f.eks å kunne kjøpe fersk melk som verken er pasturisert eller homogenisert lovlig. Som de får til i Italia.

I min drømmeverden er det plass til både importvarer og lokalprodusert, men med tydelige valg... Økologisk vil jeg gjerne handle lokalt (holdbarheten tilsier det), men mozarellaen min skal helst være fra en bøffel, ikke fra ei ku... Og da må også forbrukerne selvfølgelig være klar over at høyere matkvalitet også koster noe mer enn saltvansspumpet kylling&flesk slik at man faktisk kan velge bevisst.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 07:36   #4
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådann..

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

kanskje det. men noen av aksjonene som kom i media var jo bare tullete... ser ikke helt hvordan det hjelper å plassere ei stakkars ku i en liten metallgrind utenfor kommunehuset eller helle ut melk i bergens gater.. greit det regner mye der, men jeg ville ikke oppholdt meg i den gata om et par dager...

Helt enig! Og ingen i vestfold har såvidt jeg vet gjennomført annet enn ganske forsiktige aksjoner som verken har gått utover folk eller dyr. Dessverre er ikke dømmekraften like god hos alle, og den øker absolutt ikke hos sinte mennesker..

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 07:42   #5
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådann..

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg forstår absolutt behovet for ei levandes lønn for arbeidet også i landbrukssektoren.
MEN for å få det tror jeg faktisk det må gjøres noe med de store monopolene - både på produsentsiden (tine, nortura etc) og på distribusjonssiden (matvaremonopolene)... og så må en del regler og forskrifter mykes opp. Jeg ønsker f.eks å kunne kjøpe fersk melk som verken er pasturisert eller homogenisert lovlig. Som de får til i Italia.

I min drømmeverden er det plass til både importvarer og lokalprodusert, men med tydelige valg... Økologisk vil jeg gjerne handle lokalt (holdbarheten tilsier det), men mozarellaen min skal helst være fra en bøffel, ikke fra ei ku... Og da må også forbrukerne selvfølgelig være klar over at høyere matkvalitet også koster noe mer enn saltvansspumpet kylling&flesk slik at man faktisk kan velge bevisst.

Tine og Nortura skal jo liksom jobbe FOR bøndene, men det er så man kan bli litt i tvil noen ganger. Ganske interessant å sammenligne prisen bonden får for sine varer kontra den du betaler i butikken. Særlig på rene, ubahandla varer som for eks egg. Noen tar seg godt betalt på veien.

Som med det meste annet er en balanse det mest optimale, absolutt ikke noe galt i å velge det beste fra to verdner. Vi vil jo heller aldri være sjølforsynt med alle varer her i lille Norge, men jeg synes det er vårt ansvar å produsere mest mulig, både pga sult og klimaendringer i verden.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 07:49   #6
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådann..

Må i hvert fall innrømme at aksjonen som er i gang nå, ikke har særlig effekt på meg. Skulle butikkene gå tomme for brød og mel, affiserer det meg ikke i det hele tatt

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 10:27   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Jeg har jobbet som avløser og VET hvor mye arbeid som ligger bak et gårdsbruk med melkeproduksjon iallefall.
Det bondeparet jeg melket kuene for jobbet begge fulle stillinger som lektorer og i tillegg brukte de nesten all ledig tid på gården. Allikevel var det bare såvidt det gikk rundt.
Joda klart jeg også fikk betalt... vanlig avløsertakst per datidens tariff var ikke så høy kan man si... jeg hadde en brutto årslønn på 148000,- (full jobb fordelt på 3 gårder).

Jeg heier på bøndene jeg. Brødmangel vil ikke gå utover MEG, men det vil gå utover resten av husholdningen her.
Og forresten så er jo alt det andre jeg spiser landbruksprodukter... Tenk om de lager blokade på meieriprodukter, kjøtt, egg...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 10:55   #8
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Og forresten så er jo alt det andre jeg spiser landbruksprodukter... Tenk om de lager blokade på meieriprodukter, kjøtt, egg...

Nemlig!

Bondeopprøret har starta, folkens. Jeg synes alle vi lavkarbofolk burde slenge oss på lag med bøndene slik at vi kanskje sammen kan få til en vettug matpolitikk her til lands.

Norske matprodusenter (altså bøndene) støttes helhjertet. Sammen mot matmonopolrøkla!

http://bondesolidaritet.no/

Nic.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 12:46   #9
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Jeg støtter bøndenes aksjon. Synes det er trist når det blir mer lønnsomt å satse på produksjon av juletrær enn matproduksjon, selv om jeg ikke spiser noe særlig korn selv. Tendensen er at folk skal ha billigere og billigere mat, samme hvor langt den har reist og hva den inneholder.. Jeg mener at man trenger matproduksjon her i landet. Er litt i tvil om de store landbrukssammenslutningene som f.eks. Gilde er til det beste for maten. En annen ting er at kulturlandskap ødelegges når gårdsbruk legges ned, Norge er i ferd med å gro igjen.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 18:40   #10
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådann..

