Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

B12-mangel

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-07-11, 15:41   #1
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

B12-mangel

Resultat av prøvene foreligger - og det viser seg at jeg har stor B12 - mangel, samt lave jernnivåer og svært lav blodprosent... Hva kan jeg gjøre for å bevise overfor legen min at jeg må ha hatt dette i årevis fordi jeg ikke hadde et tilfredsstillende kosthold tidligere...levde på sterkt søtet te og is.....

De andre svarene har jeg ikke fått ennå, men kommer tilbake til det.....

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 15-07-11 kl 16:23.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 15:51   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Jeg synes ikke du trenger bevise noe som helst - spør han, forklar at du spiser mye rene proteinkilder, gode fettkilder og mye grønnssaker

Det viktigste er at du får stabilisert manglene dine i første omgang. Jeg hadde lavt B12 og folat pre-lavkarbo, det stabiliserte seg i løpet av få mnd, så det er nok andre årsaker til at du sliter med mangler nå.

Blodprosent og lavt jern henger vel ofte sammen, sliter med lavt jern selv for tida, så kjenner den. Få opp nivået og formen vil bli mye bedre! Samme med B12, be om å få sprøyter som ekstra boost i starten, så kan du se om tabletter vil avhjelpe over tid

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 16:34   #3
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: B12-mangel

Takk for svar Nerthus....

Jeg har sett på symptomene for B12-mangel og ser at jeg har hatt disse symptomene i årevis...helt gale ble det etter 88 da jeg fikk disse stadige diarèanfallene - minst en gang uka og varte ofte i to-tre dager..... Svimmel, hjertebank, dårlig kondis, pustebesvær....deprimert, joda alt stemmer og mere til. Etter at jeg fikk min sønn i 95 (etter to spontanaborter) ble livet helt ille og jeg begynte å slurve med maten og startet på denne idiotiske sukker-tedrikkingen....

Men nå er jeg redd for at dette er uopprettelig og mage/tarm ikke lenger er i stand til å ta opp B12....Det at jeg nå spiser mye mer enn før og mye mer kjøtt og riktig mat, og likevel har B12-mangel kan jo tyde på det.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 18:13   #4
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: B12-mangel

Det tar tid å fylle opp lagrene om de er tomme, kun med mat. Derfor bør du ta tilskudd av jern, folat(b-vitaminenene og b12). Pånettet får du kjøpt b-vitaminer med 50 mg av hvert vitamin. Allerhelst ta b12 i sprøyte noen ganger før du går over til tabletter. For kroppen skriker etter det og du vil føle deg fortere bedre. Det er ikke noe vits i å tenke på at det er noe galt med opptaket når det er kosten som har vært mangelfull. Om du etter et år etter å ha fått sprøyter igjen er utslitt til tross for tabletter med b12 kan du ta sprøyter resten av livet.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 19:07   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Naboen(47) slet med det samme som deg og har akkurat fått påvist cøliaki!
B12- nivået hennes er nå på vei oppover etter å ha fått injeksjoner(av meg) de siste 18- 24 månedene.
Kun etter at hun fikk påvist cøliaki og sluttet med alle former for glutenholdig mat, at verdiene har blitt bedre!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 19:51   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Naboen(47) slet med det samme som deg og har akkurat fått påvist cøliaki!
B12- nivået hennes er nå på vei oppover etter å ha fått injeksjoner(av meg) de siste 18- 24 månedene.
Kun etter at hun fikk påvist cøliaki og sluttet med alle former for glutenholdig mat, at verdiene har blitt bedre!


Min far hadde også disse plagene med magen...han tålte ikke grovbrød, og ville helst ha loff...... At det kunne være at han ikke tålte melmat var det ingen som tenkte på.....

Min datter har også disse mageplagene og sannelig har hun fått påvist, og fått behandlet, B12-mangel også. Min mor hadde samme symptomene som meg - mageplagene, de har jeg fra min far....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 20:03   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Ei veninne av meg fikk beskjed om at kroppen hennes ikke tok opp B12 selv fra sprøyter. Etter hun la om til lavkarbo har nivåene hennes steget mot alle odds.
Så dette er nok noe som henger i fra tidligere, men sier som de andre: Få sprøyter!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 20:37   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ei veninne av meg fikk beskjed om at kroppen hennes ikke tok opp B12 selv fra sprøyter. Etter hun la om til lavkarbo har nivåene hennes steget mot alle odds.
Så dette er nok noe som henger i fra tidligere, men sier som de andre: Få sprøyter!

