Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg sprakk. Hva er effekten?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-07-08, 20:04   #1
Snart40
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 7
Snart40 er på en erverdig vei

Jeg sprakk. Hva er effekten?

Heisann.

Etter under 20 karber om dagen i over 2 uker med dertil hørende vekttap, sprakk jeg så det dundret her om dagen (2 dager siden). Skolebrød, masse snop mm... uttallige karber og fett.

Har elendig samvittighet, skal skjerpe meg. Tilbake til under 20 nå. Frågan er dermed hvilken negativ effekt denne sprekken har gitt meg.

Noen som vet ?

PS! Har lest at én karbodag i uka er bra for kroppen, etter at man har vært gjennom introfasen i karbokuren. Kanskje noen kan si litt om dette også ?


Sist redigert av Snart40 : 15-07-08 kl 21:52.
Snart40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Atkins til generell lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 15-07-08, 23:27   #2
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 38
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Det er vanskelig å si. Jeg er ikke på ketolyse, men bare generell lavkarbo. Jeg kan sprekke så det holder i flere dager uten at jeg går nevneverdig opp igjen, mens noen legger på seg igjen bare de sprekker bittelitt.

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 10:06   #3
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Det ser du jo evt på evkten om en dag eller to

Jeg smeller rett opp i vekt med det samme jeg går ut av ketose - andre ser ut til å tåle s.k. karbolading. Du finner ut hva du tåler og ikke tåler etterhvert, men én sprekk er jo ikke så ille da.

Det du kan gjøre er evt å finne ut hvorfor du sprakk og hadde lyst på karbomaten? Har du spist nok, god nok mat, kost deg, unngått å være sulten osv? KJennetegnet mitt på at kuren/livsstilen funker er etterhvert nemlig blitt at jeg rett og slett ikke har lyst på karbomaten mer.

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 10:17   #4
fjanni
Seniormedlem
 
fjanni sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 529
fjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snillfjanni er virkelig snill

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

jeg er en av de som går opp med en gang om jeg går på en sprekk. mellom 1 og 2 kg gjerne, og effekten er jo at jeg må bruke 2 nye uker gjerne på å bli kvitt de samme kiloene som jeg akkurat har gått ned.. sukk. nå er det vel sånn at mye av vekten er vann og fulle glykogenlagre men det tar tid å få det av igjen da.

ellers er det jo effekter som hodepine, groggy, dårlig form, ballongmage med tilhørende lufttrykk i enden, osv. dessuten kan det bli værre og værre for kroppen å sette seg selv i ketose om man stadig sprekker har jeg hørt.

fjanni er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/fettfestivalen! Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 10:38   #5
Petronella
Medlem
 
Petronella sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 150
Petronella har en fantastisk aura rundt segPetronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Opprinnelig lagt inn av Snart40, her.

PS! Har lest at én karbodag i uka er bra for kroppen, etter at man har vært gjennom introfasen i karbokuren. Kanskje noen kan si litt om dette også ?

Heisann
Nå vet jeg ikke hvor du leste det, men det var for en tid tilbake en ganske misvisende artikkel i et blad som handlet om ketogene dietter, og jeg syns jeg kjenner igjen dette derfra....Jeg har aldri gått på Atkins, men vet at man ikke skal ha denne type karbodager hverkens på Lindberg eller Ketolyse - og da vil jeg tro at man hvertfall ikke skal ha det på Atkins! Da må man jo begynne på nytt hver gang etter en slik karbodag. Poenget er jo at kroppen skal forbrenne fettet vårt istedenfor alle karbohydratene vi får i oss ( fikk i oss ), og hvis man da pøser på med karber er man jo like langt..? Er hvertfall slik jeg har forstått det

__________________
Petronella

Petronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 12:20   #6
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Ja det er nok best å holde seg unna karbodager!
Lykke til videre

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 13:59   #7
Marita
Seniormedlem
 
Marita sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Alder: 38
Innlegg: 1.426
Marita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjentMarita begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Karbedager er ikke for ketogene dietter! Når man går i ketose,tvinger man kroppen til å endre forbrenningen fra en blandingsforbrenning med karbohydrater til det vi kaller ketose - der fett brukes som drivstoff. Når du da sprekker, går kroppen tilbake i blandingsforbrenningen - og på sikt blir det vanskeligere og vanskeligere å komme i ketose igjen, siden kroppen "venner seg til" at du tuller med forbrenningen

__________________
Besøk meg gjerne på: Maritas vei mot et bedre liv
Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Har funnet mitt eget opplegg :) Svar med sitat
Gammel 16-07-08, 19:20   #8
Snart40
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 7
Snart40 er på en erverdig vei

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Hei igjen.

Tusen takk for god respons, svarene er også greie som sådan. Det er sikkert veldig individuelt hvordan kroppen reagerer på en slik "smell". Jeg har ikke gått opp i vekt de siste dagene, men dette skyldes garantert min dårlige samvittighet som har resultert i et minimalt matinntak generelt sett. Dét er jo heller ikke bra.

Angående denne karbodag-saken så stemmer det at jeg har lest om dette i en eller annen artikkel for en tid tilbake, men jeg husker dessverre ikke hvor. Jeg forstår dere dithen at det ikke er særlig smart med slike karbobomber så jeg skal selvsagt forsøke å la være...

En annen sak jeg sliter med i min anti-karbo hverdag er type retter. Jeg har dessverre ikke så mye tid til matlaging, derfor går det i kjøttdeig, diverse lavkarbosauser, kylling og biff. Fisk utgår for min del... Dyrt blir det i lengden, i tillegg får man litt "sperre" for denne slags type mat når det ikke varieres mer.

Vel, vel. Takker for tipsene og rådene jeg har fått :-)

Snart40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Atkins til generell lavkarbo... Svar med sitat
Gammel 17-07-08, 10:00   #9
smilefjes
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 447
smilefjes er en juvelsmilefjes er en juvelsmilefjes er en juvel

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Snart 40 - du kommer ingen vei uten endringer dessverre.
Lær deg å lage mat - er ikke så mye som skal til for at det er en variasjon. Kanskje skjære kotelettene i strimler neste gang og steke dem med løk og rød chili, og kanskje sopp oppi? Rømmedressing med hvitløk over?

Bruke kjøttdeigen på ulike måter?

Hvis du blir lei av maten alt nå, så må du endre, ellers blir det ulidelig kjedelig...

__________________


smilefjes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen kost og latter Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 08:55   #10
Kir Royal
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 5
Kir Royal er på en erverdig vei

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Det er sommerferie, og jeg har gitt meg selv lov til å spise flere karbohydrater mens jeg er vekkreist enten det nå er i utlandet eller hos familien. Etter en uke med gammel kost gikk jeg opp 1,3 kg. Men når jeg startet igjen med lavkarbo gikk jeg i løpet av en uke ned 1,8 kg igjen. Summen var til å leve med. Men når ferien er over er det bare lavkarbo - for nå er jeg innstilt på å klare dette her.

Kir Royal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-08, 19:37   #11
Snart40
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 7
Snart40 er på en erverdig vei

Sv: Jeg sprakk. Hva er effekten?

Hei igjen.

Da fant jeg artikkelen jeg refererte til litt tidligere her. Interessant lesing synes jeg, men jeg skjønner jo at lavkarboekspertene her på forumet er meget skeptiske til det som står...

http://www.matoghelse.no/skei-ut-med...885-48964.html

Snart40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fra Atkins til generell lavkarbo... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no