Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Jernmangel

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-04-13, 10:48   #1
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Jernmangel

Jernlagerne min er bånn i bøtta (ikke anemi) og jeg sliter veldig med å få i meg jerntabletter. Får kvalme og veldig diare...mer enn vanlig (kronisk)

Noen som har et godt tips? Eller må jeg få jern intravenøst?

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 12:06   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Jernlagerne min er bånn i bøtta (ikke anemi) og jeg sliter veldig med å få i meg jerntabletter. Får kvalme og veldig diare...mer enn vanlig (kronisk)

Noen som har et godt tips? Eller må jeg få jern intravenøst?

Grønne grønnsaker

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 12:17   #3
Jean1986
Medlem
 
Jean1986 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2013
Hvor: Ålesund
Alder: 37
Innlegg: 264
Jean1986 er ny på veien

Sv: Jernmangel

Opprinnelig lagt inn av Nannah, her.

Jernlagerne min er bånn i bøtta (ikke anemi) og jeg sliter veldig med å få i meg jerntabletter. Får kvalme og veldig diare...mer enn vanlig (kronisk)

Noen som har et godt tips? Eller må jeg få jern intravenøst?

Har du prøvd floridax flytende jern formula? Er ikke gale på smak

__________________


Jean1986 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 13:25   #4
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Grønne grønsaker spiser jeg jo hele tiden, jo, har prøvd floradix. Syntes det var som å drikke blod! Grøss!!!

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 14:29   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Det er mulig å få jern intravenøst, ja, men det er et mas uten like for å få det har jeg skjønt.

Har du prøvd forskjellige typer jerntabletter/tilskudd?
Jeg bruker Niferex som er skånsom mot magen og tar dem om kvelden for minst mulige bivirkninger. Jeg blir faktisk hard i magen av dem og jeg har lidd av kronisk diare i 14 år tidligere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:47   #6
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Jeg bruker denne http://www.kinsarvik.no/products/340...tabletter.aspx
Eneste typen jeg har funnet ut jeg ikke reagerer på.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 15:52   #7
rut311
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 37
Innlegg: 567
rut311 har en fantastisk aura rundt segrut311 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jernmangel

en salig biff?

__________________
Min Journal


rut311 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 80/15/5 Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 18:17   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg bruker denne http://www.kinsarvik.no/products/340...tabletter.aspx
Eneste typen jeg har funnet ut jeg ikke reagerer på.

Niferex inneholder 100mg jern og jeg skal ha 2 om dagen. Da vil en slikt glass holde i 6 dager! Det hadde ikke akkurat blitt billig!

Niferex er dyre, de også, men dog......

Og for meg som har slitt med alt for løs mage siden jeg var gravid med Snuppa for 14 år siden, er litt hard mage helt ok!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 18:38   #9
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Jeg har hat kronisk diare/løs mage i over 30 år...så litt hard mage hadde vært helt ok

Takk for tips, Kitt og dere andre

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 19:33   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Da jeg fødte minsten mistet jeg mye blod, såpass at de ville gi meg blodoverføring. Jeg sa nei til det, jeg sa også nei til jerntilskudd. Da jeg kom hjem spiste jeg en rå brokkoli hver dag. Etter kort tid var jernivået der det skulle være. Jeg var nede i 5-6 i verdier, men spratt opp grunnet brokkolien!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 12:25   #11
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Jernmangel

Hei nannah

Mange gode råd her. Tenkte bare å minne om at det er lurt å ta C vitaminer sammen med jerntabletter for da blir jernet tatt opp bedre. Men ikke drikk kaffe samtidig for da er effekten borte.

Håper du får orden på den

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 21:49   #12
Wonder woman
Medlem
 
Wonder woman sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 49
Innlegg: 447
Wonder woman er ny på veien

Sv: Jernmangel

Bruk støpejerngryte til å lage mat i, den avgir jern så maten blir naturlig jernberiket. Cashewnøtter og hasselnøtter, leverpostei , lever og annen innmat har endel jern. Og som nevnt over spis det sammen med c-vitaminer for å øke opptaket.

Kaffe, te og melk hindrer opptak av jern så det bør unngås.

__________________
Wonder woman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 21:52   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Jeg lærte også i forrige uke at andre medisiner også kan hemme opptak av jern. Ikke visste jeg at jeg feks ikke kunne ta antibiotika samme med jerntablettene.
Kan være verdt å sjekke ut om man bruker andre medisiner!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 00:06   #14
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Det hjelper ikke for meg å spise jernholdige ting. Antagelig tar ikke tarmen min opp jern kan jeg tenke meg.

Støpejernsgryte er ikke tingen da jeg har en mann som har for mye jern. Synd han ikke kan dele litt med meg

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 00:58   #15
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Min kropp tar heller ikke opp nok jern fra kosten selv om jeg bruker jernpanne og jerngryter og spiser masse jernrik mat.
Mitt jernlager ligger mellom 12 og 19 (referanseområde 10-170), men når jeg spiser femjern + C, så klarer jeg og holde det over 30.
Stopper jeg og ta tilskuddet (slik som nå når jeg har fått beskjed om ikke og ta tilskudd før jeg har vært til koloskopi) faller det rett ned til mellom 12 og 19 igjen.
Har vært slik iallefall i tjue år.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 01:10   #16
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jernmangel

Som nevnt flere ganger er det lurt med c vitamin. Gjerne store doser (jeg tar gjerne 1 gram pr dose), flere ganger om dagen, fordi det er begrenset hvor mye kroppen tar opp pr runde. C vit er jo vannløselig, så det er ingen fare for å få overdose. Jeg ville gått for rent c vitamin (askorbinsyre) for å unngå mageproblemer som man kan få av sukkeralkoholene de gjerne har i tillegg til syren. Lurt å innta sammen med blodrik mat, f, eks blodpudding etc.. FOr de fleste er jernopptaket gjennom mat lite hvis man ikke kombinerer det med c vitamin.

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 09:57   #17
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Klart jeg kombinerer med c-vitamin! Det er da en selvfølge.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 10:31   #18
mirabundus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 10
mirabundus er på en erverdig vei

Sv: Jernmangel

Jeg vet flere som klarer å ta opp aminojern etter å ikke ha klart å ta opp/hadde dårlig opptak av andre jerntyper, men jeg forstår om du ikke har lyst å prøve alle sorter jeg hadde bare lyst å tipse i tilfelle du vil teste.

mirabundus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 18:07   #19
jannesnuppa
Seniormedlem
 
jannesnuppa sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 556
jannesnuppa er ny på veien

Sv: Jernmangel

Hei Jeg har kronisk jernmangelanemi, og det fikk jeg etter GP for 17 år siden. Jeg har fått både jernsprøyter og jern intravenøst.. Sist jeg måtte ha, ville ikke sykehuset ta meg inn, og de mente faslegen kunne gi meg det. men da jeg har årer som ikke er lett å sette veneflon i, ble det sprøyter i stedenfor..Så det er bare å høre om ikke fastlegen kan gjøre det Lykke til

__________________
Min journal
jannesnuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 19:51   #20
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Jernmangel

Takk Mirabundus. Tror jeg ar prøvd de merkene som er nå.
Jannesnuppa: Får håpe de har råd!

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mer fytiner i nøtter enn korn, men kokos har minst av nøttene. Jernmangel? Yrla Artikler 7 04-05-12 22:07
Jernmangel tross kjøttinntak Yrla Fysisk og mental helse 28 26-01-12 13:05
Jernmangel? Gressenka Ketolysekuren 4 28-07-10 23:54
Jernmangel/hodepine? Liv Lavkarbo generelt 16 31-03-09 11:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no