Det gir meg håp, Carisma....

Jeg føler meg jo myye bedre enn før jeg begynte på lavkarbo...sikker på at blodnivåene har vært mye lavere tidligere.....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 20:47   #9
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ei veninne av meg fikk beskjed om at kroppen hennes ikke tok opp B12 selv fra sprøyter. Etter hun la om til lavkarbo har nivåene hennes steget mot alle odds.
Så dette er nok noe som henger i fra tidligere, men sier som de andre: Få sprøyter!

Blir litt av det samme her. Har hatt lav blodprosent og tomt jernlager i maaange år, og utviklet en akutt allergi mot jernpreparater.
Lå på 0-5 i jernlager og 7-9 i blodprosent. Hadde også lave B-12 verdier.

Nå, etter snart 2 år på lavkarbo, har jeg vært helt oppe på 10.5 i blodprosent!
Kroppen har sakte men sikkert begynt å ta opp både b-vitaminene, jern og kalsium
Som om ikke det er nok har stoffskiftet stabilisert seg

Lavkarbo er gull for rustne kropper, rett og slett

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:17   #10
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Blir litt av det samme her. Har hatt lav blodprosent og tomt jernlager i maaange år, og utviklet en akutt allergi mot jernpreparater.
Lå på 0-5 i jernlager og 7-9 i blodprosent. Hadde også lave B-12 verdier.

Nå, etter snart 2 år på lavkarbo, har jeg vært helt oppe på 10.5 i blodprosent!
Kroppen har sakte men sikkert begynt å ta opp både b-vitaminene, jern og kalsium
Som om ikke det er nok har stoffskiftet stabilisert seg

Lavkarbo er gull for rustne kropper, rett og slett

Helledussen, nå blir jeg helt overveldet her..... Sitter og smiler fra øre til øre og prøver å øve meg på hva jeg skal si til doktordama mi ved
hjelp av argumentene i historiene deres.......
Hæærlig å få hjelp av mine lavkarbovenner

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 22:41   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Naboen(47) slet med det samme som deg og har akkurat fått påvist cøliaki!
B12- nivået hennes er nå på vei oppover etter å ha fått injeksjoner(av meg) de siste 18- 24 månedene.
Kun etter at hun fikk påvist cøliaki og sluttet med alle former for glutenholdig mat, at verdiene har blitt bedre!

Hindrer gluten b12 opptak? Eller var det mangel på inntak av b12 som var årsaken til mangelen? Er det kjent at de med cøliaki får b12 mangel?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 22:49   #12
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hindrer gluten b12 opptak? Eller var det mangel på inntak av b12 som var årsaken til mangelen? Er det kjent at de med cøliaki får b12 mangel?

Her er en grei side å lese på.



Skal ta MMA (metylmalonat) test på tirsdag slik at doktordama mi kan få alle detaljer i dette utredningshendelset her.....

Også må jeg kjøpe jerntabletter, Ferromax 65mg anbefalte doktordama mi...... Er den bra?

Hun insinuerte at det nåværende kostholdet mitt er skyld i de lave verdiene, men jeg vet at det ikke kan være det....har jo aldri spist så mye eller så riktig i hele mitt liv.....

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 15-07-11 kl 23:06.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 22:55   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hindrer gluten b12 opptak? Eller var det mangel på inntak av b12 som var årsaken til mangelen? Er det kjent at de med cøliaki får b12 mangel?

Gluten hindrer ikke b12 opptak, men når ubehandlet cøliaki ødelegger næringsopptaket i tarmene, er b12 en av de manglene man kan få!
Langt fra alle blir veldig syke av cøliaki. Mange sliter med difuse symptomer i årevis uten at det slår ut på prøver etc. Naboen har tatt blodprøver mange ganger fordi søsteren hennes har cøliaki, men det har altså ikke slått ut før nå og en gastroskopi bekreftet diagnosen uten tvil!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 23:04   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: B12-mangel

Ok, så cøliaki ødelegger næringsopptaket. Takk for opplysningen.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 23:32   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Ok, så cøliaki ødelegger næringsopptaket. Takk for opplysningen.

