Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Jernmangel/hodepine?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-03-09, 09:36   #1
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Jernmangel/hodepine?

Har hatt mye hodepine i det siste, og så nå som jeg trodde kroppen var tålig utrensa?
Men har litt mistanke om at jeg mangler litt jern, kan det være årsaken`?

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 13:58   #2
Majja
Medlem
 
Majja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 77
Majja er ny på veien

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av olav-rob, her.

Har hatt mye hodepine i det siste, og så nå som jeg trodde kroppen var tålig utrensa?
Men har litt mistanke om at jeg mangler litt jern, kan det være årsaken`?


Kan av erfaring si at jernmangel gir hodepine, ja! Lurt å ta blodprøver for kontroll...
Drikker du nok vann da?

__________________



Livsstil i endring, ingen diett!
Majja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:05   #3
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Jernmangel/hodepine?

Rart. Hvis du spiser egg, bør du ikke få jernmangel. Har du noen kronisk sykdom? Jernmangel kan isåfall være fordelaktig.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 14:08   #4
Majja
Medlem
 
Majja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 77
Majja er ny på veien

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Rart. Hvis du spiser egg, bør du ikke få jernmangel. Har du noen kronisk sykdom? Jernmangel kan isåfall være fordelaktig.


Men trenger gjerne c-vit for at jernet skal ta seg opp i kroppen. Tar du det Olav-rob?
Min kropp tar ikke opp jernet overhodet, så jeg går stadig i minus. Greit å få sjekket lagrene med en blodprøve, syns jeg! Så vet du hvor du ligger
Forøvrig, hodepine kan jo komme av så mangt...

__________________



Livsstil i endring, ingen diett!
Majja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-09, 10:00   #5
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

Rart. Hvis du spiser egg, bør du ikke få jernmangel. Har du noen kronisk sykdom? Jernmangel kan isåfall være fordelaktig.

Hei, takk for svar alle sammen.
Nei, jeg har ingen kronisk sykdom, men har i perioder hatt en tendens til å få lave jernlager. Tar ikke c-vit fast, bør visst begynne med det(?)
Drikker så mye vann jeg kan, tror nå det må bli et par liter minst til dagen. Går rundt med det vannglasset hele tida.skal bestille meg en time hos FL.

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 01:48   #6
ThomasWH
Nytt Medlem
 
ThomasWH sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 9
ThomasWH er på en erverdig vei

Sv: Jernmangel/hodepine?

Ferritin (jernlager) bør ligge på over 80. Fastleger kan ikke en dritt om disse tingene (hehe) og sier du er ok hvis du har 30-40 i Ferritin. Feil! Du må ha minst 80, sier nyere forskning! Så etter å ha oppdaget Ferritin i blodet mitt på 25, begynte jeg med multivitamin med godt jerntilskudd i. Evt kjøp jern på apoteket. Bare ikke ta for mye!

ThomasWH er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ønsker hjelp med LavKarbo-diett Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 02:00   #7
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Jernmangel/hodepine?

Det er jo helt sant, men bare en liten ting... Når vi nå går på disse kurene er det mange av oss som får problemer med magen. Det kan hindres ved å ta Hemojern istedet for "vanlig" jern.
Tror du har ett point der, viktig med jern.

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 08:42   #8
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av ThomasWH, her.

Ferritin (jernlager) bør ligge på over 80. Fastleger kan ikke en dritt om disse tingene (hehe) og sier du er ok hvis du har 30-40 i Ferritin. Feil! Du må ha minst 80, sier nyere forskning! Så etter å ha oppdaget Ferritin i blodet mitt på 25, begynte jeg med multivitamin med godt jerntilskudd i. Evt kjøp jern på apoteket. Bare ikke ta for mye!

Vennligst oppgi kilder. Siden lavt jernnivå kan være fordelaktig, ser jeg ingen grunn til at jernlageret skal være overdrevent høyt.

__________________
In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 27-03-09, 09:17   #9
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av ThomasWH, her.

Ferritin (jernlager) bør ligge på over 80. Fastleger kan ikke en dritt om disse tingene (hehe) og sier du er ok hvis du har 30-40 i Ferritin. Feil! Du må ha minst 80, sier nyere forskning! Så etter å ha oppdaget Ferritin i blodet mitt på 25, begynte jeg med multivitamin med godt jerntilskudd i. Evt kjøp jern på apoteket. Bare ikke ta for mye!


Eh...sist jeg tok Ferritin prøve var det på 13.....

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 11:21   #10
Majja
Medlem
 
Majja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 77
Majja er ny på veien

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av olav-rob, her.

