Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Potetskall

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-02-09, 11:38   #1
thomiks
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5
thomiks er på en erverdig vei

Potetskall

Har blitt tipset om jeg kanskje kan spise stekt potetskall som snacks. Og i og med at det er i skallet all næringen ligger kan jo dette være lovende.

Men har litt problemer med å finne antall Karbohydrater i potetskall. Har funnet variasjoner fra ca.10g til ned i 4g pr 100g på nettet.
Har i tillegg gjort et lite forsøk selv i Mat på data programmet:

100g kokt potet med skall: 17,1g karb.
80g* kokt potet uten skall: 12,2g karb

*80g fordi jeg tar utgangspunkt i at skallet veier ca. 20g på 100g potet med skall.

Kommer da frem til at skallet har ca. 4,9g karb. pr 100g


Noen som har noen synspunkter, og eventuelt et med pålitelig mål av karbohydrater i potetskall?

Skulle dette stemme kan man f.eks lage bakt potet og erstatte innmaten med andre godsaker

thomiks er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 11:39   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Potetskall

Hvorfor vil man spise søppelet? Det finnes så mange andre ting som er mye bedre, og ikke minst mer næringsrikt enn potetskall man kan spise.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-09, 12:52   #3
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Potetskall

Vanskelig å finne karbs på potetskall men jeg fant en oppskrift på engelsk :
Fran McCullough's recipe from "The Low-Carb Cookbook"
----------------
Potato Skins - serves 2, carbs 10g

2 large baking potatoes
3 Tablespoons butter, melted
salt and pepper
cheese, optional
paprika, optional

Preheat the oven to 400. Scrub the potatoes and prick them in a couple of places with a fork so they won't explode. Put them directly on a rack in the hot oven for 1 hour or until the insides are tender and the skins are crisp. Remove from the oven and let cool slightly.

When the potatoes are cool enough to handle, cut them in half lengthwise. Scoop out the flesh with a big spoon - remove all of it or leave a little, as you like. Put the shells on a cookie sheet with a rim. Using a pastry brush, paint the shells generously with the melted butter, add salt, pepper, and either slices of cheese or grated Parmesan - 1 Tablespoon is about right. You can also omit the cheese and just shake on a little paprika.

Put the cookie sheet with the shells back into the oven for 10 to 15 minutes, or until the cheese is melted and the potatoes are golden and crispy.

Som du ser så er det endel karbs i potetskall, men det er jo ditt valg!

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 10:27   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Potetskall

Potato skin nutritional data from:
Nutrition Facts and Analysis for Potatoes, baked, skin, without salt

1 skin = 58 Grams
Calories 115
Total carb 27 g
Fiber 5 g
Sugar 1 g

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-13, 10:37   #5
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Potetskall

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvorfor vil man spise søppelet? Det finnes så mange andre ting som er mye bedre, og ikke minst mer næringsrikt enn potetskall man kan spise.

Hvis man snakker om potet så er det mer mikronæringsstoffer i skallet enn noen andre steder. (Og så smaker det noe... sånn i motsetning til selve poteten.)

Edit - tråden var 4 år gammel,... jaja.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no