Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Andre dietter

Ketogen diett - og epilepsi

Andre dietter Her er det plass til dietter som ikke har fått sin egen kategori over.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-05, 22:14   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Ketogen diett (og om epilepsi)

Jeg så en tråd her hvor termen "ketogen diett" ble brukt. Jeg googlet litt, og fant denne:

http://www.dinkost.no/wsp/dinkost/we...&template=tema

Spesielt la jeg merke til dette..:

Sitat:


Hva med eldre barn og voksne?
Ulike studier har vist at voksne og barn over 10 år ikke har det samme utbyttet av å gå på en ketogen diett. Dette kan man ikke forklare helt, men antagelig har barn en spesiell evne til å utnytte ketonene.

... jaha?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 10-02-05, 22:15   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Se også denne:

http://www.epilepsi.no/ny/visartikel.asp?id=5

og denne;

http://www.legemidlerogsamfunn.no/?m...licShow;ID=236

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 11-02-05, 12:24   #3
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Ketogen diett allerede i 1920. Men hvorfor bruker de lite protein, har de ikke utviklet dietten siden 1920

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 11-02-05, 12:27   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

har ikke lest noe om disse, men denne dietten er jo for å kurere epilepsi, ikke for vektnedgang, så kankje det er grunnen til lite protein??

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-05, 13:49   #5
Gunnar
Medlem
 
Gunnar sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Romsdal
Alder: 46
Innlegg: 95
Gunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt liktGunnar er veldig godt likt

Slik jeg leste det, så hadde de brukt altfor få personer til å få "godkjent" statistikk.
51 barn, 150 barn, 11 voksne... hva slags undersøkelser er det da?
Etter min mening et altfor lite tallmateriale til å lese noenting ut av.

G

__________________
Let us eat and drink, for tomorrow we diet. - Wendy Morgan

Gunnar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-ish Svar med sitat
Gammel 12-02-05, 19:24   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Ketogen diett allerede i 1920. Men hvorfor bruker de lite protein, har de ikke utviklet dietten siden 1920

Første ketogene diett kom allerede i 1864. Denne brukes den dag i dag...... Under navnet Banta-diet. Denne ses som grunnlaget for samtlige ketogene dietter som finnes idag... Interessant lesning.

Sitat:


Book(s): Letter on Corpulence by William Banting. Original Publication Date: 1864. First 3 editions sold 63,000 copies in UK alone - also translated and sold heavily in France, Germany and USA. 4th Edition (1869) included letters of testimony from a selection of at least 1800 readers who wrote to Banting supporting his assertions and praising his diet

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-02-05, 17:31   #7
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Nille

Første ketogene diett kom allerede i 1864. Denne brukes den dag i dag...... Under navnet Banta-diet. Denne ses som grunnlaget for samtlige ketogene dietter som finnes idag... Interessant lesning.

63 000 eksemplarer allerede på 1800 talet i UK. utrolig at ketogene dietter ikke ble kjent i norge før 2000.
Noen som har noen andre teorier om hvorfor de kjører lite protein

Jeg syns tallmaterialet er stort nok til å ta en konklusjon. Bortsett fra de 11 voksne da, men er det 11 av 11 som har bedring så er det jo all grunn til å tro at de fleste får en bedring av tilstanden.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 30-08-05, 18:15   #8
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Kristian

63 000 eksemplarer allerede på 1800 talet i UK. utrolig at ketogene dietter ikke ble kjent i norge før 2000.
Noen som har noen andre teorier om hvorfor de kjører lite protein

En ketogen diet är alltid effektivast när fettandelen är hög. (Protein ombildas alltför lätt till socker.) Om det är den ketogena effekten man är ute efter är det naturligt att man satsar på högfett.

Sten Sture Skaldeman


Sist redigert av Summer : 30-08-05 kl 22:41. Årsak: fikset quoten
ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-08-05, 19:35   #9
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

63 000 eksemplarer allerede på 1800 talet i UK. utrolig at ketogene dietter ikke ble kjent i norge før 2000.

Ups
Her må jeg nok arrestere deg. Lenge før Atkins kommpå banen, publiserte Profesor Hans Bassøe i Bergen sine erfaringer med kostindusert ketose.

Ref; Bassøe HH, Siem, AH, Whitford M. Fettrik avmagringskost. Tidskr. for den norske Lægeforening 1978, 98; 957-60

Vennlig Hilsen
Torkil


Sist redigert av Summer : 30-08-05 kl 22:41.
Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 30-08-05, 21:39   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

63 000 eksemplarer allerede på 1800 talet i UK. utrolig at ketogene dietter ikke ble kjent i norge før 2000..

Ketogene dietter var iallefall kjent i Norge i 1982. "Helseforeningens Slankebok" - en oversikt over forskjellige dietter, omtalte bl.a. "Hvit diett" (ligner på South Beach), videre dietter med 40 og 55 karber pr dag og "Ketosekontrollen - Det profetiske kosthold" av Dr. Atkins. Det var mitt første møte med Atkins og slik ble jeg interessert. 6 sider info. Fikk tak i boka fra USA og så var jeg hekta.