Nei, ubehandlet cøliaki ødelegger næringsopptaket ved at gluten ødelegger/avflater tarmtottene og gjør tarmveggene glatt. De får dermed mindre overflate å ta opp næring fra og man får mangelsykdommer blant annet.
Dersom man holder seg helt unna gluten, vil tarmtottene vokse ut igjen, og næringsopptaket bli tilnærmet normalt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 23:40   #16
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Jeg har blitt testet for cøliaki flere ganger, pga manglende jernopptak. Uten at de har funnet noe. Forsøkte tilogmed å leve glutenfritt i 3 mnd for å se om det hjalp på opptaket.

Ved en jernbelastningsprøve, som jeg reagerte svært allergisk på, anafylaktisk sjokk med blodtrykksfall DeLuxe (hadde 32/17 da jeg begynte å komme til meg selv igjen), viste det seg at kroppen tok opp jernet, men av en eller annen grunn ikke klarte å lagre det eller nyttegjøre seg av det.
Et mysterium for legene. Vel, nå har i allefall kroppen begynt å både nyttegjøre seg og lagre litt jern igjen Blant flere ting

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 00:45   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Nei, ubehandlet cøliaki ødelegger næringsopptaket ved at gluten ødelegger/avflater tarmtottene og gjør tarmveggene glatt. De får dermed mindre overflate å ta opp næring fra og man får mangelsykdommer blant annet.
Dersom man holder seg helt unna gluten, vil tarmtottene vokse ut igjen, og næringsopptaket bli tilnærmet normalt!

Tusen takk. Stilig at du vet dette.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 00:59   #18
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Tusen takk. Stilig at du vet dette.

Burde vel fått igjen skolepengene mine hvis jeg ikke kunne forklare noe sånt!
Er ikke alt jeg lærte på sykepleierskolen som sitter like godt, men datteren min ble utredet for cøliaki da hun var liten, så måtte sette meg ordentlig inn i det da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 01:06   #19
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Hmm.. Jeg har fått beskjed om for høye b12 verdier jeg! legen mumla noe om kreft jeg ble selvsagt livredd!!
Skal til spesialist 5 aug.

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 01:30   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Burde vel fått igjen skolepengene mine hvis jeg ikke kunne forklare noe sånt!
Er ikke alt jeg lærte på sykepleierskolen som sitter like godt, men datteren min ble utredet for cøliaki da hun var liten, så måtte sette meg ordentlig inn i det da!

Fint det kommer flere til nytte da

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 13:00   #21
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Nei, ubehandlet cøliaki ødelegger næringsopptaket ved at gluten ødelegger/avflater tarmtottene og gjør tarmveggene glatt. De får dermed mindre overflate å ta opp næring fra og man får mangelsykdommer blant annet.
Dersom man holder seg helt unna gluten, vil tarmtottene vokse ut igjen, og næringsopptaket bli tilnærmet normalt!

Sikkert derfor mine verdier normaliserte seg etter bare 3 mnd på lavkarbo. Var ekstremt lav i B12 og folat - har jo chrons i tillegg, men har fått bekreftet at jeg har gener til å utvikle cøliaki. Nå forbedret jo hele fordøyelsen min seg på lavkarbo da
Kan cøliaki og chrons forveksles? Jeg ble diagnostert utifra de hvite sårene/flekkene som kunne sees på kolonskopi... vet ikke om cøliaki har slike områder, eller om det gjelder generelt hele tarmen? Ok, litt off-topic - Sorry!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 19:35   #22
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Sikkert derfor mine verdier normaliserte seg etter bare 3 mnd på lavkarbo. Var ekstremt lav i B12 og folat - har jo chrons i tillegg, men har fått bekreftet at jeg har gener til å utvikle cøliaki. Nå forbedret jo hele fordøyelsen min seg på lavkarbo da
Kan cøliaki og chrons forveksles? Jeg ble diagnostert utifra de hvite sårene/flekkene som kunne sees på kolonskopi... vet ikke om cøliaki har slike områder, eller om det gjelder generelt hele tarmen? Ok, litt off-topic - Sorry!