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Må i hvert fall innrømme at aksjonen som er i gang nå, ikke har særlig effekt på meg. Skulle butikkene gå tomme for brød og mel, affiserer det meg ikke i det hele tatt

Sa det til sambo seinest i går, da leste vi om folk som var redd pølsebrød-mangel på 17 mai, det er da det minstre problemet!

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 18:44   #11
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Jeg har jobbet som avløser og VET hvor mye arbeid som ligger bak et gårdsbruk med melkeproduksjon iallefall.
Det bondeparet jeg melket kuene for jobbet begge fulle stillinger som lektorer og i tillegg brukte de nesten all ledig tid på gården. Allikevel var det bare såvidt det gikk rundt.
Joda klart jeg også fikk betalt... vanlig avløsertakst per datidens tariff var ikke så høy kan man si... jeg hadde en brutto årslønn på 148000,- (full jobb fordelt på 3 gårder).

Jeg heier på bøndene jeg. Brødmangel vil ikke gå utover MEG, men det vil gå utover resten av husholdningen her.
Og forresten så er jo alt det andre jeg spiser landbruksprodukter... Tenk om de lager blokade på meieriprodukter, kjøtt, egg...

Vi får ikke håpe det går så langt, men igjen, om det virkelig slår til med ekstremvær og minimale avlinger er det klart vi spiser maten vår selv. Har man jord har man mat, uansett.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 18:45   #12
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av Nicpins, her.

Nemlig!

Bondeopprøret har starta, folkens. Jeg synes alle vi lavkarbofolk burde slenge oss på lag med bøndene slik at vi kanskje sammen kan få til en vettug matpolitikk her til lands.

Norske matprodusenter (altså bøndene) støttes helhjertet. Sammen mot matmonopolrøkla!

http://bondesolidaritet.no/

Nic.

Herlig side

Stikker du innom på kaffe om du er forbi ?

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 18:48   #13
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Jeg støtter bøndenes aksjon. Synes det er trist når det blir mer lønnsomt å satse på produksjon av juletrær enn matproduksjon, selv om jeg ikke spiser noe særlig korn selv. Tendensen er at folk skal ha billigere og billigere mat, samme hvor langt den har reist og hva den inneholder.. Jeg mener at man trenger matproduksjon her i landet. Er litt i tvil om de store landbrukssammenslutningene som f.eks. Gilde er til det beste for maten. En annen ting er at kulturlandskap ødelegges når gårdsbruk legges ned, Norge er i ferd med å gro igjen.

Helt sant, det at landbruk er kulturarv og -landskap virker det som om mange er i ferd med å glemme..

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 20:09   #14
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Jeg ønsker at alle skal ha ei lønn å leve av Ellers vil jeg si at det er veldig vanskelig for vanlige folk å forstå hva bøndene tjener. De får ikke bare de få kronene for melka, eller for kjøttet. De får produksjonstilskudd og arealtilskudd og andre mystiske tilskudd. Folk skjønner ikke hva disse tingene er. Folk skjønner heller ikke bøndenes økonomi. For det er mange bønder som har avskrevet gode traktorer over 10 år, men de er fullt brukbare, og de har en traktor på hver teig, eller til hvert redskap. De har sikkert gode grunner for det og jeg mener ikke å kritisere.
Vet vi at de norske produktene er bedre enn de utenlandske? Bruker f.eks. de danska bøndene mer gift i kraftforet? Eller mer skadelig gjødsel på jordene? Hvordan har de norske bøndene i forhold til sine skandinaviske kolleger?

Dette var et sammensurium av spørsmål, men det forteller at både jeg og andre trenger å bli opplyst

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 21:20   #15
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Jeg ønsker at alle skal ha ei lønn å leve av Ellers vil jeg si at det er veldig vanskelig for vanlige folk å forstå hva bøndene tjener. De får ikke bare de få kronene for melka, eller for kjøttet. De får produksjonstilskudd og arealtilskudd og andre mystiske tilskudd. Folk skjønner ikke hva disse tingene er. Folk skjønner heller ikke bøndenes økonomi. For det er mange bønder som har avskrevet gode traktorer over 10 år, men de er fullt brukbare, og de har en traktor på hver teig, eller til hvert redskap. De har sikkert gode grunner for det og jeg mener ikke å kritisere.
Vet vi at de norske produktene er bedre enn de utenlandske? Bruker f.eks. de danska bøndene mer gift i kraftforet? Eller mer skadelig gjødsel på jordene? Hvordan har de norske bøndene i forhold til sine skandinaviske kolleger?

