Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Jernmangel tross kjøttinntak

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-12, 18:14   #1
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Jernmangel tross kjøttinntak

Overraskende nok hadde jeg stor jernmangel og blodmangel på blodprøven nå selv om jeg spiser kjøtt tre ganger daglig. Men reinsdyr og kylling har kanskje svært lite, og c-vitamin er nødvendig for opptak, og det har jeg ikke fått så mye av. Dessuten hemmer te og kaffe med måltidet opptaket også. Vil nevne kalsium også. Jeg hadde altfor mye av det i blodet selv om jeg ikke tar tilskudd av det, men jeg spiser ca 100 g ost daglig og 45 ml frømos og litt nøtter inneholder også noe. Vil nevne det for at dere også kan tenke på deres eget kosthold i forhold til dette. Tror det er lurt jeg nettop har begynt å spise storfekjøtt, det inneholder jern ihvertfall.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 18:35   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 56
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak.

Storfe, innmat og grønne grønnsaker

Har hatt svært lav blodprosent og enda dårligere jernlager i maaange år, det har heldigvis bedret seg enormt etter at jeg la om til lavkarbo!

Opptak av alt jeg lå lavt på har igrunn bedret seg

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 19:55   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Hva slags prøver er det som er lave? Jeg har feks bra jernlagre og ferritin, men veldig lavt s-jern. Dvs at kroppen tar opp jern, men får ikke utnyttet den ordentlig (om jeg har forstått det korrekt). Jeg har tatt jerntilskudd i 2 ganger 3 mnd i fjor, men verdien faller i bunn når hver runde er avsluttet, så nå har jeg tatt en hårmineralanalyse sammen med omfattende blodprøver - som jeg vil at spesialisten på arena-klinikken skal se på. Han sa at har jeg feks lavt eller høyt kobbernivå, kan det tulle til andre ting, så nå får jeg ihvertfall et resultat jeg kan legge en langtidsplan på når det gjelder vitaminer og mineraler

Er enig i at om man får lave verdier på noen prøver, bør man ta utvidede prøver for og se om noen "henger" sammen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:48   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Blodprøve. Ferritin var lav. S-jern aner jeg ikke. Og blodets røde legemer var i fåtall. Jeg har tatt mye sink så kanhende kobber er lav, men jeg ble ikke testet for kobber, tror jeg. Skal kobber ha noe å si for jernopptaket? jeg tror jeg prøver å ta jerntilskudd , spise mer storfe og brokkoli, og huske c-vit.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:49   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

skjønner nå hvorfor jeg har snust begjærlig på leverposteier og brunoster

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 20:57   #6
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Da jeg fødte mistet jeg mye blod, de ville gi meg blodoverføring. Men en brokkoli eller to om dagen fikset biffen!

Jeg ville ikke ta jerntabeletter heller for de gjorde meg tett i magen.

OBS! MÅ tas med c-vit! 1 gr brusetabelett.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:07   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Da jeg fødte mistet jeg mye blod, de ville gi meg blodoverføring. Men en brokkoli eller to om dagen fikset biffen!

Jeg ville ikke ta jerntabeletter heller for de gjorde meg tett i magen.

OBS! MÅ tas med c-vit! 1 gr brusetabelett.

Men man kan ha forstoppelse pga lavt jern også står det i boka mi, men det er kanskje en annen grunn igjen, blodmangelen, nei, ikke vet jeg, men litt forstoppet er jeg. Ja, tenk, en lavkarboer uten brokkolispising Skulle hørt på dere her inne som maser om den bestandig fremfor å spise salat, salat og atter salat. Men jeg tar da brokkoli i salaten

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 21:13   #8
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk
Red face

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Men man kan ha forstoppelse pga lavt jern også står det i boka mi, men det er kanskje en annen grunn igjen, blodmangelen, nei, ikke vet jeg, men litt forstoppet er jeg. Ja, tenk, en lavkarboer uten brokkolispising Skulle hørt på dere her inne som maser om den bestandig fremfor å spise salat, salat og atter salat. Men jeg tar da brokkoli i salaten

Surr brokkoli og bacon sammen, ha over litt cf.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:41   #9
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Blodprøve. Ferritin var lav. S-jern aner jeg ikke. Og blodets røde legemer var i fåtall. Jeg har tatt mye sink så kanhende kobber er lav, men jeg ble ikke testet for kobber, tror jeg. Skal kobber ha noe å si for jernopptaket? jeg tror jeg prøver å ta jerntilskudd , spise mer storfe og brokkoli, og huske c-vit.