Tror ikke de kan forveksles på gastro/kolonoskopi, nei!
Cøliaki diagnostiseres ut i fra de avflatede tarmtottene
mens Chrons mer er en betennelsestilstand.
Begge diagnoser krever vel at det tas biopsier og disse vil nok også vise svært forskjellige resultater ut i fra hvilken diagnose man endre opp med!

Felles er jo nettopp mangelsykdommer og i noen tilfelle avmagring etter hyppige perioder med mage/tarmproblemer.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 21:48   #23
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: B12-mangel

Da har jeg og fastlegen min i fellesskap funnet ut at jeg allerede i 2004 hadde en B12 på bare 137....Altså tok doktordama feil i sin formodning om at mitt nåveærende kosthold hadde skyld i min lave B12 (129).......
MEN det visste jeg jo!!!! Nå har jeg beviset og takk for det.....

Nå er det slik at referanseverdiene har blitt litt endret fra 2004 til i dag...fra 115-600 til 138-652.
Tror ikke de har endret innholdet i testen bare økt nedre og øvre referanseområde fordi mange har det dårlig ved så lave verdier....Kan jeg jo skrive under på med en gang.....

Men til min nåværende B12-status.....Tenker dere er spente nå......

Ok, for to måneder siden var den 129 -for en måned siden var den 139....nå er den 144.... Det går oppover!!!! Men jeg er ikke førnøyd med farten og vil ha en sprøyte tout suite!!! Jeg vil ikke ta tabletter...tar altfor mange som det er allerede og jeg blir stresset av slikt....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 22:39   #24
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Det er nok "mangelen" på korn som muligens gjør at b12'en din går opp. Fytatene i korn hemmer opptaket av b12, sink og jern - selv om næringsstoffene er til stede i maten, så bindes de til fytatene i stedet for å tas opp i kroppen. Noen av oss er nok mer utsatt for dette, selv om vi ikke får diagnosen cøliaki. Nå som du er på rett vei kan du enkelt og greit ta et b-kompleks for å fikse dette. (Jeg brukte dette, med målbart resultat. Edit - overså at du ikke ville ta tabletter... )

Denne artikkelen beregnet for vegetarienere diskuterer opptaket av jern, b12 og sink. Den er vel verdt å lese for ikke-vegetarienere også.
http://www.bhj.org/books/diets/chap20.htm

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 10:09   #25
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: B12-mangel

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Da har jeg og fastlegen min i fellesskap funnet ut at jeg allerede i 2004 hadde en B12 på bare 137....Altså tok doktordama feil i sin formodning om at mitt nåveærende kosthold hadde skyld i min lave B12 (129).......
MEN det visste jeg jo!!!! Nå har jeg beviset og takk for det.....

Nå er det slik at referanseverdiene har blitt litt endret fra 2004 til i dag...fra 115-600 til 138-652.
Tror ikke de har endret innholdet i testen bare økt nedre og øvre referanseområde fordi mange har det dårlig ved så lave verdier....Kan jeg jo skrive under på med en gang.....

Men til min nåværende B12-status.....Tenker dere er spente nå......

Ok, for to måneder siden var den 129 -for en måned siden var den 139....nå er den 144.... Det går oppover!!!! Men jeg er ikke førnøyd med farten og vil ha en sprøyte tout suite!!! Jeg vil ikke ta tabletter...tar altfor mange som det er allerede og jeg blir stresset av slikt....

Be om å få resept på sprøyter, jeg har enda litt høyere verdi enn deg, fikk 5 sprøyter som jeg skal ta en gang i uka + triobe... men dette var hos Balderklinikken ikke hos fastlegen da selv om jeg nå kan følge opp litt selv og be om å få ny resept når tallene daler igjen Mitt lave nivå skyldes nok chronsen og langvarig sykdom.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mangel på vitaminer troya Kosttilskudd 13 08-12-09 22:31
Mangel på fiber? galleren Spis deg ned i vekt med Skaldeman 4 15-01-08 15:01
mangel på utslag på ketosticksen snupperella Ketolysekuren 7 22-10-06 20:01
Mangel på søvn Kristian Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 52 22-01-05 18:26
Komplimenter, kommentarer og mangel på dem Carbokiller Generell diskusjon 7 20-02-04 11:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no