Dette var et sammensurium av spørsmål, men det forteller at både jeg og andre trenger å bli opplyst

Takk Dilly, for at du tørr stille spørsmål og søke forståelse i stedet for å stemple jordbruk som noe unødvendig og tullete.

Tilskudd virker på ulike måter, først og fremst er de et virkemiddel for å gi forbrukeren billigere mat. Dernest er de gulrøtter for å få opp utvalgte produksjoner, for eksempel økologiske grønnsaker, eller få bonden til å velge enkelte driftsformer, for eksempel dyr på beite som hindrer gjengroing. De er statens verktøy for å "friste" eller "kontrollere" oss i det de mener er riktig retning.

Et moderne landbruk stiller krav til effektivitet og lønnsomhet, for å få til dette driver færre og færre mer og mer areal. Dette igjen krever investeringer i større redskap. Nyere traktorer går mye mer enn før, dette stiller krav til komfort for bondens helse, men reduserer også traktorens levetid. Selv har vi både gamle og nyere traktorer i ulike størrelser, hver til sitt bruk. Den lille gamle traktoren som er god å ha for å tømme møkkakjelleren kan ikke brukes forran en plog som er for stor og tung til at den ikke får rikka på den. Alle har sin verdi, i hvertfall hos oss.

Importert mat har vi naturlig nok mindre kontroll over hvordan er produsert, i motsetning til her til lands hvor staten legger retningslinjer og forbrukeren kan følge med gjennom hele kjeden. Det blir mer og mer vanlig med merking av varer slik at forbrukeren kan søke opp en kode og finne ut hvor maten kommer fra. Andre land har andre regler og kan være mindre restriktive på antibiotika i fôr og dosering av sprøytemidler for å nevne noe.

Dyrevelferden er en annen bit av det, i Danmark driver man mye større besetninger enn i Norge. Flere dyr gir høyere smittepress, dårligere oppfølging og oversikt, fare for at syke dyr ikke blir fulgt opp og en industrialisering som reduserer dyr til kun en vare.

Økende befolkning i verden og økende sult-katastrofer er to argumenter som får meg til å mene at norsk matproduksjoner viktig. Global oppvarming og klimaendringer er to andre, mer og lengre transportering av varer, forurensning og alt med seg har gjort kortreist mat aktuelt som aldri før.

Håper noen av spørsmålene er besvart og at det dukket opp noen nye

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 21:27   #16
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Broren min er grise OG storfebonde. Han skal legge opp og det skjønner jeg veldig godt. Han jobber fra 6 om morgenen til siste foringa er ferdig 8 om kvelden. Hver dag. Ørk som helg. Og lønna han har er utrolig lav. Det å være bonde blir sett på som en jobb man gjør fordi man elsker den! Ergo trenger man ikke store lønna...

Men som sagt, bror skal legge ned og han er STOR bonde. Vet ikke hvor mange hundre griser eller mange storfe han har, men nå er det saga blott.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 21:32   #17
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Jeg ønsker at alle skal ha ei lønn å leve av Ellers vil jeg si at det er veldig vanskelig for vanlige folk å forstå hva bøndene tjener. De får ikke bare de få kronene for melka, eller for kjøttet. De får produksjonstilskudd og arealtilskudd og andre mystiske tilskudd. Folk skjønner ikke hva disse tingene er. Folk skjønner heller ikke bøndenes økonomi. For det er mange bønder som har avskrevet gode traktorer over 10 år, men de er fullt brukbare, og de har en traktor på hver teig, eller til hvert redskap. De har sikkert gode grunner for det og jeg mener ikke å kritisere.
Vet vi at de norske produktene er bedre enn de utenlandske? Bruker f.eks. de danska bøndene mer gift i kraftforet? Eller mer skadelig gjødsel på jordene? Hvordan har de norske bøndene i forhold til sine skandinaviske kolleger?