Tror mange har gått på ketogen diett/Atkins uten å vite det jeg.

Er også overbevist om at mange mange leger har visst om ketogene dietter fra tidlig på 70-tallet, - at de har fått info om det, - MÅ ha lest om det - men uten å ha brukt eller anbefalt det. Fordi de ikke har visst nok eller fordi det "gamle" er tryggere og lettere. Almenpraktiserende leger er i mange tilfelle en særdeles seig materie. Og å nå frem er ikke alltid lett......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-08-05, 23:19   #11
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Ja, flere leger har nok visst om det her i landet før det, - en av dem(ikke min vanlige lege) ga meg et lite hint.
Jeg var en "ensom" slanker i 1976 til 1977 etter at jeg fikk kjøpt Atkins diet Revolution hos Narvesen i Stavanger. Ingen jeg kjendte hadde kjennskap til dietten og var veldig skeptisk,- men de så etter hvert at den virket!!!
Jeg fikk flott oppbakking av min lege som da fulgte opp med blodprøver og så at de var iorden,- ja, faktisk bedret seg!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 01-10-05, 20:44   #12
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Ketogena dieter är uråldriga

Ketogen kost har använts av jägarbefolkningar i alla tider, eller åtminstone i hundratusentals år.

Som bantningsmetod introducerades tekniken av Salisbury och Banting på 1860-talet. Wilhjalmur Stefansson följde efter med sina inuit-inspirerade kostråd. Under första hälften av 1900-talet var Blake F Donaldson mycket framgångsrik med samma diet. Hans bok "Strong Medicin" är mycket bra. Efter honom var Alfred Pennington och Richard Mackarness välkända namn. Och sen kom Lutz, Kwasniewski och så småningom Atkins. Dessutom har jag hört talas om ett dussin författare till.

Sten Sture Skaldeman

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 20:23   #13
lisabenedikte
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 7
lisabenedikte er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Ketogen diett - og epilepsi

Jeg følger en ny strikt LCHF(vLCHF) mot epilepsi.
1. Vent med å spise til du blir sulten.
2. Spis deg helt mett.
Den består av all mat fra dyreriket, og ikke noe fra planteriket(untatt litt ferske krydderurter).
Prøver å unngå alle E - stoffer, og bare spise økologisk mat.
Ikke mer enn fem karbohydrater om dagen.
Karbohydrater fra egg og smør regnes ikke som problem. Det oppleves lettere å spise så lite karbohydrater enn å tillate seg inntil 15 gram. Opplevelsen er å være konstant mett hele tiden, da karbohydrater gir sultfølelse. De livsnødvendige grønnsakene og fruktene er ikke nødvendige for å få alt kroppen trenger av vitaminer og mineraler(Referanse Mats Forsenberg), og det viser seg at fruktsukker(fruktose) setter full fart på kreftceller. Siste undersøkelse var nylig i Amerika. Leste ett sted på nettet at det har de visst siden 1920, men holdt skjult. Noen som vet mer om dette?
Eneste drikk er vann, men er vant til å drikke kaffe også, og vil prøve og slutte med det. Hvis jeg må drikke kaffe, drikker jeg den svart, eller bare med Cocosa Extra Virgin. Ved eventuell graviditet eller svangerskap, tillates også innmat, og dyrelever pga at lever inneholder mye Folat(folinsyre). Alle jenter/damer/fruer som ønsker kunstig befrukting anbefales kosthold med mye folinsyre, samt de tre første månedene av svangerskapet der nervesystemet utvikler seg. Personer som ikke vil gå ned i vekt, kan også spise innmat og dyrelever.
Min interesse for strikt LCHF, kom da jeg begynte på Ketolysekuren. Jeg har lært veldig mye av Torkil Andersen, samt flere lavkarboforum jeg er medlem av, inklusiv dette forumet. Jeg har også utdannelse som legesekretær, men den gang ble det anbefalt kosthold med 55 - 65 % karbohydrater, som jeg vil fraråde alle mennesker å benytte seg av.
Min erfaring med ketogent kosthold er at sykdommer som allergi, psykiske lidelser, og overvekt forsvinner med dette kostholdet. Skal undersøke på sykehus om jeg virkelig har epilepsi lengre. Andre har erfaringer om at sterile som går over til ketogent kosthold blir gravide i gjen, sykdommer som psoriasis, IBS, sukkersyke, insulinressistens forsvinner, m.m.

lisabenedikte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 09:08
Suppe som diett? Neptun-86 Generell ernæringsdebatt 5 21-10-07 12:02
Forskjell mellom Ketogen og Ketolyse diett?? Bamseline Ketolysekuren 30 07-02-06 19:55
Gluten- og laktosefri diett - kan dere hjelpe meg litt? Dragen Generell ernæringsdebatt 4 14-10-04 23:24
CKD diett (keto for de som trener vekter) NK Andre dietter 13 07-06-04 22:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no