Jeg har villet fått tatt alle relevante blodprøver relatert til "jern" for å få et bedre bilde av situasjonen jeg hvis du har normale jernlagre - men lite jern i blodet, vil ikke jerntilskudd hjelpe, da det kan se ut som om kroppen tar opp jern fra maten men får ikke utnyttet det. Infeksjoner og betennelser i kroppen kan gi lavt jern i blodet (har jeg lært). Jeg er ingen ekspert altså, dette er bare det jeg har forstått utifra min egen situasjon

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:47   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

skjønner nå hvorfor jeg har snust begjærlig på leverposteier og brunoster

Det er vel bare Litago-brunostene som er tilsatt jern nå, sånn har det vært i en del år. Mener å ha lest at det var fordi det var så mange gamle gubber som fikk for høyt jerninnhold i blodet fordi de spiste så mye brunost at Tine kuttet det ut. Og siden brunostene ikke lages i jerngryter lenger inneholder de ikke jern.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:50   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Tror det er det som er gjort fordi b12 var også målt. Den var skyhøy, som jeg kanskje nevnte istad, pga høydosering av kosttilsudd. Men infeksjoner var jeg ikke klar over spilte inn. Jeg har vært forkjøla nesten et halvt år sammenhengende, kanskje noe å si. Ville legge ut dette om jern fordi det kanskje er flere enn meg som tror de får nok fordi de spiser kjøtt, men mye jern finnes i korn, men det er få prosent som opptaes dessverre, og så inntar de kanskje ikke nok c-vitamin. Slitenheten min, ja, årsaken kom endelig frem.Takk for svar.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:50   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Med en så lav BMI at du har mistet menstruasjonen, er jeg vel ikke akkurat forundret over at blodprøvesvarene dine ikke akkurat ligge innen for normalen!
Er nok hele systemet ditt som er litt på tur her!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 22:52   #13
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Med en så lav BMI at du har mistet menstruasjonen, er jeg vel ikke akkurat forundret over at blodprøvesvarene dine ikke akkurat ligge innen for normalen!
Er nok hele systemet ditt som er litt på tur her!

Og jeg som trodde jeg ihvertfall ikke manglet blod/jern siden jeg ikke hadde mens

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 23:34   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Og jeg som trodde jeg ihvertfall ikke manglet blod/jern siden jeg ikke hadde mens

Kroppen tviholder på alt den kan når den får alt for lite av det meste, vet du!
Må nok fylle på med litt mer av hvert om den skal komme seg helt i balanse igjen noen gang!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 00:26   #15
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Hårmineralanalyse ja.... Mener ikke å kuppe, men Nerthus - hvor har du tatt denne? Er på let etter et sted jeg kan få gjort det uten å bli helt blakk, men samtidig kunne stole på resultatet...

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 00:34   #16
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Jeg har også skyhøye b12 verdier og høye kalsiumverdier??

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 00:35   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Kroppen tviholder på alt den kan når den får alt for lite av det meste, vet du!
Må nok fylle på med litt mer av hvert om den skal komme seg helt i balanse igjen noen gang!

jeg tror ikke det er hovedårsaken. jeg har lenge tatt masse sink men ingen jern, c vit og kobber. jeg slutta med sink for et par uker siden og forkjølelsen som varte et halvt år forsvant

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 09:58   #18
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Gevitajern er mildt mot magen og lettopptagelig (iallfall for meg). Jeg får mye mer jern i blodet utav en lavdosetablett enn en høydose "vanlig" jern... (Som går tvers gjennom meg.)
Får man forøvrig svart avføring av jerntabletter å bør man bytte merke - fordi da tas ikke jernet opp. Jeg spiser også bra med kjøtt uten å få opp serumnivåene av den grunn. (Har også veldig sporadisk og sparsom mens på grunn av p-pillene jeg bruker... uten at det har hjulpet nevneverdig. Det eneste som fungerer er jerntilskudd...)

Lager man mat/drikker kranvann/te i et hus med kobberrør er det lite sannsynlig at man trenger tilskudd.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 11:51   #19
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Får man forøvrig svart avføring av jerntabletter å bør man bytte merke - fordi da tas ikke jernet opp.

hm, jeg trodde det hadde mer med hva slags jern man fikk i seg å gjøre? Uten å være bastant altså. Minstemann hadde nesten tomme jernlagre som ettåring og ble satt på jern. Vi ga flytende neofer fra apotek. Avføring ble grønnsvart. Samme med meg siden jeg valgte å ta det selv samtidig. Han var nesten fullammet. Han ble tatt prøver av på sykehus jevnlig i månedsvis etterpå og lagrene økte jevnt og trutt.. Om de gjorde det for meg også vet jeg ikke. Jeg må ihvertfall ha vært tom for jern, regnet med det, jeg var jo helt utslitt og uten ork til engang å be de sjekke meg med det samme..

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 12:50   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

hm, jeg trodde det hadde mer med hva slags jern man fikk i seg å gjøre? Uten å være bastant altså. Minstemann hadde nesten tomme jernlagre som ettåring og ble satt på jern. Vi ga flytende neofer fra apotek. Avføring ble grønnsvart. Samme med meg siden jeg valgte å ta det selv samtidig. Han var nesten fullammet. Han ble tatt prøver av på sykehus jevnlig i månedsvis etterpå og lagrene økte jevnt og trutt.. Om de gjorde det for meg også vet jeg ikke. Jeg må ihvertfall ha vært tom for jern, regnet med det, jeg var jo helt utslitt og uten ork til engang å be de sjekke meg med det samme..