Dette var et sammensurium av spørsmål, men det forteller at både jeg og andre trenger å bli opplyst

Når det gjelder smaken på kjøttet takler jeg ikke kjøtt fra paraguay eller brasil. Det smaker forferdelig! Det kommer sikkert av foret, men likavel, jeg klarer det ikke. Jeg har kastet indrefileeter til ca 1000 kr fordi jeg ikke klarte smaken av det. Og tro meg, jeg har testet flere ganger. Bror brukte meg som forsøkskanin en tid hvor han testet ut nytt for. For et par år tilbake spiste jeg ikke svinekjøtt fordi alt smakte j......ig. Bror fortalte etterpå at det var vanlig akkurat da at alle bøndene gav grisene fiskemel. Jeg er skråsikker på at det var da de begynte med sommerkotelettene... Stappe kotelettene full av salt og røyksyre for å slippe denne heslige fiskesmaken...
Og nå anser jeg alltid sommerkoteletter som kjøtt som er kamuflert for å dekke vond smak.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 21:33   #18
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Broren min er grise OG storfebonde. Han skal legge opp og det skjønner jeg veldig godt. Han jobber fra 6 om morgenen til siste foringa er ferdig 8 om kvelden. Hver dag. Ørk som helg. Og lønna han har er utrolig lav. Det å være bonde blir sett på som en jobb man gjør fordi man elsker den! Ergo trenger man ikke store lønna...

Men som sagt, bror skal legge ned og han er STOR bonde. Vet ikke hvor mange hundre griser eller mange storfe han har, men nå er det saga blott.

Dessverre er det blitt sånn, flere slutter og en del advarer neste generasjon fra å ta over. Det som egentlig er verdens viktigste yrke er blitt redusert til noe folk ser på som hobby.

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 21:34   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Dessverre er det blitt sånn, flere slutter og en del advarer neste generasjon fra å ta over. Det som egentlig er verdens viktigste yrke er blitt redusert til noe folk ser på som hobby.

Sant det!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 00:12   #20
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Tusen takk for opplysende svar dere

Jeg har ikke noe imot bønder eller landbruk her i landet, og synes at de gjør en imponerende innsats.

Sommerkoteletter liker jeg ikke, æsj.. men et annet eksempel på rare ting er danske egg. Smaken er ok i bakverk og matlaging, men kokte eller stekte egg med nesten hvit plomme da? Det er rart. Sånt har vi ikke her. Ellers kan man finne reklame i Danmark om tilbud på salmonellafri kylling. Ha ha. Man blir nesten redd for å spise kylling som ikke er merket som salmonellafri.

Her hjemme hører vi det fort om det kommer sykdom på dyr. Det er trygt.

Lykke til med forhandlingene!

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 09:35   #21
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Jeg tror enkelte norske bønner kan produsere mat av topp standard. Problemet slik jeg ser det, ligger i jordbrukssamvirke og hvordan man beregner jorbruksoverføringer.

Et eksempel: Når man leverer beste melkekvalitet, og får betalt for det, hvordan blir denne kvaliteten når den havner på samme tankbilen som den ikke fullt så bra kvaliteten?

Hvorfor skal to store aktører i markedet (Tine og Gilde) være med på å dele ut subsidiepenger? Fører dette til nytenkning, nye produkter osv?

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 19:46   #22
TigerTove
Seniormedlem
 
TigerTove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 36
Innlegg: 3.474
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

http://tb.no/nyheter/gigantisk-sykke...dene-1.7238269

Aksjon gjennomført i dag

__________________
"Virkeligheten er det som virker" - Franz Kafka
TigerTove er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Stabilt blodsukker :) Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:20   #23
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...


langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:38   #24
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådann..

Opprinnelig lagt inn av TigerTove, her.

Ganske interessant å sammenligne prisen bonden får for sine varer kontra den du betaler i butikken. Særlig på rene, ubahandla varer som for eks egg. Noen tar seg godt betalt på veien.

Vi betaler 50,- (el. 60,-?) for 30 store, fine egg direkte hos hønsebonden. I butikken koster tilsvarende egg 40,- for 10! Ifølge bonden hente eggene her i Trøndelag, kjøres nedover til Oslo-området en eller annen plass (jeg husker ikke hvor), stemples (gjennomlyser man egg?), pakkes om og kjøres tilbake hit igjen... Miljøvennlig? Neppe...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 21:43   #25
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Landbruksforhandlinga, eller mangel på sådan ...

Og bror som gjerne vil kjøpe sine egne griser tilbake etter slakting får ikke det. Bror er så nøye på forkvaliteten og trivselen til grisene og vet hvordan det kan påvirke kjøttkvaliteten, men neida, det kjøttet han kjøper tilbake kan være fra hvem som helst. Slik var det før i allefall.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar

Emneord
bonde, bondelaget, landbruk


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mangel på fløte eller rømme? Imse Generell ernæringsdebatt 31 14-12-11 16:10
B12-mangel Bestemamma Spørsmål og svar 26 24-09-11 13:51
Mangel på fiber? galleren Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 15-01-08 15:01
Krefter og energi - eller mangel på? Fedonisten Fysisk og mental helse 6 31-03-06 11:28
Mangel på søvn Kristian Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 52 22-01-05 18:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no