Eh...sist jeg tok Ferritin prøve var det på 13.....


Jeg har på 4.... Ikke rart jeg er litt slapp kanskje...

Hvordan går det med deg Olav-rob? Er du i bedre form nå?

__________________



Livsstil i endring, ingen diett!
Majja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 11:39   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel/hodepine?

Verdien skal ligge mellom 15 og 200 for kvinner!

Gjerne høyere også, men ikke for høyt. Da kan det hende man har sykdommen hemokromatose, og det vil man ikke!

Dette sier Fürst laboratorie:Verdier under referanseområdet betyr jernmangel (uttømte jerndepoter). Normale og høye verdier utelukker ikke jernmangel, idet ferritin er et akutt fase protein som øker ved aktive prosesser.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 12:51   #12
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel/hodepine?

Hm, jeg har forholdsvis høy ferritinin (124), men lav blodprosent

Tar jernpiller nå da, men kanskje ikke sannsynlig at det hjelper på blodprosenten, siden ferritinen er såpass høy?

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:05   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Hm, jeg har forholdsvis høy ferritinin (124), men lav blodprosent

Tar jernpiller nå da, men kanskje ikke sannsynlig at det hjelper på blodprosenten, siden ferritinen er såpass høy?

Har legen bedt deg ta jern med Ferritin på 124?

Man skal ikke ta jerntilskudd uten i samarbeid med lege. Unntaket må være Floradix jernmikstur(?) hvor kroppen ikke tar opp mer enn den trenger. Denne miksturen gjorde min sønn godt i den verste"syk-barnehagebarn-nå-igjen"- alderen!

Hvor lav blodprosent? Mange unge kvinner lever helt fint med en noe lav blodprosent, det er helt vanlig at den ikke er så høy!
De har satt grensen på 11.7, men alt over 10 er greit og over 8 er til å leve med i perioder.
Det som er viktig er å utelukke at anemien skyldes annen sykdom.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:18   #14
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel/hodepine?

Blodprosenten er på 10.
Må kanskje slutte å ta jerntilskudd igjen da
Jeg som hadde et håp om å være inne på noe angående denne ekstreme svimmelheten og kraftløsheten jeg har for tida.

Det var en sykepleier på legekontoret som sa jeg trengte jerntilskudd, da jeg spurte om prøveresultatene.
Ellers ser jeg at det er vanlig med anemi ved kronisk sykdom, så da ligger nok forklaringen der.
Nå var jeg SÅ innstilt på å bli mer oppegående ved å ta jern altså

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:23   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Blodprosenten er på 10.
Må kanskje slutte å ta jerntilskudd igjen da
Jeg som hadde et håp om å være inne på noe angående denne ekstreme svimmelheten og kraftløsheten jeg har for tida.

Det var en sykepleier på legekontoret som sa jeg trengte jerntilskudd, da jeg spurte om prøveresultatene.
Ellers ser jeg at det er vanlig med anemi ved kronisk sykdom, så da ligger nok forklaringen der.
Nå var jeg SÅ innstilt på å bli mer oppegående ved å ta jern altså

Får du i deg nok C- vitaminer, da?
Hjelper på jern- opptaket, vet du!
Syns du skal ta opp dette med jern- tilskudd med legen din. Det er forskjellige typer tilskudd, ikke alle er like gode og noen mennesker tar ikke opp de vanlige man får kjøpt uten resept.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 19:29   #16
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av Majja, her.

Jeg har på 4.... Ikke rart jeg er litt slapp kanskje...

Hvordan går det med deg Olav-rob? Er du i bedre form nå?

Ja, jeg føler meg bedre nå, har tatt Amino-jern og en del vitaminer en stund. Og hodepine og slapphet har vært fraværende heldigvis!!

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 11:14   #17
Majja
Medlem
 
Majja sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 77
Majja er ny på veien

Sv: Jernmangel/hodepine?

Opprinnelig lagt inn av olav-rob, her.

Ja, jeg føler meg bedre nå, har tatt Amino-jern og en del vitaminer en stund. Og hodepine og slapphet har vært fraværende heldigvis!!


Så bra!!! Håper det fortsetter sånn

__________________



Livsstil i endring, ingen diett!
Majja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Om hodepine HP Induksjonen 11 10-10-15 15:06
Hodepine ved lavkarbo? Smurfine Lavkarbo generelt 6 01-03-08 01:29
Hodepine Huldr Fysisk og mental helse 9 21-05-07 02:59
hodepine Helene Atkins kosthold 7 08-02-05 22:55
hodepine nettatante Induksjonen 2 13-12-04 22:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no