Nja... det er jo jernet som ikke tas opp som gir den usedvanlige fargen da. Noe blir sikkert tatt opp - det ble det hos meg også til tross for svart diarre ... men det er iallfall mye mer behagelig for meg å ta en liten dose som jeg ikke får diarre av, ikke får sort avføring av og som øker jernlagrene mine raskere.

Diarre drar også med seg andre næringsstoffer som egentlig skulle ha vært tatt opp i tarmen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 12:54   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Hårmineralanalyse ja.... Mener ikke å kuppe, men Nerthus - hvor har du tatt denne? Er på let etter et sted jeg kan få gjort det uten å bli helt blakk, men samtidig kunne stole på resultatet...

Jeg har tatt den hos Arenaklinikken i Oslo. Kosta en tusenlapp. Mye synes kanskje noen, og for de fleste er ikke dette nødvendig, men jeg har holdt på et par år med ubalanser opp og ned på forskjellige verdier og med sykdom osv - så nå tenker jeg at istedet for å spise jern fordi s-jern er lavt uten vits, gjør jeg dette nå i regi av noen som faktisk kan gi meg en PLAN for å få igjen balansen Så får jeg se om jeg får til å gjøre mest gjennom matinntak, og litt gjennom tilskudd. Jeg tror at når kroppen kommer i balanse, vil den også kunne hjelpe mer til med infeksjoner og betennelser jeg sliter med

Jeg ser at selv om fastlegen min er flink og hjelpsom, har hun nok ikke den altomfattende og grundige kunnskapen om vitamin- og mineralbalansen i kroppen Jeg tar blodprøver hos fastlegen samtidig.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 13:39   #22
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg ser at selv om fastlegen min er flink og hjelpsom, har hun nok ikke den altomfattende og grundige kunnskapen om vitamin- og mineralbalansen i kroppen Jeg tar blodprøver hos fastlegen samtidig.

Hører rykter om at legeutdanningen ikke har satt av særlig med tid til kosthold, så det er vel ikke så rart. Hva slags utdanning/tittel har veilederen din? Og er det da fastlegen din som må rekvirere prøvene?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 14:24   #23
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hører rykter om at legeutdanningen ikke har satt av særlig med tid til kosthold, så det er vel ikke så rart. Hva slags utdanning/tittel har veilederen din? Og er det da fastlegen din som må rekvirere prøvene?

Hårmineralprøven vil nok bli analysert i en lab som har spesialisert seg og anbefalingene vil nok komme derfra i utgangspunktet. Samtidig:

Sitat:

Lege Rolf Luneng er utdannet lege fra UiTø i 1995. Han har i alle år som lege drevet egen privatlegepraksis, vært bedriftslege og bedriftsrådgiver innen hms og er fast spaltist i ukebladet Allers og bladet Folkevett som utgis av organisasjonen Framtiden i våre hender.

Rolf Luneng er utdannet både innen naturmedisin og ”skolemedisin”. Han har studert urteterapi, kosthold og ernæring, biopati og vitamin- og mineralterapi. Ved Arenaklinikken i Oslo praktiserer han som som spesiallege i ernæringsmedisin og ortomolekylær medisin.

Siden han har vært såpass mye i det offentlige - og siden jeg har fått så mye hjelp av han - regner jeg med det er greit og dele informasjon som ligger åpent tilgjengelig på internettet Sitatet er hentet herfra

Blodprøvene har jeg fått fastlegen til å rekvirere, men jeg kunne like gjerne fått Luneng til å lage en rekvisisjon og så ta prøvene hos fastlegens laboratorium. Jeg er veldig åpen overfor fastlegen om hva som skjer hos luneng og motsatt, og utveksler resultater og journalnotater fram og tilbake

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 15:15   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Takk, takk. Jeg misforsto deg, jeg trodde kanskje det var en alternativ praktiker og ikke en lege.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-01-12, 16:07   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel tross kjøttinntak

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Takk, takk. Jeg misforsto deg, jeg trodde kanskje det var en alternativ praktiker og ikke en lege.

Han er en "blændings" - og det liker vi, for de har begge sider i hodet sitt når de vurderer en sak Jeg vil ta med at han heller ikke "solgte" meg noen hårmineralprøve, jeg ba om det selv - han har ikke snakket om det i det hele tatt. Det er en ren glede og komme inn til han - uff, nå ble jeg litt tårevåt gitt ... fordi jeg blir hørt og sett! SNUFS!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jernmangel? Gressenka Ketolysekuren 4 28-07-10 23:54
Fornøyd tross alt Akeleie Generell diskusjon 16 18-05-10 02:25
Jernmangel/hodepine? Liv Lavkarbo generelt 16 31-03-09 11:14
Vektoppgang til tross for ketose ... matitt Spørsmål og svar 2 28-11-08 10:28
Ned 0.6 kg fra igår tross fløte og cottage cheese... cathrine Induksjonen 8 25-02-04 21:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no